prag foraar 2009 del1 01

Vores ældste datter skulle deltage i et håndboldstævne i Prag i Påsken 2009. Vi havde ikke før været i Prag, så vi hægtede campingvognen på krogen og tog med. Det blev en fantastisk dejlig tur, hvor vores lyst til camping blev forenet med vores datters glæde ved håndbold.

Annonce:

Egentlig skulle vores datter have været afsted med sine holdkammerater. Det var en klubtur, og vi forældre skulle ikke med. Men håndboldstævnet lå i Påskens sidste 5 dage, og da vi havde 10 dage fri i forbindelse med Påsken, ville vi tage derned 5 dage før stævnet og opleve Prag. Vores datter Line havde en af sine veninder med (der også skulle til håndboldstævne). De skulle så være 5 dage sammen med os, og derefter slutte sig til deres holdkammerater, når de ankom senere på ugen.

Det var en super plan. Alt gik op i en højere enhed, så et par uger inden Påske bookede vi plads på Oasis Camping syd for Prag. Det var det - vi var klar til at tage af sted.

Fra Glostrup til Prag er der ca. 780 km. via Gedser/Rostock. Vi burde nok have bestilt plads på Gedser/Rostock overfarten samtidig med at vi reserverede plads på campingpladsen. Der var nemlig totalt udsolgt på samtlige afgange den dag vi skulle køre. Vi var heldige, at der var plads til os på Rødby/Puttgarden overfarten, men det forlængede turen med ca. 150 km. - nu var den samlede tur på 920 km. Og hvad kan man så lære af det? Jo - skal man rejse med færge på en af årets travleste feriedage, så bestil plads god tid i forvejen.

For at komme ind på campingpladsen, skulle vi være der senest kl. 22.00. Så vi tog hjemmefra kl. 08.00 om morgen, og havde så 14 timer til at komme til Prag. 920 km. på 14 timer kan godt lade sig gøre - endda uden stress.

Annonce:

Forårstur til Prag
Pigerne underholdt sig med computerspil på turen.

Turen til Rødby var som sædvanlig gabende kedelig, og sejlturen til Tyskland ville være en kærkommen pause fra bilen. Ved færgelejet i Rødby herskede en slags ordnet kaos. Det var som sagt en af årets store rejsedage, så der var rigtig mange, der skulle med færgen. Vi blev anvist en vognbane, og holdt kort efter blandt turistbusser og andre biler, der også ventede på at køre om bord.

Forårstur til Prag
Venter på at kunne køre ombord på færgen

Netop som vi stoppede bilen i vognbanen, så vi en færge sejle ud fra færgelejet. Der var altså lidt tid inden den næste færge (som vi skulle med) kom til færgelejet. Vi mente derfor, at der var god til et toiletbesøg og strække benene. Passagererne i turistbusserne omkring os havde åbenbart den samme opfattelse, for der steg alle passagererne ud, og en mindre folkevandring mod færgelejets få toiletter begyndte.

Jeg blev tilbage ved bilen for at se efter Sissel, mens Ann Karina, Helene (Ann Karinas mor), og de to piger benyttede ventetiden til at komme på toilettet. Der stod jeg alene foran bilen og nød det dejlige forårsvejr, da kaos brød løs.

Pludselig blev vi vinket frem mod færgen. Alle startede deres biler, en buschauffør prøvede af sine lungers fulde kraft at kalde sine passagerer tilbage fra toiletbygningen (det virkede selvsagt ikke, da den var ca. 200 m. væk), og jeg blev vinket uden om bussen. Jeg sprang ind i bilen, startede motoren, og tænkte hvorfor i alverden vi skulle køre frem. Det var jo ingen færge. En færge er en rimelig stor ting, som man ikke uden videre overser. Så hvorfor skulle vi køre frem nu?

