nordkap2008 del4 01

Fra Umeå kørte vi til Storforsen - Nordens største fos, der endnu ikke er omdannet til et kraftværk. Den ligger 290 km. fra Umeå og er hele køreturen værd.

Annonce:

Vi tilbagelagde de 290 km. på udmærkede veje, men det var en gabende kedelig tur. Vi er efterhånden blevet rigtig træt af at kun se skov, skov og atter skov på vores køretur gennem Sverige. Vi længes efter at se et andet landskab, og det fik vi endelig at se ved Storforsen.

Den er et imponerende syn. På en strækning på 600 meter falder fossen 50 meter. Og netop her ved midsommer er vandgennemstrømningen højest. Ord kan dårligt beskrive den vildskab, hvormed vandet bruser forbi på sin vej ned af fossen.

Se blot denne lille video fra vores besøg.

[flv:http://www.altomcamping.dk/images/stories/video/flv/storforsen.flv http://www.altomcamping.dk/images/stories/video/flv/storforsen.jpg 550 310]

Annonce:

Området omkring Storforsen er en naturpark, og der er gjort meget for at alle kan opleve stedet, skoven og fossen. Selve fossen dækker et stort område, hvor mange mindre vandløb, vandfald og fosser løber imellem klipper og stier. Der er gangbroer og –stier næsten overalt, så selv kørestolsbrugere, barnevogne o.l. kan komme ud i området og helt tæt på den store fos. Her lever begrebet ’Adgang for alle’ 100 % op til sit navn.

Image
Der er stier og udsigtspunkter langs hele fossen

Image
Ikke alle broer er lige gode - denne gav våde fødder

Flere steder er der offentlige grill’er og bålpladser. De er som regel tændte og klar til at tilberede ens medbragte mad. Man kan tilbringe en del timer i det smukke landskab omkring fossen. Der er skønhed og vildskab i et og samme sted. Der er små lunde og skræmmende jættegryder, der piblende vandfald og den brølende fos. Og det bedste ved det hele er, at man kan komme helt tæt på alt.

Da vi havde set os mætte ved Storforsen, satte vi atter kursen mod nord. Vi havde planlagt at køre yderligere 190 km. op mod Galliväre. Vi nåede rimelig tidligt frem, så vi besluttede at køre videre til Kautokeine i Norge. Det skulle vise sig at være en fejltagelse.

Ca. 100 km. efter Galliväre punkterede vi på venstre baghjul. Vi kunne ikke komme til vores reservehjul, så vi måtte have hjælp af Falck. Det tog ca. 2 timer, før vi havde fået skiftet hjul og kunne køre videre.

Image
Punkteret - en oplevelse vi godt have været foruden

Image
Så er det bare at vente

Vi krydsede Polarcirklen lige inden vi kom til Jokkmokk. Det skulle selvfølgelig foreviges. Og da der er en rasteplads netop der hvor Polarcirklen krydser E45, var det naturligt at gøre holdt. Der er tegnet en blå linie hen over asfalten, der markerer hvor Polarcirklen går.

Image
Så krydser vi Polarcirklen

Image
Den blå stribe markerer Polarcirklen
 

Polarcirklen er grænsen for det område omkring polerne, hvor Solen om sommeren skinner henover polarakslen om natten, mens Solen i vinterens mørketid tilsvarende ikke når op over polarcirklen. Så fra nu af, kører vi ind i Midnatsolens rige.

Efter byen Vittangi blev E45 rigtig dårlig. Store dele af vejen havde åbenbart haft store skader pga. vand, så der var et vejarbejde i gang. Over en strækning på 20 km. kørte vi periodevis på rene granitskærver. Det var hårdt for dækkene og vores Camp-let Royal hoppede og dansende bag bilen. Vi var bange for dels at måtte vende op, og dels at punktere. Heldigvis var der lyst om natten, så kunne se de værste steder i god tid. Da vejen endelig blev god igen, havde vi mistet yderligere en time. Vi ankom derfor først til Kautokeino kl. halv tre om natten.

