Vulkan Parken giver nogle meget spændende oplevelser. Her er vi nede i en Basalt mine

Vi er i Koblenz på vores rejse langs Rhinen. Og kun 30 km. fra campingpladsen ligger Tysklands vulkanpark. Et kæmpe område med masser af oplevelser og en ikke udslukt vulkan.

Annonce:

Eifel – eller de sovende vulkaners land - er geologisk set den mest aktive region i Tyskland. Den ca. 280 km lange Deutsche Vulkanstraße, går fra Rhinen og ind i bjergområdet Hohe Eifel, og via denne kommer man forbi alle de spændende steder i Eifel-vulkanernes verden.

Vulkanparken

Under et kaldes området for Vulkanparken, men der er ikke tale om lille afgrænset park, hvor man kan gå rundt og se alle attraktionerne.  Vulkanparken er mere en fælles betegnelse for alle de seværdigheder med baggrund i vulkansk aktivitet, som man kan se i området.

I Eifel-regionen (som ligger lige ved siden af Rhinen) findes der ca. 350 slaggekegler, spektakulære stenbrud, lavastrømme, metertykke tuf- og pimpstensvægge, lava kupler, talrige sprudlende kulsyrekilder og gejsere. Man har også påvist plumer eller "hot spots“, som de også kaldes. Mange vulkankegler og Eifels blå kratersøer vidner om den ildfulde og spændende tilblivelseshistorie og de særlige vulkanologiske forhold, der har skabt dette fascinerende landskab mellem Rhinen, Mosel og Ahr.

På museer, i informationscentre og i miner langs ruten kan man ved hjælp af eksperimenter få indblik i, hvordan jordens kræfter virker, og hvad der egentlig foregår under jordoverfladen. Meget tyder på, at vulkanerne ikke er udslukte, men blot sover.

Annonce:

Ikke udslukt, men hviler

F.eks. har man konstateret, at det bobler i søen Laacher, tæt på Bonn i Tyskland. Den undersøiske vulkan under søen har ikke været i udbrud i mere end 12.000 år, men det kan sagtens ske igen.

Laacher See. Under søen er super-vulkanen – og den er ikke udsluktLaacher See. Under søen er super-vulkanen – og den er ikke udslukt

Såfremt super-vulkanen går i udbrud, så vil det resultere i at tonsvis af magna og aske vil blive spredt over et gigantisk område. Det kan medføre masse-ødelæggelser, evakueringer og måske ligefrem en sænkning af den globale temperatur, da asken vil hindre solens stråler i at nå jorden.

Eksperterne sammenligner et udbrud med det som kom fra Mount Pinatubo på Filippinerne i 1991, som betød enorme ødelæggelser og ligefrem en sænkning af den globale temperatur med 0,5 grad, da den udspyede 10 milliarder tons magma, 20 milliarder tons svovldioxid og 16 kubikkilometer af aske.

Vulkan-eksperter mener, at vulkanen under Laacher-søen stadig er aktiv og de kuldioxid-bobler, der kommer op gennem vandet, er udtryk for en 'afgasning' i magma-kammeret under vandet.

Men indtil videre er alt fredeligt og området er meget spændende at besøge.

Som nævnt består Vulkanparken af flere spændende seværdigheder, og man skal sætte et par dage af til 09det, hvis man vil opleve dem alle. Eller man kan gøre som vi – nemlig vælge ud hvad man gerne vil opleve.

Vi satte os for at se to steder i Vulkanparken – nemlig verdens største koldtvands gejser i Andernach og Lava Dome museet i byen Mendig.

Gejseren måtte vi dog opgive igen. Turen ville tage ca. 3 timer, og indebærer at man skal sejle ud til gejseren. Det var nok ikke smart med Sissel, så vi nøjedes med Lava Dome museet. Det var nu også sindssygt spændende at opleve.

Lava Dome og Basaltminen

Lava Dome museet består af selve museet og af en såkaldt lavakælder.

Laacher See. Under søen er super-vulkanen – og den er ikke udsluktLava Dome museet

Museet byder først og fremmest på en multimedie-oplevelse hvor man bliver præsenteret for den vulkanske aktivitet i området. Det var både spændende og faktisk rigtig godt lavet.

Der er især gjort meget for at børn også har det sjovt på museetDer er især gjort meget for at børn også har det sjovt på museet

Fra det spændende multimedie-showFra det spændende multimedie-show

Desuden er der en masse interaktive stationer, hvor man kan lære mere om vulkaner og deres natur.

Spændende 3D gengivelse af basaltminenSpændende 3D gengivelse af basaltminen

Her prøver Sissel og jeg en SeismografHer prøver Sissel og jeg en Seismograf

Byen Mendig er bygget oven på den lavastrøm, der størknede ved udbruddet for 12.000 år siden. Byen har derfor været centrum for minedrift efter Basalt.

Basalt er en bjergart opstået ved størkning af magma. Det er den hyppigst forekommende bjergart på overfladerne af Jorden, Merkur, Venus, Mars og Månen. Også mange meteoritter består af basaltisk materiale.

Basalt anvendes i dag som underlag i veje og som skærver i togspor. Men før i tiden blev Basalt anvendt til fremstilling af stenkværne til møllehjul.

Og det var lige præcis hvad man lavede i Basalt-minen i Mendig. Der er ikke længere mindrift i Mendig. Man har i stedet sikret minen, givet den navnet Lava-kælder, og bruger den nu til rundvisninger i forbindelse med Vulkanparken.

