Rumnien Clarajan 011018 01

Her kan du læse fjerde og sidste del af Clara og Jans beretning om deres campingtur til Rumænien. Turen har budt på mange fantastiske oplevelser og møde med en venligt og gæstfrit folkefærd.

Igen kører vi uden om motorvejen. Vi kører ind gennem Turda by på den gamle vej 1, og videre nordpå igen gennem et landskab med åbne vider og store fåreflokke med deres hyrder og hunde.

Rumnien Clarajan 011018 02Moderne fårehyrde

Der er dog sket fremskridt for fårehyrderne, flere har anskaffet sig en gammel campingvogn, i stedet for de gamle hytter.

I den halvstore by Cluj-Napoca kom vi igen på oplevelse. På vej mod Satumara drejede vi af, lige en gang for tidligt, men intet problem, på kortet kunne vi se at vi ville komme på den store vej igen senere.

Rumnien Clarajan 011018 03Gang i de fine byggerier (ikke romaer, men de rige)

Rumnien Clarajan 011018 04Mere byggeri

Der er gang i udviklingen omkring de større byer og der er masser af nybyggeri, både færdigt, men igen, også meget der stadig bygges på. Som vi kørte ud af vejen, blev der længere og længere mellem husene, men der var stadig vej.

Rumnien Clarajan 011018 05Vi er kommet på landet

Rumnien Clarajan 011018 06Den bliver dog mindre

Rumnien Clarajan 011018 07Ude af byen vejen fortsætter.

Rumnien Clarajan 011018 08Men det gør vi ikke.

I en lille rigtig gammel landsby stoppede vejen i et stort pløret område, selvom den gik videre på kortet. Så vi mente vi måtte vende om og kører de 10 km tilbage. Inden vi nåede at få vendt begge vogntog, kom en ældre herre og dame hen til os og ville hjælpe. Vi forstod intet af hvad de sagde og de forstod slet ikke noget af vores snak. Men et bynavn blev nævnt og der blev peget i den rigtige retning. Vi takkede mange gange. Havde lært lidt rumænsk. De gav bønner og korsets tegn til farvel, resten af turen gik, måske derfor, uden fejlnavigation. Men sikke en oplevelse at få.

Rumnien Clarajan 011018 09Ventetid ved grænsen, Vi kunne heldigvis køre forbi lastbilerne

Vi nåede Satumare og skulle over grænsen ind til Ungarn. Det tog en del tid. Rumænien er uden for Schengenaftalen, og med de mange flygtninge der er, skulle alt undersøges. Alle vores papirer på bil og campingvogn blev grundigt studeret. Et kik ind i kassevognen og campingvognen, som de, i øvrigt, kommenterede som ”nice”. Et par timer blev brugt på dette, heldigvis uden problemer.

Dagens mål var Tokai et stort hvidvinsområde i Ungarn. Denne gang prøvede vi at køre på motorvej til Nyiregyhàza og da det er ny vej, kan man sagtens se området samtidigt.

Rumnien Clarajan 011018 10Udsyn til floden fra pladsen

Campingpladsen i Tokai var valgt ud fra dens dejlig skyggefuldhed, og da arrangørerne besøgte pladsen sidste år, var der fint og velholdt. Men der så ud som om, der ikke var sket noget siden. Der var beskidt overalt og pladsen var misligholdt. Synd, for pladsen ligger ned til en af floderne i byen og der er en del lystbåde i området.

Prikken over i' et kom i weekenden hvor mange unge opholdt sig i de tilhørende udlejningsværelser. Der blev holdt fest til den lyse morgen til meget høj musik. De respekterede ikke rigtigt campingvognene og bevægede sig ind imellem vognene hele døgnet. Der blev bl.a. også taget kajakker og kanoer op og i løbet af natten. De unge havde det rigtig sjovt!

Rumnien Clarajan 011018 11Vinmarken Bill

Der var arrangeret vinsmagning den næste dag hos en dansker som arrangørerne havde lært at kende via deres arbejdet med uddannelse af de unge i landbruget.

Rumnien Clarajan 011018 12Udsigten fra vinmarken

Tre par fra Danmark/Færøerne havde købt ”sommerhus” med tilhørende lille vinmark, som de hyggede sig med. Vinene var dejlige og vi nød udsigten fra stedet.

Næste dag blev der fejret fødselsdag på campingpladsen. Vi fik lov til at låne en pram med borde og stole samt parasoller til formålet. Det var også lidt afsked, deltagerne drog videre næste dag, nogle sammen andre alene.

Ændring af planer

Vi havde valgt at fortsætte alene. Havde haft nogle planer om Slovenien hjemmefra, men tid og kilometer passede ikke sammen. I stedet tog vi hurtigste vej tværs gennem Ungarn og Østrig og landede til Tyskland ved floden Necar ved Heidelberg.

Rumnien Clarajan 011018 13Necar

Vi forsøgte at komme så tæt på floden som muligt indtil den mødtes med Rhinen i Manheim. Så fulgte vi Rhinen ad vej 9 forbi Mainz og til Rüdesheim.

Rumnien Clarajan 011018 14Velkommen til byen.

Vi har kun gået en gang på havnegaden, men nu ville vi opleve byen og campingpladsen som rigtig mange danske campister har oplevet og taler om. Nu var det vores tur.

