skt hans klim strand 2011 01

Vi har netop tilbragt nogle dejlige dage på Klim Strand Camping. Som altid havde vi et fantastisk ophold på denne luksuscampingplads, men hvad vigtigere er, at vi tilbragte dagene sammen med næsten hele vores familie.

Annonce:

At camping er en helt unik ferieform, er de fleste klar over. Men camping giver også nogle helt specielle muligheder for at være på ferie sammen med ens familie – og det uden at det behøver at koste det hvide ud af øjnene.

Mine forældre har været campister i en menneskealder, og som barn var vi altid på camping i vores ferier. Først med telt, og siden med campingvogn. Men alder sætter med tiden begrænsninger for os alle. Og når man kommer op i årene er det ikke altid at ens kræfter rækker til sætte fortelt op, hente vand, tømme spildevand m.m.. Sådan er det for mine forældre, og sådan er det sikkert for mange andre også.

Men selv om man har måtte sælge sin campingvogn, er det stadig muligt at tage med på camping og nyde nogle feriedage sammen med den øvrige familie. De fleste campingpladser tilbyder hytter til deres gæster, så derved kan ens venner og familie også opleve campinglivets glæder - selvom de ikke selv har en campingvogn, autocamper eller telt.

Så da vi alligevel skulle en tur til Jylland over Skt. Hans, besluttede mine forældre at støde til os på Klim Strand så vi alle kunne holde Skt. Hans aften sammen.

Annonce:

Hytterne på Klim Strand ligger stort set nede på stranden. De er i første række til vandet, og alle hytterne har eget bad, toilet og køkken. Helt perfekt til mine forældre.

Vi ankom til Klim Strand sent onsdag aften. Faktisk var receptionen allerede lukket, da vi kom til pladsen, men mine forældre havde checket os ind tidligere på dagen, så vi kunne komme ind og stille op alligevel.

Vores 'setup' – Line og hendes veninde sover i det lille pop-up telt

Denne sommer rejser vi med vores Caravelair Venicia 480 og et Ventura Pacific 300 fortelt. Det tog under halvanden time at komme på plads, og så var vi klar til at nyde årets længste dag. Ann Karina og jeg har ofte diskuteret om afstanden fra vores hjem lidt uden for København til Klim i Nordjylland betyder noget for lyset. Ann Karina mener, at der er lyst til senere på aftenen i Nordjylland end i København. Jeg er ikke helt overbevist, men uanset hvad – så var det en meget smuk aften, og det var dejligt at både se og høre Vesterhavet igen :)

Næste dag ville vi gerne have sovet lidt længere end normalt, men vi blev vækket af Line og hendes veninde. De ville gerne have morgenmad, inden de skulle op i campingpladsens indendørs badeland. Klim Strand Camping har både et indendørs legeland og et indendørs badeland. Der er altså masser at tage sig til for børn og unge – også selvom vejret ikke lige arter sig.

Line og hendes veninde Mathilde

Vejret var nu fint mens vi besøgte pladsen, så Line og hendes veninde bestemte sig for at opleve stranden og klitterne til hest. Klim Strand samarbejder med stutteri Valhalla, der har mange islandske heste gående på en mark lige ved siden af campingpladsen.

Man kan f.eks. ride langs stranden og opleve blandt andet fiskekutterne på Thorup Strand, og det var netop hvad Line og hendes veninde ville prøve.

Skt. Hans på Klim Strand Camping
Line var lidt nervøs. Hun har nemlig ikke redet så mange gange

Mathilde er mere rolig. Hun er vant til at ride, så hun glæder sig bare til at komme af sted

Det er også muligt opleve solnedgangen over Jammerbugten fra hesteryg, eller ride helt ud til Danmarks eneste fuglefjeld, Bulbjerg. Skulle man føle sig lidt usikker og foretrække en mere rolig tur, kan man få privatundervisning i folden for dermed at være bedre rustet til en evt. senere tur i naturen.

Skt. Hans på Klim Strand Camping
Pigerne skulle på tur ud til Thorup Strand, hvor kutterne stadig trækkes op på stranden

Pause, inden turen går hjem til campingpladsen igen

Pigerne kom hjem efter et par timer – gennemblæste og trætte. Men en hurtig tur i badelandet gav ny energi, og så var det blevet tid til at mødes med mine forældre på campingpladsen restaurant. Her skulle vi spise sammen, inden vi skulle ned på stranden til det traditionelle Skt. Hans bål.

Skt. Hans på Klim Strand Camping
Aftensmad med familien på restauranten på Klim Strand. Vi har spist der flere gang og maden er rigtig god og og priserne er rimelige.

Efter maden hyggede vi en times tid på terrassen ved mine forældres hytte . Og så var det blevet tid til at gå ned på stranden og se på bålet

Jeg tror, det er et af de største Skt. Hans bål, jeg nogensinde har set. Røgen og flammerne dannede et fantastisk skue med Jammerbugten som baggrund. Det var meget stemningsfyldt og vi havde alle en dejlig aften.

Skt. Hans på Klim Strand Camping
Bålet var meget stort – et af de største som jeg har set

Mange af campingpladsens gæsten var gået ned for at se bålet

Der var uddelt sangtekster, og der blev akkompagneret på trompet

Skt. Hans på Klim Strand Camping
Båletalen blev holdt af Ole Stavad (tv) og arrangementet blev styret af lejrchef Jan Jepsen

3 generationer på camping sammen

Så er bålet næsten brændt ned, og de fleste gæster er gået tilbage til campingpladsen.

Næste dag sagde vi farvel til mine forældre, der kørte tilbage til København. Selv skulle vi blive weekenden over på campingpladsen. Vi holder meget af både campingpladsen og naturen omkring den, så der var steder, der skulle genses.

Måske er denne historie for privat til at være interessant på en portal som AltOmCamping.dk. Men jeg synes alligevel den er relevant, for den understreger netop en af de helt unikke sider ved camping – nemlig at camping er for hele familien. Havde vi nu valgt at tage på charterferie til f.eks. Sydeuropa, havde mine forældre ikke haft mulighed for at holde Skt. Hans aften med os. Men nu kunne vi mødes og have nogle dejlige dage og oplevelser sammen.

Så jo – camping er for alle, og jeg ville ikke undvære de dejlige oplevelser, som camping giver mig.

Links:
Relevante Link(s) : Klim Strand Camping
Se også: Sommertur til Klim Strand | Video fra Klim Strand Camping

Annonce

Fakta om Camping i Danmark

Farten i Danmark

50 km i byer (hvis ikke andet er skiltet)

80 km uden for byer, dog kun 70 km med påhængskørertøj (hvis ikke andet er skiltet)

90 km på motortrafikvej, dog kun 70 km med påhængskørertøj

110 – 130 på motorvej, dog kun 80 km med påhængskørertøj

HUSK i Danmark skal man ALTID have lys på køretøjet og sikkerhedsseler på. Det er tillige obligatorisk at der forefindes en Advarsels-trekant i køretøjet, samt det anbefales at man har en brandslukker, forbindingskasse, samt sikkerhedsveste i bilen.

Valuta

DKK 1 krone = 100 øre.

Dokumenter

Dokumenter du skal have med: Almindeligt dansk kørekort og campingpas.

Forsikringer

Når man kører bil i Danmark, skal bilen som minimum have en almindelig ansvarsforsikring. Campingvognen behøves ingen forsikring, det er op til en selv.

Vigtige telefonnumre

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi ring 112

Vejhjælp: Falck 7010 2030 – Autohjælp(SOS) 7010 8090

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side