Harzen3 rosefrederiksen 201115 01

Men der var også dage, hvor vi ikke skulle til event eller tog ind til Goslar. Hvis vi drejede til højre når vi kørte ud fra campingpladsen, så endte vi i Bad Harzburg.

Annonce:

Byen var tidligere et meget brugt rekreations- og kursted - i dag er den primært besøgt af vandre- og wellnessfans. Vi tog en kort gåtur rundt i byen - og blev ikke fristet af et kurbad :)

Til gengæld faldt vi for byens fontæne: Jungbrunnen. Brønden fortæller den gamle historie om at finde en kilde med vand, der kan gøre en ung og smuk igen.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 02

Men den fortæller tillige historien om, at man ikke bliver yngre, blot fordi man jagter ungdommen - men at man i så fald måske bliver mere komisk.

Annonce:

Harzen3 rosefrederiksen 201115 03

Harzen3 rosefrederiksen 201115 04

Det er skabt af Jocken Müller fra Quedlinburg.

Således belært - og underholdt - begav vi os op i bjergene bag byen. For selvom vi ikke denne gang skulle i kurbad, så kunne vi jo godt gå en lang tur rundt i området. Og det blev til flere natur-ture end byture denne gang - det er nu lettest når Smilla er med :)

På turen - som bød på ret gråt vejr - kom vi forbi denne sjove installation. For det er nemlig et stykke kunst. En stor ramme, der skulle indramme vores motiv, når vi tog billeder på stedet.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 05

Ret sjovt fundet på og et eller andet sted, så virker det meget godt...

På tur til Brocken – på dansk Blokcbjerg

Vi satte en hel dag af til et besøg på Brocken. For naturligvis skulle vi op på Brocken. Eller Blokcbjerg som vi kalder det på dansk.

Der kører et damptog fra Wernigerode med flere stop undervejs og vi besluttede at finde det sidste stop i Schierke og tage toget derfra. For Smilla skulle jo med og en lang togtur var nok ikke det bedste for hende...

Da vi kom til Schierke og ville betale for at parkere, så ville maskinen ikke tage vores visa-kort. Vi kørte derfor ind i selve byen og fandt en privat p-plads (som kostede det halve) og fik en lang sludder med den ældre herre, som gik og krævede penge op.

Han talte ikke så forståeligt tysk, men talte noget om åger og uhørte priser og toget og sagde, at det var bedre at gå op og så tage toget ned. Og da han samtidig gav os instrukser i en god vej op - ja så hoppede vi ud i at gå de ca. 8 km til toppen.

Vi skulle på lange stræk følge den gamle bobbane. Banen stammer fra 1907 og er en af Tysklands ældste bobbaner.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 06

Harzen3 rosefrederiksen 201115 07

Harzen3 rosefrederiksen 201115 08

Den falder i alt 141 meter, er 1450 m lang og har en gennemsnitsfald på ca. 10% og et max fald på hele 17,3%. Bobslæderne kunne nå en gennemsnits-hastighed på omkring de 70 km/t.

Og der er nu fordele ved at gå op i stedet for at tage toget. F.eks. så er det pludselig muligt at lave en afstikker ind af en lille sti og pludselig stå ved siden af en sten med et ansigt på :)

Harzen3 rosefrederiksen 201115 09

Harzen3 rosefrederiksen 201115 10

Stenen er en gammel sagnomspundet milepæle, det skulle være første del af en vejviser til en stor sølvskat. Desværre skal man blive på stierne her i nationalparken, så vi fik ikke lige set om det passede :)

Harzen3 rosefrederiksen 201115 11

Ligesom der på en gåtur er mulighed for at stoppe op og kigge på naturens små finurligheder. Og den slags kommer vi altid hjem med en mængde billeder af - om ikke andet, så er vi nok kommet forbi en flot svamp...

På denne tur stødte vi f.eks. på det udgåede træ, der nu lægger stamme til et andet træ og til en busk lyng.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 13

Og vi stødte på vandløbet der flød så fint ned over stenene.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 12

Og på sten, der bare har en smule jord på toppen og derfor hurtigt bliver dækket af græs - eller af andre sten, som andre før os har stablet.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 14

Harzen3 rosefrederiksen 201115 15

Det er da lykken, at have tid til at kigge på alle disse ting.

