I første række til Rhinen

Vi er taget på en 14 dages campingtur i Tyskland og har planlagt at følge Rhinen fra Köln ned til Rüdesheim. Nu er vi nået til Køln, og ligger på en fantastisk campingplads lige ned til Rhinen.

Annonce:

Der er ca. 520 km. fra Rendsburg til Køln, og turen tog ca. 7 timer. Det var søndag, så der var ikke megen trafik.

Camping Bistensee

Natten inden vi kørte til Køln, overnattede vi på campingpladsen Bistensee ved søen af samme navn.

Campingplatz Bistensee er en lang og meget smal campingplads, der ligger langs bredden på den ene side af søen. Der er mange fastliggere på pladsen, og på sædvanlig tysk maner er fastliggernes enheder tydeligt afgrænset med høje læsejl.

Indkørslen til campingpladsenIndkørslen til campingpladsen

Annonce:

Man får udleveret et postkort med et luftfoto af campingpladsen ved ankomsten til Campingplatz Bistensee. Det udgør det for et pladskort.Man får udleveret et postkort med et luftfoto af campingpladsen ved ankomsten til Campingplatz Bistensee. Det udgør det for et pladskort.

Campingpladsen ligge lige ned til søenCampingpladsen ligge lige ned til søen

Jeg tror ikke der kommer særlig mange turister på den campingplads, for der blev kigget en del på os. Men alle var søde og rare, og vi følte os velkomne.

Det var ikke muligt at få en plads i første række til søen. De enheder var alle optaget af fastliggere. Men vi kunne sagtens se søen fra vores enhed, og det var godt nok til os.

Vi fandt en fin plads på campingpladsenVi fandt en fin plads på campingpladsen

Der var udsigt over søenDer var udsigt over søen

Dejligt at sidde ude i April måned og spise aftensmadDejligt at sidde ude i April måned og spise aftensmad

Der er to servicebygninger på Campingplatz Bistensee, og de er af ældre dato. Toiletterne er træk-og-slip og i mændenes bruseafdeling er der godt nok båse til at bade i, men af- og påklædning sker i fællesrummet uden for bruserummet. Det virker lidt gammeldags, men alt var rent og pænt.

Den ene af de to servicebygningerDen ene af de to servicebygninger

På campingpladsen er der også en lille butik. Udvalget var ikke stort, men vi kunne købe ind til at lave Pasta Carbonara den første aften. Underligt for os var det, at æg blev solgt enkeltvis. Det er åbenbart meget normalt der, for det oplevede vi også i et stort supermarked den næste dag.

Prisen for overnatning var 23 euro pr. nat for campingvogn og 3 personer. Hertil kom så 2 euro pr. dag for strøm. Vi havde to overnatninger på Campingplatz Bistensee, men på en eller anden underlig måde, så blev den endelig afregning kun på 42 euro. Hvordan det gik til forstod vi ikke helt, men vi beklagede os da ikke.

Solnedgang over BistenseeSolnedgang over Bistensee

Ingen strøm = ingen billeder

Da vi pakkede ud, og kom på plads i den nye Hobby De Luxe 560 FFE, gik det op for os, at vi havde glemt alle laderne til kamerabatterierne derhjemme0. Og da batterierne i alle kameraerne stort set var flade, kunne et kun gå for langsomt med at få købt nogle nye ladere.

Om lørdagen kørte vi til Media Markt i Rendsburg. Media Markt er en stor elektronikforretning a la El Giganten. De solgte kameraer magen til vores, så selvfølgelig måtte vi kunne købe en lader der. Men nej – det var bestillingsvare, og der ville gå op til 7 dage, inden den kom. Det kunne vi selvfølgelig ikke vente på, så vi måtte satse på at finde en lader i Køln.

Men der ville gå mindst to dage inden vi kunne komme i butikker i Køln, så vi måtte spare så meget som muligt på den strøm, der var tilbage på batterierne. Vi følte os så tåbelige. Vi plejer altid at have styr på vores udstyr, men åbenbart ikke denne gang. Så uden batterier, og med en dum følelse i kroppen valgte vi at køre til Køln om søndagen. Så kunne vi gå på jagt efter nye opladere så snart at butikkerne åbnede om mandagen.

