prag foraar 2009 del2 01

Vi skulle bo på Camping Oase Praha under vores ophold i Prag. At valget faldt på netop denne campingplads skyldes, at det er den eneste campingplads nær Prag, der tager imod Campingcheques.

Annonce:

Da vi ankom til campingpladsen var vi ellers noget skeptiske. Campingpladsen så mørk og meget 'øst-europæisk' ud, men det indtryk viste sig hurtigt at være meget forkert.

Vi gjorde holdt foran porten, og gik ind i receptionen. Her blev vi mødt af lejrchefen, der på dansk bød os velkommen. Vores overraskelse var total. Vi havde ikke regnet med at møde dansktalende personale på campingpladsen. Men lejrchefen havde taget konsekvensen af de mange danske gæster på campingpladsen, og gennemført et dansk-kursus i løbet af vinteren. Magen til engagement møder man ikke særlig tit.

Camping Oase Praha har plads til ca. 125 enheder

Camping Oase Praha er ikke nogen stor campingplads. Der er plads til ca. 125 enheder. Hertil kommer så en del teltpladser. Der er 10 enheder uden strøm, 60 enheder med strøm og 55 komfortpladser med strøm , vand og afløb. Vi fik tildelt en komfortplads meget tæt på servicebygningen, hvor også handicaptoilettet var placeret.

Annonce:

Forårstur til Prag
Der er vand og afløb på alle komfortpladser

Som sagt er Camping Oase ikke nogen stor campingplads. Og det var da heller ikke helt let at få vores campingvogn ind på campingpladsen. Vores vogntog er over 14 m. langt, så vi skal bruge plads, når vi skal rundt om hjørner o.l. Men ved at køre mod ensretningen kom vi fint hen til vores tildelte enhed, og der var ingen problemer med at rangere campingvognen på plads. Det klarede vores PS Mover let og ubesværet.

Vi havde lidt problemer med at få vores campingvogn rundt på campingpladsen

Camping Oases komfortpladser er store. Der var plads til vores campingvogn med en totallængde på næste 10 m., et Universaltelt fra Isabella og vores Fiat Ducato. Der er ikke ofte at vi ser så store enheder, så det må siges at være flot.

Enhederne er pænt store

Taget i betragtning at Camping Oase kun har 125 enheder, så har campingpladsen rigtig mange faciliteter. Der er bl.a.:

• Familierum i servicebygningen
  • En lille butik/kiosk med morgenbrød og dagligvarer
  • Pusleplads
  • Handicaptoilet og -bad
  • Vaskemaskine / Tørretumbler
  • Udendørs pool og børnebassin
  • Indendørs pool og spa/boblebad
  • Sauna
  • Stor legeplads med masse af aktiviteter
  • Trampoliner
  • Boldbaner
  • Restaurant
  • Ferielejligheder og værelser
  • Trådløst internet på campingpladsen
  • Tv-stue med billard m.m.

Forårstur til Prag
Moderne servicebygning med toiletter, bad og køkken

Men en ting er de mange faciliteter på campingpladsen. En anden ting er at alt er utrolig velholdt og rent. Servicebygningen er ny og velindrettet. Ok - pool'en var ikke så lækker, men der var også et par måneder til den skulle åbne. Men ellers var alt - og jeg mener alt - super flot, rent og i orden.

En af brusekabinerne

Sikkerheden på campingpladsen er i top. Campingpladsen har to indkørsler. Begge er videoovervåget og afspærret med bom. Alle gæster får et chipkort udleveret ved ankomsten, som man kan bruges til at åbne porten med. Indkørslen er åben indtil kl. 22. Hvis man ankommer senere, kan man åbne porten for gående, men bilen må blive på parkeringspladsen.

Forårstur til Prag
Indkørslen til campingpladsen. Bommene åbnes med chipkort

Chipkortet anvendes også til at få varmt vand til opvask, vaskemaskiner m.m. Varmt vand til bad, opvask, adgang til poolen, boblebad osv. er indeholdt i prisen, så dette betales der ikke ekstra for.

Den indendørs pool

Boblebadet til fri afbenyttelse

Ønsker man at forkæle sig selv, er det muligt at bestille tid til massage på campingpladsen. Denne gives af en uddannet fysioterapeut. Vi bestilte bl.a. tid til Sissel, og hun nød det i fulde drag.

Sissel får massage

Vi prøvede også maden i restauranten. Første gang gik vi op og spiste på restauranten. Maden var rigtig god - og så var det billigt. For 3 voksne og 2 børn med hovedret, dessert og drikkevarer betalte vi ca. 450 kr.

På campingpladsens restaurant

Anden gang vi bestilte mad i restauranten, var på vores sidste aften på campingpladsen. Pga. Sissel ville vi helst blive i campingvognen, så vi forhørte os i restauranten om det var muligt at bestille mad ud af huset. Det var det så absolut, så vi afgav vores bestilling og gik tilbage til campingvognen. Vi ville få besked når vores mad var klar. Og det gjorde vi så sandelig. Ca. 25 min. senere stod lejrchefen, en tjener og kokken ude foran vores campingvogn med fade og tallerkener. De serverede flot og elegant maden i campingvognens rundsiddegruppe. Det var en sjov og hyggelig oplevelse, som vi bestemt ikke glemmer foreløbig.

