Harzen rosefrederiksen 171115 01

Så blev det september og da vi allerede i foråret havde tilmeldt os et geocachingevent i Goslar, besluttede vi os for at holde vores efterårsferie i forbindelse med dette. Selve eventet vender vi tilbage til lidt senere...

Annonce:

Da Søren havde fået fri og de sidste småting var pakket smuttede vi derfor mod Goslar midt på eftermiddagen - velvidende, at vi ikke ville nå frem denne dag. Derfor tog vi det også stille og roligt og da vi var kommet forbi Hamborg fik vi hurtigt fundet campingpladsen Freizeit Camp Nordheide.

Harzen rosefrederiksen 171115 02

Campingpladsen ligger forholdsvis tæt på motorvejen, men alligevel i rolige omgivelser og er fin til en hurtig overnatning.

Receptionen lukkede selvfølgelig før vi kom frem, men en ringeklokke tilkaldte en meget venlig dame, som sørgede for at vi blev checket ind. Vi så andre komme meget senere og også blive lukket ind.

Annonce:

Harzen rosefrederiksen 171115 03

Harzen rosefrederiksen 171115 04

Pladsen er som de fleste tyske pladser delt i en fastligger-del og en turist del. Der var god plads på turistdelen og der var strøm og vand jævnt fordelt ud over hele pladsen.

Toiletbygningen er noget for sig.

Harzen rosefrederiksen 171115 05

Vi undrer os stadig over mængden af håndvaske. De to billeder her viser kun en del af håndvaskene på dametoilettet.

Harzen rosefrederiksen 171115 06

Harzen rosefrederiksen 171115 07

De ca. 10 vaske, der var i forbindelse med toiletterne, tog vi ikke billede af. Og heller ikke af den række vaske, der var bag hver deres dør... Men der var pænt rent og varmt vand.

Og lufteturen af Smilla om morgenen førte os ud forbi noget, der fik tankerne til at gå mod Lolland...

Harzen rosefrederiksen 171115 08

Harz Camp Göttingerode 

Næste morgen stod vi op og kørte det sidste stykke til Harz Camp Göttingerode ved Goslar. Vi havde haft kigget på mange camping- pladser, men da vores geocachingevent startede allerede kl. 7.30 lørdag morgen, så blev vi enige om at finde en plads tæt på eventstedet og så bruge den som udgangspunkt hele ugen.

Ellers havde vi nok smuttet en tand længere ned...

Harzen rosefrederiksen 171115 09

Harz Camp er en stor helårsåben plads med en del fastliggere, men også to store områder for turister som os. Fastliggerområdet var dog ikke det mest inspirerende lige her...

Harzen rosefrederiksen 171115 10

Harzen rosefrederiksen 171115 11

Harzen rosefrederiksen 171115 12

Pladsen er delt af en vej, som dog blot er en lille blind vej, der ender kort efter pladsen. Da vi ankom kl. lige lidt i 12 var receptionen middagslukket, men vi fik at vide, at vi bare kunne finde en plads og så checke ind efter 15.

Vi valgte at lægge os på den modsatte side af vejen end receptionen og troede fejlagtigt, at et lille hus var en toiletbygning, men det var kun udslagskumme og toiletbygningerne - for der er faktisk 2 - fandtes begge på samme side som receptionen. Lidt træls og underligt.

Harzen rosefrederiksen 171115 13

Kun den ene toiletbygning var dog åben, da vi var der, men den var til gengæld også flot. Meget fine toilet og badeforhold - selvom bad dog var mod betaling.

Harzen rosefrederiksen 171115 14

Der var en trappe op til både herre- og dametoiletterne, men et handicaptoilet uden trapper i den ene ende af bygningen gør, at også dårligt gående kan være på pladsen. Inde i børneafdelingen var der lige gjort en tand mere ud af flisedekorationerne...

Harzen rosefrederiksen 171115 15

Strøm og vand findes rundt om på hele pladsen, men man kan ikke selv slutte strømmen til. Til gengæld er de hurtige til at komme og slutte den til, når man beder om det.

Pladsen har egen restaurant, som vi benyttede flere gange, når vi kom sent hjem og ikke gad lave mad...

På pladsen findes flere udsmykninger af bygningerne. Vægmaleriet er på toiletbygningen - den slags vægmalerier findes der mange af i de tyske byer. Vi synes de er hyggelige...

Harzen rosefrederiksen 171115 16

Skifer-inddækningen over pladsens restaurant er flot udført. Her sidder skiferen ikke bare i et fint mønster, men der er skabt et helt billede, hvor der også lige en kommet en campingvogn med.

Harzen rosefrederiksen 171115 17

Lidt tysk natur

Vi var ankommet til Harz Camp torsdag før middag og eventet løb først af stablen lørdag, så vi tænkte, at vi lige ville køre en tur ud fredag og se noget tysk natur. 

Vi startede i Okertal. Her ville vi ud og se Okertal Sperre - eller dæmningen i Okerdalen. På vejen gjorde vi lige et par interessante stop: først skulle vi lige kigge nærmere på floden Oker - men faktisk mest på de specielle kalksten der var på stedet.

Harzen rosefrederiksen 171115 18

De ser ormeædte ud, men det er de nu ikke. De er dannet af kalk med forskellig styrke og vand og vejr har så siden fjernet de blødeste dele...

Vi var naturligvis også nødt til at stoppe ved Romkerhalle Vandfald. Det er det højeste vandfald i Harzen - når der altså er vand i det - og når man tillader menneskeskabte vandfald at tælle med.

Harzen rosefrederiksen 171115 19

Romkerhalle blev til i 1863, da kong George V af Hannover ledte floden Romke hen til faldet. Selve vandfaldet skulle være 64 meter højt, men der var absolut ingen vand at spore, da vi var der.

