Efter nogle spændende timer i Paris, ’kærlighedens by’ ankom vi under Eiffeltårnets umådeligt store ben. Første lille glimt fik jeg da vi passerede broen ’Pont Alexandre III’ ved slottet ’Le Grand Palais’

Annonce:

Tårnet er 300m højt + en 20m. radioantenne på toppen. Det svarer til hvis man stabler 9 kopier af Københavns rundetårn ovenpå hinanden.

Man kan gå til toppen af de 1665 trin. Tårnet er bygget som indgangsparti til verdensudstillingen i 1889 og består af 18038 stykker stål samlet med 2,5 millioner nitter. I alt vejer tårnet 7000 T stål + de 60 tons maling man bruger på tårnet hvert 7. år.

Christina mellem tårnets ben

Det tog os lidt tid at finde ud af hvordan man kommer op i tårnet. To af de fire ben indeholder elevatorer og køerne dertil er ubeskriveligt lange. På store lystavler får man info om priser, tider og desværre, at elevatorerne den pågældende dag var i uorden. Lidt nedtrygt måtte jeg indse at enten kom vi op i tårnet efter et par timer i kø, eller vi kunne se de andre seværdigheder vi havde sat os for...

Annonce:

Med lidt skuffet mine gik vi mod Trocadéro hvorfra man har en fantastisk udsigt til tårnet.

På pladsen foran Trocadéro målte vi endnu en gruppe dansere som trænede og gav opvisning. Det er mit indtryk at man er vant til den slags optræden overalt i Frankrig. Vi havde mødt lignende streetdansere flere gange på turen. Det var åbenlyst at de unge teenagere kendte hinanden i forvejen. Der blev hilst og kindkysset så selv en mormor ville få røde kinder.

Vi nød at komme en smule i skyggen mens vi delte en flaske vand og nød showet

Den fyr mangler simpelthen nogle sener i kroppen - Jeg tror han må have et bierhverv som slangemenneske

Videre gik turen med metro til Place de la Concorde som ligger for enden af Champs-Élysées. Her så vi triumfbuen som ærligt talt er lidt af en tynd kop the når man kommer direkte fra Eiffeltårnet.

Triumfbuen er hurtigt overset. Man kan komme op på toppen, men køen var simpelthen for lang til at det var tiden værd.

Overalt er Paris fyldt med flyvende rotter. I modsætning til dem jeg har set i eksempelvis Rom er disse sunde og raske. I tilgift er de frække som få - I begyndelsen af Champs-Élysées havde vi købt en sandwich som vi prøvede at dele, da en af de flyvende djævle styrtdykkede ned mellem os og fik slået halvdelen ud af hånden på mig. Der gik ikke længe før en flok af dens kammerater havde gjort rent bord. Vi skyndte os at fortære resten af sandwichen inden vi blev nød til at dele mere.

De fjerede rotter sidder på caféens tag hvorfra de planlægger næste turist overfald.

Udover at være kendt for at danne rammen om afslutningen på Tour de France, er Champs-Élysées også hjemsted for et væld af designer butikker. Her er vores egen Bang & Olufsen samt Flora Danica i Maison du Danmark (Det Danske Hus) Vi ville spise frokost i deres danske restaurant, men fandt ikke meget andet dansk end snaps. Resten af menuen var croissanter, bagels og små tærter med Provence krydderier. Ikke særligt spændende for danske ganer.

Christina havde besluttet sig for at se efter endnu en skuldertaske. Jeg vil tro vi besøgte mellem 25 og 30 sko og taskebutikker i løbet af de par timer vi travede rundt i området. Til sidst begyndte klokke at blive mange og Christina fik os hurtigt drejet i retningen af Jean Paul Gaultiers designbutik ((no. 6, Rue Vivienne) som var et af turens hovedmål for hende.

