Sommerferie ved Mosel

Her kommer anden og sidste del af Mona og Kai's dejlige beretning fra deres tur til Mosel denne sommer.

Annonce:

Sommerferie ved Mosel
Koblenz

Mandag tog vi til Koblenz og Deutches Eck med både Rhinen og Mosel i rigelige mængder. Da vi kørte ind i byen, reklamerede de med over 10.000 P-pladser, så YES tænkte vi med et smil om læben. D frøs dog hurtigt fast, for MERE end 10.000 andre havde med samme smil om læben bevæget sig ind i Koblenz i egen bil. Så det var en mareridt at hitte en p-plads og Kai var lige ved at gå op i en spids... men langt om længe fandt vi en parkeringplads - endda ikke så langt fra Deutche Eck. Så vi fik smidt bilen ind i båsen og bevægede os med mad, vand og kaffe i rygsækken ud mod "det berømte hjørne".

Vejret var ikke det bedste, lidt gråt og trist og "Kejseren" var lidt skæmmet af en del restaurering, men det betagende syn ude på floderne gik vi ikke glip af - sikken en trafik og uhhh, det var spændende at se på.

Sommerferie ved Mosel
Koblenz

Annonce:

Tirsdag blev en hjemmedag i campingvognen og Treis Karden. Det regnede meget natten forinden og endnu engang blev vi stolte over "Adriane". Selv om regnen styrtede ned udenfor gennem store dele af natten, var der ikke skyggen af fugt på vinduerne inde i vognen om morgenen, selv om vi alle fire og Asta alle sov i vognen gennem hele natten.

Sommerferie ved Mosel
Treis Karden

Vi havde planlagt at tage på sejltur på Mosel til Cochem, men vejret så lidt dystert ud om morgenen, så vi valgte at udsætte turen, da campingmutter mente at vide at vejret ville være bedre dagen efter. Formiddagen gik med at handle ind og i Treis Karden er der bl.a. to store butikker: en Norma, som var a'la Lidl og Fakta og så en Edeka, som var en endog meget dejlig butik. Den benyttede vi os en del af og begge butikker lå heldigvis indenfor 5 minutters gang fra campingpladsen, så det var rigtig rart.

Vi benyttede os også at lejligheden til at gå-tur rundt i Treis Karden. Treis lå på "vores" side af Mosel og Karden på den anden side, men byerne hører sammen som en by. Vi fandt en god is-café oppe på torvet og nød den gode italienske is i hyggelige rolige omgivelser. Roen blev dog afbrudt da den lokale kat lige kom forbi nabobordet, hvor to Cairn Terriers var med på tur - DER kom der liv i kludene.

Solen var for længst kommet frem og dermed varmen. Så da vi gik langs floden tilbage til campingpladsen, så var det i fuld sol med masser af stemning og med varmegrader tæt på de 30. Kai fotograferede lige et lækkert hus med første parket udsigt til floden, og jeg gik så lige og dagdrømte om en "bette feriebolig" - drømme er jo gratis, selv de mere ekstravagante :).

Onsdag skulle vi på sejlads på Mosel med turbåden fra Treis Karden til Cochem, en smuk tur på cirka en times tid. Vi kunne vælge mellem enten et ophold på 5 timer eller 5 kvarter og vi valgte det sidste. Selv om Cochem er en smuk gammel by, vi havde glædet os til at se, så var den for tætpakket med andre forventningsfulde turister i de meget smalle gader. Det tog lidt at glæden. Men vi havde en dejlig stund i byen, og selve formålet med turen var også sejlturen op og ned af Mosel med de mange smukt belligende byer. Vi var inde på en lille restaurant for at få lidt at spise, og der tog de lidt mere nonchelant på at vi havde Asta med. Vi fik med et smil lov til at komme indenfor, selv om vi havde hende med.