Rumnien Clarajan 011018 15Campingpladsens indgang

Rigtig fin campingplads, men tæt på fuldt optaget. Men da vi ikke skulle have strøm, var der en fin plads til os - endda i skyggen. Hellere det, frem for en solskinsplads ned til vandet. Er ikke i tvivl om at der er kommet mange danskere på pladsen, campingfar taler fint dansk.

Rumnien Clarajan 011018 16På plads

Vognen blev sat på plads og markisen og solafskærmningen sat op. Elmarie måtte igen frem til byturen, selv om der er ikke langt, til en rigtig lille hyggelig by der oser af turisme, Rüdesheim.

Rumnien Clarajan 011018 17På vej op

Der blev også til en tur i liften op til Niderwald monumentet, Et anlæg på 38 m. og vægt på 75 tons, der blev sat op for at ære grundlæggelsen af det tyske kejserrige i 1871. Dejligt område at gå rundt i og en fantastisk udsigt i det fine vejr vi stadig havde.

Rumnien Clarajan 011018 18Udsigten

Rumnien Clarajan 011018 19Arbejde i vinmarken

Vi besluttede at slutte dagen af med, at gå i byen og spise. Noget vi normalt ikke gør så meget, vi nyder normalt hellere at købe lokal mad og lave det selv.

Rumnien Clarajan 011018 20Hyggelig baggård

Der var lyd af god musik fra et lokale, så vi gik ind i restauranten. Ude bagved var der en lille hyggelig baggård/gårdhave. Vi var lidt skuffet over den schnitzel vi fik, men den var da spiselig.

Rumnien Clarajan 011018 21Til køjs for natten

Vi gik tilbage til campingpladsen langs havnepromenaden hvor der nu lå seks krydstogtskibe til kajen. Turister fra Japan, USA, England og mange andre lande fyldte byen.

Turen til Rüdesheim var det, vi havde forventet. En hyggelig by, men med alt for mange turister.

Rumnien Clarajan 011018 22På vej til Koblenz

Rumnien Clarajan 011018 23Et hurtigt kik til Lorelei.

Hjemveen begyndte at melde sig. Ved Koblenz kom vi for år tilbage til at komme forkert ud af byen og holdt ind på en rasteplads.

Rumnien Clarajan 011018 24 Koblens fra oven

Vi fandt den igen og sikke en udsigt over Koblenz. Derefter ud på det tyske motorvejsnet mod nord. Desværre gik der ikke særlig lang tid inde vi holdt i en næsten stillestående 10 km. Lang kø. GPSen blev ændret til at kører til Aventoft ved grænsen via Wishhafen uden motorvej. Vi er ikke helt sikre på at det var hurtigere end motorvej med normal kørsel.

Rumnien Clarajan 011018 25På landet

Men det var da meget sjovere at kører gennem mindre byer og på de små veje på landet. For natlogi gik vi dog igen på motorvej for at overnatte på en rasteplads, med døgnbetjening.

Rumnien Clarajan 011018 26Sidste natlogi ved motorvejen for denne gang. Nu bestemmer lastbilerne igen på campisternes parkeringsplads.

Rumnien Clarajan 011018 27Tilbage til naturen

Næste morgen kørte vi igen væk fra motorvejen. Det gik faktisk meget nemt og lige uden om Dortmund og Osnabrück. Mod Bremen til sidst via vej 71 til Bremervörde og så vej 495 til Wischhafen for at sejle over Elben til Glüskstad.

Rumnien Clarajan 011018 28En af mange vandpumper.

Det var torsdag op til weekenden hvor den store tyske sommerferie starter og hvor de ville lukke Elben tunellen, så den ville vi undgå. Også for at prøve noget nyt.

Rumnien Clarajan 011018 29

Selvfølgelig var der kø, mange andre ville også denne vej for at undgå den store trafik. På 2 timer kom vi gennem 1,5 km. kø og en sejltid på 20 minutter Efter forholdene syntes vi det var hurtigt.

Rumnien Clarajan 011018 30Ombordkørsel

Rumnien Clarajan 011018 31Så sejler vi.

Pris 250,00 kr. for vogntoget.

Vi fortsatte af de små veje mod Aventoft via Friedrichstadt og Husum. På et tidspunkt hold de foran kørende stille. De var ved at kører ombord på en trækfærge over Kilerkanalen. Så fik vi også prøvet det. Og det var en af de gratis oplevelser.

Rumnien Clarajan 011018 32Solnedgang ved Aventoft.

Vi nåede Aventoft inden Grænsekroen havde lukket. Nu skulle vi have en ordentlig Schnnitsel og det fik vi. Lidt handel næste morgen og så til Tønder og ind på vej 11 mod Varde og Lunde.

Hjemme igen efter 5284 km. med masser af flotte, skønne, overraskende og positive oplevelser. Kan kun anbefale sådan en tur, der er absolut ingen problemer eller noget farligt ved at feriere i Rumænien, alle er rigtig venlige og hjælpsomme. Landet er rigtig flot, med de spændende gamle byer, deres historiske bygninger, store vider og mange bjerge, samt et utrolig venligt folk.

Læs også: Campingtur til Rumænien – rejsen dernedCampingtur til Rumænien – Oplevelser for livet i RumænienPå campingtur til Rumænien - Camping Vampire og Draculas slotPå Campingtur til Rumænien - Farvel til Rumænien og turen hjem 

 

 

 

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information