rose frederiksen nordkap 2011 del1 01

Fam. Rose Frederiksen tog turen til Nordkap denne sommer. Vi har fået lov at bringe deres beretning fra deres spoændende tur. Her er første del.

Annonce:

Fam. Rose Frederiksen fortæller:

Så kom endelig dagen hvor vi kunne tage på den længe ventede sommerferie! Vi forlod Odense søndag den 3. juli meget tidligt med kurs mod Storebæltsbroen.

Vi havde ikke sovet så godt, fordi der lå et gevaldigt tordenvejr lige over vores område, som bare blev ved og ved og ved

Det gik rigtig fint indtil vi kom til Storebælts- broen og så blev vi mødt af tåge og kraftig blæst.

Annonce:

Heldigvis var broen ikke lukket, så med lidt ekstra opmærksomhed ved bropillerne, så kom vi over i fin stil – broen så vi dog ikke så meget til

Videre gik det over Sjælland. Ingen problemer overhovedet... indtil vi kom til København.

Så løb vi ind i større problemer end tåge og blæst. Motorvejen var oversvømmet efter nattens skybrud og vi måtte forlade den og stole på gps’en. Hun fandt da også en fin vej rundt, så vi hurtigt kom ned på motorvejen igen – for så at blive værfet af igen et par afkørsler længere fremme

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Her stod nogle betjente, så vi øjnede lige chancen for at høre, om vi overhovedet kunne krydse Øresund via Øresundsbroen. Det kunne vi godt og de forklarede også en fin vej, som vi skulle følge for at komme til motorvejen ude på Amager. Desværre så kendte vi ikke lige vejene og gps’en havde på dette tidspunkt besluttet, at vi nok hellere måtte sejle Helsingør-Helsingborg, så hun havde beregnet en fin ny rute nordpå.

Vi hev Danmarkskortet frem og vi endte så – og her bedes københavnere så lade være med at grine – med at køre tværs hen over Rådhuspladsen og over Langebro ud mod Amager. Til almen orientering kan vi oplyse, at der ikke er mange mennesker på Rådhuspladsen søndag morgen kl. ca. 7. Der er heller ikke ret mange campingvogne...

Heldigvis havde gimpen (daglig tale for vores gps) nu endelig forstået, at vi IKKE ville sejle, så hun hjalp os det sidste stykke ud på motorvejen på Amager og så kunne turen endelig fortsætte videre mod Sverige.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vi fik krydset Øresundsbroen og fortsatte op over Lund (her ville gimpen så have, at vi skulle køre til Helsingborg og så tage en større vej op, men hun skulle stadig IKKE bestemme, hvad vej vi kørte!)

Et stykke oppe i Sverige stoppede vi på en tilfældig rasteplads og her var så tilfældigvis Âlgland Laganland. Det kostede 100 skr. for os alle tre at komme ind, så vi gjorde lige pausen lidt længere og smuttede ind og så feriens første 6 elge – pænt hegnet ind og uden mulighed for at gemme sig om dagen, som de ellers ville gøre ude i det fri.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Elgparken er en af flere i denne del af Sverige, men denne ligger lige ud til E4 ca. 10 km nord for Ljungby og det gør den interessant i vores øjne. Her er også en butik og et stort indendørs legeland og noget golf-noget ude bagved.

Efter en lang køretur på 834 km ankom vi endelig til Camping Bredäng kl. 17.40. Vi fik at vide, at de ikke havde flere strømpladser – vi så lige lidt opgivende på hinanden – men vi kunne måske få en plads efter kl. 19. Alle de reservationer, de har med strøm og som ikke er dukket op kl. 19, dem sletter de og så kunne vi måske få en af dem. Vi kørte derfor ind i området uden strøm og parkerede uden at spænde fra. Gik derefter op på pladsens thai-restaurant og fik lidt god mad og så var klokken pludselig 19 og vi fik den SIDSTE plads med strøm.

Camping Bredäng ligger godt for ture ind til Stockholm og det er også derfor vi har valgt den.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Pladsen er stor og opdelt i to områder: et, hvor ikke ret mange har strøm og som ikke er opdelt så tydeligt og så et andet, hvor alle har strøm og som har ret små parceller. Hvis 3-meters reglen skulle overholdes, ville der næsten ikke kunne stå en vogn på alle parcellerne. Hvis man satte fortelt på, så var der knap en meter tom grund tilbage i bredden Vi holder ca. 1 m fra teltet bag os og har bardunerne til solsejlet lige inden for på næste parcel...

