faeoerne artikel 240615 29

Lige nord for Klaksvik ligger et par små tunneller. Autocamperen KUNNE køre igennem, selvom Søren var så bekymret for om det nu gik, at Helle måtte ud at kigge efter.

Annonce:

Midt mellem de to tunneller løber et fint lille vandløb ned ad fjeldet og nede ved vandet ligger bygden Arnefjord. De to tunneller stammer fra 1967 og indtil da kunne man ikke køre til bygden.

faeoerne artikel 240615 30

Vi parkerede oppe ved tunnellerne, men kunne sagtens have kørt ned. Vores ben trængte bare til lidt motion :) Og så nyder man udsigten SÅ meget mere, når man tager turen i gå-tempo og samtidig får alle duftene med...

Bygden har en fin lille kirke, som til vores store overraskelse var åben! Det skal man ellers ikke lige forvente på Færøerne.

Annonce:

faeoerne artikel 240615 31

faeoerne artikel 240615 32

Det er ikke lykkedes os at finde så meget materiale om kirken, men den blev i hvert fald indviet i 1937 og har et fint alterbillede.

faeoerne artikel 240615 33

faeoerne artikel 240615 34

Så mødte vi igen en af Hans Pauli Olsens skulpturer. Denne hedder Tróndur í Gøtu. Tróndur eller Trond på dansk var vikingehøvding på Færøerne omkring 945-1035.

faeoerne artikel 240615 36

Trond er sammen med Sigmundur Brestisson den centrale figur i Færingesagaen. I sagaen spille han den onde rolle - og beskrives således:

Trond var en høj mand med rødt hår og rødt skæg, fregnet og barsk af udseende, med en skummel tankegang, durkdreven og lumsk i alle sine planer, uselskabelig og ond over for almindelige mennesker, men honningsød over alle, der stod over ham, men altid svigefuld i sit hjerte - mens Sigmundur får den gode rolle.

Dette kan dog i øvrigt forklares med, at sagaen er nedfældet af islandske munke og da Sigmundur kristnede Færøerne blev det naturligvis ham og ikke den hedenske Trond, der blev den gode.

I dag siger man dog ofte at Trond var en tidlig færøsk patriot, der kæmpede for øernes selvstændighed, mens Sigmundur sørgede for at de kom under den norske konge!

faeoerne artikel 240615 35

Læg mærke til birkeafslutningen og både tagrende og nedløbsrør er lavet i sortmalede brædder.

faeoerne artikel 240615 37

Desværre kunne vi ikke komme ind i Gøtu Kirke - men vi kiggede ind og så, at hver stolerække bestod af et smalt bræt at sidde på og et som ryglæn.

Gøtugjógv ligger lige ved siden af Gøtu og et sted et godt stykke oppe af fjeldet, havde Trond en udkigspost! Det var nødvendigt, da han ellers ikke havde mulighed for at se om fjenden nærmede sig af søvejen.

faeoerne artikel 240615 38

faeoerne artikel 240615 39

Vi kravledede derop - og det var hårdt! Gps'en sagde, at der var en højdeforskel på 108 m på de 212 m der var i lige linje derop. Til andre geocachere: terræn = 2...

faeoerne artikel 240615 40

faeoerne artikel 240615 41

faeoerne artikel 240615 42

faeoerne artikel 240615 43

faeoerne artikel 240615 44

På vores tur kørte vi ud i enden af rigtig mange veje - helt derude, hvor vi bare kunne vende og køre samme vej tilbage. Og helt derude, hvor vejen var så smal, at der var møde-lommer hele tiden. Men det var også helt derude, vi fik nogle af de flotteste oplevelser.

Blandt andet kom vi forbi bygderne Hellurnar og Oyndarfjørður. De to bygder ligger tæt på hinanden, men især den sidste var interessant, for her ligger de ejendommelige Rinkusteinar - eller rokkesten. Det er to stor sten, der ligger og rokker i vandet.

faeoerne artikel 240615 45

faeoerne artikel 240615 46

Sagnet siger at en gammel troldkvinde forbandede to sørøverskibe, så de blev til sten og for evig tid skal stå ved strandkanten og rokke hvileløst frem og tilbage.

