soeby artikel 2 02

At campere med campingvogn kontra ferie i en autocamper, er to forskellige ting. Hvor forskellig, satte vi os for at finde ud af.

Annonce:

Vi er meget glade for vores campingvogn. Den er rimelig stor, og med pladsen i vores fortelt, synes vi, at der er plads nok til os alle, uden at vi føler os klemt på noget tidspunkt. På vores ture både i Danmark og udlandet, har vi ofte set familier på tur i autocampere. Når vi sammenligner størrelsen på vores campingvogn med størrelsen på de fleste autocampere, har vi hidtil gået ud fra at:

  • Ferie i en autocamper er lig en ferie under meget trange forhold
  • Man sidder i de samme sæder hele ferien igennem
  • Man ikke har roen ved en fast base på campingpladsen, men hele tiden er på farten og i opbrud

Men kan dette nu også være rigtigt? Det er et faktum, at salget af autocampere er stigende (trods skyhøje priser), så der må være mange mennesker, der ser anderledes på det at campere med autocamper end os. Hertil kommer så, at vi kun har set autocampere indvendigt på messer, og aldrig prøvet at være på tur i en sådan. Vi har derfor ikke rigtig noget at have vores holdninger vedrørende autocampere i.

Vi bestemte os derfor for at se hvordan vi som en børnefamilie (og med et handicappet barn) ville have det på ferie i en autocamper. 

At campere med campingvogn kontra ferie i en autocamper, er to forskellige ting. Som ejere af en campingvogn plejer vi at vælge en campingplads i nærheden af de steder og seværdigheder, vi gerne vil besøge. Her stiller vi så campingvognen, og efter et par timer er forteltet oppe og stole, borde, lamper m.m. kommet på plads. Når dette er overstået, har vi en hyggelig og rummelig base for vores ture i omegnen. Her er der ikke den store forskel når det gælder en autocamper. Her skal der ikke stilles fortelt op. Man kører bare ind på pladsen, sætter strøm til, ruller markisen ud, og stille campingstole og –bord frem. Det tager ca. 15 min, at komme på plads med en autocamper. Man har selvfølgelig ikke den samme plads som i en campingvogn med fortelt, men det er hurtigt og let.

Annonce:

Men hvor er det store forskel så? Efter vores mening er det, at når man har stillet sin campingvogn op, er ens bil fri til ture og transport uden at man skal tænke på campingvogn og ens ting og sager. Man kan stille møbler m.m. ind i forteltet og køre i bilen og stadig have sin base intakt. Dette kan man ikke med en autocamper. Skal man ud at køre, skal man have alle sine ting med. Dvs. pakke møbler, strømkabler m.m. ned inden man kan tage af sted. Når man så kommer tilbage til campingpladsen, skal alt pakkes ud og stilles op igen. 

Mange har derfor cykler med i autocamperen. Så er man fri for at pakke alt ned ved ture, da man enten kan bruge cykler til at komme rundt eller bruge busser og tog.  Dette er dog ikke mulige transportmidler for os. Vores yngste datter er kørestolsbruger, og vi er derfor 100% afhængig af en bil som transportmiddel. Så hvis valgte at bruge en autocamper på samme måde som vores campingvogn, ville det vi ikke kunne foretage en fair sammenligning. I stedet valgte vi at planlægge vores ferie i en autocamper ud fra en autocampers stærkeste egenskab – nemlig mobilitet. Dvs. se og opleve ting om dagen og overnatte på en campingplads på vejen til de næste oplevelser.

Autocamperen

Vi fik mulighed for at prøve en af PJ Caravans autocampere i april måned 2006. Det var en Detleffs Globetrotter alkovevogn, som indgår i PJ Caravans udlejningsprogram. Vi blev meget overrasket over indretningen. Der var rigeligt plads til 4 personer – både hvad senge og opholdsplads angår. Vognen var meget lækkert indrettet, og der var et strejf af luksus overalt. Udover 4 sovepladser (alle med springmadrasser), var der en siddegruppe til 4 personer, et godt indrettet køkken og badeværelse med brusekabine. Vi havde lidt problemer med at få Sissels autostol placeret ordentligt. Sissel kan ikke sidde oprejst selv, så hendes autostol fylder lidt mere end normale autostole. Men det lykkedes, så også Sissel sad godt og sikkert på turen.

Sissels kørestol kunne ikke komme ind i autocamperen. Men der var en stor garage (bagagerum) bagerst i camperen, hvor Sissels kørestol kunne være uden problemer. 

Image

En autocamper er en stor bil. Vores egen bil er en Fiat Ducato minibus, så vi er vant til at køre i stor bil. Alligevel var vi lidt spændte på, hvordan den ville være at køre i, da den var meget større end vores egen bil. Men den frygt var ubegrundet. Efter 10 minutter havde vi vænnet os til bilens størrelse og kunne køre den som en almindelig bil.

Video - Del 1:

Gå til del: 1 - 2 - 3

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information