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Her er ikke skygge på alle parceller, jorden er græssten og der ligger sveller mellem parcellerne som afgrænsning. Vand og el fandt vi lige bag vognen

På pladsen er et lille supermarked, men der er flere store supermarkeder oppe ved stationen bare 700 m væk. Tæt på findes også et søbad – vi var i tvivl om det var havvand eller ferskvand og smagte på vandet – det er måske lidt salt, men ikke meget. Der er internet ved receptionen, men fra vores plads kunne vi hoppe på et usikret net, så det gjorde vi lige for at checke mails mm.

Toiletbygningerne ser ikke særlig pæne ud udefra, men de er rigtig pæne inde – og det er vel det vigtigste. Faktisk var vi nødt til at tage et inde og et ude billede – vi tager ellers ikke normalt billeder på toiletterne!

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vores plan her var jo at komme ind til Stockholm og se os lidt om. Vi valgte at tage metroen ind, da vi så ikke skulle tænke på parkering mm. og stod af ved T-centralen og fortsatte videre ud til Djurgården med en sporvogn. Vores metrobillet gjalt i en time og vi kunne stige af og på som vi ville i den time, som viste sig at være rigelig til at komme fra campingpladsen og ud til Vasa.

Billederne herunder viser springvandet ved T-centralen og Nordiska Museet, som viser svenske trends og traditioner og som har skiftende udstillinger om f.eks. mode gennem 300 år, tekstiler, plakater og billeder. Museet ligger lige ved siden af Vasamuseet - men vi sprang det over denne gang.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Istedet gik vi over for at se Vasa. Krigsskibet Vasa sejlede ud på sin jomfrusejlads den 10. august 1628. På sejladsen fik en uheldig vind kombineret med for lidt ballast og en uheldig facon på skibet, vandet til at trænge ind gennem de nederste åbne kanonporte. Vandet trængte hurtigt ind og skibet sank hurtigt.
Skibet skulle have været Sveriges mægtigste skib og have styrket den svenske flåde i krigen mod Polen.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Skibet er 69 m langt og 52,5 m højt fra kølen til toppen af stormasten og havde 64 kanoner. Der var plads til 450 om bord – 300 soldater og 150 søfolk. På den skæbnesvangre sejlads var der ca. 150 personer ombord. Heraf døde ca. 30.

I 1956 besluttede man at hæve skibet – og det blev gjort meget forsigtigt. Efterfølgende er skibet blevet konserveret og udstillet

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Selv i dag holdes der øje med, om skibet bliver mere ødelagt – f.eks. er der lavet nogle punkter på skibets agterende, som der måles på for at se, om de flytter sig i forhold til hinanden.
Målingerne tyder på, at skibet trykkes mere og mere sammen af vægten kombineret med at træstyrken ikke er så høj i det gamle træ.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Skibet er utrolig flot dekoreret – her er hundredvis af skulpturer – i dag er de brune af opholdet i saltvandet og den efterfølgende konserveringen, men på museets 3 m lange model af skibet er det muligt at se, hvordan Vasa oprindeligt var malet, da det sejlede ud.
Det er meget farverigt. Billederne herunder viser først en model af Vasa - og derunder 'det rigtige skib'.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Efter besøget på Vasamuseet gik vi lidt rundt på Djurgården. Tæt ved museet findes Gröna Lund, som er en slags tivoli og Skansen Open Air Museum, som er et frilandsmuseum.

Vi gik forbi begge og nød i stedet de mange små idylliske steder rundt om på Djurgården. Fra Djurgården krydsede vi over til Beckholmen.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Tilbage i 1600-tallet blev der lavet tjære og beg på øen - to meget farlige virksomheder dengang - faren for brand var rigtig stor, så derfor blev den henlagt til øen

I 1800-tallet steg skibstrafikken væsentligt og der blev etableret tørdokke på øen, så skibene kunne serviceres og repareres. I dag indgår øen som en del af nationalstadsparken pga. dens maritime miljø.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Dag 2 i Stockholm skulle så bruges i/ved Gamla Stan.