Nu var der ikke meget gang i vandet, da vi var der og derfor rokkede de nu heller ikke så vildt. Men det var tydeligt at se på kæden, som er fastgjort til den ene sten, at stenen faktisk bevægede sig.

Fra Oyndarfjørður fortsatte vi videre mod bygden Gjógv. Turen gik langs fjorden indtil Funningur og derefter op over fjeldet. Stedet er et meget yndet sted for både turister men også for færinger.

faeoerne artikel 240615 47

faeoerne artikel 240615 48

faeoerne artikel 240615 49

Kirken er fra 1929, men aflåst. Det var ved at være en dårlig vane at komme til en låst dør. Overfor kirken i en lille indhegnet anlæg (af hensyn til fårene ;) ) findes et mindesmærke for de, der ikke kom tilbage fra havet.

faeoerne artikel 240615 50

faeoerne artikel 240615 51

faeoerne artikel 240615 52

faeoerne artikel 240615 53

faeoerne artikel 240615 54

Ellers er Gjógv en lille hyggelig by med et vandløb ned midt gennem byen og små smalle gader. Gjógv betyder kløft på færøsk og henviser til den lille naturhavn som bygden ligger ved.

faeoerne artikel 240615 55

Bådene sejles ind i bunden af kløften og herfra kan de trækkes på land og via en rampe helt op af kløften, så de undgår at blive smadret af brændingen i tilfælde af uvejr.

faeoerne artikel 240615 56

Oven for rampen står denne vogn, som er beregnet til at trække op og ned af skinnerne ned i naturhavnen. Ved siden af havnen fandt vi båden, som har været brugt til at fiske fra.

faeoerne artikel 240615 57

faeoerne artikel 240615 58

Overnatning i Eiôi

Vi fortsatte fra Gjógv mod Eiði, hvor vi ville overnatte. På turen var vi flere gange kommet forbi små klatter sne, men nu kom vi virkelig ud for sne! Turen gik op over fjeldet af vejen Gjáarvegur. Vejen er lukket om vinteren, men på denne tid af året var det muligt at komme over.

faeoerne artikel 240615 59

faeoerne artikel 240615 60

faeoerne artikel 240615 62

Vejen er snoet og da vi nærmede os Eiði fik det første kig ud på Risin (klippen længst ude i havet) og Kellingin (som står med spredte ben tættere på land), der siges at være forsteninger af en islandsk kæmpe og hans troldkvinde.

faeoerne artikel 240615 61

De fik til opgave at slæbe Færøerne op til Island. Troldkvinden klatrede op på bjerget Eiðiskollur for at binde et reb rundt om Færøerne. Dernæst skulle hun skubbe øerne op på ryggen af kæmpen.Første gang fik hun dog taget for hårdt fat at den nordlige del af bjerget revnede.

Hun forsøgte igen, men tiden gik og da det lysnede skyndte hun sig ned til kæmpen i havet, men de var alt for langsomme og blev ramt af solens stråler hvorefter de forstenede. Senere på vores tur fik vi dem i øvrigt at se fra den anden side.

Natten skulle bruges på Eiði Camping. Campingpladsen er meget ny og derfor er alt ikke på plads, da vi kommer. Vi kontaktede derfor campingchefen Martin, som var hos i løbet af 2 minutter. De havde ikke lige forventet at få danskere på besøg midt i maj :)

faeoerne artikel 240615 63

Men her var vi altså og skulle nu stifte bekendtskab med en gammel fodboldbane lavet om til campingplads. Det betød f.eks. kunstgræs under hjulene :) Og at vi kunne tage bad i trænerens gamle omklædningsrum.

faeoerne artikel 240615 64

Det betyder også en helt plan campingplads. Og derfor er det bare ekstra ærgerligt at auto- camperen ikke er plan eller at vi har fået kiler med.

faeoerne artikel 240615 65

faeoerne artikel 240615 66

Øverst i det gamle klubhus er der fællesstue med en fantastisk flot udsigt ud over Atlanterhavet. Derudover kommer der en legeplads, minigoldbane, varmepot (udendørs spa :) ), mulighed for at leje campingvogn og meget andet. Pris pr. nat: 170 kr.

