På tur i en Adria Super Sonic

Efter en total 'flade-dag' ved Adriaterhavet, er vi nu kørt videre. Målet er Dolomitterne i det nordlige Italien. Vi havde valgt en rute, der ville føre os ad små veje op i bjergene. Vi håbede at vi derved ville få mere at se på, i stedet for at drøne forbi alle de smukke steder ude på motorvejen. Og tro mig – det fik vi!

Annonce:

Godt nok startede vi turen på motorvej, men da vi nåede bjergene kørte vi af motorvejen, og fortsatte af en mindre – men udmærket – landevej. På et tidspunkt begyndte vi at se skilte med påbud af kæder om vinteren, og at den vej vi kørte på var 'åben'. Det burde have fået nogle alarmklokke til at ringe. Vi så også flere skilte med ordet 'Passo' – at det muligvis kunne betyde bjergpas tænkte vi heller ikke nærmere over.

Det havde vi ikke lige ventet... stigninger på 15% og hårnålesving

Men da vi så skilte, der varslede stigningsprocenter på mere end 15% og andre skilte der fortalte at vejen havde været rute for en bjergetape i Giro'en i 2011, da blev vi klar over, at der nok ventede os  en lidt mere krævende tur, end vi havde forestillet os.

På vej op til Sappada passet blev vi mødt af denne statue af træ. Bemærk vejen der snor sig opad i baggrunden.

Annonce:

Vi kørte af vej SS355 op mod Sappada passet. Det er spændende og meget flot tur. Et par gange måtte vi helt ned i 1. gear, men ellers trak camperen os fint gennem de mange (og smalle) hårnålesving.

På tur i en Adria Super Sonic
Ikke den bedste vejbelægning ;)

Vi holdt pause oppe i passet. Vi parkerede vores lånte Adria Super Sonic lige ved siden af skilift. Underligt syn... en skilift virker lidt malplaceret i strålende sol og grønne græsmarker.

Pause i Sappada passet

På tur i en Adria Super Sonic
Underligt med en skilift midt i sommervarmen

Her oplevede vi en fordel mere ved at rejse i en autocamper. Det er legende let at holde pause. Vi trak ind til siden og parkerede. Hev to stole ud af garagen, og lavede en hurtigt frokost med italienske skinke og brød. Dette hele tog under 5 minutter.

Dejligt at kunne spise frokost højt oppe i bjergene

På tur i en Adria Super Sonic
Og udsigten fejler ikke noget :)

Man kan selvfølgelig også gøre det samme med en campingvogn. Men et træk med bil og campingvogn kræver lidt mere plads, og man skal bruge lidt tid på at få støttebenene ned. Desuden er der ikke mange campingvogne, der har varmt vand i hanerne under kørsel og indbygget spildevandstank. Det har vores rejsevogn i hvert fald ikke, så det har vi virkelig lært at sætte pris på.

Sissel blev lagt ind i sin seng mens vi holdt pause. Det er vigtig for hende at hun får strakt ryggen jævnligt, så det var også en kærkommen pause for hende. Vi havde været lidt nervøse for om Sissel ville blive køresyg på turen op over bjergene. Hun har let ved køresyge, og den store camper kan godt gynge lidt i svingene. Men nej – Sissel nød turen højlydt op over bjergene. Tror at den flotte udsigt og de mange træer fascinerede hende.

På tur i en Adria Super Sonic
Sissel havde en pragtfuld tur gennem bjergene

Vejen ned fra passet skete af lige så kringlede, smalle og til tider meget ujævne veje. Men flot... det var det. På et tidspunkt så vi et stort vandfald lige foran os. Vi kastede autocamperen ind til siden på en lille vigeplads, og gik ud for at se vandfaldet. Der var en sti fra vigepladsen og ud til vandfaldet, så vi kunne komme ret tæt på. Det er super dejligt at selve rejsen bliver en del at ferieoplevelsen.

Pludselig var vi ved dette imponerende vandfald.

Fra vandfaldet gik turen videre af bjergveje. Gennem flere hårnålesving kom vi over endnu et bjergpas, og kort derefter ankom vi til vores bestemmelsessted: Caravan Park Sexten.

Der er to grunde til at vi netop havde valgt at køre til denne campingplads. Den virker så indbydende i alle brochurer, og mange omtaler den som en af de bedste campingpladser i Europa. Så den plads ville vi selv danne os et indtryk af.

Men vi havde også taget turen for at prøve hvordan det er at køre den store Adria Super Sonic på bjergveje. Og det fik vi prøvet 100%. Den opfører sig pænt, er let at styre, og har motorkraft nok til at klare selv de stejle stigninger. Et par gange måtte vi ned i 1. gear, og nogle gange måtte vi trække langt ud for at lade modkørende busser komme forbi. Men turen foregik uden dramatik, og selvom vi kom ud på lidt mindre veje end forventet, så havde vi en dejlig og spændende tur op til campingpladsen.

