Her henter vi vores Hobby på Hobby-fabrikken i Nordtyskland

Vi er taget på en 14 dages campingtur i Tyskland og har planlagt at følge Rhinen fra Köln ned til Rüdesheim. Vi har lånt en Hobby De Luxe 560 FFE til turen, og den er vi lidt spændte på at rejse med. Det er nemlig første gang at vi skal prøve at campere i en Hobby campingvogn.

Annonce:

Hobby-fabrikken ligger i byen Fockbek ved Rendsburg i Nordtyskland, og der var der, vi skulle hente den campingvogn vi skal rejse med de næste 14 dage. Vi har rejst med mange forskellige campingvogne de seneste år, men aldrig før med en Hobby. Så derfor er vi rigtig spændte på denne tur, hvor vi endelig har fået mulighed for at prøve hvordan det er at rejse og campere med en Hobby campingvogn.

Utraditionel indretning af campingvogn

Vi har lånt en Hobby De Luxe 560 FFE. Den er lidt utraditionelt indrettet. Bagerst i campingvognen er der en fritstående dobbeltseng. I midten af campingvognen er der toiletrum med vask, masser af skabsplads og toilet. Modsat toiletrummet er der en stor bruskabine. Bade og soveafdeling kan afskærmes fra den øvrige del af campingvognen med en plissévæg.

I midten af campingvognen er der køkken med komfur og vask. Modsat køkkenet er der et Dometic SlimTower køleskab på 140 liter.

Forrest i campingvognen er der er Lounge-siddegruppe og et møbel med vitrineskab, plads til TV og nederst er varmeovnen indbygget.

Annonce:

Vi har indtil nu sværget til store rundsiddegrupper forrest i campingvognen, og har derfor ikke givet indretninger som denne megen opmærksomhed. Men vi skal skamme os, skal vi. For denne indretning er noget af den mest funktionelle og hyggelige, vi til dato har været på tur i.

Campingvogn med rigtigt soveværelse

Først og fremmest er der soveværelset. Der er en stor fritstående dobbeltseng med et madrasmål på 143 cm x 192 cm. Der er højskabe på begge sider af sengen og skabe hele vejen hen over sengens hovedgærde. Der er ikke megen plads rundt om sengen, men alligevel plads nok til at man uden problemer kan bevæge sig rundt om den. Når man ligger i sengen føles det som om man er i et ’rigtigt’ værelse og glemmer næsten at man rent faktisk er i en campingvogn. Og så sover man rigtig godt der.

Stor fritstående dobbeltsengStor fritstående dobbeltseng

Masser af dybe overskabe hele vejen hen over sengenMasser af dybe overskabe hele vejen hen over sengen

Under sengen er der et stort magasin med plads nok til opbevaring af f.eks. campingmøbler m.m.

Hyggeligt badeværelse og stor brusekabine

I toiletrummet er der som nævnt håndvask, toilet og masser af skabe og hylder.  Vi er ret imponeret over, at det er lykkedes Hobby at få plads til så mange skabe der. Vi har fået plads til alle vores toiletting – også Sissels, der normalt fylder for to. Og så er der et dejligt lys i rummet.

Toiletrum med masser af skabspladsToiletrum med masser af skabsplads

Den store brusekabineDen store brusekabine

Brusekabinen har vi ikke afprøvet endnu, men det vil vi snarest muligt.

Store, rummelige og meget brede skuffer

Køkkenet er ikke blandt de største. I køkkenbordpladsen er der lige akkurat plads til vask og komfur. Men lige på den anden side af køkkenet, er der en stor hyld til TV’et. Vi har ikke TV med, så vi bruger hylden til aflægningsplads i forbindelse med madlavning – og så er der masser af plads. 

Hylden til TV kan bruges som aflægningsplade i forbindelse med køkkenetHylden til TV kan bruges som aflægningsplade i forbindelse med køkkenet

Vitrineskabet over TV-hyldenVitrineskabet over TV-hylden

SlimTower KøleskabSlimTower Køleskab

Smart – skuffe under køleskabetSmart – skuffe under køleskabet

Under køkkenbordet er der tre store og meget brede skuffer. Det er lidt utroligt hvad der er plads til i de skuffer. VI synes vi har meget køkkengrej med, men det fylder ikke meget i de store skuffer, så nu bruger vi også pladsen til madvarer. Skufferne har desuden soft-close.

Køkkenet med de store skuffer = masser af opbevaringspladsKøkkenet med de store skuffer = masser af opbevaringsplads

Flydeplads til to

Den L-formede siddegruppe er stor nok til at 2 personer kan ’flyde i den’, og der er spiseplads til tre personer. Det passer fint med at der er sovepladser til 3 personer i campingvognen – siddegruppen kan nemlig omdannes til en enkelt soveplads.

Lounge Siddegruppe forrest i campingvognenLounge Siddegruppe forrest i campingvognen

Og det gør vi. Vi har nemlig vores datter Sissel med på tur, og hun sover i opredningen.