Vi tog igen metroen ind og startede ude ved Fjällgatan – vi har på ferien geocachet hver dag og gennem dette fået mange fine vink om, hvor vi skulle tage hen og dette var et af dem.
Fra Fjällgatan var der den smukkeste – i regndis/skyer – udsigt ind over Stockholm og vi var ikke ene om at nyde udsigten.

Her gjorde rigtig mange turistbusser et holdt, så der kunne tages fotografier ind over Gamla Stan.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Herfra fortsatte vi videre ind mod Gamla Stan - vi ville egentlig gerne have prøve Karolinehisset fra 1936. Det er en offentlig personelevator, der forbinder Katarinavägen ved Slussen med Mosebacke Torg, men elevatoren var lukket fik vi oplyst af en forbipasserende dame – de havde ikke lige sat en seddel op.

Det er ikke Karolinehisset på billedet herunder, men en gamle personelevator, som ikke længere er i brug. Den blev bygget så arbejderne ikke længere skulle gå op og ned af trapperne for at komme på arbejde.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Inde i Gamla Stan krydsede vi lidt op gennem de smalle gader og endte oppe ved kongeslottet – Kungliga Slottet.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Slottet har 608 rum og benyttes af den svenske konge, men her er samtidigt åbent for publikum i en del af det.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Slottet er bygget i barokstil og tegnet af arkitekten Nicodemus Tessin og blev bygget, da det gamle blev helt ødelagt af en ildebrand i 1697. 6 uger efter branden lå tegningerne klar til slottet og planen var at opføre slottet på 6 år, men der gik næsten 60 år før kongefamilien kunne flytte ind. Men selv om der gik 60 år, så blev slottet opført efter Tessins tegninger.

Vi benyttede lejligheden til først at kikke ind i Slottskyrkan – det er i øvrigt gratis – resten koster. Kirken er en del af Kungliga Slottet og stammer fra samme tid som selve slottet. Kirken er meget smuk og et besøg værd.

Fra kirken fortsatte vi ned i kælderen til skattekammeret. Dernede måtte vi desværre ikke fotografere, men der findes en flot udstilling af gamle kroner, sværd, ordener mm – alle flotte med mange ædelstene.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

I selve slots-delen tog vi en tur rundt, som blandt andet førte os gennem flere officielle sale, festsalen og gæstelejligheden. Her er også flere sale med de forskellige svenske ordener.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Der er mulighed for at se et par museer mere på slottet, men vi valgte dem fra og fortsatte ud i Stockholms gader, hvor vi hurtigt ’faldt’ over Storkyrkan. Storkyrkan nævnes første gang i 1279, hvor ridder Johan Karlsson Fanø testamenterede en sølvmark til Stockholm store kirke.

Tilbage i 1827 blev kirken luthersk-evangelisk kirke og er i dag Stockholms Domkirke.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Indvendig ses mange unikke artefakter – den mest kendte er statuen af St. Georg og dragen lavet i træ af Bernt Notke i 1489. Den ses herunder til venstre.

I 1250'erne gav Birger Jarl samfundet på øen bystatus og Stockholm fik dermed de samme betingelser og regler som sine vigtigste samhandelsbyer på bl.a. Gotland og i Europa.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

På vores videre vej rundt i Stockholm kom vi forbi denne telefonboks - af ældre dato.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Herunder ses Riddarhuset. Riddarhuset er egentlig både navnet på bygningen, men også på den institution som ridderskabet og adelen udgør i Sverige. institutionen er i dag upolitisk.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Senere samme dag stødte vi ind i dagens 3. kirke: Riddarholmskyrkan. Den er en af Stockholms bedst bevarede middelalderkirker og med undtagelse af Dronning Kristina, så ligger alle svenske konger siden 1632 og til i dag begravet i kirken.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Kirken stod færdig omkring 1300 og var oprindeligt 2-skibet men er siden udbygget med endnu et sideskib i 1400-tallet. Siden 1807 har kirken udelukkende fungeret som grav- og mindekirke – her er ingen almindelige gudstjenester.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Lidt stemningsbilleder...

