catarina krhimmelfart16 01

Catarina fra bloggen Catarina.dk, er ny skribent på AltOmCamping.dk og hun har skrevet denne beretning fra deres Skagenstur i Kristi Himmelfartsferien. Læs hendes dejlige beretning her:

Annonce:

I år havde vi valgt at vores Kristi Himmelfartsferie skulle foregå i Skagen og det sammen med mandens søster og svoger. Vi havde tilladt os, at holde en lidt ekstra lang Kristi Himmelfartsferie, sådan, at vi også havde fri onsdagen før Kristi Himmelfart. Derfor kunne vi allerede køre mod Skagen onsdag morgen/formiddag.

Vores campingvogn, en Carvelair Allegra 475 fra 2012, blev pakket med tøj og diverse andre småting tirsdag aften og onsdag morgen, tømte vi køleskabet, spændte vores cykler på cykelstativet og satte vognen på bilen, som er en Hyundai IX35 og begyndte dermed vores miniferie til toppen af Danmark.

Vi kørte hjemmefra 20 minutter i 9 og hen over Vestfyn, gled trafikken fornuftigt og det sammen op igennem Jylland. Da vi kørte igennem Limfjordstunnelen, var det kun 2. gang for vores begges vedkommende, at vi gjorde det. Det er virkelig ikke ofte vi er på de kanter og jeg skulle selvfølgelig have et billede af “begivenheden” som for andre bare er en hverdagsting.

catarina krhimmelfart16 02

Annonce:

Vi kom hurtigt igennem og ude på den anden sige, var det svært at se, at det skulle være nødvendigt med en motorvej til Frederikshavn. Men selvfølgelig er det nødvendigt, for vi hører jo tit i radio og tv, at der er kø, både den ene vej og den anden vej, men vi så nærmest ingen biler i de ca. 40 km der er til Frederikshavn.

catarina krhimmelfart16 03

Fra Frederikshav mod Skagen er der en rigtig fin landevej og der var der lidt mere trafik, men sikkert ikke så meget, som der er i sommerferien. Vi fandt hurtigt Poul Eeg Camping, som skulle danne ramme om vores miniferie. Poul Eeg Camping ligger ca. 1,5 km nord for Skagen centrum og det er jo ideelt, når vi gerne ville bruge- og se Skagen by.

Vi havde på forhånd reserveret plads Poul Eeg Camping, hvilket vi normalt ikke gør, da vi aldrig helt ved hvor vi lander henne. Vi fik tjekkede hurtigt ind og efter en lille time, var vi på plads med vogn og det oppustelige telt, hvorefter vi smed os i solen med en kop kaffe og te.

catarina krhimmelfart16 04

Efter kaffepausen, tog vi ind til Skagen havn, for vi ville selvfølgelig have fisk til aftensmad. Vi fandt hurtigt en fiskehandler og købe lidt forskellige lækkerier.

catarina krhimmelfart16 05

catarina krhimmelfart16 06

Råbjerg Mile og nye naboer

Kristi Himmelfartsdag skulle Sørens søster og svoger komme. Vi fik en sms fra dem da de kørte hjemmefra og vidste derfor, hvornår de sådan cirka ville ankomme til campingpladsen.  Vi besluttede, at vi bruge formiddagen på at tage ned og se Råbjerg Mile, som ligger små 10 km syd for Skagen. Jeg har aldrig være på Råbjerg Mile, hvor i mod, Søren har været der, men det er mere end 20 år siden.

Råbjerg Mile er altså enormt imponerende. Kæmpe stor og med vild og utæmmet natur. Råbjerg Mile er Europas største vandreklit, og bare det at gå på sandet er en lise for sjælen. Vi ankom relativ tidligt og derfor var der ikke mere end en 2-3 andre familier. Vi lagde næste ikke mærke til de andre familier, da sandet sluger rigtig meget lyd, det er lige før jeg vil sige, at stilheden er overvældende.

catarina krhimmelfart16 07

catarina krhimmelfart16 08

catarina krhimmelfart16 09

Efter Råbjerg Mile, tog vi ind igen ind til Skagen hvor vi fik handlet lidt, og ja vi var igen forbi fiskehandleren. Søren havde ikke spist morgenmad, da han ikke var sulten og jeg havde kun snuppet en lille portion skyr med chiafrø, så da frokosten, som mest bestod af fisk, var blevet indtaget, havde klokken kun lige passeret middag.

Mens vi ryddede væk og lavede os en kop kaffe og te, fik Søren en sms fra hans søster, at nu var de kørt ind i Skagen. Det passede med at vi lige nåde at drikke vores kaffe og te, hvorefter Søren gik op til receptionen for at tage imod dem.

