En ny test fra de europæiske bilistorganisationer viser, at bare 10 km/t kan være afgørende for, om man slipper godt fra en kollision

En pludselig forhindring på vejen og bare 10 km/t for meget i hastighed efter forholdene kan betyde, at det ikke kun er de bløde trafikanter, der kommer i farezonen. Selv en dygtig bilist i en moderne bil slipper ikke helskindet fra et uheld. Det viser en ny test foretaget af de europæiske bilistorganisationer.

I laboratoriet blev to identiske biler sendt mod en mur med henholdsvis 64 og 80 km/t. I den virkelige verden på en almindelig tør vej og med en gennemsnitlig reaktionstid for føreren af bilen svarer det til, at bilerne, før kollisionen med en forhindring 50 meter forude, kørte henholdsvis 100 og 110 km/t. Havde bilen kørt med 80 km/t, ville den have kunnet nå at standse i tide.

Testen er foretaget med en af de biler, der har opnået en af de højeste karakterer i Euro NCAPs crashtest, Renault Laguna. Bilen er derfor så sikker som muligt efter dagens tekniske niveau, men testen viser, at selv den sikreste bil kommer til kort overfor fysikkens love.

”Testen viser tydeligt, at det frem for alt gælder om at afpasse farten efter forholdene og holde sikkerhedsafstand, men også bruge fantasien til at forudse mulige situationer forude. ’Passagerne’ i bilen, der kørte bare 10 km stærkere under forsøget, slap ikke godt fra sammenstødet – det gjorde de, da udgangspunktet var 100 km/t i stedet for 110 km/t,” siger FDMs sikkerhedsekspert Leif Nielsen.

På grund af en sikker bilkonstruktion er der en god chance for, at alle i bilen slipper med skrækken ved kollisionshastigheden, der efter nedbremsning fra 100 km/t ender på 64 km/t. Testdukkernes måleinstrumenter viste, at alle i bilen ville kunne forlade bilvraget, rystede, men nogenlunde uskadte. Yngste barn får ifølge måleinstrumenterne måske nogle efterveer fra en kraftig påvirkning af nakkemuskulaturen.

Standselængden, altså reaktionstid plus bremselængde, var her 71 meter, mens den i forsøget, hvor bilisten kører med 110 km/t, ville være cirka 84 meter. I begge forsøg var der kun 50 meters standselængde til rådighed.

Forsøget med 110 km/t var mere, end bilens deformationszone og kabinen kunne klare. Rat og instrumentpanel skubbes indad. Føreren ramte rattet hårdt, og bryst og knæ og hofter blev udsat for ekstreme påvirkninger i forhold til situationen, hvor bilen kun kørte 100 km/t. For forsædepassageren så situationen bedre ud. Forreste passagersæde er med moderne airbagteknik ikke mere bilens farligste plads.

Dørene lod sig imidlertid ikke uden videre åbne. Det kan være katastrofalt for den første nødhjælp at skulle vente på professionelt redningsværktøj. På bagsædet blev begge børn udsat for en meget høj skadesrisiko på grund af kollisionskræfterne, der langt oversteg niveauet ved den lavere kollisionshastighed.

”Testen illustrerer ganske tydeligt, at man som bilist ikke er usårlig, selv om bilen er sikker. Er der tæt trafik, dårlige oversigtsforhold eller dårligt vejr, er det en god idé at sænke farten. Også selvom den tilladte hastighed måske er højere. Man bør også tænke på, at for de bløde trafikanter uden for bilen kan en lidt højere hastighed, end trafikbilledet tillader være dræbende”, siger Leif Nielsen.

Annonce:

Image
 I Euro NCAP-testen rammer bilen barrieren med cirka den halve front og med 64 km/t, hvilket i den virkelige verden svarer til, at bilen er bremset ned fra 100 km/t. Kabinen holder faconen, og måleudstyret i barne- og voksendukkerne viser kun mindre skader.

Image
Her er kollisionshastigheden 80 km/t som resultat af blot en 10 km/t højere kørehastighed med udgangspunkt i 110 km/t i stedet for 100. Det kan hverken bil eller passagerer holde til.

Links:
Hjemmeside: FDM

Pressemeddelelse / Foto: FDM

 

Annonce:

Annonce

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information