Vores tid på Marina Di Venezia nærmer sig sin afslutning, men det gør vores oplevelser i Italien bestemt ikke. Inden vi pakker ned og kører videre sydvest på til Toscana, sejler vi en tur til Venedig, hvor den transportmæssige infrastruktur som bekendt foregår til vands, i vandbusser, vandtaxa'er og de romantiske gondoler. 

Annonce:

En lille kilometer fra campingpladsen, ligger havnen Punta Sabbioni. Her kan du tage hen, sammen med alle de øvrige turister på hele Lidotangen og hvis du er heldig, kan du nøjes med at vente måske en lille halv times tid, før du kan komme ombord på en båd, der mest af alt minder om sild i en tønde. Her kan du så stå i de næste 30 min. overfarten til Venedig den tager.


Der kan være lang kø og ventetid, på at komme med til Venedig fra Punta Sabbioni.

Men vil du undgå alt dette mylder og vil du undgå at være en del af køen, du ser på ovenstående billede, så får du her et top hemmeligt  fif til, hvordan du kan komme til Venedig på alternativ vis, og ikke mindst under betydelig mere afslappede forhold. Husk fidusen er top hemmelig, så du må ikke fortælle den videre til nogen. Hvis alle begynder og bruge dette alternativ, så er fidusen ligesom gået af fløjten. ;-).


Treporti Havn. Vandbussen stopper lige bag det store hus.

Annonce:

I stedet for at køre til havnen i Punta Sabbioni, så kører du til havnen i Treporti. Den er meget nem at finde, da du bare skal fortsætte lige ud indtil du ender i havnen. Der er gode parkeringsforhold med opsyn og betaling. Spids ørene, nu kommer fidusen....


Stoppestedet bag huset.

Tata... Bag det hvide hus, med det røde tag, finder du et stoppested til Venedigs vandbusser - også kaldet "Vaporetto". Du kan ikke købe billetter på stedet, men det kan du til gengæld ombord på vandbussen. Du skal blot henvende dig til besætningen. Billetten koster 6,50 Euro pr. person og gælder til alle ACTV-vandbusserne de næste 60 min. Bemærk du i selve Venedig kan købe forskellige rabatbilletter der gælder i 6 timer, 12 timer, 24 timer, 3 dage, en hel uge, gruppebilletter osv. osv. Så overvej hvor meget i har tænkt jer at sejle rundt i Venedig med vandbusserne, og køb den rigtige billet fra starten af.


Både "LN" og "13" sejler til Venedig.

Fra Treporti kan man påstige to vandbus linjer, hhv. "Linje 13" og "Linje LN". Begge ruter kan føre dig til Venedig, men på forskellig vis. Vores anbefaling er i tager "Linje LN" og tager den hele vejen til endestationen - Fundamente Nove. "Linje LN" sejler fra Treporti en gang i timen, på minuttallet 10.


Fundamente Nove. Blot 1 km fra Markuspladsen og 700m fra Rialtobroen.

Fundamente Nove er måske ikke det mest spændende sted at lande i Venedig, det kan vi hurtig blive enige om. Men det spændende ligger i, at Markuspladsen, Klokketårnet, Dogepaladset, Gondolerne og alle de andre turister ligger blot 1 km og et kvarters tid på gåben væk fra Fundamente Nove. Den berømte Rialto bro og Canal Grande ligger blot 700m fra Fundamente Nove. Så med mindre man er gangbesværet, så er det slet ikke noget problem at lande i Fundamente Nove. Vejen til både Rialto broen og Markuspladsen, går tværs igennem Venedigs indre ældgamle bydel, hvilket i sig selv er en oplevelse for sig.


Der er rigtig god plads på vandbussen fra Treporti til Venedig.

Fordelen ved dette alternativ er, i slipper for at stå i den lange kø i Punta Sabbioni, men kan gå direkte ombord på vandbussen og oven i købet vælge mellem mange forskellige siddepladser. Desuden oplever i en del af ø'erne i Venedigs Lagune. Især de flotte og farverige huse i Burano er et besøg værd.


