lastbiler

Tonen mellem campister og eksportchauffører er skarp som aldrig før. Udtryk som ’kneppekasser’ og ’hobby-bilister’ bliver flittigt brugt som omtale af campister på de sociale medier, og campister er ved at blive gidsler i eksportchaufførers manglende evne eller vilje til at forhandle ordentlige arbejdsvilkår.

På en tur fra København via Nibe til Kollund med en campingvogn på krogen, blev jeg overfuset to gange af vrede eksportchauffører, da vi holdt pause på to forskellige rastepladser i Jylland. Vores vogntog er langt. Så langt at det ikke kan være på de små pladser, som Vejdirektoratet har udlagt til campister rejsende med campingvogne. Vi er derfor altid nødt til at benytte de store p-båse, hvor også lastbiler kan holde. Og det er åbenbart ilde set blandt eksportchauffører.

Af en eller anden grund er mange eksportchauffører åbenbart af den opfattelse, at de store pladser er udelukkende for lastbiler, alene forbi det er anvist med skiltning. Men det er forkert. Skiltene er oplysningstavler, og ikke påbudstavler, så alle har lov til at parkere der.

Jeg forstår godt, at eksportchauffører skal kunne stoppe og overholde deres køre/hviletidsbestemmelser. Så da jeg så en lastvogn lede efter en plads at holde på, gjorde jeg tegn, og kørte så langt frem at lastvognen kunne holde bag mig. Jeg skulle alligevel køre om nogle få minutter, og da der skal være plads til alle, kunne jeg jo ligeså godt hjælpe chaufføren. Men Det var ikke godt nok. 

Jeg fik en skideballe med besked om at jeg bare havde at skrubbe af, at jeg ikke havde noget at gøre på rastepladsen, og at jeg bare kunne køre ind på en campingplads. Jeg blev lidt harm, og prøvede at forklare, at man ikke bare kører ind på en campingplads for at tisse af og købe en kop kaffe. Rastepladserne er for alle billister, der har brug for et hvil.

Så kør dog ind på ind campingplads

Det var han ikke særlig lydhør overfor, så jeg foreslog at han kørte ind på en campingplads. Han skulle jo alligevel hvile, sove, gå på toilettet og lave mad. Så hvorfor ikke overlade rastepladsen til dem, der reelt bare havde brug for et hvil?

Vi blev på ingen måde enige om det, og da jeg mere havde brug for et hvil end at diskutere ligegyldigheder med en person, der tydeligt ikke mente at campister havde noget at gøre på en rasteplads, gik jeg tilbage til min bil for at tage den pause, jeg havde brug for.

Igen... Jeg har fuld forståelse for køre/hviletidsbestemmelser. De er med til at gøre trafikken mere sikker for os alle. Men de bestemmelser berettiger ikke eksportchauffører til at tro at de ejer både rasterpladser og veje. Alle har ret til en pause, alle har ret til at kunne på toilettet og alle har ret stige ud og strække benene.

Det er et stigende problem at eksportchauffører i køre/hviletidsbestemmelsernes navn overfuser campister for at holde på de p-pladser, der er tiltænkt lange vogntog. Det paradoksale er, eksportchauffører ikke vil have privat-billister, på de pladser de mener, er forbeholdt dem, men gerne spreder sig over 6-8 små p-pladser tiltænkt personbiler. 

Det problem er man ved at komme til livs bl.a. i Tyskland hvor man opdeler rastepladsen i områder til hhv. personbiler og lastbiler. Det er umuligt for lastbilerne at komme ind på området forbeholdt personbiler, hvorfor at personbiler og campingtræk selvfølgelig skal holde sig væk fra lastbilernes område.

Kaotiske tilstande i køre/hviletidsbestemmelsernes navn

Men i Danmark hersker der stadig nærmest kaotiske tilstande på rastepladser i ferietiden – og det sker i køre/hviletidsbestemmelsernes navn.

Man læser ofte i ophedede debatter på de sociale medier om hvordan der uddeles bøder, og hvordan chauffører nærmest må gå fra hus og hjem, hvis de ikke overholder køre/hviletidsbestemmelserne. Det skal man selvfølgelig have forståelse for, og hvis man kan hjælpe og vise hensyn, skal man naturligvis gøre det. Alle har jo ret til et hvil og en pause.

Men at eksportchauffører presses så hårdt af deres arbejdsgivere, at de ikke har tid til i god tid at lede efter et sted at overholde deres køre/hviletidsbestemmelser, kan ikke være campisternes problem. Bilister med campingvogne skal ikke være gidsler i eksportchaufførers kamp for at forhandle bedre arbejdsvilkår. 

Man kunne måske argumentere for at der bliver oprettet specielle rastepladser kun til lastbiler. Men den debat er en sag mellem de respektive brancheorganisationer og Staten. Så indtil videre må vi leve med overfyldte rastepladser.

Vi har alle ret til at holde hvil, og vi har alle ret til en pause. Så vis hensyn, men er der ikke andre muligheder, så må man parkere hvor der er plads.

 

 

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information