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Den sidste dag i Stockholm brugte vi på en god gåtur i området omkring campingpladsen. Her var modne blåbær, hindbær og skovjordbær. Her var smukke steder, stejle bakker at klatre op ad og smukke udsigter ud over vandet.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Campingpladsen ligger tæt på Mälaren og 350 m fra Mälarhöjdsbadet med sandstrand og badebro. Mälaren er Sveriges 3. største sø - dens mange tilløb kommer fra et område, der svarer til det halve af Danmark. Søen har sit udløb i Stockholm

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Efter 3 dejlige dage i Stockholm – bevares vejret kunne have været bedre de to første dage – så blev det på tide at køre videre nordpå. Vi har stadig en lang vej foran os inden vi når feriens vendepunkt: Nordkapp.

Denne dag fortsatte vi derfor op ad den svenske vej E4. Den går smukt ude ved vandet og man kommer forbi mange smukke steder. Som f.eks. her hvor vi nød vores frokost i selskab med en sulten bramgåse-familie. Som Sabrina selvfølgelig delte sin mad med.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vi kom også igennem nogle store skovområder, hvor der ikke var mobildækning over alt og har skrålet Shubiduas gamle hit: A. Tomsen, som begynder med ordene: 'Oppe i Sverige har de masser af grantræer – og dem laver de tændstikker af...'

Efter 724 km – tilbagelagt på 10½ time (langt fra prangende, men helt som forventet), så fandt vi Sikeå Havscamping. Den fandt vi på vores gode gamle måde: vi gider ikke køre længere – kig på kortet – er her en campingplads?

Men vi kunne ikke være mere tilfredse. Her var ro – der var smukt og det var billigt. Toiletbygningen er en ældre træhytte, gulvet knirker og interiøret er ikke fra i år – men det gør ikke så meget, når der er pænt og rent.

Vi fik anvist en plads, hvor vi dårligt behøvede at koble fra, men gjorde det alligevel for at få vognen i vatter.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Pladsen virkede to-delt: en fastliggerafdeling og en gæsteafdeling. Hvis man kommer tidligere end vi gjorde, kan man få en plads lige ud til vandet, men vi vidste jo, at vi skulle videre næste dag, så vi kunne fint nøjes med en plads uden udsigt.

Men en fin plads for en enkelt overnatning – om der ellers skete noget i området, det tvivler vi på - her var i hvert fald ingen hastværk - hverken blandt de andre campister eller hos personalet.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vi tog en lille gåtur rundt i nærområdet, da vi havde spist. Vi nød en dejlig solnedgang i den lille bådehavn - Sikeå Hamn. Tidligere blev havnen brugt til lastning af tømmer på skibe, men disse transporter har jernbanen i dag overtaget.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Den lille ubåd - mon det er den, der har drillet svensken nede i Stockholm for år tilbage?

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Næste morgen fortsatte vi videre op mod byen Rovaniemi i Finland. Vejene i Sverige og Finland har været fine hidtil – vi taler ikke om tyske motorveje, men om en vej, der som oftest er 3-sporet: 1 spor i den ene retning og 2 spor i den anden – og så bytter man med jævne mellemrum – på den måde er der mulighed for at få overhalet langsomt-kørende køretøjer.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vejene er heller ikke så jævne som vi er vant til – og alle puklerne er ikke blevet rettet ud. Nogle steder går vejen ind gennem byerne med hastighedsnedsættelse eller lyskurve som følge heraf.

Vi ankom til Ounaskoski Camping kl. ca. 16.30 den 8. juli og fik anvist den næste ledige plads i rækken – vi så dog nogle, som gik op for at få en anden plads og det var uden problemer.

Pladsen, som vi fik tildelt, var stor og jævn og med en flot udsigt ud over Kemijoki (den lokale elv).

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Campingpladsen er forholdsvis stor, men der er kun to toiletbygninger – en på midten af pladsen med 2 toiletter til mænd og 2 til damer og 4 eller 5 brusere.

Den anden bygning lå i den modsatte ende (telt-delen af pladsen) af, hvor vi lå – her var lidt flere toiletter og brusere. Men kapaciteten var alligevel ikke helt dækkende i spids- belastningerne, så der kunne opstå en del kø.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Parcellerne er til gengæld store og plane – der er lidt træer til at give skygge, men når man som vi gjorde, trækker så langt ud mod elven som muligt, ja så er der ingen skygge. Heldigvis havde vi skygge på vognen om morgenen – for pludselig var temperaturen oppe på 29 grader.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

De to billeder herunder er fra en aftentur over forbi byen på den modsatte side.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vores første dag på campingpladsen kom til at stå i julemandens tegn. Først tog vi ud til Julemandens by - et center med en stak souvenirbutikker, restauranter og julemanden. Julemandens by ligger lige på polarcirkelen og det er markeret på jorden.