Brockenbanen

Men vi mødte også damplokomotivet flere gange - og hørte det endnu flere gange :) Det kom brusende og tudende forbi...

Harzen3 rosefrederiksen 201115 16

Brockenbanen er en del af et større smalsporet-jernbanenet i Harzen og selvom denne strækning fra Weinigerode til toppen af Brocken kun er 19 km lang, så er det uden tvivl den mest besøgte.

Banen blev åbnet i 1899, men blev kraftigt beskadiget under den sidste del af 2. verdenskrig. Man åbnede jernbanesporet igen i 1949, men sporet var under den kolde krig og i DDR-tiden lukket for al anden transport end godstog og militære tog.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 17

Harzen3 rosefrederiksen 201115 18

Dette skyldtes at sporet gik igennem ingenmandsland og kun, hvis man havde en speciel tilladelse fik man lov at køre til Schierke, der lå for tæt på grænsen til, at man kunne komme impulsivt. Efter murens fald og efter oprydningen på Brocken, så åbnede banen igen for turister i 1991.

Så nåede vi toppen

Toppen af Brocken er ofte indhyldet i tåge eller skyer - faktisk sker det ca. 300 dage om året - og lige da vi ankom, troede vi det også ville være gældende denne dag. Men heldigvis klarede det rigtig meget op, så vi fik et flot kig ud over området og langt ud over landskabet.

Brocken er med sine 1141 moh Harzens højest bjerg og var inden 2. verdenskrig et yndet turiststed. På toppen byggede Tyskland verdens første fjernsynstårn i 1936, som bl.a. sendte fra OL i Berlin.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 19

Da krigen startede blev alle udsendelser suspenderet. Efter krigen kom Brocken til at ligge i Østtyskland og adgangen for turister blev helt lukket i 1961, hvor DDR og Sovjetunionen opførte et stort militært anlæg på toppen. Herfra overvågede og spionerede man Vesttyskland fra 2 store lytteposter. Man omringede hele toppen med en 3,6 m høj betonvæg, som først blev revet ned efter murens fald i 1989.

Østtyskland byggede en ny TV-mast i 1976, som idag bruges af tysk TV. Tårnet på toppen bruges i dag som vejrstation ligesom her også er et museum, et herberg og 2 restauranter i de gamle bygninger.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 20

Harzen3 rosefrederiksen 201115 21

Harzen3 rosefrederiksen 201115 22

Turen tilbage til Schierke skulle have gået med jernbanen, men da vi kiggede på priserne, så forstod vi pludselig, hvad den gamle mand havde talt om. 24 euro for en enkeltbillet, der dækkede de lidt over 7 km. 37 euro for en retur. Og i øvrigt er prisen den samme, hvis man tager toget helt inde fra Weinigerode - helt uhørt i vores hoveder.

Altså blev turen ned også foretaget gående. En del af vejen var den samme som, da vi gik op, men et stykke nede fandt vi en anden vej, som ledte os forbi disse helt fantastiske klipper.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 23

Især den store Feuersteinklippe gjorde indtryk - pludselig stod den der inde midt i skoven og skød måske 20 meter op i vejret.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 24

Da vi kom retur til Schierke lagde vi også vejen forbi deres lille kirke. Den nuværende kirke er indviet i 1912, mens orgelet er kommet til 1922. Alteret er lavet i rød lokal granit.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 25

Harzen3 rosefrederiksen 201115 27

Det sjove ved denne kirke er faktisk ikke denne kirke. Men byen har haft sin egen kirke siden 1691 - til at starte med en mindre kirke uden tårn.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 26

I 1730 byggede man så et seperat klokketårn og kirken fungerede som kirke indtil den nuværende blev indviet. Som oftest så bygger man jo den nye kirke oven på den gamle, men her i Schierke eksisterer den gamle kirke stadig og bliver i dag brugt som børnehave.

Tårnet er indrettet som ferielejlighed. Det lykkedes os ikke lige at lokalisere de to bygninger og vores gamle mand med p-pladsen, var desværre gået hjem, da vi efter ca. 20 km gåtur kom retur til bilen.