Både møllehjulet og løven er lavet af BasaltBåde møllehjulet og løven er lavet af Basalt

Man skal have både regnfrakke og sikkerhedshjelm på nede i minenMan skal have både regnfrakke og sikkerhedshjelm på nede i minen

Sissel var ikke ubetinget tilfreds med at have en sikkerhedshjelm påSissel var ikke ubetinget tilfreds med at have en sikkerhedshjelm på

Trappen ned til minen var lang og stejl. Heldigvis er der også en elevator for gangbesværede (tak, Sissel)Trappen ned til minen var lang og stejl. Heldigvis er der også en elevator for gangbesværede (tak, Sissel)

Det er rigtig spændende at være nede i minen. Der er koldt og fugtigt. Vandet drypper fra loftet, og man kommer gennem små gange og underlige ’rum’. Minen ligger 30 meter nede i jorden, og temperaturen er mellem 6 og -8 grader.

Vores ’gruppe’ nede i minenVores ’gruppe’ nede i minen

Der er mørkt, koldt og fugtigt – og kun få lamperDer er mørkt, koldt og fugtigt – og kun få lamper

Rundvisningen sker i små hold med guide. Der tales kun tysk, men man kan få udleveret headset og afspiller, så man også kan høre det på engelsk.

Vores guide var meget karismatisk, og fortalte meget levende om hvordan man havde udvundet basalt gennem tiderne i minen.

Her fortæller vores guide om, hvad minen også havde været brugt tilHer fortæller vores guide om, hvad minen også havde været brugt til

Minen har også været benyttet til andre formål. Man har f.eks. brygget øl i minen pga. den konstante temperatur. Under 2. verdenskrig har minen både været brugt som tilflugtssted og bombedepot. Efter krigen blev minen i to år brugt til noget som ingen ved hvad var.

Murene i minen blev opført af bryggerne, for at minearbejderne ikke skulle stjæle ølletMurene i minen blev opført af bryggerne, for at minearbejderne ikke skulle stjæle øllet

”Og det ved vi stadig ikke”, som vores guide så udtryksfuldt sagde det.

Men nu er minen altså en turistattraktion, og vi kan kun anbefale at man tager sig tid til at se den.

Minen er absolut et besøg værdMinen er absolut et besøg værd

Vulkansk Øl

Der brygges stadig øl på stedet. Dog ikke nede i minen, men i bryggeriet Vulkan Brauhaus, der ligger lige oven på minen.

Vulkan BrauhausVulkan Brauhaus

Vi besøgte bryghuset i håb om, at man kunne se bryggeriet. Det kunne kun lade sig gøre lørdag og søndag, og altså ikke den dag, vi var der. Det var lidt ærgerligt. Men vi fik nu set bryggeriet alligevel. For den eneste måde at vi kunne få Sissel med op i bryggeriets restaurant, var ved at gå gennem bryggeriet.

Takket være Sissel fik vi alligevel set bryggerietTakket være Sissel fik vi alligevel set bryggeriet

Så vi fik set bryggeriet. Dog uden rundvisning, men vi fik smagt husets øl i restauranten. Det var rigtig godt. Vi gik derfor også forbi bryghuset butik, og købt nogle forskellige øl med hjem til campingvognen.

Øllet var rigtig godt, og det er sjovt at smage på det lokale brygØllet var rigtig godt, og det er sjovt at smage på det lokale bryg

I bryggeriets butik kan man købe en masse souvenirs, men mere vigtigt – den gode ølI bryggeriets butik kan man købe en masse souvenirs, men mere vigtigt – den gode øl

De smagte også godt på campingpladsen, så de holdt ikke længe :)

Design der vækker opsigt

Som så mange andre campister, sidder også vi efter aftensmaden foran campingvognen og nyder udsigten over Rhinen.

Flere gange har vi oplevet at folk er kommet hen til os og spurgt til vores campingvogn. Hobby er et af de største mærker i Danmark, men i Tyskland er det endnu større. Og tyske campister er om muligt endnu mere interesseret i Hobby campingvogne end man er i Danmark.

Flere kommer og spørge til hvad det er for en campingvogn, vi rejser medFlere kommer og spørger til hvad det er for en campingvogn, vi rejser med

Hobbys nye design vækker opsigt. Det nye design er både ultra moderne og vintage på samme tid. Så folk spørger enten om det er en af de helt nye Hobby campingvogne, eller om det er en ældre campingvogn, der er sat i stand.

At folk kunne finde på at spørge om det er en vintage-campingvogn forvirrede os i starten. Det er jo en sprit ny Hobby, og det må en hver da kunne se.

Hobbys nye design er både klassisk, vintage og moderne på samme tidHobbys nye design er både klassisk, vintage og moderne på samme tid

Men efter at have kigget på vores Hobby De Luxe 560 FFE med lidt andre briller, kan vi godt forstå, hvorfor at folk spørger.

Den nye Hobby adskiller sig markant fra de tidligere Hobby campingvogne hvad det ydre design angår. Formerne er blevet mere runde og bløde. Væk er de markante profiler på siderne, og campingvognen har nu et mere tidsløst og elegant design.

Især fronten på vores lånte Hobby De Luxe er anderledes med de bløde afrundede formerIsær fronten på vores lånte Hobby De Luxe er anderledes med de bløde afrundede former

De tonede ruder, de brede grå stafferinger og de nye logo på siden er også med til at gøre Hobbyen moderne og klassik på samme tid.

Det ny logoDet ny logo

Faktisk er det ret godt gået af Hobby at lave et design der så klassisk, tidsløst og mega moderne. Og selv om det ikke er vores campingvogn, så er vi alligevel lidt stolte af den. Det er jo altid dejligt, når andre campister synes ens campingvogn er flot.

Se mere her: Vulkan ParkenHobby Campingvogne

Læs også:

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information