Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz ligger på hjørnet hvor Rhinen og Mosel løber sammen – lige over for Deutsches Eck

På det sted, hvor Rhinen og Mosel løber sammen, ligger Koblenz. Det er en af Tysklands ældste byer (og måske også den smukkeste). Fire bjerge, vinbjerge og skove omkranser byen, og kirker, slotte, tidligere adelsgårde og herskabelige borgerhuse vidner om byens 2.000-årige historie.

Annonce:

Koblenz blev etableret som en militærpost af Drusus ca. 8 f.Kr., og byen fejrede sit 2000-års-jubilæum i 1992.

Koblenz har ikke altid været tysk. Den har været under fransk herredømme i en årrække, og det har sat sine spor i byen. Den franske livsstil og tysk tradition har skabt et meget miljø, hvor hyggelige vinbarer og restauranter med god mad trives i bedste velgående.

Koblenz har mange grønne områder og smukke torveKoblenz har mange grønne områder og smukke torve

Gademusikanter spiller flere steder i byenGademusikanter spiller flere steder i byen

Annonce:

Koblenz byder på små stræder, romantiske kroge og mange grønne torve og pladser. Mange huser er i barokstil med tårne og karnapperne på hjørnehusene

Flere huse er bygget i den fine BarokstilFlere huse er bygget i den fine Barokstil

Eller genopbygget er måske mere korrekt – for også Koblenz led store skader under krigenEller genopbygget er måske mere korrekt – for også Koblenz led store skader under krigen

Torvet ved RådhusetTorvet ved Rådhuset

På samme torv ligger Koblenz BykirkePå samme torv ligger Koblenz Bykirke

Det er en meget moderne kirke med kontorer m.m. langs siderneDet er en meget moderne kirke med kontorer m.m. langs siderne

Schängel-fontænen er en pudsig oplevelse. Den ligger i rådhusgården og minder om tiden omkring 1800, da Koblenz hørte til Frankrig, og drengebørnene forbavsende ofte blev døbt Jean – hvilket i dialekt blev til Schang og derfra videre til Schängel.

Schängel-fontænen – er man ikke opmærksom bliver man ramt af vandstrålenSchängel-fontænen – er man ikke opmærksom bliver man ramt af vandstrålen

Blandt dem var der sikkert nogle skarnsknægte, for figuren på fontænen spytter med ujævne mellemrum en kraftig vandstråle langt ud over bassinkanten. Historien er, at drengen spytter efter de franske soldater.

Koblenz har det hele. Små hyggelige gader, brede gågade med masser af butikker kirker, museer, et par slotte og selvfølgelig masser af caféer og restauranter. Vi brugte en hel dag på at gå rundt i byen, og der var masser at se på.

En af de brede gågader med butikker i KoblenzEn af de brede gågader med butikker i Koblenz

Sissel var ret glad for de mange springvandSissel var ret glad for de mange springvand

Og der er mange sjove og fantasifulde springvand i byenOg der er mange sjove og fantasifulde springvand i byen

Pudsige og sjove ting er der også mange af rundt omkring i KoblenzPudsige og sjove ting er der også mange af rundt omkring i Koblenz

Som den tykke trommeslagerSom den tykke trommeslager

Koblenz Slot - Kurfürstliches SchlossKoblenz Slot - Kurfürstliches Schloss

Byen byder også på Museer i meget moderne arkitekturByen byder også på Museer i meget moderne arkitektur

Liebfrauenkirche er fra 1180. Den blev ødelagt i 1944 og genopført i 1950Liebfrauenkirche er fra 1180. Den blev ødelagt i 1944 og genopført i 1950

Kirken er netop blevet restaureret og er utrolig smukKirken er netop blevet restaureret og er utrolig smuk

Bemærk det noget specielle kors. Det er udformet som et træBemærk det noget specielle kors. Det er udformet som et træ

I Koblenz Alstadt er der god skiltning for os turister, så vi ikke farer vild i de små gader :)I Koblenz Alstadt er der god skiltning for os turister, så vi ikke farer vild i de små gader :)

Også Koblenz blev bombet under 2. verdenskrig. Og i december 2011 blev der pga. lavvande i Rhinen fundet en engelsk bombe på 1,8 ton samt en mindre amerikansk bombe. Koblenz gennemførte den største masseevakuering siden 2.verdenskrig. Den mindre amerikanske bombe blev sprængt på stedet. Den store bombe blev desarmeret.

Fantastisk campingplads lige ned til Rhinen

Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz ligger på hjørnet hvor Rhinen og Mosel løber sammen – lige over for Deutsches Eck.

Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz ligger lige over for Deutsches Eck.Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz ligger lige over for Deutsches Eck.

Der har været campingplads på området i næsten 60 år under navnet: Campingplatz Rhein-Mosel. Men for et par år siden fik campingpladsen ny ejer og pladsen skiftede navn til Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz. I den forbindelse blev alle bygninger på pladsen renoveret, og campingpladsen fremstår i dag med nye og flotte servicebygninger.

Servicebygningerne er nye og flotteServicebygningerne er nye og flotte

Campingpladsen ligger direkte ned til RhinenCampingpladsen ligger direkte ned til Rhinen

Campingpladsens legepladsCampingpladsens legeplads

Der er ca. 200 enheder på campingpladsen. Flere af dem ligger direkte ned til Rhinen. Der er rift om disse, og man skal som regel forudbetale for tre overnatninger for at få en af disse enheder. Det gjorde vi, og vi havde den skønneste udsigt over Rhinen og skibene på denne.

Vores enhed.Vores enhed.

Campingpladsen har en lille butik i Receptionen, men udvalget er sparsomt. Vi handlede i Netto supermarkedet, der ligger ca. 500 m. fra campingpladsen.

Receptionen og butikkenReceptionen og butikken

Campingpladsen ligger super centralt. Der er kun ca. 400 m. over til Deutsches Eck – hvis man altså lader sig sejle over Mosel-floden. Kører man i bil, er der ca. 4 kilometer.

Den lille båd, der sejler mellem campingpladsen og Deutsches EckDen lille båd, der sejler mellem campingpladsen og Deutsches Eck

Fra Deutsches Eck kan man tage svævebanen op til fæstningen Ehrenbreitstein eller spadsere ned i Koblenz by.

Fæstningen EhrenbreitsteinFæstningen Ehrenbreitstein

Eneste ulempe ved campingpladsen er prisen. For campingvogn, strøm og tre personer betalte vi ca. 40 Euro pr. nat. Det er lige lovligt højt i forhold til andre campingpladser langs Rhinen. Men campingpladsen er fin og velholdt, og så ligger den som sagt helt fantastisk.

Fine køreegenskaber

Vi har nu kørt adskillige kilometer med vores lånte Hobby De Luxe 560 FFE, og vi har stort set ikke mærket noget til den. Sagt på en anden måde – dens køreegenskaber er rigtig gode.

Vi har kørt mange kilometer med Hobby’en på krogen. Her holder vi dog helt stille i en kø på landevejen langs RhinenVi har kørt mange kilometer med Hobby’en på krogen. Her holder vi dog helt stille i en kø på landevejen langs Rhinen

De følger pænt efter vores bil uden at vi føler nogen bevægelser i bilen. Heller ikke når vi overhales af varevogne eller turistbusser, slår den ud. Det er vi faktisk lidt overrasket over, for det oplever vi ofte med andre campingvogne.

Heller ikke når vi overhaler lastvogne, slår Hobby’en ud. Det sker ellers tit, når man netop er kommet fordi lastvognen, hvor turbulensen foran lastvognen let kan skubbe til ens campingvogn. Men ikke her. Vores Hobby følger pænt med uden ’slinger i valsen’.

Hobby De Luxe 560 FFE har en Winterhoff WS3000 slingrekoblingHobby De Luxe 560 FFE har en Winterhoff WS3000 slingrekobling

Der er kugletryksmåler i næsehjuletDer er kugletryksmåler i næsehjulet

TrækstangsafdækningTrækstangsafdækning

Hobby De Luxe 560 FFE har en varmgalvaniseret torsionsfjederaksel, støddæmpere og en Winterhoff WS3000 slingrekobling. Vægtfordelingen i campingvognen er fin. Dog skal man ikke køre med vandtanken fyldt helt op. Tanken er anbragt foran akslen, så det vil nok give et for højt kugletryk. Vi kørte med ca. halv fuld vandtank, og det gav ingen problemer.

Hobby De Luxe 560 FFE leveres standard med stålfælge, men alu-fælge kan tilkøbesHobby De Luxe 560 FFE leveres standard med stålfælge, men alu-fælge kan tilkøbes

Et kig under vognen hvor man kan se både akslen og støddæmpereEt kig under vognen hvor man kan se både akslen og støddæmpere

At Hobby’en har så fine køreegenskaber er dejligt. Det giver meget mere komfort under kørsel, og man slapper mere af.

Se mere her: Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz - Hobby Campingvogne

Læs også:

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information