Bjarne har efterhånden fået 100% styr på den store autocamper

Også selvom vi til tider skulle passere gennem nogle ret smalle gader

Der er en grund mere til at vi nu er kørt op i bjergene. Adria Super Sonic er udstyret med ALDE varme og vandbåren gulvvarme. I den italienske varme nede ved Adriaterhavet har vi ikke brug for at tænde for varmen – heller ikke om natten. Derfor er vi nu kørt 1500 m op i bjergene. Er er temperaturen om natten ca. 2-3 grader, så nu kan vi også prøve hvordan varmesystemet fungerer. Det ville have været optimalt at prøve camperen af i stærke frostgrader, men de er ikke til at finde her i slutningen af maj, så vi må tage os til takke med temperaturen her i Sexten. Men alt det kan du læse mere om i den næste artikel fra vores tur i camperen.

Links:
Relevante Link(s) : Adria | AutoCamp Danmark
Gå til del: : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7

Annonce

Fakta om camping i Slovenien

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekanten er obligatorisk og 2 stk. hvis man kører med campingvogn/trailer. Sikkerhedsves skal forefindes til alle i bilen. Ligeså er brugen af selen påbudt både for og bag. Børn skal sidde i godkendt sikkerhedsudstyr.
Brug af vinterdæk er påbudt i perioden 15/11 til 15/3, samt hvis føret gør det nødvendigt. Sommerdæk med snekæder er dog tilladt (hastighed 50 km/t), dækdybden skal dog for begge typer være min. 3 mm.

Færdselsregler

Lygteføring er obligatorisk. Promillegrænse: Bilister der har haft kørekort under 2 år, eller er under 21 = promillegrænse på 0,0. Tale i håndholdt mobil under kørsel er de samme regler som i Danmark. Bøder kan opkræves på stedet, den halveres hvis den betales med det samme. Udenlandske bilister der nægter at betale på stedet, kan få inddraget pas og andre rejsedokumenter. I rundkørsler skal biler holde tilbage for alle, der kommer fra højre, hvis ikke andet er skiltet. Og der gives tegn, når man forlader rundkørslen. Katastrofeblinket benyttes når man bakker.

Parkering i byerne er der flere steder parkeringsautomater med begrænset tidsrum. For handicapparkering gælder europæiske regler, men i områder med parkeringsgebyrer er der dog ingen særlig rettigheder for handicappede bilister, som der skal betale normale gebyr og overholde tidsrummet.

Hastigheder

• I byen er hastigheden max. 50 km/t
  • Landevejen må bil, motorcykel og autocamper under 3500 kg = 90 km/t
  • Landevejen må bil med campingvogn/trailer under 3500 kg = 90 km/t
  • Motortrafikvej må bil, motorcykel og autocamper under 3500 kg = 110 km/t
  • Motortrafikvej må bil med campingvogn/trailer under 3500 kg = 100 km/t
  • Motorvej må bil, motorcykel og autocamper under 3500 kg = 130 km/t
  • Motorvej må bil med campingvogn/trailer under 3500 kg = 100 km/t
  • Biler med anhænger og andre køretøjer mellem 3500 og 7,5 t på Landevej – Motortrafikvej og Motorvej = 80 km/t
  • I dårlig sigtbarhed under 50m må man max kører 50 km/t og min. hastigheden på motortrafikvej/motorvej er 60 km/t.

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

I Slovenien betales der vejafgifter via motorvejsmærkater, for at kører på motorvejene. Køretøjer med en vægt op til 3,5 tons som kører med en campingvogn, kræves der ikke yderligere afgift, selv om vogntoget overstiger 3,5 tons. Vignette på selve køretøjet er tilstrækkeligt.

I Slovenien er der flere bjergpas med stejle stigninger, hvor det enten er forbudt eller frarådes at køre med campingvogn/trailer. Hvis man kommer fra Østrig må man ikke kører over disse pas med campingvogn/trailer:

• Koren
  • Ljubelj
  • Jezerskopas
  • Passene Kranjska Gora og Bovec

I tunnellen Karawanken mellem Østrig og Slovenien, og på strækningen mellem St. Jakob og Jesenice skal der betales vejafgift.

Camping

Er forbudt på offentlige områder. Når man som udenlandsk besøgende kommer til en campingplads, skal man udfylde en tilmeldingsblanket.

Valuta

Euro og der kan benyttes kreditkort som VISA og Mastercard

Nationalsproget

Slovensk, kroatisk, serbisk og der tales ungarsk og Italiensk i nogle regioner.

Toldregler

EU toldregler er gældende

Strøm

230V vekselstrøm.

Brændstof

Neosvincen bencin 95 – 98, Dizel

Vigtige dokumenter

Pas, Alm. dansk Kørekort, Gult og blåt sygesikringsbevis, Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden pillepas, rejseforsikring, kæledyrspas (kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Politi: 113/112. Ambulance og Brandvæsen: 112

Lægehjælp: EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte den slovenske bilklub AMZS på 1987 eller 00389 1-530 53 53, der betales et assistancegebyr.

Trafikinformation 24 timer i døgnet på DARS traffic informations center + 386 1 518 8 518 eller på www.promet.si

Links til at finde Campingpladser i Slovenien

Nyttige links

Regler for kørsel med Campingvogn/trailer i udlandet kan være skærpet, brud på disse kan medfører bøde eller endog forbud mod videre kørsel. Læs mere om reglerne her

Handiccapparkering: http://www.fdm.dk/biler/love-regler/parkering/regler-handicapparkering

Find serværdigheder

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side