Vores campingplads ligger lige ned til Rhinen

Vi er nu kørt til Koblenz på vores rejse langs Rhinen. Vi bor på de skønneste campingplads lige ned til Rhinen og lige over for Deutsches Eck og fæstningen Ehrenbreitstein.

Annonce:

Symbolet på Tysklands samling er en kopi

Koblenz ligger lige der hvor floderne Mosel og Rhinen løber sammen. På selve hjørnet er der opført et stort (og meget germansk) monument ved Deutsches Eck.

Deutsches EckDeutsches Eck

Øverst på monumentet er der en kæmpe rytterstatue der forestiller Kejser Wilhelm sammen med en engel. Monumentet symboliserer den tyske samling.

Tysklands samling fandt sted den 18. januar 1871 ved udråbelsen af det Tyske kejserrige i Versailles. Det var derved den formelle samling af en række primært tysktalende større og mindre stater til en nationalstat. Det skete under ledelse af den preussiske kong Wilhelm 1.

Annonce:

Før den tyske samling bestod det tyske område af flere hundrede selvstændige stater, der varierede i størrelse og befolkningstal.

Kejser Wihelm og englenKejser Wihelm og englen

Den oprindelig statue blev ødelagt under 2. verdenskrig, men i 1993 rejste man en kopi, og det er den, vi kan se i dag.

På den anden side af Rhinen over for Deutsches Eck troner fæstningen Ehrenbertstein øverst på klippen. På grund af Mosel og Rhinens sammenløb har netop det sted været et vigtigt strategisk og trafikalt punkt gennem mange år.

Fæstningen EhrenbertsteinFæstningen Ehrenbertstein

Fæstningen Ehrenbertstein er fantastisk

Når man er i Koblenz bør man tage op og se fæstningen. Den er det værd. Og vælger man at tage svævebanen fra Deutsches Eck, så får man en flot tur med i købet. Kombi-billetter til både svævebane og fæstningen koster lige under 8 euro.

Ann Karina med kombi-billetter og et kort over fæstningen (og det får man brug for)Ann Karina med kombi-billetter og et kort over fæstningen (og det får man brug for)

Svævebanen starter ved StrandpromenadenSvævebanen starter ved Strandpromenaden

Man svæver hen over Rhinen og op til fæstningenMan svæver hen over Rhinen og op til fæstningen

Sjovt at kigge ned på de skibe, der sejler under svævebanenSjovt at kigge ned på de skibe, der sejler under svævebanen

Stedet har været befæstet i mange år. Faktisk kan de tidligste befæstninger på stedet dateres tilbage til omkring 1000 f.Kr. Omkring år 1000 blev borgen Burg Ehrenbertstein opført. Ærkebiskoppen af Trier udvidede borgen, og her den hellige Tunika bevogtet i perioden1657-1794. Den hellige Tunika var efter sigende den tunika som Jesus bar lige inden sin korsfæstelse. Efterfølgende brugte flere ærkebiskopper slottets strategiske betydning til byttehandler mellem stridende parter.

I 1794 da franske revolutionære tropper erobrede Koblenz, blev Ehrenbreitstein belejret tre gange uden at den blev indtaget. Men efter et års belejring fra 1798 til 1799, bukkede soldaterne på Ehrenbreitstein under for sult, og fæstningen blev overdraget til de franske tropper i 1799. Fæstningen kom dog på tyske hænder igen i 1801.

Fæstningen er ret stor, og spændende at gå rundt iFæstningen er ret stor, og spændende at gå rundt i

Efter Wienerkongressen i 1815 blev Rhinlandet en preussisk provins. Sikring af Koblenz-området blev en preussisk militær prioritet dels fordi at området lå tæt på Frankrig, og dels fordi Koblenz var en flaskehals for alle transportmidler (skibe, jernbaner, landtransport via af broer). Derfor byggede Preusserne et system af fæstninger og skanser omkring Koblenz, Festung Ehrenbreitstein var en del denne befæstning.

Bemærk skydehullerne i væggen. Det har ikke været let at skulle indtage den fæstningBemærk skydehullerne i væggen. Det har ikke været let at skulle indtage den fæstning

Fæstningen Koblenz siges at have været den største militære fæstning i Europa med undtagelse af Gibraltar. Ehrenbreitstein kunne forsvares af 1200 soldater. Den blev aldrig angrebet og forblev i tjeneste indtil 1890.

Mindesmærke for faldne i den tyske hærMindesmærke for faldne i den tyske hær

Under første verdenskrig blev fæstningen brugt som militært hovedkvarter. Efter første verdenskrig skulle fæstningen egentlig have været destrueret, men den amerikanske General Henry Tureman Allen var overbevist om fæstningens historiske værdi, og forhindrede ødelæggelsen.