Vi hjalp dem med at komme på plads og få sig indrettet, hvorefter vi hyggede i solen resten af eftermiddagen, indtil alle vores maver begyndte at bede om noget aftensmad.

catarina krhimmelfart16 10

Arthur, Sørens søster og svogers hund, er en rigtig campinghund og han ved præcis hvad han må og ikke må, ligesom han ved at det at gø, ikke er noget man gør. Det er altså en fornøjelse at være sammen med hunde som man ikke “skal være over” hele tiden. Det var der mange andre der kunne lære af.

catarina krhimmelfart16 11

Det summer af liv

Det summer af liv i Skagen om sommeren siges der. Men det summer så sandelig også af liv på en smuk forårsdag. Svensker og Nordmænd havde indtaget Skagen og havnen, hvor bådene nærmest lå i lag og techno musikkens dunkende rytmer lød fra nogle af bådene, mens øl og mad blev indtaget i store mængder. Lige der på havnen med technomusik og de mange mennesker, var jeg glad for, at jeg havde muligheden for at trække mig tilbage til campingpladsens fred og ro, der hvor der er højt til himlen og jeg kan høre fuglene synge.

catarina krhimmelfart16 12

catarina krhimmelfart16 13

Vi hygger os med, at gå rundt i de små gader og se på alt det der sælges og vi blev som også selv fristet til selv til køber lidt småting, som vi ikke har kunne finde andre steder. I det hele taget er der en afslappet stemning hvor vi gik og alle udendørsrestauranter var mere eller mindre fyldte. Det var i den grad blevet forår/sommer.

catarina krhimmelfart16 14

Fiskergangen 12 C

Fiskergangen 12 C er en adresse i Skagen som virkelig gemmer på smukt håndværk. Nemlig et glaspusteri. Glaspusteriet er indrettet i et lokale, hvor der tidligere har været maskinværksted og den rustikke atmosfære er bibeholdt. Glaspuster Jonas Brus Stæhr husere på adressen og laver noget virkelig smukt glaskunst. Jeg må indrømme, at jeg sagtens kunne købe mig fattig hos Jonas, som også kan fortælle om glasset og hvorfor noget af hans glasting, havde en lidt mere silkeblød overflade end andre, der lignede til forveksling. Enormt spændende at besøge hans værksted.

catarina krhimmelfart16 15

catarina krhimmelfart16 16

I første omgang købte jeg kun en enkelt høj vase, men da jeg ikke havde plads på cyklen og ikke havde min rygsæk med, betalte jeg og de opbevarede den, så jeg senere kunne komme tilbage og hente den. Jeg hentede den om eftermiddagen, ja.. og så røg der altså også lige en ekstra lille smuk vase med hjem, én vase jeg havde kikket- på og rørt ved, første gang jeg var derinde. Den lille vase er inspireret af stenen ved havet og den er så lækker og silkeblød at holde i hånden, at man næste ikke har lyst til at slippe den igen.

catarina krhimmelfart16 17

Jeg tror vist det er meget godt, at vi ikke besøgte Jonas og hans værksted mere, for jeg kan altså ikke styre mig, når der er håndlavet glaskunst inden for rækkeviede.

Sidste hele dag i Skagen

Sidste hele dag i Skagen, i denne omgang vel og mærket, havde vi besøg af yngste sønnen og han kæreste, som til daglig bor- og studerer i Aalborg. Vi have spurgt dem om de havde lyst til at komme og spiste frokost med os en af dagene og det passede dem så bedst, at komme lørdag. De tog toget derop og vi hentede dem på stationen, hvorefter vi gik ned i byen og kikkede lidt inden vi fandt et sted ved havnen, hvor vi fik dejlig fiskefrokost. Efter vi havde spist frokost tog vi alle tilbage til campingpladsen hvor vi hyggesnakkede og spiste is.

Efter en dejlig eftermiddag i deres ungdommelige selskab, kørte jeg dem til toget.  Da jeg kom retur til campingpladsen, pakkede Søren og jeg vores lille telt sammen. Teltet var jo dejligt tørt og det passede os godt, for at pakke et telt sammen, når det er fugtigt efter nattens dug, er ikke lige sagen.

catarina krhimmelfart16 18

catarina krhimmelfart16 19

catarina krhimmelfart16 20

Da vi havde fået alt på plads i vognen, kørte vi ud og så Den Tilsandede Kirke og Grenen, inden vi satte os med kaffe hjemme på campingpladsen.

Den sidste aften blev i den grad nydt og Søren og jeg blev hurtigt enige om, at vi slet ikke har set- eller fået nok af Skagen.

catarina krhimmelfart16 21

Vi tjekkede ud fra Poul Eeg Camping lige efter kl. 8 søndag morgen og satte kursen hjemad. Det har virkelig været en skøn lille ferie deroppe på toppen af Danmark og måske vi igen er at finde på Poul Eeg camping Kristi Himmelfartsferien 2017. Vel hjemme på Fyn, fik vi tømt vognen og vi ser nu frem til at sommerferien snart skydes i gang.

Følg Catarinas blog her

Annonce

Fakta om Camping i Danmark

Farten i Danmark

50 km i byer (hvis ikke andet er skiltet)

80 km uden for byer, dog kun 70 km med påhængskørertøj (hvis ikke andet er skiltet)

90 km på motortrafikvej, dog kun 70 km med påhængskørertøj

110 – 130 på motorvej, dog kun 80 km med påhængskørertøj

HUSK i Danmark skal man ALTID have lys på køretøjet og sikkerhedsseler på. Det er tillige obligatorisk at der forefindes en Advarsels-trekant i køretøjet, samt det anbefales at man har en brandslukker, forbindingskasse, samt sikkerhedsveste i bilen.

Valuta

DKK 1 krone = 100 øre.

Dokumenter

Dokumenter du skal have med: Almindeligt dansk kørekort og campingpas.

Forsikringer

Når man kører bil i Danmark, skal bilen som minimum have en almindelig ansvarsforsikring. Campingvognen behøves ingen forsikring, det er op til en selv.

Vigtige telefonnumre

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi ring 112

Vejhjælp: Falck 7010 2030 – Autohjælp(SOS) 7010 8090

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side