Pigerne begyndte så småt at få hjemvé, så vi valgte at korte ferien af med et par dage. Det var hele tiden planen at vi ville begynde turen nord på, Torsdag, men vi havde så tænkt på at finde en campingplads, hvor vi kunne slå os ned på et par dage. Men vi valgte altså at bryde op 9.15 torsdag morgen og køre nordpå igen.

Det blev en lidt sej tur på 600 km, men vi ville gerne nord for Hamborg, for så var der trods alt kun lidt over 300 km hjem om fredagen. Nede omkring Bremen gik trafikken helt i stå, men vi var utroligt heldige at det skete, da vi ude for en p-plads. Vogntoget blev svinget ind på P-pladsen, og vi satte os til rette i campingvognen og nød en god frokost mens vi kiggede ud på alle de andre billister på A1, som sad og næsten ingen vegne kom. Vi holdt også stille, men det var med frokosten foran os, så det var ikke så galt endda.

Efter lidt problemer igen ved Hamburg, ankom vi til Elbdeich Camping ved Kollmar, ca. 40 km nordvest for Hamburg, ved ca. 19.45 tiden. Den campingplads er nok en af de hyggeligste, vi endnu har været på, og er man til fred og ro uden udefra kommende støj, så kan vi klart anbefale den campingplads. Græsset var som vat at gå på og vi nød at nulre vores bare tæer i det bløde græs. Vi fik forklaringen af campingfatter, som faktisk talte en blanding mellem dansk og norsk, at det var pga. den særlige undergrund og beliggenheden så tæt på Elben der gjorde at græsset aldrig tørrede ud.

Sommerferie ved Mosel
Elbdeich

Fredag morgen tog vi den sidste tørn hjemad og holdt sidste pause i Tyskland på "Hüttener Berge" som mange måske har stiftet bekendtskab med, når de enten er nord eller sydgående på A7. Vi var hjemme ca. 17.30 og fik tømt bagagerummet over i campingvognen og lagt pigernes bagage og andet i bilen og kørte dem hjem. Hjemme hos pigerne ventede der os en god gammeldaws flæskesteg med det hele, så det var herligt. Vi var alle møre i betrækket, men rig på oplevelser efter en dejlig tur til Mosel :)

Sommerferie ved Mosel
Treis Karden

Sommerferie ved Mosel
Elbdeich

Efterskrift:

Kørt km ialt: 2073 km
Antal km kørt med campingvogn: 1918 km
Antal km kørt uden campingvogn: 155 km
Gennemsnitlig km pr. l.: 8,91 km/l
Benzinforbrug: 232,44 l. Af en samlet pris på 2555,- kr.
Bilen er en Ford Mondeo 2.0 145 HK
Campingvognen er en Adria Unica B Exclusive 502 UP. Egenvægt 975 kg. Totalvægt 1300 Kg.

En ting man bør huske, når man skal lægge mange kilometer under hjulene, er at være klædt på til det. Det nytter ikke at man ligner en der nødvendigvis er trådt ud af et modeblad. Tøjet skal være løst og rart at sidde i bilen i - og det i mange timer. Hold pauser, giv jer tid og lad være med at være alt for meget slaver af uret, for så bliver det en sur tørn. Lad selve transporten til bestemmelsesstedet være en del af ferien.

Sørg for godt med væske og frugt og så lige det obligatoriske chokolade i ny og næ, for at give kroppen lidt umiddelbar hurtig energi... (man kan altid løbe den af sig igen når man begynder at trave rundt som turist....). Desuden skal du have in mente at DET GÅR langsommere med en campingvogn bag på, og det kan være lidt hårdt ikke at have følelsen af de 130 km/t, man måske normalt farer frem med, når man kører uden campingvogn... psykologien spiller en et puds ind i mellem, men frem det kommer man jo altid... Så god fornøjelse og god tur :)

Links:
Relevante Link(s) : Mona's og Kai's hjemmeside
Gå til del: 1 - 2

 

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information