I Kautokeino havde vi bestilt plads på Hetta’s Camping. Vi havde ringet til den og fortalt om vores uheld og at vi blev forsinkede. De lagde derfor nøglen til elskabet i postkassen, så vi kunne få strøm når vi ankom. Der var super service. Men det er nok også det eneste positive, vi kan sige om den campingplads.

Image
Reception (og frisør)

Hetta’s camping har fået nyet ejere for ca. 1 år siden. Faktisk har campingpladsen skiftet navn til Kautokeino Adventure Camp, men de nye ejere har ikke fået taget sig sammen til at ændre skilte m.m. endnu. Men det er ikke det eneste, de nye ejere ikke har fået gjort. F.eks. er der intet bad på herretoilettet. Boksen til møntindkast er der, men alle vandrør og bruser er fjernet. Kun det ene, af de to toiletter virkede, og campingpladsen virkede generelt utrolig nedslidt.

Image
Servicebygningen

Den er ikke særlig stor. Der er en snes hytter, og plads til ca. 20 campingvogne/autocampere – men der er kun strøm til 4 enheder.

Image
Dette er strømskabet - til alle enheder på campingpladsen
 

Alle enhederne er meget ujævne, og vi kunne ikke finde en plan enhed, hvor vi kunne slå Camp-let’en op. Resultatet var at vores Camp-let stod ad hel til – bestemt ikke noget kønt syn.

Image
Alle enheder er meget ujævne

De ringe forhold afspejler sig til gengæld ikke i prisen – 180 NKR per. nat inkl. strøm og eks. bad. Vi kan kun anbefale at man undgår Hetta’s Camping og i stedet bruger Kautokeino Camping, der ligger lige ved siden af Hetta’s Camping.

Image
Tag i stedet på Kautokeino Camping - den ses i bagggrunden

De dårlige veje havde sat sit spor på vores køkkengrej. Det lå pakket i Camp-let’ens køkken. Der plejer det at ligge sikkert og godt, men ikke denne gang. Den ekstremt ujævne vej have fået alt vores service til at flyve rundt mellem hinanden i køkkenets stuverum. Det havde bumlet så meget at en tallerken af melamin var knust. Det skal der voldsomme kræfter til at gøre.

Vi kom i seng kl. ca. 04 om natten, og sov til kl. 10. Vi pakkede hurtigt sammen (i silende regn), og kørte videre. Der er en udmærket supermarked (Rema 1000) i Kautokeino. Her købte vi ind, inden vores tur videre nordpå. Da vi forlod Kautokeino, hørte regnen op. Det var stadig overskyet, blæsende og koldt, men vi var glade for at slippe for den silende regn. Trætte med optimistiske kørte vi videre på vores sidste etape inden Nordkap.

Links:
Gå til del: Intro -  1 -  2 -  3 -  4 -  5 -  6 -  7 -  8 -  9 -  10

 

Annonce

Fakta om camping i Norge

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekant er obligatorisk, og det anbefales at medbringe ildslukker, forbindskasse og sikkerhedsvest. Det er påbudt at bruge seler på for og bagsæde. Børn under 135 cm skal side i et barnesæde og børn mellem 135 cm og 150 cm skal bruge voksensele + en selepude. 

Man er ikke forpligtet til at bruge vinterdæk, men man skal have et tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Hvis man bruger vinterdæk, skal det være på alle fire hjul, og have en minimumsdybde på 3 mm. Bruger man sine sommerdæk, skal man bruge snekæder hvid der er sne eller is på vejen. Kører man i en bil med en totalvægt på 3500 kg eller over, skal man uanset vejrforhold medbringe snekæder. Der er tit kontrol ved grænsen for at tjekke folk har disse med. Det er ikke et krav at campingvognen/traileren har vinterdæk på, men nok en rigtig god ide, da hele køretøjet som hovedregel skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Pigdæk er tilladt fra 1. nov. til den første søndag i den kommende påske, dog er det i Nordland, Troms og Finnmark tilladt at køre med pigdæk fra den 15. oktober til 1. april. Disse skal monteres på alle fire hjul.

