nordkap2008 del2 23

Nu er vi nået til Stockholm – en meget spændende by med mange tilbud. Vi skal være to nætter på campingpladsen Bredäng Camping, så vi har en hel dag til at udforske byen.

Annonce:

Bredäng Camping ligger ca. 12 km. fra Stockholms centrum. Den ligger direkte ned til søen Mäleren, og der er en fantastisk udsigt over søen fra campingpladsen. Det er ren postkost-idyl.

Det er en stor campingplads med mange enheder. Halvdelen af pladsen har flisebelagte enheder til autocampere, og resten af campingpladsen er til telte og campingvogne. Desværre er der ikke strøm til alle enheder – langt fra alle. Der er kun 8 stik pr. 30 enheder, så at vi fik strøm, var rent held.

Image
Der er ikke strøm til alle pladser. Så der er god plads, hvis man kan undvære strøm

Image
Den ene servicebygning

Annonce:

Men campingpladsen er velholdt og der er styr på alt. Servicebygningerne er meget rene, og bad er gratis. Der er reception, butik og en Thai restaurant på pladsen. Vi prøvede restaurantens take-away, og maden var rigtig god. Alle enhederne er plane, og alle veje på pladsen er belagt med asfalt.

Image
Overdækket køkken

Image
Legepladsen stod tom det meste af tiden

Image
Receptionen ved indkørslen

Image
Der er en rigtig god Thai-restaurant på campingpladsen

Bredäng Camping er en typisk by-campingplads. Der er ikke mange, der sætter fortelte op – højst et solsejl eller en markise. Men de fleste sætter ikke noget som helst. Jorden indbyder nu heller ikke til at slå pløkker i. Allerede 10 cm. nede rammer man sten og klippe.

Vi ankom til Bredäng Camping sidst på eftermiddagen, og fik Camp-let’en sat op. Det var lidt besværligt at få den til at stå pænt, da vi havde besvær med at få pløkkerne i jorden. Det lykkedes selvfølgelig at sætte den op, men kønt stod den ikke.

Image
Bjarne sidder og nyder en øl - nu hvor Camp-let'en er kommet på plads

Vi havde planlagt at være på Bredäng Camping to nætter. Dette for at få en hel dag til at se Stockholm i. Ingen af os havde tidligere været i byen, og vi glædede og til at se den. Stockholm har rigtig mange tilbud til turister. Der er et væld af seværdigheder, mange spændende butikker, og selve byen er også spændende med dens mange kanaler og øer. Det er ikke uden grund, at den kaldes for Nordens Venedig.

Image
Stockholm - Nordens Venedig

Da vi kun havde en dag til at se byen, måtte vi nøje vælge ud, hvad vi ville se. I fællesskab havde vi bestemt os for at se Vasamuseet og gå en tur rundt i Gamla Stan.

Søndag morgen stod vi op, spiste morgenmad og gjorde os klar til at køre ind til Stockholm. Turen ind til centrum tog ca. 15 min. og vi ankom til Vasamuseet uden nogen forsinkelser (vores TomTom navigator ledte os behændigt gennem byen til vores bestemmelsessted). Foran museet er der en stor, gratis parkeringsplads. Herfra er der stier op til selve museet. På vej op til museet så vi, at der sad en snes mennesker og mediterede foran museet. Det var den lokale Falun Gong afdeling i Stockholm, der ville gøre reklame for deres sag. Et helt igennem underligt syn, nå rens hjerne er indstillet på at se et velbevaret skibsvrag fra Middelalderen.

Image
Falun Gong meditation foran Vasamuseet

Entréen til Vasa-museet var 95,- SKR pr. voksne og børn kom gratis ind. De penge syntes vi var givet godt ud. Vasa-museet er simpelthen fantastiskt. Ikke blot kan man se det meget imponerende Vasa skib, men også en masse små del-udstillinger om Sverige i Middelalderen, Sveriges store søslag, hvordan man byggede de store træskibe, livet ombord på skibene osv. osv. Der er masser at se på, så sæt god tid af til et besøg der.

Kort fortalt Kongeskibet Vasa blev færdigbygget i 1628, og var datidens flotteste og mest frygtindgydende krigsskib. Med sine 64 kanoner skulle det kunne forsvare Sveriges interesser overalt i verdenen. Desværre var datidens skibsbyggerkunst ikke altid lige god. Vasa var alt for højt (14 meter over vandfladen) og alt for smalt i forhold til sin dybdegående og vægt. Så på sin jomfrurejse nåede skibet kun at sejle 1300 meter, før det kæntrede og sank. Der lå skibet så på bunden af Stockholm havn i 333 år får det igen så dagens lys. I 1961 kom skibet atter til overfladen efter en bjærgningsproces på næsten 5 år.