Sissel nyder at have god plads i sin seng, og så kan hun kigge ud af vinduerne på alle sider af opredningenSissel nyder at have god plads i sin seng, og så kan hun kigge ud af vinduerne på alle sider af opredningen

Siddekomforten i siddegruppen er fin, og da bordet kan flyttes, er det let at komme ud og ind i siddegruppen.

Lækker campingvogn for to personer

Vi er rigtigt positivt overrasket over denne Hobby De Luxe 560 FFe. Vi var meget spændte på om vognen ville fungere med Sissel. Men det gør den, og så er den super hyggelig at opholde sig i. Vi har det godt i campingvognen, og der er står meget skabsplads, at vi slet ikke kan udnytte pladsen fuldt ud. Men på den anden side – skal man udnytte alle skabe i denne campingvogn, så bør man nok veje den op til en højere totalvægt først.

Et lille øv ved campingvognen er, at varmeslangen fra blæsevarmen er ført under campingvognens bund ved indgangsdøren. Dette giver et stort varmetab, når det er er rigtig koldt udenfor. Men ved de temperaturer som vi camperer under i dette forår, er det ikke et problem.

Kort sagt. Det er en dejlig og lækker campingvogn med masser af plads og super komfort. VI glæder os til at rejse med den de næste uger, og vi vil løbende skrive om vores erfaringer med campingvognen.

Panel til styring af al lysPanel til styring af al lys

Det er let at komme til spindlen til de forreste støttebenDet er let at komme til spindlen til de forreste støtteben

På de bagerste støtteben er spindlen ført helt ud til bagendenPå de bagerste støtteben er spindlen ført helt ud til bagenden

Der er kugletryksmåler i næsehjuletDer er kugletryksmåler i næsehjulet

Låget på gaskassen lukkes let op, Det holder sig selv oppe, og kan åbnes med brug af en hånd aleneLåget på gaskassen lukkes let op, Det holder sig selv oppe, og kan åbnes med brug af en hånd alene

Vi skal måske lige oplyse, at Hobby De Luxe 560 FFE har en totallængde på 753 cm. og bredden er 230 cm. Vægt i køreklar stand er 1382 kg. og totalvægten er 1600 kg. Campingvognen kan vejes op til 1.750 kg (ekstraudstyr). Pris uden ekstraudstyr er kr. 153.950,-

Turist i Rendsburg

Vi afhentede vores Hobby De Luxe 560 FFE sidst på eftermiddagen, så vi havde bestemt os for at overnatte den første nat tæt på Rendsburg. Dette dels fordi vi ikke gad at køre mere den dag, og dels for at få alle vores ting og sager pakket i campingvognen.

Masser af sol, og udsigt over søen. Det bliver næsten ikke bedreMasser af sol, og udsigt over søen. Det bliver næsten ikke bedre

Så vi checkede ind på Camping Bistensee – en lille hyggelig campingplads lige ned til søen Bistensee. Vi kendte ikke campingpladsen i forvejen, men det viste sig at være en meget tysk campingplads. Dvs. mange fastliggere med opsætninger der minder meget om kolonihaver. Men folk var søde og rare, og der var styr på alt. Vi skriver mere om campingpladsen i den næste artikel fra vores forårstur.

Solnedgang over BistenseeSolnedgang over Bistensee

Men når vi nu havde en dag i Rendsburg, så måtte vi da lege turister og tage ud for se nogle ting. Vi skulle også købe ind til de næste dage, så vi kørte ind til Rendsburg.

Vi fik handlet i et stort Bilka-lignende supermarked, og så satte vi kursen mod den eneste turistseværdighed, vi havde kunne Google os til – nemlig Rendsburg Højbro.

Rendsburg Højbro er en jernbanebro over Kielerkanalen. Den blev bygget bygget fra 1911-13 og er 7,5 km lang. For at opnå en gennemsejlingshøjde på 42 m var det nødvendigt at bygge kilometerlange ramper på begge sider. Fordi banegården ligger tæt ved kanalen, måtte der på bysiden bygges en eliptisk sløjfe på 4,3 km.

Kielerkanalen gennem RendsburgKielerkanalen gennem Rendsburg

Broen er et imponerende bygningsværk i sig selv, men under broen er der en hængefærge. Den er helt speciel og ret pudsig. Den hænger ned fra broen i lange stålwire, og transporterer gratis (staten betaler driften fordi kanalen er et kunstigt vandløb) personer og køretøjer frem og tilbage ”svævende” over kanalen. Det er et sjovt syn og nok den eneste af sin art i Tyskland.

Svævefærgen under jernbanebroen er et pudsigt synSvævefærgen under jernbanebroen er et pudsigt syn

Umiddelbart under broen, på nordsiden af kanalen, ligger ”Den Restarationen Brückenterrasse”, hvor der informeres om alle passerende skibe samtidig med at der kippes med flaget. Her efter kvitterer de fleste skibe med et trut i hornet.

Efter at have set broen og hængefærgen kørte vi tilbage til campingpladsen for at lave aftensmad. I morgen kører vi ned til Rhinen, og den glæder vi os til at gense.

Se mere på Hobbys hjemmeside, Bistensee Camping hjemmeside og Rendsburgs hjemmeside

Læs også:

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information