Image 

Efter en lang og udmattende køretur er vi kommet til Marina di Venezia. Den ligger på Lido di Jesolo uden for Venedig, og er en super campingplads med et hav af tilbud til alle.

Annonce:

Der er ca. 1.500 km. fra Glostrup til Marina di Venezia, og der er to ruter til campingpladsen. Den bedste, korteste og letteste går via færgen Gedser/Rostock over Berlin, München, Salzburg og Villach. På denne rute undgår man bakkerne ved Kassel, Brenner Passet og den til tider kaotiske trafik på motorvejen omkring Venedig. Den anden rute går over Storebæltsbroen, ned gennem Jylland, via Hamburg, Kassel, München, Brenner, Verona, Venedig og Jesolo. Den er længere og der er flere stigninger. Denne rute tog vi.

Image
På vej over Storebæltsbroen i regnvejr

Vi skulle egentlig have været med færgen Gedser/Rostock, men da vi ikke havde fået bestilt plads, og da der var mange timers ventetid, valgte vi at køre over Jylland. Dette gjorde turen nogle hundrede kilometer længere. Trafikken ned gennem Tyskland var tæt, og der var rigtig mange danske biler på vej ned gennem Tyskland.

Image
Grænsen til Tyskland krydses også i regnvejr

Annonce:

Image
Proviantering i en af grænsebutikkerne. Stakkels Bjarne - han skal styre både indkøbsvogn og Sissels kørestol
 

Det virkede næsten som om at Danmark var ved at invadere Tyskland. Der var en større omvej ved Hamburg. Den tog tid.

Image
Tæt trafik og kø dannelse mange steder gennem Tyskland

Image
Sissel får tid til at strække ryggen i sin køje

Image
Og vi andre bruger pausen til at spise Fastfood
 

Bakkerne ved Kassel tog tid. Det var som om alting tog tid, så vi nåede slet ikke så langt som planlagt på vores første dag. Vi havde håbet på, at komme ned til den Østrigske grænse, men så langt kom vi slet ikke. Klokken var næsten 01 om natten, da vi stoppede op lidt uden for Kassel for at sove.

Vi overnatter normalt ikke på rastepladser, men i dette tilfælde havde vi ikke noget valg. Vi fandt en stor og godt oplyst rasteplads, hvor vi mente, at det var sikkert at tilbringe resten af natten. Desuden havde vi netop fået installeret en NX-5 sikkerhedspakke i vores campingvogn. Så vi var sikret narkosegas, CO, CO2 og andre gasser. Endvidere sikrer alarmen mod ubudne gæster via indbrud- og overfalds alarm. Så vi følte os rimeligt sikre, og lagde os til at sove.

Image
Så er det godnat

Kl. 07 stod vi igen op, og kørte videre. Vi havde en lang tur foran os – ca. 1000 km. – så det var bare om at komme af sted med det samme. Uden for München var der igen kø og langsom trafik til følge. Da vi nærmede os den østrigske grænse, ville vores navigator åbenbart have os over Brenner passet. Som de autoritetstro mennesker, vi er, fulgte vi dens anvisninger, og opdagede først for sent, at vi var på en anden rute end planlagt. Vi orkede ikke at vende om, så vi bestemte os for at køre over Brenner passet.

Image
Man ser mange underlige ting på motorvejen - her en Mercedes der kører 120 km/t - baglæns! Den blev trukket af en ADAC bil, men på afstand det så altså meget mærkeligt ud.

Men vores trængsler var knapt nok begyndt. Ca. 40 km. uden for Innsbruck, eksploderede campingvognens højre dæk. Det ene øjeblik kørte vi af sted med ca. 85 km/t og det næste øjeblik var det pågældende dæk forvandlet til en ubestemmelig masse af brændt gummi og overreven ståltråd. Heldigvis skete uheldet på lige vej, og Bjarne fik hurtigt bil og campingvogn under kontrol, bremset ned, og ind til siden i nødsporet.  Dækket var helt færdigt, men der var ikke sket anden skade – hverken på os, bil eller campingvogn.

