autocamper1 000

Vores første stop med autocamperen var Fehmarn. For os havde øen hidtil kun fungeret som et fartbump på vores ture sydpå. Men nu skulle vi se nærmere på øen.

Annonce:

Fehmarn

Vi tog af sted fra Glostrup ved middagstid med campingpladsen Wulfener Hals på Fehmarn som mål på vores første dag. Turen fra Glostrup til Rødby gik uden problemer. Det var dejligt at kunne køre hurtigere en 80 km/t, som vi er vant til med campingvognen. Men det har sin pris. Autocamperen er en stor vogn med ditto luftmodstand, så brændstofforbruget var stort. Med en gennemsnitshastighed på ca. 110 km/t. skal man ikke forvente at køre meget mere end 5 km. pr. liter diesel. Da vi kom i land i Puttgarden kørte vi direkte til campingpladsen. Vi havde kodet adressen ind i vores GPS og blev ledt direkte til campingpladsen. GPS’en var sat til at finde korteste rute, hvilket medførste en del små veje og en enkelt grusvej, men vi kom til campingpladsen uden problemer. Turen havde i alt taget ca. 6 timer.

Wulfener Hals er en fantastisk campingplads. Den er stor – meget stor – og har mange fastliggere. Det er er rigtig dejlig plads, og den henvender sig især til udøvere af vandsport. Der er mulighed for sejlsport, windsurfing, vandski og pladsen har sin egen dykkerskole.  I april måned var sæsonen ikke rigtig kommet i gang endnu, så der var stille og roligt på pladsen. Vi blev anvist en plads helt nede ved Fehmarn Sund, så vi havde en fantastisk udsigt. Indskrivning på pladsen skete hurtigt og med tysk grundighed. Der tales engelsk i receptionen, så manglende tyskkundskaber er ikke en hindring. Toiletbygninger var helt nye og meget rene og indbydende. Desuden er der frisør, restaurant, ponyridning, golfbane, cirkus, legepladser, swimmingpool og udendørs opvarmet spa-pool på pladsen. Vi var faktisk helt kede af, vi kun skulle være der en enkelt nat. Vi har altid set Fehmarn som en bump på motorvejen når vi skulle til sydeuropa, men på vores vej ad småveje på øen, så vi mange hyggelige byer og steder. Fehmarn er derfor et sted vi nok vil vende tilbage til og udforsket lidt nærmere.

Efter at have parkeret autocamperen, sat strøm til og sat de bagerste støtteben ned (det tog under 10 min.), var vi klar til at lave aftensmad. Med campingvognen plejer vi at bruge ca. 1½ time på at få vogn på plads, få fortelt op og stille ting på plads, så her har autocamperen også en klar fordel. Ulempen er så, at man ikke har så meget plads at være på som i en campingvogn med fortelt. Køkkenet i autocamperen var godt indrettet, og aftensmaden kom hurtigt på bordet. Siddegruppen gav god plads til fire personer. Efter aftensmaden sad vi og hyggede et par timer, og gik derefter i seng.

Annonce:

Der var en dobbeltseng bagerst i autocamperen og en dobbeltseng i alkoven over førerhuset. Vi valgte at lade vores børn sove i sengen bagerst i bilen. Vi havde nemlig problemer med at løfte Sissel op i sengen i alkoven. Vi voksne sov derfor oppe i alkoven. Begge senge målte 140 cm i bredden. Oppe i alkoven var der lidt lavt til loftet, men vi fladt hurtigt i søvn og mærkede ikke mere til det.

Vi vågnede om morgenen efter en god nats søvn, og efter morgenmaden hev vi strømstikket ind, slog støttebenene op, og så var vi på vej igen.

Meereszentrum Fehmarn

Vores mål denne dag var saltvandsakvariet Meereszentrum Fehmarn hvorefter vi skulle til Berlin. Igen en stor fordel ved en autocamper.  Man har ikke en campingvogn på slæb, så man er meget mobil og kan se og opleve ting og steder undervejs uden at tænke på parkering o.l. af campingvognen.

Der var rigeligt med parkeringspladser med saltvandsakvariet, og selve akvariet var en stor oplevelse for vores børn. Det er delt op i to temaer – koralrev og hajer.

Koralrevet var en meget flot oplevelse. Man har bygget en masse akvarier ind i væggene i nogle gange. Disse gange er meget mørke, og akvarierne er stærkt oplyste, så de farvestrålende fisk og plante står stærkt frem. Vores ældste datter Line var meget optaget af de mange forskellige og fremmedartede fisk og vanddyr, mens Sissel mere var optaget af de stærke og lysende farver. Akvariet havde et tema – ”Find Nemo” – og man havde derfor puttet en fisk, der lignede fisken Nemo fra tegnefilmen af samme navn, ned i mange af akvarierne. Et ret god ide. Det fik børnene til at bruge meget tid ved akvarierne, og spørgelysten var stor.

Meereszentrum Fehmarns afdeling for hajer er stor. Først ledes man ind i en glas tunnel under et bassin. Her kan man så opleve at stå under vandet og kigge op på hajer og rokker. Det var rigtig flot, men vi havde nok ventet os lidt mere. Det skulle jo være Nordeuropas største bassin med hajer, men de hajer, vi så der, var ikke særlig store. Det var bassinet heller ikke. Men børnene kunne lide det, og det var hovedsagen. Fra tunnellen kom vi ud til den obligatoriske souvenirbutik og et cafeteria. Af hensyn til børnene skjulte vi vores skuffelse, drak en kop kaffe og et par sodavand, og indstillede os på at køre til Berlin. Men på vejen ud, blev vores skuffelse gjort til skamme. Vi kom ind i en kæmpe hal med et kæmpe bassin. Og i det – nogle kæmpe, frygtindgydende hajer. Det var utrolig flot. Lyset spillede ned gennem vandet og afslørede et skibsvrag på havbunden samt nogle skræmmende skygger af fisk, der – når de kom tæt på – viste sig at være hajer på 2 til 4 meters længde. Helt igennem en spændende oplevelse.

Da vi var færdige med Meereszentrum Fehmarn satte vi kursen mod Berlin. Igen var det dejligt at kunne komme der ud af med 130 km/t mod 80 km/t med en campingvogn på slæb. Vi kom til Potsdam uden for Berlin efter ca. 6 timer. Vi havde gjort holdt undervejs for at spise, og her opdagede vi en ny fordel ved autocamperen. Der var varmt vand selvom vi ikke havde 220V tilsluttet.

Video - Del 2:

Video - Del 3:

Gå til del: 1 - 2 - 3

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

• I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer.

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side