Og så kan man også være heldig at få en ekstra opgave under sit ophold: at få et lam genforenet med sin mor. Da de havde stået på hver sin side af banderne i lang tid og bræget om kap og ikke rigtig havde fundet sammen igen, så forbarmede vi os over dem og hjalp lammet på rette vej.

faeoerne artikel 240615 67

faeoerne artikel 240615 68

Det var nu heller ikke let, for der hvor der ikke er bander, er der mange steder hegn... og at drive et lam i den rigtige retning var nu heller ikke let...

Bag campingpladsen ligger søen Niðara Vatn og rundt om den går en fin sti ind til Eiði. Selvfølgelig gik vi af stien helt ind til byen - en rigtig dejlig aftentur.

faeoerne artikel 240615 69

faeoerne artikel 240615 70

faeoerne artikel 240615 74

faeoerne artikel 240615 75

faeoerne artikel 240615 76

På turen kan man lige få et kig ind på campingpladsen og ind på byen. Stien er jævn og let og kun få steder skal der krydses en smal rende.

På turen inde i Eiði gik vi også ned til havnen. Vejen derned bød på små smalle gader, som kræver lidt af lastbilchaufførerne, som skal der ned.

faeoerne artikel 240615 77

faeoerne artikel 240615 78

Nede i havnen blev der bygget bure til lakseopdræt. Vi har set burene ligge ude i fjordene rigtig mange steder her på Færøerne.

faeoerne artikel 240615 79

faeoerne artikel 240615 80

Efter en rigtig hyggelig snak med Martin og hans kone Hertha om aftenen og en god nats søvn, så klatrede vi næste morgen lige op på fjeldet bag pladsen og nød det sidste smukke kig ind over Eiði. Vi kommer helt sikkert gerne igen til denne perle.

Vi fortsatte ned mod Vestmanna - dog med en række svinkeærinder :)

Første stop gjorde vi på vejen for at nyde udsigten over mod Færøernes højeste vandfald Fossá. Vandfaldet er smukt i solen, men langt væk.

faeoerne artikel 240615 81

faeoerne artikel 240615 82

Det måtte vi naturligvis gøre noget ved, så vi fandt et sted at krydse vandet og kørte retur på den modsatte side.

Og så endte vi her - lige ved siden af det. Fossá er Færøernes højeste vandfald. Det falder 140 meter fra søen Langasandur og ned over fjeldets terrasser.

faeoerne artikel 240615 83

Og selvom der derfor ikke er tale om 140 meter frit fald, så er det dog alligevel imponerende at stå ved siden af. Og her om foråret er der fint med vand i det.

Nu kunne vi have vendt om, men vi fortsatte ud af vejen - som i øvrigt blev smallere og smallere. Ude i enden ligger bygden Tjørnuvík, men inden vi kom helt derud kom vi igennem en anden lille bygd: Haldarsvík.

faeoerne artikel 240615 84

faeoerne artikel 240615 85

Haldarsvík har en fin - aflåst - 8-kantet kirke. Kirkens altertavle - som vi så gennem vinduerne, viser nadverens indstiftelse. Dog er alle de 12 apostle afbildet med nulevende færingers ansigter.

faeoerne artikel 240615 87

Mindesmærket her er rejst til minde om de, der mistede livet på havet.

faeoerne artikel 240615 88

faeoerne artikel 240615 86

Der er også et lille vandfald - Kluftá - i byen.

Helt ude i enden af vejen ligger så Tjørnuvík. Stedet har været beboet siden vikingetiden, idet der er fundet en gravplads her i 1956. Der er også fundet en keltisk bronze-ringnål, som vidner om at der har været forbindelser mellem de færøske bopladser og de Britiske Øer allerede den gang.

faeoerne artikel 240615 89

faeoerne artikel 240615 90

Samtidig er her en flot udsigt over mod de 73 og 75 meter høje klipper Risin og Kellingin.

faeoerne artikel 240615 91

Det med afstikkere skal tages helt bogstaveligt. For i stedet for at fortsætte til Vestmanna - ja så kørte vi af den gamle vej over fjeldet mod Torshavn.

faeoerne artikel 240615 92

Og fra denne vej lavede vi endnu flere afstikkere og endte oppe på en lille smal vej der hedder Mjølkadalur. Og autocamperen kunne da lige være der :)

faeoerne artikel 240615 93

Hvad skulle vi så deroppe? Jo vores taxachauffør havde fortalt om den fantastiske udsigt deroppe og den måtte vi lige op at se. Og den VAR helt fantastisk. Så fantastisk at vi lige måtte sidde i læ og nyde den... For blæser - ja det gør det heroppe!

faeoerne artikel 240615 94

faeoerne artikel 240615 95

faeoerne artikel 240615 96

Længere ude af vejen mødte vi en anden sidevej ned mod bygden Norðradalur.