Image
Model af Vasa

Image
Og sådan ser skibet ud i dag - 300 år efter skibet sank

Image
Vasa var et imponerende krigsskib - hvis det ellers havde kunne sejle

Image
Det var utrolig smukt udsmykket - det skulle vidne om Sveriges storhed

Image
Her er et eksempel på, hvordan de mange figurer har været malet

Image
Et kig ind i skibets indre gennem en kanonport

Image
Storbåden fra Vasa er også bjærget

Da vi havde set os mætte i det spændende museum, gik vi atter ud til bilen for at køre til Gamla Stan som planlagt. Men sådan skulle det ikke gå. Vi havde haft indbrud i vores bil, og al Sissel medicin og mad var stjålet. Sissel er handicappet og helt afhængig af sin medicin og sin specielle mad. Af plads hensyn havde vi al Sissels mad og medicin i bilen. Det var nu væk, og da Sissel var sulten, måtte vi opgive Gamla Stan og køre tilbage til campingpladsen. Der havde vi en ekstra flaske mad, og Sissel kunne få dækket hendes akutte behov der. Men gode råd var dyre. Vi var i udlandet og manglede receptpligtig medicin, sondeslanger, reservesonder og sondemad. Især medicinen var vigtig. Vi have nok til at Sissel kunne klare sig i ca. 24 timer, men så ville hun få det meget dårligt. Vi kunne ikke gøre særlig meget. Vi anmeldte tyveriet til politiet (som gav super hjælp og service), og kontaktede et børnehospital. Her fik vi besked om, at henvende os næste dag.

Image
Vi brugte IP-telefoni til de mange opkald for at spare penge på de ellers dyre mobil-samtaler

Næste dag tog vi ind på skadestuen på Huddinge sygehus. Her blev vi omgående henvist til en børneafdeling, hvor vi så forelagde problemet. Aldrig før er vi blevet mødt med så stor forståelse for vores problem. Vi fik uden videre nye sonder og sondeslanger og fik også en recept på Sissels medicin. Hospitalet havde sit eget apotek, og der fik vi det meste af Sissels medicin og sondemad. De havde ikke alt, hvad vi havde brug for, men resten ville ligge og vente på os i Umeå – vores næste destination.

Glade kørte vi videre, og fik genindkøbt de mest nødvendige af de stjålne effekter – såsom navigator, fototaske o.l.. Og endelig – endelig – kunne vi komme ind og se Gamla Stan i Stockholm.

Da vi kom ind til Stockholm, var det blevet gråvejr. Og mens vi spadserede rundt i de gamle, krogede, brostensbelagte gader i Stockholm gamle bymidte, fil vi da også et par kraftige byger.

Image
Line hjælpe til med at give Sissel sit regnslag på
 

Men det kunne nu ikke ødelægge vores glæde ved endelig at se denne smukke og gamle bydel. Vi brugte vel ca. 3 timer der, og fik besøgt en masse butikker og en enkel café.

Image
Der er mange små, krogede gader og gyder i Stockholm

Image
Tre piger nyder friskbagte vafler med is på en af Stockhoms gådgader. Det er pigen i bag dem i butikken, der bager dem

Image
Kunst og café

Image
Stockholm er en smuk, hyggelig og spændende by

Der er mange specielle butikker i gågaderne, samt en masse gallerier. Vi kunne have købt os fattige i både tøj (det var nu meste os piger), men også kunst. Flere steder så vi arbejdende gallerier, hvor kunstnerne stod og malede o.l. i butikken.

Mætte på indtryk og oplevelser kørte vi tilbage til Bredäng Camping. Vi havde frygtet, at vi måtte opgive vores tur til Nordkap pga. tyveriet af Sissels medicin, men nu kunne vi fortsætte – kun forsinket en enkelt dag. Så med forskrækkelsen på vej ud af kroppen, glæder vi os nu til at køre til væres næste destination – nemlig Umeå.

Links:
Hjemmeside: Bredäng Camping | Vasamuseet | Stockholm
Gå til del: Intro -  1 -  2 -  3 -  4 -  5 -  6 -  7 -  8 -  9 -  10

 

Annonce

Fakta om camping i Norge

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekant er obligatorisk, og det anbefales at medbringe ildslukker, forbindskasse og sikkerhedsvest. Det er påbudt at bruge seler på for og bagsæde. Børn under 135 cm skal side i et barnesæde og børn mellem 135 cm og 150 cm skal bruge voksensele + en selepude. 