Man får et godt indtryk af hvordan fæstningen er bygget opMan får et godt indtryk af hvordan fæstningen er bygget op

Under Anden Verdenskrig, tjente det som et sted for opbevaring af arkiver og kulturelle objekter. Efter Anden Verdenskrig blev den brugt først af den franske hær, før den blev overdraget til staten Rheinland-Pfalz.

Fæstningen er et imponerende bygningsværkFæstningen er et imponerende bygningsværk

I dag huser fæstningen et vandrehjem, restauranter, flere museer og arkiv. Det er rigtig spændende at gå rundt på fæstningen. Man får et godt indtryk af fæstningens historie, og en fantastisk udsigt over Mosel og Rhinens sammenløb.

Den store plads inderst i fæstningenDen store plads inderst i fæstningen

Der er en udmærket restaurant på fæstningen, men priserne er lidt højeDer er en udmærket restaurant på fæstningen, men priserne er lidt høje

Der er flere museer og udstillinger i fæstningens bygningerDer er flere museer og udstillinger i fæstningens bygninger

Og så er udsigten fra fæstningen helt utrolig. Her er det Rhinens og Mosel flodens sammenløbOg så er udsigten fra fæstningen helt utrolig. Her er det Rhinens og Mosel flodens sammenløb

Man har gravet dele af den gamle middelalderborg ud, og det er muligt at se den. I den mørke udgravning mellem søjler og buegange, kan man opleve en multimedieforestilling med lys, lyde, musik og billeder, der fortæller borgens historie. Det er rigtig spændende og hele turen værd.

Nede i udgravningenNede i udgravningen

Sissel var meget betaget af lyden og lyset i udgravningenSissel var meget betaget af lyden og lyset i udgravningen

Plads til det hele – og lidt til

Vi har nu været på tur i vores lånte Hobby De Luxe 560 FFE i snart en uge, og vi er ved at føle os helt hjemmevant.

Ud over den utraditionelle, men gennemført geniale indretning, så er vi blevet meget imponeret over en anden ting. Der er nemlig utroligt meget opbevaringsplads i campingvognen.

Vi har allerede nævnt de store skuffer i køkkenet – dem har vi stadig ikke formået at fylde op. Overskabene i køkkenet er rummelige og har plads til selv store ting som f.eks. skærebræt og elkedel.

Overskabene i køkkenetOverskabene i køkkenet

Skabene over siddegruppen rummer alle Sissel ting (og hun har meget bagage med). Under overskabene er der fralægningshylder til småting, blade m.m. Hylden er sikret med en høj kant, så tingene der kan ikke glide ned.

Overskabene over siddegruppenOverskabene over siddegruppen

Hylden under overskabene er geniale til opbevaring af småting og bladeHylden under overskabene er geniale til opbevaring af småting og blade

Under TV-hylden er er også en fralægningshylde. Her er desuden to 230V stik, så her kan man oplade telefoner m.m. Vitrineskabet over TV’et har vi stillet nogle få glas i – bare for det ikke skal se helt tomt ud. Men der er plads til langt mere der.

TV-hylden med aflægningshylde nedenunderTV-hylden med aflægningshylde nedenunder

VitrineskabetVitrineskabet

I soveværelset er der to smalle højskabe og 5 overskabe. Det er mere end rigeligt til vores tøj. Under sengen er der et stort opbevaringsrum. Egentlig ville vi gerne havde haft vores campingmøbler der, men vores stole er for brede til at kunne være der. Vi bruger i stedet rummer til snavsetøj, og kameratasker o.l.

Magasinet under sengenMagasinet under sengen

Hylderne i soveværelset er store nok til en computertaske (den skal dog fjernes under kørsel)Hylderne i soveværelset er store nok til en computertaske (den skal dog fjernes under kørsel)

Skabene over dobbeltsengenSkabene over dobbeltsengen

Skabet over højskabetSkabet over højskabet

Og så er der toilettet. Der er skabe og hylder overalt. Nogle er gemt bag spejllåger, så man ser dem ikke. Der er mere end god plads til alle vores toiletsager.

 tyskland foraar 2014 del4 29Skabe med spejllåger

Masser af plads til toiletsager i vægskabeneMasser af plads til toiletsager i vægskabene

Smart detalje. Hjørnemodul med 4 plastskufferSmart detalje. Hjørnemodul med 4 plastskuffer

Gode skabe under bordpladenGode skabe under bordpladen

De er lidt overraskende, at der faktisk er mere opbevaringsplads i denne Hobby 560 end i vores egen Adria 743. Så jo – vi er positivt overrasket over pladsen i campingvognen.

Selv om natten er Rhinen og fæstningen et fantastisk skueSelv om natten er Rhinen og fæstningen et fantastisk skue

Klik her for at læse mere om Koblenz og Hobby

Læs også:

 

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information