Med Adria Club Danmark til Nordkapp01

Annonce:

I sommeren 2008 arrangerede Adria Club Danmark en fantastisk tur til Nordkapp. Der var 20 vogntog med på turen, som bød på en masse oplevelser. Her er første del af Claras og Jans beretning fra turen.

Clara og Jan fortæller:

At arrangere en campingtur kan gøres på mange måder. Ideen om turen til Nordkapp opstod på et arrangement holdt i Adria Klubben. Snakken gik og flere ytrede ønsket om at køre en tur til Nordkapp, lang tur, bjergkørsel, køre alene og mange andre ting kom som "undskyldning" for, at det ikke blev til noget.

Jan og jeg snakkede en del frem og tilbage. Kan det lade sig gøre med en tur for flere vogne, hvilke problemer skal løses osv. Men blev enige om at prøve. Der blev ringet til gode venner Kirsten og Jens, der aldrig havde været nord på før. Vil i med på en prøvetur ?

Annonce:

Der gik kun kort tid, og de var klar til forturen, som Jan og jeg havde forberedt via internettet. Turen i 2006 blev kørt over 3 uger.

Der er stor forskel på at køre 1 vogn, som vi har prøvet mange gange og så til flere vogne. Finde campingpladser, rastepladser ol. Men vi fik også en rigtig god ferie i 2006, selvom der var lidt "arbejde" blandet ind.

Resultatet blev: Den rute, der var lavet via internettet holdt. Kontakterne med campingpladserne, der blev oprettet på turen, blev opfulgt, og endelige aftaler kom i hus. Af erfaring sørg for, at alt er på skrift. I Juni 2008 er vi klar med en tur til 20 vogne delt op i 5 grupper med 4 vogne i hver.

28. juni: Opstarten
Så oprinder dagen endelig. Turen mod Nord starter sidst på eftermiddagen, da de arbejdsramte mænd får fri.

I fint vejr starter vores naboer Annette og Kurt og vi fra Havnsø. Regnen indhenter os desværre på Øresundsbroen. Første pause holdes lige efter broen, hvor vi mødes tilfældigt med en af de deltagende familier, Jessica, Eva og Peter. De vil dog hellere ind på en campingplads for natten, på grund af Jessica (snart 7 år.)

For os går turen videre, indtil Eriksholm rasteplads, hvor den forberedte aftensmad bliver indtaget.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Rastepladsen ved Erikslund

Vi beslutter os for at fortsætte, vi vil jo gerne så langt som muligt den første dag. Så videre over Hallandsåsen og op ad E 6.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Hallandsåsen passeres

Vi når til Eurostop i Varberg, da vi mener, det er ved at være sengetid. To hold fra Tyskland, bliver der også natten over når, nu vi også er der.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Nat logi ved Eurostop Varberg

Næste dag fortsætter vi selvfølgelig mod nord ad E 6. På hele turen er der masser af fine rastepladser, bare tag en hynde med, så er bordet klar.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Fin rasteplads med det hele

I løbet af lørdagen ankommer vi til Dynestrand camping, hvor vi alle skal mødes. En del er allerede kommet med spænding og rigtig godt humør. Vi får hurtigt placeret os, og klubbens flag bliver hejst. Turen kan begynde.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Glade og forventningsfulde campister

Jan holder turens første briefing, der fremover bliver holdt hver aften kl. 19.00. Hvad skal vi huske og hvad skal vi passe på? Hvem har oplevet hvad i dag, og hvad kan vi komme ud for i morgen? En masse dejlig information og snak kommer frem.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Klar til turens første briefing

Bjergkørsel: pas på bremserne bliver sagt af Jan mange gange, næste dag forstod flere hvorfor.