Så er der serveret

Camping Oase Praha er efter vores mening en super lækker, moderne og velholdt campingplads. Vi havde en skøn tid der, og vi vil sikkert vælge den campingplads igen, når vi tager til Prag næste gang. Den eneste ulempe ved pladsen er nok afstanden ind til Prag. Campingpladsen oplyser på deres hjemmeside at der er 15 km. ind til Prags centrum. Det er nok lidt af en underdrivelse. Den korteste vej er snarere 25 km., men den er så trafikeret, at det vil tage en evighed at komme ind til byen ad den vej. Den hurtigste vej ind til Prags centrum er af motorvejen, og så er afstanden 45 km. Det tager ca. 30 minutter at køre ad denne rute. Der er ca. 20 km. til nærmeste metrostation med P+R. Bogstaverne står for Park and Rail, og dette koncept tilbydes ved en række metrostationer i udkanten af Prag. Ved metrostationer markeret med P+R er der parkeringspladser i forbindelse med stationen.

Lige uden for campingpladsen er der et busstoppested, hvor en bus med forbindelse til Prag stopper. Vi prøvede ikke at tage ind til Prag med bussen, så vi kan ikke sige noget om tider m.m.. Men der var mange af campingpladsens gæster, der tog bussen når de skulle ind til byen.

Busstoppestedet foran campingpladsen

Da det er eneste campingplads, vi har boet på i Tjekkiet, kan vi ikke sammenligne Camping Oase Praha med andre campingpladser omkring Prag. Men en ting er sikkert. Det er en moderne, velholdt og velfungerende campingplads, vi gerne tager tilbage til igen.

Links:
Hjemmeside: Camping Oase Praha
Gå til del: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
Send til Facebook

Annonce

Fakta om camping i Tjekkiet

Rejseforhold

Inden I rejser ind i Tjekkiet, skal i sørge for at have et rejse- og adgangsdokument for den næste destination, sundhedsforsikring og dokumenter der bekræfter jeres indkvartering i Tjekkiet, plus at I har tilstrækkelige midler til jeres ophold.

Biludstyr og sikkerhed

Sikkerhedsseler både for og bag er påbudt, og børn under 150 cm skal bruge autostol eller selepude. Det er obligatorisk at have en advarselstrekant, forbindskasse og sikkerhedsvest i bilen, samt anbefales det at medbringe en brandslukker.

Vinterdæk er obligatorisk i perioden fra 1. november til 31. marts med mindst 4 mm dækmønster på sne og isglatte veje. Pigdæk er forbudte og snekæder må kun bruges ved tilstrækkeligt med sne på vejene.

Færdselsregler

I forhold til vigepligt, lygteføring og håndholdt mobiltelefon er det som i Danmark. Dog skal private biler holde tilbage for busser/sporvogne der fletter sammen med almindelig trafik. Bøder kan opkræves på stedet, men husk at bede om en kvittering.

Promillegrænsen er på 0,0. Og dette gælder også for cyklister.

Enhver form for radar eller laserdetektorer er forbudt at indfører og bruge. Dog er det tilladt at benytte GPS’ens POI.

Parkering langs kørebanen er forbudt hvis der kontinuerligt er gule linjer, brudte linjer indikere begrænsninger. I Prag er der mange steder parkeringsrestriktioner og der kræves flere steder betaling. Handicapparkering gælder de europæiske regler.

Hastigheder

• I byerne er hastigheden 50 km/t
  • Landevej for motorcykel, personbil, autocamper under 3500 kg = 90 km/t
  • Landevej for personbil med campingvogn = 80 km/t
  • Motorvej for motorcykel, personbil, autocamper under 3500 kg = 130 km/t
  • Motorvej for personbil med campingvogn = 80 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

I Tjekkiet betales der vejafgifter når man kører på motorveje og motortrafikveje. Betalingen foregår ved købt af et motorvejsmærke.

Camping

Det er ulovligt at campere eller sove i sin campingvogn/autocamper uden for campingpladser.

Valuta

Tjekkisk koruna = CZK, American Express, Eurocard, Diners´ Club, International, Visa, MasterCard.

Nationalsproget

Brændstof

Benzin = Natural 95 – Natural 98. Diesel = Nafta

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade).  Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112. Ud over 112 kan man ringe efter Ambulance på 155, Brand på 150 og Politiet på 158

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. Ellers kan man få vejhjælp via den tjekkiske bilklub UAMK på tlf. 1230 eller på +420 261 104 123

Links til at finde Campingpladser i Tjekkiet

Nyttige links

MotorvejsbetalingerRegler for kørsel med Campingvogn/trailer i udlandet kan være skærpet, brud på disse kan medfører bøde eller endog forbud mod videre kørsel. Læs mere om reglerne her

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side