San Zaccaria promenaden i Venedig. Det rene turist mekka.

Hvis den omtalte gåtur på ca. 1km igennem Venedigs indre by ikke er noget for jer, så fortvivl ikke. Ved ankomst til Fundamente Nove, skifter i blot til vandbus "Linje 42", så bliver i sejlet til samme sted hvor bådene fra Punta Sabbioni ankommer - nemlig San Zaccaria havnepromenaden, blot få minutters gang fra Markuspladsen og Dogepaladset.


Det er dyrt at gå på café i Venedig. Pas På.

Inden vi fortsætter videre fra San Zaccaria, tager vi plads på en café for at få lidt frokost. Det skulle senere vise sig vi i den grad fortrød, vi ikke var opmærksomme på hvor vi satte os ind. Vi var sultne, vi var tørstige, det var møg varmt - så vi skulle bare ned og sidde og have noget at spise. Det endte så med vi satte ind det første og bedste sted vi kom til.


Regningen for vores frokost - 108 Euro. Tips Not included.

Godt 45 min. senere var vi blevet ikke mindre end 108 Euro fattigere, for en gang frokost til to personer. Mine øjne var tæt på at vende vrangen ud af, da jeg så regningen. Jeg var sikker på der måtte være sket en misforståelse. Vi vidste godt Venedig var dyr, fra vores sidste besøg i 2007. Netop derfor havde vi i første omgang sat os for, at nøjes med en Banana Split og kop kaffe, hvis det var rigtig dyrt. Men så fremgik det af menukortet, at vi kunne få en Wienerschnitzel til 14 Euro. Det må siges at være en okay pris, for en Wienerschnitzel i Venedig. Så dem bestilte vi 2 stk. af. Banana splitten ville vi nu ikke undvære, så den kom med som dessert.

Det skulle så vise sig, at de 14 Euro var for Wienerschnitzel alene, så blev der lagt 6 Euro oveni for Pommes Fritter til, samt 2 Euro for en lille bitte remulade til Pommes Fritterne. Nederst på regningen blev der opkrævet 11 Euro for noget de kaldte "Servizio", hvilket man ikke skal være nogen sprogprofessor for at regne ud betyder "Service" på dansk. Da vi spurgte til de 11 Euro, kom vi frem til at de dækkede for brug af bestik, glas og tallerkener. He He, ja den er god nok, det var hvad de 11 Euro skulle dække. Mon man kunne have bedt om at få Wienerschnitzel serveret på borddugen og spise med fingrene, for at spare de 11 Euro He He.

Nu kommer det bedste af det hele. Hatten af for tjeneren. Helt uden at grine, og ved at holde masken fuldstændigt, var tjeneren i stand til gentagne gange at understrege "Tips are not included Sir !!!". He He. Da han nævnte det for tredje gang, kun jeg ikke lade være med at sige "Oh yes yes, my friend. The 11 Euro for servizio is your tips. Thank you and Ciao !!". Nå ja, lige til sidst - Bemærk lige de 6 Euro for 1 liter postevand, så er den også betalt. He He.
Hvad kan man lære af det? Umiddelbart er to ting nært for. 1) Lad vær' med at spise løs af menukortene på San Zaccaria eller Markuspladsen, det er det rene røveri. 2) Tag et par sandwich og vand med hjemmefra.


Dogepaladset - eller Palazzo Ducale på Italiensk.

Dogepaladset - eller Palazzo Ducale på Italiensk - er en gammel regeringsbygning fra dengang den Venezianske Republik fandtes. Bygningen har også har været anvendt som justitspalæ og bolig for dogen. I en lang periode var Dogepaladset den eneste bygning i Venedig der måtte bruge betegnelsen "Palazzo" (Palads).
Byens kanaler, gondolerne osv. er selvfølgelig nok byens største attraktion, i hvert fald er det byens varetegn. Men som enkelt stående attraktion er Dogepaladset det de fleste også aflægger et besøg når de ankommer til byen.