Men alle går fortrøstningsfuld i seng og glæder sig til næste dag, sikkert også svanen, så kunne den da få fred og ro igen.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Den nye motorvejsbro over Dyne Strand Camping

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
En af de mange svaner omkring pladsen

29. juni: Etape 1, Strømstad - Rjukan 260 km. + 1 sejlads
Vi havde besluttet, at deltagerne skulle se lidt af Oslofjorden, og valgte derfor sejlturen fra Moss til Horten. Der er en del bump gennem Moss by, men med rette hastighed går det. Skiltningen er ikke for god, så gruppe 4 "misser" afkørslen, men beslutter sig for at undgå at køre for meget rundt (4 vogne) at benytte tunellen. Ingen problemer med det, de er jo hurtigt inde på ruten igen.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Afgang fra Dyne Strand Camping

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Sidste vogn på pladsen

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Den gamle Svinesund bro

Men for os der sejler, sikken en udsigt, for vejret er med os, lidt køligt i skyggen, men rigtig klart.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Oslofjorden

Snart er vi på fastlandet igen, sejlturen tager ca. ½ time og koster for vogntoget (10-12 m/ ), 369.00 no, kr. (http://www.basto-fosen.no/).

Turen fortsætter gennem Horten by, her er der til gengæld fin skiltning. Vej 310 mod E18 og Drammen, ind på E 18 indtil afkørslen med vej 32 og vej 40 mod Kongsberg, og endelig ind på E134 mod Nottoden.

Ca. 10 km vest for Notodden ligger den berømte Heddal Stavkirke, som er Norges ældste og menes bygget i første halvdel af 1200. tallet. Kirken bliver velbesøgt af turister og bruges stadig til gudstjenester og andre kirkelige handlinger (http://www.heddal-stavkirke.no/).

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Adria på række ved Heddal Stavkirke

På grund at barnedåb i kirken, da de første hold ankommer, bliver flere grupper samlet på p- pladsen, men det ser da også godt ud med alle de Adriaer. Ventetiden bliver brugt til middagspause, og til at se sig lidt om uden for kirken. I øvrigt et flot syn da flere kirkedeltagere kom ud i folkedragter.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Heddal Stavkirke

Stille og roligt forlader vi Heddal gruppevis. Der drejes til højre fra vej E134 mod Tuddal. Vi skal over Gausta fjeldet. Det går stille, men rimeligt hurtigt opad og udsigten er fin. Det har småregnet, men alligevel er luften blevet klar. Der er ikke meget bevoksning når vi kommer helt op på fjeldet. Fra tidligere erfaring kan vi fortælle, at det ikke er sjovt at sove i teltvogn her, når det blæser.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Vejen snor sig op til toppen

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Gausta fjeldet

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Så må vi ud at strække ben og nyde omgivelserne

Nedturen bliver lidt sværere end, vi havde forventet. På grund af vejarbejde, er belægningen blevet fjernet og vi køre på grus, store og små sten og ikke mindst over store huller.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Vi skal vel også ned igen

Vogntogenes bremser kommer på arbejde, også en del chauffører har sved på panden, når de kom ned. Men som en siger : " Der er slet ingen mislyde fra passagersædet, der er helt stille".

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Det er "bare" lige dernede i dalen næste campingplads ligger

For foden at fjeldet drejer vi til højre mod Miland, og så ligger Rjukan Camping få kilometer fremme til højre. I Rjukan og omegn er der en del at se. Så både for, at slappe af og se noget, har vi to overnatninger på Rjukan Camping (http://www.rjukanhytte.com/ og http://www.visitrjukan.com/).

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Rjukan camping

Selvfølgelig er der Vermontværket med museum, der fortæller om tungtvandet og 2. verdenskrig. Man fornemmer virkelig hvor svært modstandsbevægelsen havde det med at stoppe tyskerne.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Vermont værket

Krosso banen med udsigten over hele dalen og over til Gaustatoppen bør også opleves. Dejligt med kakao/kaffe og vafler på toppen.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Krossobanens cafe

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Udsigten over Rjukan by fra Krossobanens top

I rigtig godt klart vejr er der mulighed for at se ud over Hadangerviddan fra Gausta toppen. Vi fandt ud at det er muligt, at komme med en lille togbane inde i bjerget. Det må vi prøve en anden gang. Nogle af deltagerne var ude for at se søsterskibet til det der blev sænket med tungtvandet under 2. verdenskrig.