Image
Punktering

Image
Dækket var eksploderet - ikke nogen rar oplevelse
 

Så var bare at finde reservehjulet frem, skifte hjul og så komme videre. Men ak – en donkraft til en Fiat Ducato, kan desværre ikke anvendes til at løfte en campingvogn. Så der stod vi i mere end tre timer og ventede på at få hjælp til at skifte hjul.

Image
Ventetiden var lang og vi misundte de andre biler, der kom susende forbi
 

Da vi endelig fik skiftet hjulet, var vi blevet så forsinket, at vi ikke ville kunne nå til Marina di Venezia inden at campingpladsens port blev lukket for natten.

Vi måtte indstille os på at overnatte uden for campingpladsen, indtil vi kunne checke ind næste morgen. For at sikre, at vores plads på Marina di Venezia ikke blev givet til andre, ringede vi til campingpladsen for at fortælle at vi blev forsinket. Det personale, via talte med, var rigtig søde og forstående, og forsikrede os, at vores plads ville stå klar til os.

Så vi slæbte os op over Brenner passet med ro i sinde, og kom snart ind i Italien. Vi spiste aftensmad på en af de første rastepladser, vi kom til, og kørte vi videre mod Venedig. Men vores trængsler var slet ikke overstået.

Ca. 50 km. fra Venedig (kl. 23.30) stof trafikken pludselig helt stille. Vi sneglede os af sted (det tog ca. 10 min. at komme 100 m. frem). Vi var trætte og havde virkelig ikke brug for denne forsinkelse. Det viste sig senere, at motorvejen videre mod Venedig var lukket, og alle derfor blevet dirigeret væk fra motorvejen og gennem et betalingsanlæg. Her herskede sandt kaos og anarki. Fletteregler og sund fornuft var afløst af hidsigt brug af hornet, råb og forbandelser og mas.

Image
Totalt trafikkaos ved betalingsanlægget
 

På et tidspunkt havde vi en chauffør fra en østrigsk turistbus hængende hen over taget på vores bil mans han bankede i vores tag med knytte næve. Han prøvede at mase sin bus imellem os og en anden bil uden held. Dette bragte han i tilsand af ægte raseri, og hans manøvre med bussen var direkte farlige for andre. Men vi måtte bare have is i maven og fortsætte. Vi kunne jo hverken vige eller bakke, så den eneste vej var fremad. Vi kom da også igennem uden skader, men Line var rigtig bange.

Efter betalingsanlægget blev trafikken mod Venedig (og dermed os) ledt ud på en omkørsel af små bi-veje. Havde det ikke været for den tætte og aggressive trafik, havde vi sikkert nydt turen. Den gik gennem flere flotte og spændende små byer, men vi kunne ikke rigtig nyde turen. Vi var trætte og det var sent. Nu ville vi bare nå frem til Marina di Venezia, og få lidt søvn.

Og endelig – efter at have kørt stort set non stop i 22 timer, kom vi frem til porten foran Marina di Venezia. Klokken var halv fem om morgenen, og her stod vi os kiggede ind på campingpladsen. Det var nærmest som at stå og skue ind i det forjættede land, men vi måtte vente lidt endnu, inden vi kunne lukkes ind.

Image
Kø foran indkørslen til Marina di Venezia
 

Porten åbnede kl. 07 om morgen, så vi kunne lige nå at få et par timers søvn, inden vi skulle checke ind.

Image

Da klokken blev syv, kørte vi gennem porten og checkede ind. Alt foregik venligt og professionelt. Vores plads stod klar til os, og efter et meget hurtigt check-in, kunne vi stille vores campingvogn på vores tildelte plads. Vi smed bare campingvognen ind, satte strøm på og slog støttebenene ned. Vi skulle have noget søvn, inden vi gjorde noget som helst andet.