Jeg ville selvfølgelig ikke køre uden Ann Karina, Helene og pigerne, så jeg signalerede til ham, der vinkede os frem, at jeg manglede nogle passagerer. Det var han stort set ligeglad med. Han bad mig bare om at køre, så skulle han nok give besked til pigerne. Det var jeg ikke videre tryg ved, så jeg kørte mod den usynlige færge med ca. 2 km/t i håbet om at pigerne ville se mig køre. Det gjorde de heldigvis. Det var et syn for guder at se de 4 piger - Helene især - sætte ny rekord i den olympiske disciplin Færgelejesprint. De to håndbold piger er naturligvis i super form, Ann Karina er også i god fysisk form, men Helene overraskede mig. Jeg troede slet ikke hun var i stand til at løbe, men det var hun så absolut. Og ikke nok med det. Hendes flyvespring ind gennem bilens sidedør, var også af olympisk klasse. Om det var frygten for at blive ladt tilbage eller Ann Karinas jublende tilråb ("Kom så for helvede, mor"), skal jeg ikke kunne sige, men også hun nåede bilen i god tid, inden vi drejede af ned mod færgen. Og der stoppede vi så. For der var jo ingen færge. Alle med reservation til den næste færge var blot blevet gelejdet videre ned mod færgen, for at skaffe mere plads i vognbanerne. Kors, vi følte os dumme. Men da vi ikke fik fortalt, hvad der skulle ske, kunne vi jo ikke tro andet, end at vi skulle køre ombord.

Forårstur til Prag
Her holder vi så - lige foran færgelejet

Nå - men efter ca. 20 minutter, kom vi så ombord på færgen. Der var ingen vind, solen skinnede så det var en dejlig sejltur. Helene havde lavet morgenmad til os hjemmefra, så vi fik dejlig morgenmad med bacon, tomater og alt hvad der hører til.

Forårstur til Prag
Dejligt med medbragt morgenmad. Det trængte vi vist alle til

I Puttgarden besøgte vi lige Bordershoppen. Det var nu mest sodavand, vi købte. For at købe øl med til Tjekkiet må næsten være det samme som at tage sand med til Sahara.

Forårstur til Prag
Bordershoppen i Puttgarden

Turen fra færgen gennem Tyskland går via Berlin og Dresden. Fra Berlin skal man følge E55 hele vejen til Prag. Vejene er fine, og der var ikke mere trafik end vi kunne udnytte vores Tempo 100 godkendelse stort set hele vejen gennem Tyskland. Fra Dresden er der ca. 65 km. til grænsen. Man mærker faktisk ikke at man passerer grænsen til Tjekkiet. Motorvejen går gennem en tunnel, og så står alle skilte pludselig på Tjekkisk.

Inden man kører ind i Tjekkiet, skal man huske at betale afgift for at køre på de tjekkiske motorveje. Dette gøres ved at købe et mærkat som sættes i forruden. Dette kan købes på den sidste rasteplads i Tyskland inden grænsen. Der er tydelige skilte, så man er ikke i tvivl, når man når dertil. Man kan købe mærkater der gælder i hhv. 1 uge (220 CZK), 1 måned (330 CZK), og 1 år (1000 CZK).

Jeg skal også lige nævne, at man skal huske at checke om navigatorens kort også dækker Tjekkiet. Iflg. vores TomTom ophører Europa nemlig ved grænsen mellem Tyskland og Tjekkiet. Kort over Østeuropa skal i flere tilfælde købes som et tillægskort.

Ca. 30 km. efter grænsen til Tjekkiet er det slut med motorvej. Efter en smal og skarp rundkørsel fortsætter E55 som en to-sporet landevej. Denne fortsætter ca. 30 km. inden E55 igen bliver til motorvej. Årsagen er, at man skal over en lille bjergryg. Vejen er udmærket. Der er kun nogle få skarpe sving, men nogle steder er stigningen på 12%. Vores Fiat Ducato havde dog ingen problemer med at slæbe vores Adria 743 på 2 tons op ad bakken.

Forårstur til Prag
Tusmørket sænkede sig, da vi krydsede grænsen til Tjekkiet

Når man har passeret den lille bjergryg, bliver E55 som nævnt igen til en motorvej. Denne fortsætter helt ind til Prag. Vi kunne ikke bruge vores navigator, så vi købte et kort for at kunne finde vej til campingpladsen. Det var helt underligt at side og læse kort. Det har vi ikke gjort i mange år.