Rjukan camping ligger mellem to fjelde og med direkte udsigt til Gaustatoppen. Ikke så stor en plads, men der er flot og rent. Og servicen i top.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Gausta toppen i baggrunden

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Rjukan fossen i fuld spring

Selvfølgelig bliver der arrangeret langbord, og alle hygger sig oven på gårdagens strabadser.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Dagens langbord

1. juli: Etape 2. Rjukan - Aurland 345 km. + 1 sejlads
Vi kører fra Rjukan ad vej 37 mod Krossen. På vejen ser vi dæmningen der "tæmmer" vandet til Rjukan fossen. Før var det en af Norges største fosser - i dag er det bare som en lille kilde.

I Krossen kører vi til højre ad vej 362, vi vil gerne så tæt på Hadangerviddan som muligt. I Haukeligrend går vi atter på E 134 mod Røldal. Da Haukelitunellen er lukket på grund af vejarbejde, får vi en ekstra oplevelse. Vi skal benytte den gamle fjeldvej. Men da det er som kolonne kørsel, kommer der ingen modkørende, så vi kan rigtig nyde den megen sne og is der stadig er oppe på toppen.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Kolonnekørsel på Haukeli fjeldet

Med Adria Club Danmark til Nordkapp

Flere steder på dagens etape er med vejarbejde og det vil sige en del ventetid, da vejvæsnet i Norge benytter sig meget af kolonnekørsel.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Ventetid ved en af færgerne

I Øktarenuten køre vi ind på vej 13 mod Odda, videre langs Sørfjorden til Brimnes hvor vi sejler over Eidfjorden til Bruravik. I Byen Voss køre vi ind på E 16.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Et af de mange vandfald

På hele dagens rute ser vi masser af vand. Lige meget hvor vi kikker hen, så kommer det væltende ned og ender i de fyldte elve. Det er mange år siden Jan og jeg har set så meget.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Rasteplads med fin plads til flere vogne

Efter dagens sidste tunnel, Gudvangatunellen, kommer vi til Flåm. Det er herfra den berømte Flåmbane køre. Nogle deltagere prøver turen næste dag. En for dem, stor oplevelse ( http://www.visitflam.no/default.asp).

Før var det etapens mål Aurland, der var stoppested for de store krydstogtskibe, men på grund af de mange tunneller, der er lavet, sejler de nu ind til Flåm. Dagens etape stopper som sagt på Lunde Gaard Camping i Aurland lige før indkørselen til Lærdalstunellen (http://www.lunde-camping.no/ og http://www.aurland.com/).

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Aurland by

Det blev på grund af vejarbejdet og fjeldkørsel en meget lang og anstrengende dag, men alle havde alligevel nydt det, og kan så glæde sig over hvile dag i morgen.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Afslapning i solen

I Aurland er der så en ekstra overnatning, både for at slappe lidt af, men selvfølgelig er der også her mange muligheder for oplevelser. Nogle tager turen ad den gamle vej til Lærdal, op over fjeldet (uden CV) Andre prøvede en tur gennem hårnålstunellerne ad vej 50.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Endnu mere vand

Aurland by er blevet meget stille efter krydstogtskibene sejler til Flåm i stedet, men rigtig hyggelig lille by med et par butikker, så køleskabene kan fyldes op igen.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Langbord

Selve campingpladsen ligger lige ned til elven, og med det dejlige vejr der er, er der selvfølgelig langbord ved enhver lejlighed.

En enkelt får problemer med lys på vogntoget, så er det jo rart, at vi har "servicemanden og hans værkstedsvogn" med på turen. Han blev benyttet flere gange.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Service-manden på arbejde

3. juli: Etape 3, Aurland - Otta 275 km. + 1 sejlads
Det dejlige vejr fortsætter. Afgangen fra Lunde Gaard Camping glider fint. Kirsten og Jens som er vores 1. vogn i fortroppen sørger for at "bane vej". De har et stort arbejde med, at få os lagt på plads på campingpladserne, når vi kommer frem. Det er rart vi ikke skal tænke på det undervejs.