Polarcirkelen markere jo den sydlige grænse for, hvor man kan opleve midnatssol – altså hvor solen mindst et døgn om året ikke forsvinder ned bag horisonten (og markere i øvrigt også grænsen for, hvor der er mindst 1 døgn, hvor den aldrig står op). Når der tales om midnatssol, så menes der hele solskiven og det betyder at det er muligt at opleve en delvis midnatssol op til 90 km syd for polarcirkelen.

Det betyder også, at det er MEGET lyst i Rovaniemi (og i øvrigt også på de næste mange campingpladser vi besøger) om natten og vi har været rigtig glade for mørklægningsgardinerne i Adriaen – de har gjort det muligt at falde i søvn.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

I Julemandens by er det muligt at komme op og hilse på julemanden – på vejen kom vi forbi det maskineri, der styrer Jordens rotation! Og heldigt er det jo, at det er julemanden der styrer Jordens rotation, for så kan han stoppe rotationen juleaften og på den måde nå ud til alle børn med gaver! Desværre måtte vi ikke fotografere maskineriet – så I må selv forestille Jer det.

Der blev spillet julemusik over hele området og efter nogle timer var vi ved at blive skøre i varmen af julemusikken og forlod derfor stedet for at tage videre til Santa Park.

På billedet herunder til venstre er vi især begejstrede for det fine OPEN-skilt i døren - det blinke næsten i takt med musikken.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Herunder ses et billede af en flok geocachere og vinker til et web-kamera. Så skal deres venner hjemme tage et screenshoot, som de kan loade op sammen med deres cache-logning på nettet. Vi ved det, for vi havde nemlig selv stået næsten samme sted kort før, talt med Britta i telefonen og fået et fint billede af os...

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Santa park er så mere forlystelsesagtig. Her sælges også lidt souvenir, men hovedvægten er lagt på et show, på en elverskole og et kagebageri og et is-galleri.
Her skal der betales entre og så er det noget ærgerligt, at der også skal betales for at få lov til at dekorere en kage og for at få et fint diplom efter at have gennemført elverskolen.

Selve komplekset ligger inde i et bjerg og der er en lang gang med lys og lyde ned til selve ’aktiviteterne’.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vi dumpede lige ind til dagens første show og tænkte, at det kunne vi så passende begynde med. Det er en lille sød forestilling og nogle trolde og elvere, som forelsker sig og som må gå meget igennem før, de til sidst får hinanden.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Derefter gik vi ind for at se is-galleriet. Her kunne vi låne nogle store jakker, så vi kunne holde kulden ud. Isskulpturene var rigtig flotte om end vi godt kunne se, at de havde stået der i længere tid og at nogle af dem var ved at trængt til at blive skiftet ud. For selv om de køler kraftigt, så kommer der lidt varme med ind hver gang, at der kommer nogle ind og kigger.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Her findes også en lille ’tog’-bane (som er gratis!) Rundt om er der så lavet forskellige tableauer, der har med de forskellige årstider at gøre.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Ja og så var vi også i elverskole – ikke imponerende - på billedet er de ved at forklare, hvordan en elv kigger ind gennem et vindue uden at blive opdaget. Og Sabrina dekorerede et fint kagehjerte – og skyndte sig at spise det

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Alt i alt lige lidt for lidt i forhold til entreen på i alt 45 euro for os 3.

Dag 2 brugte vi så i selve byen – først gik vi over til Arktikum, som er et udstillingshus om Arktis og samerne/iniutterne. På vejen kom vi forbi skulpturen af tømmermanden, som skræller bark af en træstamme.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Den ene af de permanente udstillinger på Arktikum er en interaktiv udstilling – dvs. godt med røre, føle, dreje ting til børn og andre barnlige sjæle. En rigtig god måde at formidle viden på. Derudover findes en permanent udstilling, som er mere en ’gå rundt og kig i montre’-udstilling om Rovaniemi, bjørnen og elgen.