Det var let at finde Camping Oase Praha. Vi skulle blot blive ved med at følge E55 gennem Prag. Der er udmærket skiltning og syd for Prag hedder vejen 1/E50/E55/E65. Fortsæt ad denne til afkørsel 11, og fortsæt ad vej 101 landsbyen Zlatniky-Hodkovice. Herfra er der ca, 2 km. til campingpladsen, og der er tydelige skilte til denne.

Vej 101 er meget ujævn og har mange skader og huller i belægningen. Så kør forsigtigt, og undgå de største huller.

Vi var ca. 13 timer om at køre fra Glostrup til Camping Oase Praha inkl. pauser. Det kan gøres hurtigere hvis man tager Gedser/Rostock i stedet for Rødby/Puttgarden. Og det kan anbefales. Det er er nemlig en rimelig kedelig tur, og der er ikke meget at se på undervejs.

Links:
Gå til del: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
Send til Facebook  

 

Annonce

Fakta om camping i Tjekkiet

Rejseforhold

Inden I rejser ind i Tjekkiet, skal i sørge for at have et rejse- og adgangsdokument for den næste destination, sundhedsforsikring og dokumenter der bekræfter jeres indkvartering i Tjekkiet, plus at I har tilstrækkelige midler til jeres ophold.

Biludstyr og sikkerhed

Sikkerhedsseler både for og bag er påbudt, og børn under 150 cm skal bruge autostol eller selepude. Det er obligatorisk at have en advarselstrekant, forbindskasse og sikkerhedsvest i bilen, samt anbefales det at medbringe en brandslukker.

Vinterdæk er obligatorisk i perioden fra 1. november til 31. marts med mindst 4 mm dækmønster på sne og isglatte veje. Pigdæk er forbudte og snekæder må kun bruges ved tilstrækkeligt med sne på vejene.

Færdselsregler

I forhold til vigepligt, lygteføring og håndholdt mobiltelefon er det som i Danmark. Dog skal private biler holde tilbage for busser/sporvogne der fletter sammen med almindelig trafik. Bøder kan opkræves på stedet, men husk at bede om en kvittering.

Promillegrænsen er på 0,0. Og dette gælder også for cyklister.

Enhver form for radar eller laserdetektorer er forbudt at indfører og bruge. Dog er det tilladt at benytte GPS’ens POI.

Parkering langs kørebanen er forbudt hvis der kontinuerligt er gule linjer, brudte linjer indikere begrænsninger. I Prag er der mange steder parkeringsrestriktioner og der kræves flere steder betaling. Handicapparkering gælder de europæiske regler.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden 50 km/t
  • Landevej for motorcykel, personbil, autocamper under 3500 kg = 90 km/t
  • Landevej for personbil med campingvogn = 80 km/t
  • Motorvej for motorcykel, personbil, autocamper under 3500 kg = 130 km/t
  • Motorvej for personbil med campingvogn = 80 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

I Tjekkiet betales der vejafgifter når man kører på motorveje og motortrafikveje. Betalingen foregår ved købt af et motorvejsmærke.

Camping

Det er ulovligt at campere eller sove i sin campingvogn/autocamper uden for campingpladser.

Valuta

Tjekkisk koruna = CZK, American Express, Eurocard, Diners´ Club, International, Visa, MasterCard.

Nationalsproget

Tjekkisk

Toldregler

Tjekkiske toldregler  følger EUs toldregler

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

Benzin = Natural 95 – Natural 98. Diesel = Nafta

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade).  Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112. Ud over 112 kan man ringe efter Ambulance på 155, Brand på 150 og Politiet på 158

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. Ellers kan man få vejhjælp via den tjekkiske bilklub UAMK på tlf. 1230 eller på +420 261 104 123

Links til at finde Campingpladser i Tjekkiet

Nyttige links

MotorvejsbetalingerRegler for kørsel med Campingvogn/trailer i udlandet kan være skærpet, brud på disse kan medfører bøde eller endog forbud mod videre kørsel. Læs mere om reglerne her

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information