Færdselsregler

Promillegrænsen er 0,2 promille. Regler om lygteføring, højrevigepligt og tale i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. Det er forbudt at bruge eller medføre radar/laserdetektor. Afstanden til den forankørende skal være så stor at der kan trækken en bil ind imellem de to køretøjer ved en overhaling. Køres der for tæt, risikere man en bøde. Ved ulovlig parkering kan vogntoget blive trukket væk. Handicapparkering her hælder de europæiske regler.

Hastigheder

  • I byen er der 50 km/t medmindre andet er skiltet.
  • For køretøjer under 3500 kg. Gælder følgende:
    • Alle veje uden for bebyggede områder med mindre andet er angivet = 80 km/t
    • Motorvej og enkelte motortrafikvej = 90/100 km/t
  • Køretøjer med en samlet vægt på over 3500 kg: = 80 km/t
  • Køretøjer med campingvogn/anhænger gælder følgende:
    • Udstyret med påløbsbremse = 80 km/t
    • Uden påløbsbremse der vejer mere en 300 kg = 60 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Kørsel med pigdæk i Oslo, Bergen og Trondheim er der en afgift fra 30 NOK pr. dag 400 NOK pr måned og 1200 NOK for et sæsonmærke. Bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg eller derover fordobles prisen. En afgift betalt i en zone er også gyldig i en af de andre afgiftzoner. Mærkerne kan købes på visse tankstationer ved indfaldsvejene eller pr sms.

Der betales bompenge i Oslo og andre større byer, og en afgift for benyttelse af en række veje, tunneler og broer. Betalingen er næsten alle steder automatiseret, man kører gennem ”bommen” bilens nummerplade bliver fotograferet og der bliver tilsendt en opkrævning, har man en dansk Brobizz, registreres betalingen på den. Enkelte veje og bjergpas kan være lukket om vinteren. Se Nyttige Links herunder.

Camping

Det er tilladt at campere uden for offentlige campingpladser i tyndt befolkede områder, men der kan være indskrænkninger, så spørg de lokale myndigheder eller lodsejer. Det er ikke tilladt at campere eller overnatte på restepladser eller i byer. Campingvogn der er bredere end 2.30 og hvor forskellen i bredden mellem bil og campingvogn er større end 50 cm, påkræves der at campingspejlenes forside er udstyret med en hvid refleks.

Rygning og Alkohol

Rygning på offentlige steder, barer og restauranter er ikke tilladt. Minimumsalder for køb af vin/øl er 18 år. Køb af spiritus skal man være 20 år. Spiritus, stærk øl og vin kan kun købes på ”Vinmonopolet”

Valuta

Norske kroner. Af betalingskort kan der bruges Access/mastercard, Visa, American Express og Diners kan bruges de fleste steder, dog ikke i alle supermarkeder og tankstationer

Nationalsproget

Norsk

Toldregler

Da Norge ikke er med i EU har de deres egne toldregler. Se Nyttige Links herunder

Strøm

230V vekselstrøm. 

Brændstof

Blyfri 95/98 og Diesel.

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance ring 113 – Brandvæsen ring 112 – Politi ring 110

Lægehjælp

Som EU borger med et EU-sygesikringskort (det blå sygesikringskort) har man ret til at få den nødvendige lægehjælp i Norge, når man er på besøg i landet. Der kan være en egenbetaling. Det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS International, Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. har man ikke kasko eller europadækning kan man få hjælp via NAF Alarmcentral på tlf. 08505.

Trafikinformation

Norsk FM program 2 sender hver dag kl 16.17 trafikinfo. Yderligere oplysninger om vej og vejrforhold kan fås på tlf. 175 i Norge og fra Danmark på tlf. 00-47-22 65 40 40 eller Vegvesen.no 

Links til at finde Campingpladser i Norge

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information