Det var utroligt trist at opdage at nettop denne dag havde butikken tidligt lukket

Som et plaster på såret tog vi til Gare du Nord hvor Matt Damon i 'The Bourne Identity' fra 2002 har indspillet en scene. Her fandt vi en lækker og billig italiensk restaurant (restaurant de Bari) hvor vi fik en stor aftensmad inden vi gik tilbage til parkeringshuset efter vores bil og turen hjemad til Danmark.

Vi nød den rolige stund inden aftentravlheden starter ved 19 tiden. Der var mange indtryk som skulle fordøjes. Vi var enige om at det er ikke sidste gang vi sammen tager til Paris. Men næste gang skulle det være mindst en uge, og meget gerne med en stor pose penge til shopping.

Når man som vi prøver at se en af Europas største byer på 12 timer, får man i bedste fald set 2 seværdigheder ordentligt og skimmet resten. Vi havde ondt i fødderne af at gå hele dagen og følte ikke at vi havde set nok.

Notre Dame, Eiffeltårnet og J. P. Gaultiers butik står øverst på listen næste gang vi vender tilbage.

Vi ser Paris som en helt særlig by. Overalt er boulevarderne smukt beplantet med grønne træer.

Boulevard des Capucines

Men også en kontrasternes by.

På gaden lever mennesker så langt under civilisationens mindstemål at vi ikke ville kalde det for værdige liv

De hjemløse og bumserne sidder på gader og stræder, og er i en slem tilstand. Store betændte sår på fødder og ben.

Omsværmet af fluer minder de om noget fra den 3. verden.

Byens arkitektoniske mesterværker lægger den højt på min liste over virkeligt smukke oplevelser. Man har taget højde for mange små uirritationsmomenter

Foran Louvre opstod små støvstorme, hvilket tydeligt kunne ses på de snavsede bygninger i området og på de mennesker som, hostende og spruttende, løb fra de værste støvede områder.

Det kan være lidt af en støvet affære at gå i parken ved Louvre

Inde i selve byen, har man søgt at få bugt med snavs og støv i gaden ved at lede vand ind i rendestenene. Derved skyller man snavs og støv under jorden.

Her rengøres en rendesten i en sidegade til Champs-Élysées

Vores tur i Paris var ved at være slut og med trætte ben gik vi tilbage til parkeringshuset for at begynde vores godt 13 timers køretur til Amager.

Et sidste vue ud over Paris fra parkeringshusets tag.

Vi forlod os endnu engang på vores lånte GPS 'Vera den løgnagtige tøjte' som hurtigt førte os til nærmeste udfaldsvej med kursen sat mod Danmark.

Turen havde budt på mange oplevelser.

For sådan et par glade amatører som Christina og jeg, er det at skulle leve i telt lidt af en udfordring. Vi havde ikke hjemmefra nogen ide om hvad vi absolut ikke kunne undvære og hvad vi absolut kunne.

En wok er måske ikke den mest vigtige del og kunne nemt have været erstattet af en ekstra gryde som pladsbesparende havde kunnet være inden i den anden gryde.

En stor strandtaske ville have været dejlig sammen med en lille strandparasol.

Flere tasker til at pakke sagerne i teltet giver mulighed for mere system end vi havde i mine to store paksække fra forsvaret.

Bedste idé på hele turen, var da jeg hjemmefra indkøbte en ny radio til bilen hvor vi kunne tilkoble vores Ipod.

Med en masse lydbøger har vi nydt de lange træk på motorvejene. Arthur C. Clark, Stephen King og Terry Pratchet har gjort nattekørsel mere sjov og bestemt også mere sikkert, ved konstant at holde mig vågen og opmærksom.

Det har i det hele været en fantastisk tur. Frankrig imponerede ikke særligt meget. Områderne er flotte, men menneskene er meget svære at komme ind på medmindre man taler sproget. En del af vores fordomme er desværre blevet bekræftede på det punkt.

Spanien var derimod et fantastisk spændende land. Fyldt med alt det vi forventer på en  ferie. Glade mennesker, masser af sol, godt vejr, og fantastiske strande.

Det er ikke utænkeligt at vi kan finde på at tage dertil igen.

