nordkap2008 del1 01

Vores tur starter i Glostrup ved København fredag d. 20. juni 2008 kl. 14.00. Vi ville gerne have kørt tidligere, men vi måtte vente på at vores datter Line kom hjem fra skole.

Annonce:

Første dag skulle vi ikke køre så langt. Kun 350 km. op til byen Kosta i Glasriget. Her skulle vi besøge glasværket Kosta - det ene af de to glasværker i samarbejdet Kosta-Boda.

Turen op til Kosta gik hurtigt og let. Når vi er på tur med vores campingvogn, kan vi tydeligt mærke, at vi har den på krogen. Sådan er det ikke med en Camp-let. Vi mærker den slet ikke. Det er faktisk et problem, da vi konstant kommer over den tilladte hastighed for køretøjer med anhænger. For ikke at få en bøde, har vi sat vores TomTom navigator til at advare os, hver gang hastigheden kommer over 90 km/t. Indrømmet – det er for hurtigt, men som alle andre steder, er det bedst at følges med lastbilerne.

Jeg må lige checke campingpladsen adresse. Heldigvis har vi trådløst internet med os overalt.

Vi ankom til campingpladsen Kosta Bad och Camping ca. kl. 19.00 fredag aften. Indcheckning skete let og smertefrit – vi kunne bare selv finde en plads, og mere var der ikke i det. Vi fandt en plads tæt på sanitetsbygningen. Det er jo vigtigt, når man ikke har sit eget badeværelse med. Enheden var med græs og meget plan. Det tog ca. 1 time at slå Camp-let’en op og komme på plads. Da vi kun skulle være der en enkelt nat, satte vi hverken anneks eller solsejl op. Men der er plads nok i Camp-let’en til os alle fire – også når Sissels kørestol var indenfor. Vi havde knapt nok fået Camp-let’en klar og båret vores ting ind, da det begyndte at regne. Det var rigtig hyggeligt at sidde inde i Camp-let’ens telt og høre regnen tromme på teltdugen. Der kom ikke en dråbe ind, og varmen sørgede vores medbragte Zibro-ovn for.

Annonce:

Reception og butik på Kosta Bad och Camping

Servicebygningen med bad og toiletter. Opvask foregår udendørs på en overdækket terrasse

Toiletter og og bad er af ældre dato, men velfungerende

Stort og dejligt pool område

Legepladsen

Der er også nogle få hytter på campingpladsen

Lige uden for campingpladsen havde et stort cirkus slået sit telt op. Da vi var kommet på plads, hyggede vi, til de sidste toner af forestillingen. Det generede os ikke, da vi regnede med, at der tidligt blev ro. Der tog vi fejl. Fredag d. 20. juni 2008 er Midsommar afton i Sverige. Dvs. næsten en helligdag med fest og masser af vin, øl m.m. Kosta Bad och Camping er en del af Folkets Park i Kosta. Og netop i Folkets Park fejrede man midsommer efter alle kunstens regler. Så frem til ca. kl. 02.00 kunne vi tydeligt høre musikken fra det Rock Band, der spillede til festen i parken. Senere på aftenen kunne vi også tydeligt høre de højrøstede stemmer fra den feststemte svenske ungdom på vej hjem fra festen. Nogle stykker af disse fik den geniale ide, at de ville bade i campingpladsen aflåste swimmingpool. Det kunne vi også tydeligt høre.

Line og Sissel deler sovekabine. Vi var lidt spændte på, om de kunne affinde sig med det, men heldigvis gik det fint.

Men vi sov nu ganske godt alligevel. Vores Camp-let har isoleringsmåtter under sengene, lamelbunde og latexmadrasser. Liggekomforten er næsten bedre end hjemme.

Vi vågnede ca. kl. 8 næste morgen. Spiste morgenmad og pakkede sammen. Det gik også rimeligt hurtigt, og kl. 11 forlod vi campingpladsen og kørte til glasværket Kosta.

Der er mange glasværker. Området hedder ikke Glasriget for ingenting

Vi havde set på Kostas hjemmeside, at der var glaspustning fra kl. 11.00 om lørdagen. Det glædede vi os til at se. Men vi blev nu slemt skuffede – vi havde ikke gjort vores hjemmearbejde godt nok. Pga. Midsommer dagen, blev der ikke pustet glas netop den dag. Men heldigvis var glasværkets museum og fabrikssalg åbent. Turen var derfor ikke helt ødelagt, og vi fik derfor rig mulighed til at se de mange og utroligt flotte ting af glas at se.

Kosta Glasværk

Museet og udstillingen, der viser både nye og gamle produktioner fra Kosta Glasværk

Gæt hvilken souvenir, vi købte med hjem fra Kosta :)

Sissel syntes de mange farvestrålende glasting var både flotte og spændende

Udover selve glasværket, museet og fabrikssalget, er der flere små butikker og museer på værkets grund. Så man kan sagtens bruge 3-4 timer med at udforske glasværket. Der er meget at se, og det koster 30,- Skr. pr. voksen og der betales ikke for børn.

Der er bl.a. et jernbanemuseum på omådet ved Kosta Glasværk

Da vi havde set os mætte i glaskunst, gik turen videre til Stockholm. Vi skulle køre ca. 400 km. – dels på landevej og dels på motorvej. Det var en flot tur gennem Smålands skove, og vejene var gode. Vi ankom således til Stockholm kl. ca. 18.00. Lidt trætte, men klar til nye oplevelser.