Harzen rosefrederiksen 171115 20

Harzen rosefrederiksen 171115 21

Heller ikke selvom vi tog den mest besværlige vej til toppen for at kigge ud over kanten. Men der blev arbejdet på den smalle kanal oppe på toppen, så mon ikke det vender tilbage igen - vandet.

Harzen rosefrederiksen 171115 22

Neden for vandfaldet ligger et jagtslot, som Georg den 5 af Hannover lod bygge i 1862. Og man kan lige se det på billedet herunder.

Harzen rosefrederiksen 171115 23

'Slottet' har en meget pudsig historie, da de 5000 m2, som Romkerhalle fylder, blev overset ved reformen i 1892. I 1987 lod prinsesse Erina af Sachsen sig udnævne til dronning af Romkerhalle og et år senere blev verdens mindste og Tysklands eneste kongerige anerkendt.

Selve bygningen anvendes i dag til gæstgiveri, men pga. vejarbejde var det umuligt at komme over til den.

Okertalsperre

Okertalsperre - eller dæmningen i Okerdalen - er en stor dæmning, der styrer vandtilførslen til vandkraftværket Romkerhalle. Projektet med at rejse dæmningen blev startet tilbage i 1938, hvor man startede med at flytte vejen og en enkelt landsby. Men så kom 2. verdenskrig og projektet gik i stå.

Harzen rosefrederiksen 171115 24

Behovet for energi var stort efter krigen og projektet kom derfor i gang igen i 50'erne, hvor man fik rejst selve muren. Det er altid imponerende med så store bygningsværker - her måler dæmningen 8 meter i tykkelsen for oven, 19 meter for neden. Den er 260 m lang og 70 meter høj.

Harzen rosefrederiksen 171115 25

Mere imponerende er det dog, at hertug Julius von Braunschweig-Wolferbüttel tilbage i det 16. årh. rejste en mindre dæmning ca. 30 meter foran den nuværende.

Grosse Juliusstau var bygget som to store trekantformede konstruktioner. Disse blev opført i træ og fyldt op med sten, grus og sand og alle sprækker blev stoppet med mos.

Harzen rosefrederiksen 171115 26

Dæmningen var 17 meter høj og 49 meter bred og blev bygget for at hertugen kunne transportere træ af vandvejen. Den blev formentlig ødelagt ved en stormflod i 1579 og der findes tilsyneladende ingen spor efter dæmningen i dag.

Okertalsøen bruges i dag til rekreative aktiviteter og der er regelmæssig sejlads på store dele af søen. Da vi var der, kunne de dog ikke sejle ind til dæmningen, da vandstanden var for lav.

Harzen rosefrederiksen 171115 27

Harzen rosefrederiksen 171115 28

Det er muligt at gå/vandre/cykle hele vejen rundt om søen.

Søen har nogle lange arme ind i sidedalene og over disse er der opført flere broer. Og her kan man rigtig fornemme, hvor lidt vand der er i søen.

Harzen rosefrederiksen 171115 29

Harzen rosefrederiksen 171115 30

Vi gjorde holdt ved den lille St. Petruskapelle i byen Schulenberg. Byen lå oprindeligt i bunden af Weisswassertal, som blev en af fingrene i den store opdæmmede sø.

Harzen rosefrederiksen 171115 31

Harzen rosefrederiksen 171115 32

Alle byens 300 beboere måtte derfor flytte, da dæmningen blev bygget. Derfor er kirken heller ikke gammel - den blev indviet i 1956 - og er utrolig enkel i sin indretning.

Harzen rosefrederiksen 171115 33

Harzen rosefrederiksen 171115 34

Harzen rosefrederiksen 171115 35

Vi har ikke megen viden om den - normalt kan man enten få en folder om kirken eller også søge info på internettet - det virkede så ikke her.

Efter at have besøgt den lille kirke fortsatte vi mod Hahnenklee, hvor vi vidste, at der skulle være en trækirke inspireret af de gamle norske stavkirker. Og det kan godt være, at St. Petrus Kapelle var enkel og lys inde, men det var Hahnenklee Stabkirche så langt fra.

Kirken blev bygget på 10 måneder i perioden 1907-08 og indtil da holdt man gudstjenester på den lokale skoles loft. Da rummet med tiden - især om sommeren, hvor der var mange turister - blev for lille, blev arkitekt Mohrmann fra Hannover bestilt til at tegne en kirke til byen.

Han havde været på studietur i Norge og der set nogle af de gamle kirker og var fortaler for, at man rejste en stavkirke.

Harzen rosefrederiksen 171115 36

For også tidligere kirker i Tyskland havde været opført i træ og da Nordtyskland blev kristent, havde de første kirker formentlig været stavkirker.

Harzen rosefrederiksen 171115 37

Kirken er opført af lokalt nåletræ og er en meget stor stavkirke. De norske har som regel plads til ca. 50 personer - her er der plads til ca. 350.

Harzen rosefrederiksen 171115 38

Harzen rosefrederiksen 171115 39

Og der er også flere vinduer i kirken end i de norske, hvilke gør at den fremstår mere lys.

Harzen rosefrederiksen 171115 40

Men der er også skruet maks op for træskærerarbejdet og træmalerierne, så der er noget at se på overalt.

Harzen rosefrederiksen 171115 41

Efterårstur til Harzen 2015 – del 1
Efterårstur til Harzen 2015 – del 2
Efterårstur til Harzen 2015 – del 3

Læs flere spændende beretninger på Rosefrederiksen.dk (Helle og Sørens hjemmeside)

 

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information