En lang dag nærmede sig sin slutning og selvom gåturen til tider var hård, så var det også en fantastisk tur. Og om ikke andet så gav det ro på hunden...

Teufelsmauer – Rosstrappe - Hexentanzplatz

Dagen efter skulle vi på nye eventyr og startede med at køre mod Teufelsmauer, som vi ikke fandt i vores guidebog men via geocaching.com :) Det kan geocaching nemlig også - vise os de mest fantastiske steder.

Teufelsmauer er en samling af op til 20 meter høje klipper, der står på række på en 20 km lang strækning fra Ballenstein over Rieder og Weddersleben og til Blankenburg. Som tænder stikker de op på en ellers næsten flad slette.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 28

Klippeformationerne er skabt af hård sandsten i Øvre Kridt for ca. 85 mio år siden. Ganske imponerende. Fordi klippeformationen er så unik i sin størrelse, blev den fredet helt tilbage i 1833. Derved sikrede man sig, at sandstenen ikke blev anvendt til byggeri.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 29

Klippeformationen består af mange enkeltstående klipper - de mest markante har egne navne som f.eks. Adlersklippe, Grossvater og Ziegenkopf (gedehovede).

Naturligvis har sådan en klippeformation fået knyttet mange sagn og myter på sig. Skabelsen af dem har f.eks. været forklaret på følgende måder: vulkansk aktivitet, en vildtflydende oversvømmelse og opført af kæmper. Eller endda af Djævelen - deraf navnet.

Det siges at han opførte muren med hjælp fra underverdenens beboere for at dele verden i to: en del til Gud og en del til ham selv. Imidlertid ødelagde Gud hele hans mur vha. lyn og torden og resterne skal få lov at stå til evig tid som et vidne på Guds magt.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 30

I virkeligheden blev muren skabt, da lagene i jorden blev skubbet op i Kridttiden. Hele muren er dog ikke skabt på samme tid og nogle steder har senere floder eller gletcher skabt huller i muren.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 31

Vi fandt ned til Teufelsmauer ved Weddersleben - et fint sted med en fin p-plads og en rigtig fin sti ud til det mest interessante område. Stien fortsætter stort set alle 20 km. men den tur sprang vi over denne gang.

Fra Teufelsmauer fortsatte vi til Rosstrappe. Rosstrappe er en høj klippe - 403 moh ligger toppen og den har et næsten lodret fald på 200 meter til den ene side.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 32

Navnet Rosstrappe kommer fra en gammel legende: Kæmpen Bodo forelskede sig i kongens smukke datter, men hun ville naturligvis ikke have ham. Han forfulgte hende derfor for at gifte sig med hende mod hendes vilje. For at undgå dette flygtede hun på sin hest (Ross betyder hest). Imidlertid kom hun snart til en stor kløft, men hendes hest sprang lige hen over den.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 33

Kæmpen der imod faldt ned i kløften og har lagt navn til floden i bunden: Bode.

Oppe på klippen kan man stadig se hestens hovaftryk, som en stor fordybning, som de besøgende bruger som ønskebrønd.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 34

Harzen3 rosefrederiksen 201115 35

Man mener dog at hovaftrykket er menneskeskabt og har været et før-kristent kultsted.

Fra Rosstrappe kan man se over på Hexentanzplatz - men man må lige ned gennem byen Thale for at komme derover :)

Harzen3 rosefrederiksen 201115 36

Fra Thale går der en lift op til området - hvis man tager de grønne kabiner er der glasgulv - en noget sjov ting :D Man kan dog også køre til toppen i bil... men det er knap så sjovt som et glasgulv i en lift.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 37

Hexentanzplatz er heksenes mødested på Valborgnat. Her samles de før de flyver det sidste stykke til Brocken. Oprindeligt har stedet være scene for en gammel saksisk kultur natten til Valborgaften. Her fejrede man skovenes og bjergenes gudinder med en stor fest. Da landet blev kristent, blev denne skik anset som hedensk og derfor forbudt.

I følge en gammel overlevering kom heksene ind i billedet, fordi magthaverne fik klædt en række soldater ud som hekse for at skræmme de lokale fra at fejre de gamle gudinder. På Hexentanzplatz findes flere figurer skabt af Jocken Müller. Det var også ham med springvandet i Bad Harzburg.