Her ud over findes der skiftende udstillinger i et andet lokale – vi ramlede ind i en om guld og minedrift. Vi måtte ikke fotografere inde på udstillingerne, men selve bygningen var meget speciel.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Bygningen er designet af de danske arkitekter Birch-Bonderup og Thorup-Waads og stod færdig i 1997. Den mest markante del af museet er en 172 m lang glastunnel som går under motorvejen til Kittilä. Tunnelen ligger syd/nord og udstillingslokalerne ligger under jorden for at efterligne naturen, som også begraver sig for at beskytte sig mod den hårde og kolde vinter.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Herunder bare lige et enkelt eksempel på det finske sprog... der står i øvrigt at 'Borde og stole er reserveret iskioskens kunder'. Vi var kunder, så vi gjorde ikke noget forkert

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Billedet herunder viser en af arkitektens Alvar Aaltos bygninger i Rovaniemi.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vi besøgte byens kirke og som de fleste andre bygninger i Rovaniemi er kirken forholdsvis ny. Under 2. verdenskrig, da tyskerne var ved at tabe, bombede de broerne og en del af bygningerne og satte ild til resten – bare 17 bygninger stod tilbage.

Den nye by er designet af arkitekten Alvar Aalto og er i vores øjne EKSTREM kedelig. Der er mange højhuse, men meget få grønne arealer – bortset fra dem ved elven.

Selve kirken stod færdig i 1950 og er tegnet af arkitekt Bertil Liljequist. Der er plads til 850 mennesker i kirken. Kirken domineres inde af et meget stort kalkmaleri bag alteret. Det hedder 'Source of Life' og er malet af professor Lennart Segerstråle i 1951

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Dagen efter fortsatte vi nordpå mod Nordkapp.

Vi kom på vejen forbi dette fine sted - et sted vi ikke havde set, hvis vi ikke havde geocachet. For det lå skjult bag nogle træer - men dog i forbindelse med en rasteplads, så vi kunne selvfølgelig have været heldige at stoppe lige her alligevel... Hængebroen måtte vi kun benytte, hvis der var mindst 5 meter mellem os...

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vi så også på denne strækning vores første ’rigtige’ rener – i Julemandens by findes en lille flok, men dem måtte man kun fotografere, hvis man betalte 3 euro i entre – og det havde vi fravalgt. Et klogt valg, for vi kom til at se rigtig mange rener på turen.
Den første ren vi mødte stod ude midt på vejen - lige efter et sving og det var rent (!) held, at vi ikke ramte den.

Lidt senere så vi flere ude i fjeldet og fandt et sted at parkere vogntoget og stod ud for at fotografere dem – og så kunne vi også lige afprøve vores nye linse. Som viste sig at være yderst brugbar til projekt fotografer en ren.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Efter et stykke tid var der rener mange steder og vi havde lige spøgt med, at det eneste sted vi nok ikke mødte dem, var inde i byerne – og hvad kom så gående imod os inde i den næste by – en stor flot han

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Vejen videre gennem Finland er i øvrigt fin – et sted blev den pludselig meget bred og vi tænker, den måske har været brugt til landingsplads?

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Det var også denne dag, at Sabrina opfandt ordet ’Dræberbakke’. Det er nogle meget høje bakker, som er så ’spidse’ på toppen, at selvom vi mente, at vi havde passeret toppen, så kunne vi stadig ikke se vejen ned mod bunden af bakken. Dem er der RIGTIG mange af i Finland.

Herunder lidt finsk landskaber.

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Med Rose Frederiksen til Nordkapp Sommer 2011, Del 1

Slut på første del.

Links:
Relevante Link(s) : Rose Frederiksen
Gå til del: 1 - 2 - 3

 

Annonce

Fakta om camping i Norge

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekant er obligatorisk, og det anbefales at medbringe ildslukker, forbindskasse og sikkerhedsvest. Det er påbudt at bruge seler på for og bagsæde. Børn under 135 cm skal side i et barnesæde og børn mellem 135 cm og 150 cm skal bruge voksensele + en selepude. 