I første parket til Rhinen

Vi ankom til Camping Berger ved syv-tiden søndag aften. Pladsen var pænt fyldt op, og vi fik at vide at vi bare kunne finde en ledig plads og lægge os der. Vi var svine-heldige. VI fandt nemlig en stor plads i første række ned til Rhinen.

Vores enhed på Camping Berger er i første række til RhinenVores enhed på Camping Berger er i første række til Rhinen

Også ved Rhinen så vi den smukkeste solnedgang over KølnOgså ved Rhinen så vi den smukkeste solnedgang over Køln

Efter at have fået markisen ud, kunne vi så sidde der, og se de store flodpramme sejle forbi. Helt fantastisk.

Vi skriver mere om campingpladsen i den næste artikel her fra turen. Så har vi også haft mulighed for at kigge mere på campingpladsen.

Køln er en spændende by

Køln er Tysklands fjerdestørste by- Den ligger på begge sider af Rhinen. Byen har ca. en million indbyggere, og byen er også Tysklands varmeste by. Køln er desuden Rhinlandets økonomiske og kulturelle hovedstad og er kendt for den gotiske katedral, Kölner Dom.

Køln har gennem de seneste årtier gennemgået et strukturskift fra industri- til mediemetropol. Køln af i dag er en handels- og universitetsby med en dominerende position inden for den tyske medieindustri.

Og meget vigtigt: Byens lokale øl hedder Kölsch, og øl serveres i høje, slanke glas. Så ved i det :)

Byens øl serveres i høje, slanke glasByens øl serveres i høje, slanke glas

Vi startede mandagen med at ringe til alle byens fotoforretninger. Alle kamerabatterierne var helt flade, og vi skulle have en lader lige nu. Efter at have ringet forgæves et par gange, fandt vi endelig en butik, der havde en lader på lager.  Vi kørte direkte dertil, og fik købt to ladere og et ekstra batteri. Så var vi klar, og vi kunne nu fortsætte vores tur som planlagt.

Fotoforretningen lå i Kølns Alstadt (Gamle Bydel), men Køln har ikke rigtig nogen gamle huse. Køln blev bombet 262 gange i løbet af 2. verdenskrig. Køln var det første mål for de allieredes styrkers ’1000 bombers Raid’, som dels skulle knække tyskernes moral, og dels skulle bombningen bruges i de allieredes propagandamaskine.

Der er ikke mange gamle huse tilbage i den gamle bydelDer er ikke mange gamle huse tilbage i den gamle bydel

Ca. 1.500 tons sprængstof blev smidt over byen på en enkelt nat, og ca. 70 % af byen blev ødelagt. Så der er ingen gamle huse i Alstadt. De blev alle ødelagt under krigen.

Et hus står der dog stadig – nemlig Kølns helt fantastiske domkirke

Kölner Dom

Køln Domkirke eller Kölner Dom, som den hedder på tysk, er uden tvivl den største turistattraktion i Køln. Kirken er en romersk-katolsk kirke og det er samtidig sædet for ærkebiskoppen af Køln. Domkirken er et berømt monument af tysk katolsk og gotisk arkitektur. Det er samtidigt Tysklands mest besøgte seværdighed med et gennemsnit på over 20.000 besøgende om dagen.

Bjarne og Sissel foran DomkirkenBjarne og Sissel foran Domkirken

Indgangen er imponerende med sin udsmykningIndgangen er imponerende med sin udsmykning

Konstruktion af Domkirken blev påbegyndt i 1248, men blev standset igen i 1473. Arbejdet genoptages først igen i det 19. århundrede hvor det også bliver afsluttet i 1880. Domkirken er 144,5 meter lang, 86,5 m bred og dens tårne er cirka 157 meter høje. Domkirken er den største gotiske kirke i Nordeuropa og den har de næsthøjeste spir og den største facade af alle kirke i verden. Hvis man har mod på det kan man komme op i toppen af det ene tårn, men det havde vi nu ikke.