Man er ikke forpligtet til at bruge vinterdæk, men man skal have et tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Hvis man bruger vinterdæk, skal det være på alle fire hjul, og have en minimumsdybde på 3 mm. Bruger man sine sommerdæk, skal man bruge snekæder hvid der er sne eller is på vejen. Kører man i en bil med en totalvægt på 3500 kg eller over, skal man uanset vejrforhold medbringe snekæder. Der er tit kontrol ved grænsen for at tjekke folk har disse med. Det er ikke et krav at campingvognen/traileren har vinterdæk på, men nok en rigtig god ide, da hele køretøjet som hovedregel skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Pigdæk er tilladt fra 1. nov. til den første søndag i den kommende påske, dog er det i Nordland, Troms og Finnmark tilladt at køre med pigdæk fra den 15. oktober til 1. april. Disse skal monteres på alle fire hjul.

Færdselsregler

Promillegrænsen er 0,2 promille. Regler om lygteføring, højrevigepligt og tale i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. Det er forbudt at bruge eller medføre radar/laserdetektor. Afstanden til den forankørende skal være så stor at der kan trækken en bil ind imellem de to køretøjer ved en overhaling. Køres der for tæt, risikere man en bøde. Ved ulovlig parkering kan vogntoget blive trukket væk. Handicapparkering her hælder de europæiske regler.

Hastigheder

  • I byen er der 50 km/t medmindre andet er skiltet.
  • For køretøjer under 3500 kg. Gælder følgende:
    • Alle veje uden for bebyggede områder med mindre andet er angivet = 80 km/t
    • Motorvej og enkelte motortrafikvej = 90/100 km/t
  • Køretøjer med en samlet vægt på over 3500 kg: = 80 km/t
  • Køretøjer med campingvogn/anhænger gælder følgende:
    • Udstyret med påløbsbremse = 80 km/t
    • Uden påløbsbremse der vejer mere en 300 kg = 60 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Kørsel med pigdæk i Oslo, Bergen og Trondheim er der en afgift fra 30 NOK pr. dag 400 NOK pr måned og 1200 NOK for et sæsonmærke. Bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg eller derover fordobles prisen. En afgift betalt i en zone er også gyldig i en af de andre afgiftzoner. Mærkerne kan købes på visse tankstationer ved indfaldsvejene eller pr sms.

Der betales bompenge i Oslo og andre større byer, og en afgift for benyttelse af en række veje, tunneler og broer. Betalingen er næsten alle steder automatiseret, man kører gennem ”bommen” bilens nummerplade bliver fotograferet og der bliver tilsendt en opkrævning, har man en dansk Brobizz, registreres betalingen på den. Enkelte veje og bjergpas kan være lukket om vinteren. Se Nyttige Links herunder.

Camping

Det er tilladt at campere uden for offentlige campingpladser i tyndt befolkede områder, men der kan være indskrænkninger, så spørg de lokale myndigheder eller lodsejer. Det er ikke tilladt at campere eller overnatte på restepladser eller i byer. Campingvogn der er bredere end 2.30 og hvor forskellen i bredden mellem bil og campingvogn er større end 50 cm, påkræves der at campingspejlenes forside er udstyret med en hvid refleks.

Rygning og Alkohol

Rygning på offentlige steder, barer og restauranter er ikke tilladt. Minimumsalder for køb af vin/øl er 18 år. Køb af spiritus skal man være 20 år. Spiritus, stærk øl og vin kan kun købes på ”Vinmonopolet”

Valuta

Norske kroner. Af betalingskort kan der bruges Access/mastercard, Visa, American Express og Diners kan bruges de fleste steder, dog ikke i alle supermarkeder og tankstationer

Nationalsproget

Norsk

Toldregler

Da Norge ikke er med i EU har de deres egne toldregler. Se Nyttige Links herunder

Strøm

230V vekselstrøm. 

Brændstof

Blyfri 95/98 og Diesel.

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance ring 113 – Brandvæsen ring 112 – Politi ring 110

Lægehjælp

Som EU borger med et EU-sygesikringskort (det blå sygesikringskort) har man ret til at få den nødvendige lægehjælp i Norge, når man er på besøg i landet. Der kan være en egenbetaling. Det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS International, Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. har man ikke kasko eller europadækning kan man få hjælp via NAF Alarmcentral på tlf. 08505.

Trafikinformation

Norsk FM program 2 sender hver dag kl 16.17 trafikinfo. Yderligere oplysninger om vej og vejrforhold kan fås på tlf. 175 i Norge og fra Danmark på tlf. 00-47-22 65 40 40 eller Vegvesen.no 

Links til at finde Campingpladser i Norge

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information