Links:
Hjemmeside: Marina di Venezia
Gå til del: 1 -  2 -  3 -  4 -  5 -  6

 

Annonce

Fakta om camping i Italien

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant og sikkerhedsvest til alle i bilen. Man skal bruge seler både for og bag, og børn skal være spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, lige som i Danmark. Dæk og snekæder er der visse regler og perioder for det, oplysninger om dette kan findes her. http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/regler-vinterdaek-udlandet

Færdselsregler

Regler i forhold til promillegrænser og snakke i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. For bilister med under 3 års køreerfaring er promillegrænsen 0,0. Radar og laserdetektorer er forbudt at bruge, men det er tilladt at bruge POI funktionen i GPS’en. Nærlyset skal være tændt om dagen uden for bebyggede områder. Der er højrevigepligt.

Parkering/standsning i bebyggede områder er kun tilladt i højre side af vejen hvor der er to-vejs trafik. I en ensrettet gade er parkering/standsning tilladt i højre eller venstre side, forudsat at der er mindst 3 m fri plads i bredden af vejen. I de større byer nær centrum er der P-zoner hvor betaling er nødvendig, disser er angivet med blå vejskilte. I Rom er det forbudt at parkere i en del af det historiske centrum på hverdage mellem kl. 07 og 20. Handicapparkering er gældende efter fælles EU-retningslinjer og med et godkendt EU-skilt, dog kan der være lokale regler.

Skal man f. eks. have cykler bag på bilen/autocamper/campingvognen skal man have et rødt og hvidstribet advarselsskilt bagpå. Skiltet skal måle 50 x 50 cm og skal være fremstillet af reflekterende materiale. Skiltet kan købes i Danmark. I Italien kan det købes på servicestationer og autoudstyrsbutikker. På Italiensk hedder skiltet ”pannello per carichi sporgenti”. HUSK at det du hægter bag på køretøjet ikke må overstige 30% af køretøjets længde

Camping

Er normalt ikke tilladt i nationalparker og statslige skove, der er dog visse steder det er. Her udover er det kun tilladt på officielle campingpladser.

Hastigheder

  • I byer må man kører max 50 km/t
  • På landeveje må personbiler og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 90/110 km/t
  • På landeveje må personbil med campingvogn kører 70 km/t
  • På motorvej må personbil og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 130 km/t
  • På motorvej må personbil med campingvogn kører 80 km/t
  • Personer som har haft kørerkort i mindre end 3 år, må på landeveje max kører 90 km/t og på motorveje 100 km/t

Man kan fra den Italienske bilklub ACI på tlf. 0039 06 491716 få trafikinformation for Italien på forskellige sprog.

Miljø og Vej/bro/tunnel afgift

I flere byer i Italien er der indført miljøzoner, som gør at det er forbudt at køre ind i byerne (Se nyttige links). Italien har også flere bjergpas, hvor det ikke er tilladt at kører med campingvognen bag på (Se nyttige links). Ligeledes er det forbudt at kører med campingvogn ved Amalfi kysten på strækningen SS163 lige syd for Napoli, da der er smalle veje. Autocampere forbydes om sommeren på strækningen mellem Vietri sul Mare og Positano. Vej, tunneller og bjergpas afgifter se Nyttige links herunder.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort.

Nationalsproget

Italiensk

Toldregler

EU's toldregler er gældende

Strøm

220V vekselstrøm

Brændstof

Benzin hedder Benzina Senza piombo/Benzina verde, og findes i Normal 95 og Special 98. Diesel hedder Gasolio/Diesel

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis -  Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112. Ud over 112 som vi kender hjemmefra kan man benytte 118 til ambulance, 113 til politi og 115 til brandvæsen.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter.  Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52. Har man ikke kasko eller vejhjælp med europadækning, kan man via den italienske bilklub ACI på tlf. 800 116 800 få hjælp mod betaling.

Links til at finde Campingpladser i Italien

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information