bel rosefrederiksen artikel 090915 01

Æbelø ligger i Kattegat ca. 4 km fra Nordfyn. Øen er ejet af Aage V. Jensens Fonde og i dag er den fredet, men det er tilladt at opholde sig på øen i dagtimerne. For at komme til øen, må man gå gennem vandet og over Æbelø Holm.

Annonce:

Alternativt kan man selvfølgelig sejle, men der går ingen færger eller traktorture. Og for os er gåturen gennem vandet en af charmerne ved at besøge Æbelø.

Turen gennem vandet starter på Lindøhoved, hvor der er en stor parkeringsplads. Den var godt fyldt op den solrige og varme søndag, hvor vi havde samlet en lille gruppe geocachere for i fællesskab at gå over til øen. Turen gennem vandet er ca. 1,5 km lang og vi går den på ca. 30 minutter.

Før man planlægger en gåtur til Æbelø er det vigtigt at undersøge, hvornår det er højvande og lavvande. De to timer før og efter højvande er vandstanden så høj, at det bliver for farligt at krydse. Tidevandstabellen kan findes her: http://www.odensehavn.dk/filarkiv/pdf/Tidevandtabel_Gabet2015.pdf

Normalt vil vandet sjældent gå til over knæene, når man holder sig væk fra de fire timer omkring højvandet. Men det gjorde det ikke i år – for der var en forhøjet vandstand på 37 cm, så det gik pænt op på lårene på turen over. Men iført badebukser, så er det ikke noget problem.

Annonce:

bel rosefrederiksen artikel 090915 02Højere blev det altså ikke – vandet. Og koldt var det heller ikke.

Turen over til Æbelø Holm foregår primært på fast sandbund uden skaller, sten og tang. Vejen er mærket med pæle og selvom det er fristende at skrå over, så er det vigtigt at følge pælene, idet der kan være lumske huller og meget dybt vand væk fra ruten.

Det første land man sætter foden på, når man kommer i land fra vandet er Æbelø Holm. På store dele af Æbelø Holm, Dræet og på sydspidsen af selve Æbelø kan man i fuglenes ynglesæson opleve begrænsninger i, hvor man må gå. Men vejen hen over Æbelø Holm er det altid muligt at gå på. Selve Æbelø Holm er et skønt skue med strandenge og masser af vand.

bel rosefrederiksen artikel 090915 03Smukke Æbelø Holm med strandenge
bel rosefrederiksen artikel 090915 04Det er bare at følge markvejen, når Æbelø holm skal krydses

Når man har krydset Æbelø Holm så plejer vi at kunne fortsætte over Brådet til selve Æbelø. Brådet er en tange mellem de to øer og normalt bliver den ikke oversvømmet. Men det er den i år – faktisk er den næsten blevet spist helt af havet. Derfor står vi snart over for vandstykke nummer to.

bel rosefrederiksen artikel 090915 05Så står vi over for vandet for 2. gang i dag
Turen over er også her markeret med pæle. I modsætning til stykket mellem Fyn og Æbelø Holm er dette stykke dog sten og sten og sten. Og pludselig var vi endnu mere glade for at vi havde fået badeskoene med på turen.

bel rosefrederiksen artikel 090915 06Nogle nærmest går på vandet på det sidste stykke over til Æbelø

Næsten i land på Æbelø foregår det sidste stykke på det, der er tilbage af Brådet. Brådet var tidligere næsten det hårdeste stykke at krydse, fordi det var løst sand og sten og meget hårdt at gå i. I dag tog det ingen tid at krydse vandstykket og den sidste smule løst sand og sten var hurtigt overstået.

