Rumnien Clarajan 280918 01

At hægte campingvognen på krogen og drage mod Østeuropa, er en tur mange drømmer om. Clara og Jan har været på tur til Rumænien og der er der kommet denne beretning ud af.

Clara beretter,

Når der deles af egne oplevelser og erfaringer, kan det blive en stor oplevelse for andre. Denne beretning er skrevet for, at andre kan få glæde af de erfaringer og den viden, vi fik på denne tur.

Oana og Wittus er venner fra campinglivet. Hun kommer fra Rumænien, og han har arbejdet i Rumænien inden for landbruget. På grund af deres baggrund og viden om landet, blev de inspireret til at lave en tur til Rumænien. Et land de fleste ikke tager til alene.

Det blev til en gruppe på ti vogntog, der forventningsfulde tog af sted i starten af juli.

Mødestedet var i Mako i Ungarn tæt på den rumænske grænse. De fleste mødtes tidligere, nogle fulgtes ad hjemmefra. Vi kørte dog alene hjemmefra og slog os sammen med alle de andre, lige uden for Kammarom i Ungarn.

Det skal siges at turens campingpladser var udvalgt efter beliggenhed nær de ting vi skulle se, og ikke efter stjerner. Men alle var med varmt vand og var rene og pæne.

Der var afgang fra Lunde i Vestjylland kl. 9.00. Vi skulle lige en tur omkring Biltema i Røde Kro for at købe nye viskerblade, i håb om bare lidt regn i Danmark. Derefter gik turen over grænsen og påfyldning af to flasker gas hos Priss i Harrislee.

Så gik det mod feriemålet, Østeuropa.

Vi ville gerne undgå Hamborg og dens udfordringer så vi kørte via Kiel. Den eneste vi så dér var lufthavnen og et blik af havnen, under en U-vending da vi lige havde kørt forkert. Så gik ruten ellers rigtigt ind på 76´eren mod Lübeck, ned af vej 404 til 21, over A1 og så på A24 mod Berlin.

Rumnien Clarajan 280918 02Udsigten

Udsigten langs motorvejen var meget varieret mellem majsmarker og solcelle marker og overstrøet med vindmøller. Om aftenen havde vi vores første overnatning på rasteplads Walsben nordvest for Berlin. Her tankede vi også.

Rumnien Clarajan 280918 03Bugter sig uden den store trafik

Godt vi skulle syd om Berlin via 10´eren. Da vi drejede mod syd, kunne vi se at bilerne foran os kom til at holde i Stau (kø) ind mod Berlin. Heldigvis var der meget lidt trafik på 10´eren vest om Berlin. Derefter kørte vi ind på vej 9 (E51/E49). Vi prøvede så vidt muligt at holde os til mindre befærdede veje.

Ved Hoff 100, nord for Regenstal, kom vi via vej 72 (E441) ind på vej 93. Derefter kunne vi komme på 3´eren (E56) ved Regensburg. Det var dejligt at udsigten blev meget bedre og en del mere kuperet. Vi kørte fra 200m/oh op til 600 m/oh. En meget mere spændende tur udsigtsmæssigt og heldigvis uden kø.

Rumnien Clarajan 280918 04Ophold uden ro.

Vest for Passau overnattede vi på Donautal, en meget urolig rasteplads. Bildøre der smækkede og folk talte højt. Men det må man tage med, når man benytter sig af denne overnatnings mulighed.

Rumnien Clarajan 280918 05Flot varieret udsigt

Næste dag var vi blevet enige om at kører gennem Passau by ind i Østrig og følge Donau fra sydsiden ad vej 130. Den tur fortrød vi ikke, selv om der er lidt trangt i Passaus gader med campingvognen på krogen. En rigtig flot tur, men ved Linz skulle vi tilbage på motorvejen - E60.

Rumnien Clarajan 280918 06Langs Donau

Rumnien Clarajan 280918 08Dejlig overnatningsplads

Ved aftensmadstid tankede vi lige før Sankt Pölten og fandt ud af at rastepladsen var rigtigt godt delt op. Lastbilerne skulle holde i et helt andet område, og der var et område for personbiler og busser, og helt bagerst, et område for campingvogne, også store vogntog. Selvom vi lå bagerst, var det en flot udsigt over bjergene.

Vi blev enig om at blive her til næste dag. Så vi fik slappet rigtig godt af. 

Rumnien Clarajan 280918 07Wien

Næste dags tur omkring Wien gik uden de store køer. Vingnetten til Ungarn (1 md.) blev købt på sidste tank i Østrig. Ved grænseovergangen viste vi vores pas og kom igennem uden problemer.