Vi gjorde stop lige før bygden for at prøve kræfter med en terrænmæssigt svær geocache. 4½ stjerner i terræn ER svært og det tog ca. 1½ time at komme ned i bunden af kløften, finde cachen og komme op igen.

faeoerne artikel 240615 98

Kun Søren klatrede ned og imens kunne Helle så nyde udsigten til den meget alternative gyllespedningsteknik (som nok ikke var accepteret af den danske miljøminister) og se nærmere på en gammel fårefold - eller på færøsk: en rætt.

faeoerne artikel 240615 99
For indtil ca. 50 år siden samlede man alle bygdens får her inden de blev drevet i samlet flok til Tórshavn for at blive solgt der.

faeoerne artikel 240615 97

faeoerne artikel 240615 100

Vores vej måtte jo nødvendigvis gå forbi Kirkjubøur - den sydligste bygd på øen Streymoy. For her er nok Færøernes vigtigste kulturelle arv.

I middelalderen var bygden bispesæde med omkring 50 huse. Ólavskirkjan (den hvide kirke med den flotte låge) er den ældste kirke på stedet. Den er fra det. 12. århundrede og er faktisk den eneste middelalderkirke på Færøerne, der stadig er i brug.

faeoerne artikel 240615 101

faeoerne artikel 240615 102

Portens glaskunst er lavet af kunstneren Tróndur Patursson.

Bag kirken findes ruinen Magnus Katedralen - eller i daglig tale: Múgurin (Muren). Den blev påbegyndt omkring år 1300, men om den nogen sinde blev færdig er uvist. Den kan også bare være faldet sammen gennem tiden.

faeoerne artikel 240615 103

I dag er der kun de 1½ m tykke mure tilbage og også de forfalder. I et forsøg på at beskytte ruinen er dele af den i dag overdækket, men det diskuteres stadig, hvordan man bedst bevarer den.

faeoerne artikel 240615 104

faeoerne artikel 240615 105

Sidste vigtige brik i det kulturelle puslespil i sognet er Kongsgården også kaldet: Kirkjubøargarður. De ældste dele af træhusene stammer fra 1000-tallet og kaldes roykstovan.

faeoerne artikel 240615 106

faeoerne artikel 240615 107

faeoerne artikel 240615 108

I dag bebos gården af familien Patursson på 17. generation! Og gården er Færøernes største gård. Det er muligt at komme ind i dele af gården. Når der ellers er åbent ;) I øvrigt blev den senere Kong Sverre af Norge født her i bygden i 1151...

Læs mere: Del 1 - Del 2 - Del 3

Annonce

Fakta om Camping i Danmark

Farten i Danmark

50 km i byer (hvis ikke andet er skiltet)

80 km uden for byer, dog kun 70 km med påhængskørertøj (hvis ikke andet er skiltet)

90 km på motortrafikvej, dog kun 70 km med påhængskørertøj

110 – 130 på motorvej, dog kun 80 km med påhængskørertøj

HUSK i Danmark skal man ALTID have lys på køretøjet og sikkerhedsseler på. Det er tillige obligatorisk at der forefindes en Advarsels-trekant i køretøjet, samt det anbefales at man har en brandslukker, forbindingskasse, samt sikkerhedsveste i bilen.

Valuta

DKK 1 krone = 100 øre.

Dokumenter

Dokumenter du skal have med: Almindeligt dansk kørekort og campingpas.

Forsikringer

Når man kører bil i Danmark, skal bilen som minimum have en almindelig ansvarsforsikring. Campingvognen behøves ingen forsikring, det er op til en selv.

Vigtige telefonnumre

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi ring 112

Vejhjælp: Falck 7010 2030 – Autohjælp(SOS) 7010 8090

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side