Lige inden vi kom i land følte vi os hensat til Skagen, for her kom vandet ind fra begge sider.

bel rosefrederiksen artikel 090915 07Resten af Brådet med løst sand og sten
bel rosefrederiksen artikel 090915 08Vi får minder om Skagen

Efter at have skiftet fra badesko til noget mere vandreegnet fodtøj og skiftet badetøjet ud med det almindelige tøj, så tog vi turen rundt om øen. Det første stykke gik hen over en stor strandeng. Der er slået et spor i græsset som man skal følge. Vi går altid med uret rundt, men der er flere muligheder for der er en del stier på øen.

bel rosefrederiksen artikel 090915 09Strandengen med det høje græs
bel rosefrederiksen artikel 090915 10Vi går altså på en sti, selvom det ikke ser sådan ud

Det første sted vi gjorde holdt var ved det vi plejer at kalde bunkeren. Det er nu et gammelt ralværk for grus og sten. Det blev brugt i 1930erne, hvor man gravede grus og sten ud af strandvoldene og sejlede det til Middelfart, hvor det blev brugt i byggeriet af den gamle Lillebæltsbro.

bel rosefrederiksen artikel 090915 11Udskibningsstedet for sten og grus til den gamle Lillebæltsbro

bel rosefrederiksen artikel 090915 12Selvfølgelig kan man tro at det her er en gammel bunkers

På turen rundt er der hele tiden noget at se på. Lidt tang på en sten. Nogle sten på en gammel jernstolpe. En lille larve. Og når man som vi er 10 mennesker af sted, så er der hele tiden nogen, der stopper op for at kigge på et eller andet.

bel rosefrederiksen artikel 090915 13Tang på en sten. Vi tror det håber på det snart er højvande igen
bel rosefrederiksen artikel 090915 14Sten på en jernstolpe. Hvem der har lagt dem der ved vi ikke
bel rosefrederiksen artikel 090915 15Lille larve
Vores videre tur gik om mod Æbeløs lille havn. Æbelø Havn blev især benyttet i tidsrummet 1930-1960, idet der omkring 2. verdenskrig boede ca. 50 mennesker på øen. Ved havnen ligger der en række sten ud i vandet – det er resterne af havnens tidligere mole og pga. de rolige vandforhold her ligger mange skibe for anker i dette område.

bel rosefrederiksen artikel 090915 16Øens lille ’havn'

På vores tur rundt på øen ser vi flere døde træer. Nogle er døde en naturlig død, mens andre bliver ’ringet’ og derfor går ud. Øen har tidligere huset en stor granplantage og der blev også plantet store mængder af ahorn ud på øen. De unge ahorntræer gror desværre gerne så tæt, at der komme meget lidt lys ned i skovbunden og så villigt, at andre planter og unge træer som eg, lind og bøg ikke kan etablere sig ordentligt.

Da Æbelø blev fredet besluttede man derfor, at skoven skulle være urørt skov med mulighed for at udvikle sig til en naturskov. For at hjælpe skoven tilbage, har man valgt at fjerne de unge ahorn og save en ring rundt i de ældre træer. De ringede træer vil med tiden gå ud og blive af stor betydning for de hulrugende fugle, svampe og insekter, der lever i dødt træ.

bel rosefrederiksen artikel 090915 17Dette træ er vist dødt af uden hjælp
bel rosefrederiksen artikel 090915 18Det er vist lidt tid siden, man har ringet denne ahorn
Efter en lille tur ind gennem skoven endte vi ude ved fyret. Fyret er fra 1883 og bygget i bornholmsk granit. Det er 18 meter højt. Fyret er bygget sammen med den tidligere fyrmesterbolig, men styres i dag automatisk.

For os er fyret turens vendepunkt og denne gang blev det også vores frokoststed – eller stranden neden for blev.

bel rosefrederiksen artikel 090915 19Fyret stikker lige op over beplantningen
bel rosefrederiksen artikel 090915 20Vi kan nu se nordkystens skrænter
bel rosefrederiksen artikel 090915 21Sten med tang-nederdele
bel rosefrederiksen artikel 090915 22Så smuk en udsigt mens vi spiser vores madpakker

Turen fortsatte nu hen mod de stejle skrænter på nordøstkysten. Dette område er specielt pga. Æbeløleret, der blev dannet for 55-60 mio. år siden. Det mørkegrå ler kan her ses på en åben profil af skrænten, hvor det ses liggende i store foldede lag.