Man er ikke forpligtet til at bruge vinterdæk, men man skal have et tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Hvis man bruger vinterdæk, skal det være på alle fire hjul, og have en minimumsdybde på 3 mm. Bruger man sine sommerdæk, skal man bruge snekæder hvid der er sne eller is på vejen. Kører man i en bil med en totalvægt på 3500 kg eller over, skal man uanset vejrforhold medbringe snekæder. Der er tit kontrol ved grænsen for at tjekke folk har disse med. Det er ikke et krav at campingvognen/traileren har vinterdæk på, men nok en rigtig god ide, da hele køretøjet som hovedregel skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Pigdæk er tilladt fra 1. nov. til den første søndag i den kommende påske, dog er det i Nordland, Troms og Finnmark tilladt at køre med pigdæk fra den 15. oktober til 1. april. Disse skal monteres på alle fire hjul.

Færdselsregler

Promillegrænsen er 0,2 promille. Regler om lygteføring, højrevigepligt og tale i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. Det er forbudt at bruge eller medføre radar/laserdetektor. Afstanden til den forankørende skal være så stor at der kan trækken en bil ind imellem de to køretøjer ved en overhaling. Køres der for tæt, risikere man en bøde. Ved ulovlig parkering kan vogntoget blive trukket væk. Handicapparkering her hælder de europæiske regler.

Hastigheder

  • I byen er der 50 km/t medmindre andet er skiltet.
  • For køretøjer under 3500 kg. Gælder følgende:
    • Alle veje uden for bebyggede områder med mindre andet er angivet = 80 km/t
    • Motorvej og enkelte motortrafikvej = 90/100 km/t
  • Køretøjer med en samlet vægt på over 3500 kg: = 80 km/t
  • Køretøjer med campingvogn/anhænger gælder følgende:
    • Udstyret med påløbsbremse = 80 km/t
    • Uden påløbsbremse der vejer mere en 300 kg = 60 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Kørsel med pigdæk i Oslo, Bergen og Trondheim er der en afgift fra 30 NOK pr. dag 400 NOK pr måned og 1200 NOK for et sæsonmærke. Bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg eller derover fordobles prisen. En afgift betalt i en zone er også gyldig i en af de andre afgiftzoner. Mærkerne kan købes på visse tankstationer ved indfaldsvejene eller pr sms.

Der betales bompenge i Oslo og andre større byer, og en afgift for benyttelse af en række veje, tunneler og broer. Betalingen er næsten alle steder automatiseret, man kører gennem ”bommen” bilens nummerplade bliver fotograferet og der bliver tilsendt en opkrævning, har man en dansk Brobizz, registreres betalingen på den. Enkelte veje og bjergpas kan være lukket om vinteren. Se Nyttige Links herunder.

Camping

Det er tilladt at campere uden for offentlige campingpladser i tyndt befolkede områder, men der kan være indskrænkninger, så spørg de lokale myndigheder eller lodsejer. Det er ikke tilladt at campere eller overnatte på restepladser eller i byer. Campingvogn der er bredere end 2.30 og hvor forskellen i bredden mellem bil og campingvogn er større end 50 cm, påkræves der at campingspejlenes forside er udstyret med en hvid refleks.

Rygning og Alkohol

Rygning på offentlige steder, barer og restauranter er ikke tilladt. Minimumsalder for køb af vin/øl er 18 år. Køb af spiritus skal man være 20 år. Spiritus, stærk øl og vin kan kun købes på ”Vinmonopolet”

Valuta

Norske kroner. Af betalingskort kan der bruges Access/mastercard, Visa, American Express og Diners kan bruges de fleste steder, dog ikke i alle supermarkeder og tankstationer

Nationalsproget

Norsk

Toldregler

Da Norge ikke er med i EU har de deres egne toldregler. Se Nyttige Links herunder

Strøm

230V vekselstrøm. 

Brændstof

Blyfri 95/98 og Diesel.

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance ring 113 – Brandvæsen ring 112 – Politi ring 110

Lægehjælp

Som EU borger med et EU-sygesikringskort (det blå sygesikringskort) har man ret til at få den nødvendige lægehjælp i Norge, når man er på besøg i landet. Der kan være en egenbetaling. Det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS International, Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. har man ikke kasko eller europadækning kan man få hjælp via NAF Alarmcentral på tlf. 08505.

Trafikinformation

Norsk FM program 2 sender hver dag kl 16.17 trafikinfo. Yderligere oplysninger om vej og vejrforhold kan fås på tlf. 175 i Norge og fra Danmark på tlf. 00-47-22 65 40 40 eller Vegvesen.no 

Links til at finde Campingpladser i Norge

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information