Her har han lavet en djævel, en homunculus (et kunstigt fremstillet lille menneske) og heksebedstemoderen Wadelinde, der forsøger at skab en kreds af ondskab.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 38

Harzen3 rosefrederiksen 201115 39

Planen var egentlig at slutte dagen med en tur ind i Quedlinburg men herunder ses, hvad vi magtede.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 40

Harzen3 rosefrederiksen 201115 41

Dagen havde været så fuld af gode oplevelser, at vi ikke havde så meget tid tilbage denne dag. Og vi ville ikke besøge Quedlinburg på et forhastet besøg, så vi endte med et kort stop uden for byen...

Kyffhäusermonumentet

Vi var hjemmefra ved et tilfælde faldet over Kyffhäusermonumentet ved Bad Frankenhauser. Det stod absolut ikke øverst i guidebøgerne eller på internettet, men alene den omtalte størrelse på det gjorde at vi var nødt til at undersøge monumentet nærmere.

Og stort - det var det.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 42

Monumentet blev bygget i 1890-96 på ruinerne af en gammel middelalderborg næsten på toppen af Kyffhäuserbjerget. Monumentet hedder egentlig Kaiser-Wilhelm-Nationaldenkmal auf dem Kyffhäuser, men forkortes oftest til Kyffhäuser - eller kaldes Barbarossa-monumentet. Monumentet er med sine 81 meters højde Tysklands 3. største monument og bygget i rød sandsten.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 43

Kejser Wilhelm var Tysklands første kejser tilbage i 1888 og er kendt som den, der samlede Tysklands små lande i et stort forbund. Da han døde var han så elsket for sin indsats, at der blev rejst over 300 monumenter til hans ære. Kun 43 af disse overlevede i øvrigt 2. verdenskrig...

Monumentet er ganske overvældende, men domineres af de 3 store figurer. Og de er virkelig store. Nederst ses den 6,5 meter høje røde sandstensfigur af Barbarossa. Og hvem var Barbarossa så?

Jo han var tysk konge 1152-90 og foretog 6 felttog mod Italien. Han endte i øvrigt meget uheldigt at drukne på meget lavt vand: han blev nemlig kastet af sin hest og endte i en flod. Her fik han et hjerteanfald, hvorefter hans tunge rustning trak ham ned under vandet. Legenden siger, at han sover i sit underjordiske bjergslot og vil komme frem og slås for Tyskland den dag Tyskland har brug for hjælp. Lyder det lidt lige som Holger Danske?

Her er han vist med riddere og mystiske skabninger ved sine fødder.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 44

Harzen3 rosefrederiksen 201115 45

Over ham ses den endnu højere kobberstatue af Wilhelm I. Statuen er 11 meter høj og viser ham i fuld krigsudrustning. Han har en kriger ved sin ene side og en kvinde, der symboliserer historien ved sin anden.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 46

Aller øverst oppe på tårnet ses så en 6,5 meter høj kejserkrone.

Kyffhäuser er mere end monumentet - her er også udstillinger om Barbarossa og der findes også rester af den gamle borg.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 47

Harzen3 rosefrederiksen 201115 48

Og så har de verdens dybeste menneskeskabte brønd. Det tog 1130-70 at grave/hakke brønden ud. Den er 176 meter dyb og går gennem et tykt lag af kalksten.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 49

I bunden er der en 9 meter dyb 'sø' - og man kan godt kalde det en sø for det er overfladevand, der siver ned gennem lagene. Normalt graver man jo ned til grundvandet, når man laver en brønd, men det var ikke muligt her.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 50

Da vi kørte videre fra stedet, så var vi glade for at have fundet det - for imponerende, det er det!

Koncentrationslejren Mittelbau Dora

Vores sidste besøg på denne ferie var i mindeparken for koncentrationslejren Mittelbau Dora, som ligger i udkanten af Nordhausen.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 51

Lejren var ikke en udryddelseslejr som Auschwitz, men en arbejdslejr, hvor fangerne alligevel døde. I dag er der på jordoverfladen ikke meget at se - lidt fundamenter fra lejrens bygninger, krematoriet, et par udstillingsbarakker og en ny udstillingsbygning. 