For en del år siden var den åbne profil meget større, men i dag er en del af den skredet i vandet. Leret gør at området ned til stranden vanskeliggøres – for leret er glat og lumsk.

bel rosefrederiksen artikel 090915 23På toppen af skrænten er der en flot udsigt
bel rosefrederiksen artikel 090915 24På toppen over den åbne profil i klinten
bel rosefrederiksen artikel 090915 25Æbelø lerets flotte foldede lag ses tydeligt her på stedet
Det store indhold af mineralet smectit i leret kan indeholde store mængder vand og er med til at få store tunger af klinten til at skride ned.

Æbelø er en ældre ø og dukkede frem fra Kattegat, da Stenalderhavet trak sig tilbage for 8-9000 år siden. Bølgerne har siden gnavet sten og grus og ler væk fra nordsiden og aflejret det i læ på øens sydside, hvor det har skabt Brådet og Æbelø Holm.

bel rosefrederiksen artikel 090915 26Skrænten glider ned i store flader og danner store trappetrin
bel rosefrederiksen artikel 090915 27Og skulle der stå et træ eller tre, så glider de med
Vores tur var ved at nærme sig sin slutning. Vi kunne se ind på Brådet fra klinten og vi begyndte derfor at gå tilbage mod Brådet.
På vejen skal man forbi endnu et stort åbent område og ud af en fin markvej.

bel rosefrederiksen artikel 090915 28Udsigt mod Brådet fra klinten
bel rosefrederiksen artikel 090915 29Fin markvej – på et tidspunkt passerer vi en tæller, der holder øje med antallet af basøgende på øen
Tilbage ved Brådet lå vores badesko og ventede – tørre efter en del timer i solen. Brådet var nu ikke længere oversvømmet, men det var tydeligt at al sandet var blevet flyttet under en storm eller to og at der nu kun var stenene tilbage.

bel rosefrederiksen artikel 090915 30Brådet ved lavvande

Efter at have krydset Brådet og Æbelø Holm var det på tide at vade tilbage til Fyn. Vandet var på tilbagevejen noget lavere og gik os kun til knæene. Derfor kunne vi også pludselig se nogle spor på sandet, som vi måtte undersøge. De blev så lavet af en lille snegl.

bel rosefrederiksen artikel 090915 31Så takker vi af og forlader Æbelø
bel rosefrederiksen artikel 090915 32Lille snegl laver stort spor på havbunden

En dejlig dag sluttede med kaffe og kage på Lindøhoved. Turen over og hele øen rundt er på ca. 17 km og man skal sætte god tid af, for der er hele tiden noget at se.

Og på en så dejlig dag som den vi havde, med sol og en tidevandstabel, der gjorde, at vi kunne gå over om formiddagen og retur sidst på eftermiddagen, må man ikke forvente at have øen for sig selv. Rigtig mange gik over, men vi tror der var lige så mange som sejlede over i kajak eller med skib.

Vi kan kun anbefale en tur til Æbelø.
Se flere spændende beretninger på Helle og Sørens hjemmeside

 

 

Annonce

Fakta om Camping i Danmark

Farten i Danmark

50 km i byer (hvis ikke andet er skiltet)

80 km uden for byer, dog kun 70 km med påhængskørertøj (hvis ikke andet er skiltet)

90 km på motortrafikvej, dog kun 70 km med påhængskørertøj

110 – 130 på motorvej, dog kun 80 km med påhængskørertøj

HUSK i Danmark skal man ALTID have lys på køretøjet og sikkerhedsseler på. Det er tillige obligatorisk at der forefindes en Advarsels-trekant i køretøjet, samt det anbefales at man har en brandslukker, forbindingskasse, samt sikkerhedsveste i bilen.

Valuta

DKK 1 krone = 100 øre.

Dokumenter

Dokumenter du skal have med: Almindeligt dansk kørekort og campingpas.

Forsikringer

Når man kører bil i Danmark, skal bilen som minimum have en almindelig ansvarsforsikring. Campingvognen behøves ingen forsikring, det er op til en selv.

Vigtige telefonnumre

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi ring 112

Vejhjælp: Falck 7010 2030 – Autohjælp(SOS) 7010 8090

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information