Lærdalstunellen, der efter sigende skulle være Europas, måske verdens længste, er på 24,5 km. De føles dog ikke lange. Undervejs kommer vi gennem store rum (der er god plads til at vende med en stor lastbil med hænger) med forskelligt lys, og luften er fin.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Venter på færge

Der fortsættes ad vej 5 mod Lerdalsøye gennem Fodnestunellen og mod Fodnæs hvor der er færge til Manheller. Da vi når færgen, er hold 4 lige kørt om bord, så vi ber` om at vente til næste færge. Ca. ½ time, så vi kan få lidt afstand igen. Vi må også fortælle hvorfor så mange Adriaer er med færgen i dag, og trøste dem med, at vi er de sidste.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Sommer ombord

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Vandfald

På den anden side køre vi lige fra færgen og ind i Amlatunellen. I Sogndalsfjøra køre vi på vej 55 Sognefjeldsvejen. På nogle kort fraråder man kørsel med campingvogne. Men der er plads nok, når man benytter de mange vigepladser. I øvrigt er der mange rastepladser med plads til flere vogntog.

Pladsen vi finder til vores middagspause er rigtig flot. Dejlig skygge og med udsigt til et af de mange vandfald. Men et par bliver lidt trætte af stedet. Det er nemlig til campingpladsen bagved, de bliver transporteret tilbage til, på grund af en brændt kobling senere på dagen. Desværre når de os ikke senere på turen, da værkstedet ikke laver bilen ordentlig, så efter 1000 km, går den i stykker igen. De gennemfører dog turen alene ca. 1 uge efter os andre.

Men turen over Sognefjeldet er utrolig flot, især da vejret stadig er flot. Vi køre forbi Galdhøpiggen 2469 moh. Som den højeste. Jotunheimen har en mængde isbræer. Smørstabbreen er den største med 15 km2. Gjende er den største issø på ca. 20 km2. Jeg vil lade billederne tale.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Der er langt ned til dalen

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Vandet er koldt på Sognefjeldet

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Pause

Vi må vel indrømme, at her er vi kommet til landet hvor det er naturen der bestemmer, og hvor gør den det dog godt. Det er svært at tro det er sommer billeder, og vi ser flere skiløbere i shorts og bar overkrop.

I øvrigt fik vi information om at nysneen bliver liggende på toppen sommeren over så snelaget her i Norges højland bliver tykkere (http://www.nasjonalparkriket.no/).

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Håber stenen bliver liggende

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Nede igen sammen med smeltevandet

Nede fra Sognefjeldet kører vi i Lom ind på vej 15 mod Otta. Ved vejs ende går det så igen mod nord, nu på E6 imod Dombås. Efter få kilometer ligger campingpladsen ind til venstre.

Otta Camping er fin nok som overnatnings mulighed, men heller ikke mere, måske vil det hjælpe med lidt mere venligt personale og rengøring. Pladsen får i hvert tilfælde ikke den klub vimpel vi ellers giver til de campingpladser, som vi har været glade for at benytte. Alle er selvfølgelig kede af, at et hold har fået problemer med bilen, og ikke kan være med længere. Tiden indtil langbord og briefing kl. 19, bliver brugt til proviantering og opfyldning af brændstof på bilen, og ellers afslapning.

Med Adria Club Danmark til Nordkapp
Norsk kartoffel mark midt i juli

Tekst & Foto: Clara & Jan Obbekjer

Links:
Relevante Link(s) : Adria Club Danmark | Clara & Jan Obbekjer
Gå til del: 1 - 2 - 3

 

 

 

Annonce

Fakta om camping i Norge

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekant er obligatorisk, og det anbefales at medbringe ildslukker, forbindskasse og sikkerhedsvest. Det er påbudt at bruge seler på for og bagsæde. Børn under 135 cm skal side i et barnesæde og børn mellem 135 cm og 150 cm skal bruge voksensele + en selepude. 

Man er ikke forpligtet til at bruge vinterdæk, men man skal have et tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Hvis man bruger vinterdæk, skal det være på alle fire hjul, og have en minimumsdybde på 3 mm. Bruger man sine sommerdæk, skal man bruge snekæder hvid der er sne eller is på vejen. Kører man i en bil med en totalvægt på 3500 kg eller over, skal man uanset vejrforhold medbringe snekæder. Der er tit kontrol ved grænsen for at tjekke folk har disse med. Det er ikke et krav at campingvognen/traileren har vinterdæk på, men nok en rigtig god ide, da hele køretøjet som hovedregel skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Pigdæk er tilladt fra 1. nov. til den første søndag i den kommende påske, dog er det i Nordland, Troms og Finnmark tilladt at køre med pigdæk fra den 15. oktober til 1. april. Disse skal monteres på alle fire hjul.

