Dk flge lars artikel 040416 01

Hvor meget tænker du i dagligdagen på det, der bære din campingvogn? – rigtig mange tænker måske ikke så meget over det, men dækket og fælgen er faktisk det der holder din campingvogn oppe og sørger for at du kan flytte den fra A til B.

Annonce:

De fleste campingvogne er udstyret med enkeltaksel, på denne er der monteret 2 fælge med dæk, disse to dæk er dem der bære vægten af vognen. Men hvad skal man egentlig være opmærksom på?

Et dæk er ikke bare et dæk, der er kæmpe stor forskel både kvalitetsmæssigt, men også på dækkenes egenskaber. For at forstå dækket, prøver vi her og afkode de tekniske begreber til noget forståligt dansk. Men først så begynder vi med fælgen, for uden den er dækket ikke meget værd.

Fælgene

Fælgen har nogle egenskaber, som ikke umiddelbart kan læses på denne, det er:

• Størrelse (angives i tommer)
• Indpresning
• Krydsmål
• Centerhul
• Materiale

Annonce:

Størrelsen kender vi vidst alle, denne opgives i tommer. Indpresningen er noget helt andet, og der skal man være vågen, hvis man fx vil købe alufælge til sin campingvogn. Da der både kan være bærevanger og støddæmpere og meget andet, så er det nødvendigt og enten måle sig frem, eller konsultere sin dækmand, men kort fortalt bliver indpresningen opgivet i ET, som kommer af det Tyske ”Einpres Tiefe” som betyder indpresningsdybde. Tallet efter ET kan defineres på denne måde:

Et højt ET vil gøre at fælgen sidder langt inde under bilen/campingvognen – hvorimod et lavt ET vil gøre at fælgen kommer længere ud til skærmkanten. Da det ikke bare er så ligetil, vil det være fornuftigt og alliere sig med en kyndig person til at rådgive her.

Krydsmålet, angiver hvor mange mm. Der er imellem bolthullerne, hvis det er en fælg med 4 huller, er det ikke den store kunst og måle fra center til center på kryds af hullerne. Hvor en 5 huls fælg kræver lidt mere, her skal man måle mellem 2 huller og gange tallet med 1,7012.

Centerhullet er diameterne i center af fælgen. Materialet er typisk enten stål eller Alu.
Som det læses er der en del ting at forholde sig til hvis man skal have nye fælge, og det kan helt klart anbefales og konsultere en dækmand.

Dk flge lars artikel 040416 02Dækket som indeholder masser af informationer.

Selve dækket

Dækket indeholder en myriade af informationer, nogle er ligetil og andre er noget mere kryptiske, men hvad skal vi være opmærksomme på?

• Størrelse
• Type
• Lastevne (loadindex)
• Hastighedsindex

Størrelsen skal selvfølgelig passe til fælgen. Når man kigger på dækket står der fx 185/70 14 104 Q, det betyder at dækket har en bredde på 185mm og 70 angiver at dækkets højde fra fælgen er 70% af bredden og 14 betyder at dækket er et 14”.

De næste cifre er lastindexet, og betyder her ikke at dækket må belastes med 104kg, Loadindex 104 svare til at dækket må bære 900kg i fuld oppumpet stand vel og mærke.

Det er vigtigt, at du vælger dæk, der har korrekt loadindex til din bil/campingvogn, ellers risikerer du at din bil/campingvogn ikke bliver godkendt ved syn og det kan være forsikringen ikke dækker, hvis du kører på dæk med forkert loadindex. I bilens/campingvognens manual kan du finde det anbefalede loadindex.

Bogstavet Q henviser til hastighedsindexet og i dette tilfælde er Q = 160km/t. 

Dk flge lars artikel 040416 03Nærbillede hvor man kan se at her er der tale om et 14” dæk og det er type C hvilket betyder Commercial – i daglig tale kaldet varevognsdæk.

Der kan dog være forskel på dækkens mærkninger, der kan fx også stå 185/70 14 C hvilket betyder at dækket er af typen Commercial, RE som betyder Reinforced, eller der kan stå XL som betyder Xtra Load. Dette er typiske varevognsdæk, som har flere lag lærred i selve dækket.

I så fald vil loadindex og hastighedsindex’et stå andetsteds på dækket.

Af andre informationer på dækket, er der mærkning om dækkets produktionsdato, som læses som ugenummer og årstal, hvor højt et max tryk dækket kan tåle, om det er slangeløs eller ej osv.

Dæk på campingvognen når ofte ikke og blive slidt ned, men mørner i stedet. Så selv om du syntes der er nok mønster på dine dæk, så kig på produktionsdatoen.

Dæk der er mere end 5 – 6 år gamle bør skiftes. Og har du Tempo 100 er det et krav at dækkene ikke må være mere end max 5 år gamle.

I de senere år er der kommet dæk frem med betegnelsen ”Run on flat”, hvilket betyder at dækkets opbygning, gør at det kan holde sig oppe, selv om luften er ude, dog ikke med så høj hastighed og ej heller så længe. Som alt andet er der fordele og ulemper ved dette. Der findes en del litteratur omkring dette på nettet, så bedøm selv.

 

 

Annonce

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information