Links:
Hjemmeside: Kosta Glasbruk
Gå til del: Intro -  1 -  2 -  3 -  4 -  5 -  6 -  7 -  8 -  9 -  10

Annonce

Fakta om camping i Norge

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekant er obligatorisk, og det anbefales at medbringe ildslukker, forbindskasse og sikkerhedsvest. Det er påbudt at bruge seler på for og bagsæde. Børn under 135 cm skal side i et barnesæde og børn mellem 135 cm og 150 cm skal bruge voksensele + en selepude.

Man er ikke forpligtet til at bruge vinterdæk, men man skal have et tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Hvis man bruger vinterdæk, skal det være på alle fire hjul, og have en minimumsdybde på 3 mm. Bruger man sine sommerdæk, skal man bruge snekæder hvid der er sne eller is på vejen. Kører man i en bil med en totalvægt på 3500 kg eller over, skal man uanset vejrforhold medbringe snekæder. Der er tit kontrol ved grænsen for at tjekke folk har disse med. Det er ikke et krav at campingvognen/traileren har vinterdæk på, men nok en rigtig god ide, da hele køretøjet som hovedregel skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Pigdæk er tilladt fra 1. nov. til den første søndag i den kommende påske, dog er det i Nordland, Troms og Finnmark tilladt at køre med pigdæk fra den 15. oktober til 1. april. Disse skal monteres på alle fire hjul.

Færdselsregler

Promillegrænsen er 0,2 promille. Regler om lygteføring, højrevigepligt og tale i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. Det er forbudt at bruge eller medføre radar/laserdetektor. Afstanden til den forankørende skal være så stor at der kan trækken en bil ind imellem de to køretøjer ved en overhaling. Køres der for tæt, risikere man en bøde. Ved ulovlig parkering kan vogntoget blive trukket væk. Handicapparkering her hælder de europæiske regler.

Hastigheder

• I byen er der 50 km/t medmindre andet er skiltet.
  • For køretøjer under 3500 kg. Gælder følgende:
    • Alle veje uden for bebyggede områder med mindre andet er angivet = 80 km/t
    • Motorvej og enkelte motortrafikvej = 90/100 km/t
  • Køretøjer med en samlet vægt på over 3500 kg: = 80 km/t
  • Køretøjer med campingvogn/anhænger gælder følgende:
    • Udstyret med påløbsbremse = 80 km/t
    • Uden påløbsbremse der vejer mere en 300 kg = 60 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Kørsel med pigdæk i Oslo, Bergen og Trondheim er der en afgift fra 30 NOK pr. dag 400 NOK pr måned og 1200 NOK for et sæsonmærke. Bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg eller derover fordobles prisen. En afgift betalt i en zone er også gyldig i en af de andre afgiftzoner. Mærkerne kan købes på visse tankstationer ved indfaldsvejene eller pr sms.

Der betales bompenge i Oslo og andre større byer, og en afgift for benyttelse af en række veje, tunneler og broer. Betalingen er næsten alle steder automatiseret, man kører gennem ”bommen” bilens nummerplade bliver fotograferet og der bliver tilsendt en opkrævning, har man en dansk Brobizz, registreres betalingen på den. Enkelte veje og bjergpas kan være lukket om vinteren. Se Nyttige Links herunder.

Camping

Det er tilladt at campere uden for offentlige campingpladser i tyndt befolkede områder, men der kan være indskrænkninger, så spørg de lokale myndigheder eller lodsejer. Det er ikke tilladt at campere eller overnatte på restepladser eller i byer. Campingvogn der er bredere end 2.30 og hvor forskellen i bredden mellem bil og campingvogn er større end 50 cm, påkræves der at campingspejlenes forside er udstyret med en hvid refleks.

Rygning og Alkohol

Rygning på offentlige steder, barer og restauranter er ikke tilladt. Minimumsalder for køb af vin/øl er 18 år. Køb af spiritus skal man være 20 år. Spiritus, stærk øl og vin kan kun købes på ”Vinmonopolet”

Valuta

Norske kroner. Af betalingskort kan der bruges Access/mastercard, Visa, American Express og Diners kan bruges de fleste steder, dog ikke i alle supermarkeder og tankstationer

Nationalsproget

Norsk

Toldregler

Da Norge ikke er med i EU har de deres egne toldregler. Se Nyttige Links herunder

Strøm

230V vekselstrøm.

Brændstof

Blyfri 95/98 og Diesel.

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance ring 113 – Brandvæsen ring 112 – Politi ring 110

Lægehjælp

Som EU borger med et EU-sygesikringskort (det blå sygesikringskort) har man ret til at få den nødvendige lægehjælp i Norge, når man er på besøg i landet. Der kan være en egenbetaling. Det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS International, Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. har man ikke kasko eller europadækning kan man få hjælp via NAF Alarmcentral på tlf. 08505.

Trafikinformation

Norsk FM program 2 sender hver dag kl 16.17 trafikinfo. Yderligere oplysninger om vej og vejrforhold kan fås på tlf. 175 i Norge og fra Danmark på tlf. 00-47-22 65 40 40 eller Vegvesen.no

Links til at finde Campingpladser i Norge

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side