Harzen3 rosefrederiksen 201115 52

Harzen3 rosefrederiksen 201115 53

Harzen3 rosefrederiksen 201115 54

Men i bjerget ved siden af findes resterne af en underjordisk våbenproduktion. Tunnellen kan kun ses på en guidet - gratis - rundtur og guiden talte meget hurtigt tysk. Men vi fangede en del og så havde de heldigvis også en folder på dansk.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 55

'Dora' blev etableret i 1943 som en afdeling af Buchenwald. Da man skulle flytte raketbasen i Peenemünde til Harzen-området, blev fangerne beordret til at omdanne nogle gamle minegange til en raketfabrik.

Efterhånden opstod der næsten 40 koncentrationslejre i området omkring Nordhausen. De opstod hvor der var behov for tvangsarbejdere til at lave f.eks. underjordiske flyfabrikker. Alle disse lejre blev samlet i en enhed kaldet Mittelbau. Deraf navnet Mittelbau Dora.

I starten havde lejren ikke sit eget krematorium, men de døde blev sendt til Buchenwald. Siden lavede man et krematorium og det står stadig på stedet. Det er muligt at komme ind, men vi har ikke taget billeder derinde.
Harzen3 rosefrederiksen 201115 56

Udenfor står et fint mindesmærke: en skulpturgruppe udført i bronze sammen med to mindeplader - den ene med navne på alle de lande, hvorfra fangerne i Dora kom og en anden til minde om de 3 befolkningsgrupper: jøderne, sintierne og romaerne, som alle blev forfulgt og myrdet af racistiske grunde.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 57

I starten var fangerne spærret inde i flere måneder i de underjordiske gange under ganske forfærdelige forhold og først i foråret 1944 fik man etableret en overjordisk baraklejr.

Inde i tunnelsystemet samlede man V2-bomber. Der var etableret et U-formet jernbanespor ind i bjerget.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 58

På denne måde kunne toget stoppe på turen ind for at læsse materialer af, køre ned i bunden og vende for at køre ud i den modsatte side og på vejen ud læsse bomber på.

Lige når man kommer ind i tunnellen er der en model, der viser hele tunnel-systemet.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 59

Der guidede tur går kun i en lille del, hvor man bl.a. får et kig ind i en tværgang, der tidligere har huset op til 2500 fanger.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 60

Harzen3 rosefrederiksen 201115 61

I slutningen af krigen blev fangerne i Auschwitz og Gross-Rosen flyttet til Mittelbau, hvorfra de - da amerikanerne nærmede sig i april 1945 - blev sendt ud på en såkaldt dødsmarch mod andre lejre. På disse marcher, som foregik til fods eller med tog, døde en meget stor del af fangerne.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 62

Harzen3 rosefrederiksen 201115 63

Dora blev først overtaget af amerikanerne, da krigen sluttede. De fjernede en stor mængde papirer og nogle få bomber for at studere dem. Faktisk var tyskerne meget dygtigere til at lave bomber end amerikaneren. Siden overtog russerne området og de ville sprænge hele tunnelsystemet i stykker, men glemte at lukke udluftningerne, hvorfor en stor del af sprængningen ikke forrettede den store skade. Indgangene blev dog spærret og først åbnet i 1995.

Harzen3 rosefrederiksen 201115 64

Harzen3 rosefrederiksen 201115 65

I tunnellerne blev der som sagt lavet V2-raketter - Vergeltungswaffe 2 (gengældelsesvåben 2) - en bombe, der blev forløberen for alle raketter udviklet under den kolde krig og teknologien ligger også bag de første raketter, der blev brugt til at sende mennesker til månen med.

Efter en dejlig uge i Harzen måtte vi igen hjemad - det er absolut ikke sidste gang vi holder ferie i dette område af Tyskland. Vi fik set så meget fantastisk på turen, men blev langt fra færdige.

• Efterårstur til Harzen 2015 – del 1 
• Efterårstur til Harzen 2015 – del 2 
Efterårstur til Harzen 2015 – del 3

Læs flere spændende beretninger på Rosefrederiksen.dk (Helle og Sørens hjemmeside)

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information