Rumnien Clarajan 280918 09Fladt land

Landskabet var meget anderledes, fladt og skiftevis majs og solsikke marker med lidt kornmarker ind imellem. 

Rumnien Clarajan 280918 10Natura camping i Ungarn.

Vi ankom til Natura Camping, ved Kommarom omkring middagstid. Et par fra Holland, der har camperet på pladsen hvert år i 17 år, fungerer nu som hjælpere på pladsen.

Rumnien Clarajan 280918 11Skygge plads

Vi kunne selv finde en enhed, og det blev til en plads i skyggen af nogle af de mange træer der er på pladsen. Temperaturen er lige under 30 grader, så det er dejligt med en skyggeplads.

Rumnien Clarajan 280918 12By der har udviklet sig

En lille tur til Kommarom by bl.a. for at købe vand. Vi fik også set den fabrik Nokia og det Kinesiske Foxconn byggede for 10 år siden til produktion af mobiltelefoner. Jeg (Clara) arbejdede i den danske afdeling for udvikling og formbygning i og var med til at sende rigtig meget til denne fabrik, så det var sjovt at se fabrikken. På fabrikken arbejdede der ca. 1800 personer (plus byggeriet) og det kan ses i byen i dag. Rigtig mange huse er istandsatte.

Rumnien Clarajan 280918 13Pladsen

Da vi kom tilbage fra byen, var der kommet to hold mere og flere kom til i løbet af dagen. Det sidste hold kom om lørdagen.

Rumnien Clarajan 280918 14Gang i gryden

I løbet af fredagen lavede campingfatter rigtig Ungarsk gullaschsuppe over bål, nøj hvor var den bare god, også selvom temperaturen var omkring de 30 grader.

Der kunne benyttes Visa kort både i et Penny Market og på tanken i den lokale by.

Vi fik tanket (Brændstof priserne er lidt højere i både Ungarn og Rumænien end i Danmark). Vi var nu klar til næste etape mod Mako i Ungarn, tæt på grænsen til Rumænien. For ikke at fylde for meget på vejene, delte vi os op i mindre grupper. Vi havde fået følgeskab af et hold, der endnu ikke havde købt vingnette til Ungarn, da de havde kørt gennem Tjekkiet og Slovakiet. Men det blev klaret på første tank på motorvejen uden problemer. Der er rigtig mange nummerpladeskannere både i Ungarn og Rumænien, så lad være med at tage chancen på at køre uden.

Rumnien Clarajan 280918 15Ensartet landskab

Landskabet langs motorvejen blev hurtig monotont, med majsmarker og kornmarker med masser af solsikker ind i mellem, men alligevel et flot syn med de store gule blomster nikkende mod solen.

I Tyskland havde vi købt kort over både Ungarn og Rumænien. Selvom vi har GPS og Google maps, så kan jeg godt lide at have styr på hvor vi er. Og så er det sjovt at få navne og information, på det vi ser i landskabet. Turen gik uden problemer, dog lidt kø rundt om Budapest, da vi kom i myldretiden.

Rumnien Clarajan 280918 16Camping Mako

Camping Mako var nem at finde, men lidt kaos da vi kom. Dagen inden havde der været skybrud over pladsen, og området hvor vi skulle have ligget var meget vådt. Så alternative pladser blev taget i brug, så alle fik en plads.

Rumnien Clarajan 280918 17Alternative pladser, bl.a. med bilen i haven, så kunne vogntoget lige være mellem to andre.

Rumnien Clarajan 280918 18Terrasse ned til floden

En skøn plads, hvor kosten og rengøringen var i gang hele dagen. Der er gjort rigtig meget på denne plads, som ligger ned til floden Mures, men det er ikke danske normer for sanitære faciliteter. Primitivt men rent og brugbart, og vandet var varmt.

Om aftenen ville hele holdet, der nu var samlet, i byen og spise Ungarsk. Campingfatter anbefalede et sted oppe i byen. Ca. 2 km. Væk, så Elmarie kom ud af bilen. Det var dog lidt svært at finde. Bare lige derovre betød: ned ad en sidevej, til en anden sidevej, i et villakvarter. Men det lykkedes. Maden var rigtig god og selvom vi troppede tyve personer op, var betjeningen hurtig og meget venlig. Der kunne betales med Visa kort.

Rumnien Clarajan 280918 19De små veje mod grænsen.

Læs også: Campingtur til Rumænien – rejsen dernedCampingtur til Rumænien – Oplevelser for livet i RumænienPå campingtur til Rumænien - Camping Vampire og Draculas slotPå Campingtur til Rumænien - Farvel til Rumænien og turen hjem

 

 

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information