Christina og jeg har haft godt af vores fælles ferie. Vi har set hinanden i et andet lys. Været nød til at lave en anden daglig rytme nu hvor arbejde og skole ikke har dikteret dagligdagen.

På et personligt plan har det været meget bekræftende at se at vi stadig kan smile efter at have tilbragt 24 timer i hinandens selskab, hver dag, i 3 uger. Lidt gladere for hinanden og lidt klogere på os selv ser vi tilbage på turen med smil og glade tanker.

Det har været godt at skrive denne beretning til Altomcamping.dk, Det har bragt alle turens små pudsigheder op. Det føles igen som om jeg lige er kommet hjem fra ferien, selvom vejret ikke længere indbyder til shorts og bar mave.

Jeg håber at andre kan bruge vores erfaringer eller har fået lyst til at tage til middelhavet på ferie. Vi kan klart anbefale det...

Links:

Annonce

Fakta om camping i Frankrig

Biludstyr og sikkerhed

Det er påbudt at bruge seler både for og bag, og have kørelyset tændt. Det er obligatorisk at medbringe Advarselstrekant, Brandslukker, Forbindskasse, Sikkerhedsvest (EU-godkendt, EN471 og kan være gul, orange eller rød), Ekstra sæt pære til samtlige lygter og Styrthjelm hvis kørsel på motorcykel. Alkoholtester (formelt lovkrav). Det er TOTAL forbudt at bruge headsæt/høretelefoner når man kører bil og på cykel.

Promillegrænsen er som i Danmark, dog hvis man har under 3års køreerfaring er den på 0,2%. Hornet er forbudt om natten, der bruges lyset.

Camping

Camping udenfor for offentlige campingpladser er kun tilladt med tilladelse fra lodsejer eller off. myndighed. Deslige er det forbudt at campere i statsskove, nationalparker i særlige naturområder og ved strandene. Det frarådes at overnatte på rastepladserne og det er forbudt på gader og veje.

Hastigheder

• Hastighedsgrænserne i byer er = 50 km/t
  • Landevej, bil og bil m/anhænger, samlet vægt under 3500 kg = 90 km/t
  • Landevej, køretøj over 3500 kg og bil m/anhænger, samlet vægt over 3500 kg** = 80 km/t
  • Motortrafikvej, bil og bil m/anhænger, samlet vægt under 3500 kg = 110 km/t
  • Motortrafikvej, køretøj over 3500 kg = 100 km/t
  • Motortrafikvej, bil m/anhænger med samlet vægt over 3500 kg, men under 12000 t = 90 km/t
  • Motorvej, bil og bil m/anhænger, samlet vægt under 3500 kg = 130 km/t *
  • Motorvej, køretøj over 3500 kg = 110 km/t *
  • Motorvej, bil m/anhænger med samlet vægt over 3500 kg = 90 km/t

Man må ikke kører i venstre vognbane på en 3 sporet motorvej med campingvogn/trailer bagefter.

Miljø og Vejafgift

Når man kører på de Franske motorveje betaler man pr. strækning man kører. Der betales ved den frakørsel som man forlader motorvejen af. Man kan betale med kontanter, Visa Eurocard, Mastercard, American Express. Der er ligeså betaling for at køre gennem tunnellerne og over broer (se nyttige links) Bjergpassene i Frankrig er gratis at passere, på nær Restefond.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort.

Nationalsprog

Fransk

Toldregler

Gældende for EU

Brændstof

Blyfri benzin hedder Sans plomb 95/95-E10/98 og Diesel hedder Gazole/Diesel/B8

Vigtige dokumenter

• Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas
  • Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005)
  • Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS)
  • Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring)
  • DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade)
  • Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112.

Ud over 112 som vi kender hjemmefra, kan man i Frankrig komme i direkte kontakt med læge, politi eller brandvæsen:

• Lægehjælp: 15
  • Politi: 17
  • Brandvæsen: 18

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.

Links til at finde Campingpladser i Frankrig

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side