Færdselsregler

Promillegrænsen er 0,2 promille. Regler om lygteføring, højrevigepligt og tale i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. Det er forbudt at bruge eller medføre radar/laserdetektor. Afstanden til den forankørende skal være så stor at der kan trækken en bil ind imellem de to køretøjer ved en overhaling. Køres der for tæt, risikere man en bøde. Ved ulovlig parkering kan vogntoget blive trukket væk. Handicapparkering her hælder de europæiske regler.

Hastigheder

  • I byen er der 50 km/t medmindre andet er skiltet.
  • For køretøjer under 3500 kg. Gælder følgende:
    • Alle veje uden for bebyggede områder med mindre andet er angivet = 80 km/t
    • Motorvej og enkelte motortrafikvej = 90/100 km/t
  • Køretøjer med en samlet vægt på over 3500 kg: = 80 km/t
  • Køretøjer med campingvogn/anhænger gælder følgende:
    • Udstyret med påløbsbremse = 80 km/t
    • Uden påløbsbremse der vejer mere en 300 kg = 60 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Kørsel med pigdæk i Oslo, Bergen og Trondheim er der en afgift fra 30 NOK pr. dag 400 NOK pr måned og 1200 NOK for et sæsonmærke. Bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg eller derover fordobles prisen. En afgift betalt i en zone er også gyldig i en af de andre afgiftzoner. Mærkerne kan købes på visse tankstationer ved indfaldsvejene eller pr sms.

Der betales bompenge i Oslo og andre større byer, og en afgift for benyttelse af en række veje, tunneler og broer. Betalingen er næsten alle steder automatiseret, man kører gennem ”bommen” bilens nummerplade bliver fotograferet og der bliver tilsendt en opkrævning, har man en dansk Brobizz, registreres betalingen på den. Enkelte veje og bjergpas kan være lukket om vinteren. Se Nyttige Links herunder.

Camping

Det er tilladt at campere uden for offentlige campingpladser i tyndt befolkede områder, men der kan være indskrænkninger, så spørg de lokale myndigheder eller lodsejer. Det er ikke tilladt at campere eller overnatte på restepladser eller i byer. Campingvogn der er bredere end 2.30 og hvor forskellen i bredden mellem bil og campingvogn er større end 50 cm, påkræves der at campingspejlenes forside er udstyret med en hvid refleks.

Rygning og Alkohol

Rygning på offentlige steder, barer og restauranter er ikke tilladt. Minimumsalder for køb af vin/øl er 18 år. Køb af spiritus skal man være 20 år. Spiritus, stærk øl og vin kan kun købes på ”Vinmonopolet”

Valuta

Norske kroner. Af betalingskort kan der bruges Access/mastercard, Visa, American Express og Diners kan bruges de fleste steder, dog ikke i alle supermarkeder og tankstationer

Nationalsproget

Norsk

Toldregler

Da Norge ikke er med i EU har de deres egne toldregler. Se Nyttige Links herunder

Strøm

230V vekselstrøm. 

Brændstof

Blyfri 95/98 og Diesel.

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance ring 113 – Brandvæsen ring 112 – Politi ring 110

Lægehjælp

Som EU borger med et EU-sygesikringskort (det blå sygesikringskort) har man ret til at få den nødvendige lægehjælp i Norge, når man er på besøg i landet. Der kan være en egenbetaling. Det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS International, Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. har man ikke kasko eller europadækning kan man få hjælp via NAF Alarmcentral på tlf. 08505.

Trafikinformation

Norsk FM program 2 sender hver dag kl 16.17 trafikinfo. Yderligere oplysninger om vej og vejrforhold kan fås på tlf. 175 i Norge og fra Danmark på tlf. 00-47-22 65 40 40 eller Vegvesen.no 

Links til at finde Campingpladser i Norge

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information