Indgangen set inden fra kirkerummetIndgangen set inden fra kirkerummet

Kirkerummet set fra indgangenKirkerummet set fra indgangen

Udsmykningen er fantastisk. Se bare gulvetUdsmykningen er fantastisk. Se bare gulvet

Kirkerummet set fra alteret og ned mod indgangenKirkerummet set fra alteret og ned mod indgangen

Alteret i midten af kirkenAlteret i midten af kirken

Vi gik i stedet rundt i den helt fantastiske kirke. Ord kan slet ikke beskrive hvor storslået kirkerummet er. Man kan ikke undgå at føle sig lille og ydmyg der. Og overalt er der statuer, symboler og udsmykning. Der er så meget at se der, så man skal give sig god tid.

Overalt er der flotte udsmykninger. Se bare denne altertavleOveralt er der flotte udsmykninger. Se bare denne altertavle

Mange steder i kirken er der små steder, hvor man kan bede, eller blot sætte sig og hvile tankerneMange steder i kirken er der små steder, hvor man kan bede, eller blot sætte sig og hvile tankerne

Meget anderledes. Figuren på dette alter er pyntet med nogle af de mange offergaver, der er givet til kirken gennem tiden.Meget anderledes. Figuren på dette alter er pyntet med nogle af de mange offergaver, der er givet til kirken gennem tiden.

Og der er altid én, at tænde et lys forOg der er altid én, at tænde et lys for

De mange side kapeller er blandt de flotteste og mest spændende vi har set. Og i mange af vinduerne er der de flotteste glasmosaikker.

I mange af sidekapellerne står der kisterI mange af sidekapellerne står der kister

Se bare denne kiste. Der er udformet som en borgSe bare denne kiste. Der er udformet som en borg

Her er man ved at efterse en af de mange og flotte gobelinerHer er man ved at efterse en af de mange og flotte gobeliner

I mange af vinduerne er der utroligt smukke glasmosaikkerI mange af vinduerne er der utroligt smukke glasmosaikker

Når man først har været der, så forstår man godt hvorfor at så mange vælger at besøge domkirken.

Rhinen er noget helt specielt

Efter at have set domkirken tog vi tilbage til campingpladsen. Det var ved at være tid til at lave aftensmad, og vi glædede os til at spise foran campingvognen ved Rhinens bred.

Køkkenet i vores Hobby De Luxe 560 FFE er ikke blandt de største. Men det fungerer fint. Der er god plads til tre gryder på komfuret, og vandtrykket i vandhanen ved køkkenvasken er fint. Vi savnede ikke aflægningsplads, da man både kan bruge bordet i siddegruppe og bordpladen oven på TV-møblet.

Køkkenet i Hobby De Luxe 560 FFE fungerer rigtig godtKøkkenet i Hobby De Luxe 560 FFE fungerer rigtig godt

Selvom bordpladen er lidt lille, går det fint at lave mad derSelvom bordpladen er lidt lille, går det fint at lave mad der

God plads på komfuretGod plads på komfuret

Og igen er vi imponeret over pladsen i de store skuffer. Det er helt utroligt så mange ting, der er plads til der. Det gælder også køleskabet. Godt nok er det ikke ligeså bredt som standardkøleskabe, men der er alligevel plads til rigtig meget der.

Vi er overrasket over hvor god plads der er til madvarer i campingvognens SlimTower køleskabVi er overrasket over hvor god plads der er til madvarer i campingvognens SlimTower køleskab

Vi føler os rigtig godt tilpas i vognen, og indtil videre fungerer alt i campingvognen upåklageligt.

Menuen stod på paneret fisk og asparges med kryddersovs. Det smagte godt, men det bedste var nu at sidde inden i Hobby’ens varme og kigge ud over Rhinen.

Grill Bill på sin post ved Rhinens bredGrill Bill på sin post ved Rhinens bred

Der er fin plads til at spise i Lounge-siddegruppeDer er fin plads til at spise i Lounge-siddegruppe

Vi har set Rhinen mange gange, men jeg tror ikke vi bliver træt af den. Den er evig foranderlig, omskiftelig og det er så specielt at sidde og kigge ud over floden, der stille glider forbi.

Rhinen er et fantastisk syn, og vi bliver nok aldrig træt af egnenRhinen er et fantastisk syn, og vi bliver nok aldrig træt af egnen

Klik her for at læse mere om Hobby Campingvogne, Kölner Dom og Campingplatz Bistensee

Læs også:

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information