Travlhed på Canal Grande i den fjerneste ende, ved banegården for fjerntog. 

Køen for at komme ind i Dogepaladset var nok en god times tid. Det orkede vi ikke at sidde og vente på i varmen. Så vi fortsatte vores tur rundt i byen over Markuspladsen og få hilst på de små duer. Over Markuspladsen fortsatte vi ned til San Marco stoppestedet, hvor vi havde sat os for at opleve lidt af Venedig fra den side hvor Venedig skal opleves, nemlig vandvejen. Første tur var en tur ned af Canal Grande med Vandbus "Linje 1", den førte os hele vejen fra den ene ende til den anden ende af Canal Grande.


Klokketårnet på Markuspladsen og Dogepaladset set fra vand siden.

Canal Grande ender ved Venedigs banegård for fjerntog, her fortsatte vi bag med vandbus "Linje 41" som bragte os hele vejen rundt om Venedig. På billedet ser vi igen klokketårnet og Dogepaladset fra vandsiden.


Typisk beboelseskvarter i Venedig.

Her er vi kommet ind bag Venedigs turistprægede facade. Billedet viser en typisk boligblok, med tilhørende "Parkeringsplads" til familiens båd. Nøjagtig på samme måde som vi kender det fra almindelige boligblokke hvor der er lavet plads til bilerne.


Man møder mange særlige fartøjer på turen gennem Canal Grande.

Undervejs på sejlturen rundt om Venedig, møder man interessante og pudsige ting. Feks. denne 4-mands kano der træner, midt blandt vandbusser, taxa'er, fragtbåde og gondoler.


Mærsk Container Liner ? - Næppe.

Måske ikke lige Mærsk standarden for container transport.


Et af de maneg luksus yachter der ligger til i Venedig.

Det er ikke alle der kan leve med at benytte de offentlige vandbusser og vandtaxa'er. Der findes mennesker der ikke mener der er tilstrækkeligt højt til loftet i disse offentlige transport midler. Derfor har de ganske enkelt medbragt deres helt eget fartøj, til at komme rundt i byen med. På billedet er vist en af de mindre yachter vi mødte på turen.


Afgang tilbage til Treporti med "Linje LN" fra Fundamente Nove.

Vi stod af vandbus "Linje 41" ved Fundamente Nove, for at stige ombord på "Linje LN", som ville bringe os retur til Treporti, hvor hele dagen den startede for godt 6 timer tiden. En dyr og oplevelsesrig dag i Venedig er slut.


De nye gæster der skal overtage vores plads, var allerede lukket ind fra morgenstund.

Det var samtidig også afslutningen på vores ophold på Marine Di Venezia. Det er tid til at pakke sammen og sætte kursen mod Toscana. Allerede fra morgenstunden havde campingpladsen lukket de næste gæster ind, som skulle overtage vores plads. Men de kom til at vente et par timer endnu, da vi slet ikke havde begyndt nedpakningen.


Eksempel på de to-hjuledes dårlige og farlige trafikkultur i Italien.

Så kom vi af sted og igen skulle vi kæmpe om asfalten med de to hjulede trafikkanter. Sådan et 4,5 tons tungt vogntog er overhovedet ikke noget der kan give respekt hos disse bløde trafikanter. Det forstår man ikke. Jeg er sikker på de skal syes med flere sting end os, hvis det går galt. Bemærk den lette påklædning, helt uden beskyttelse.


Betalingsanlæg i forbindelse med Autostradaen. Venedig til Firenze, ca. 40 euro.

Der opkræves bompenge for kørsel på en hel del af de vigtigste motorveje i Italien. Turen fra Venedig til Firenze kostede ca. 40 Euro i bompenge. Til gengæld kører man på en god og lydløs asfalt. En del af turen foregik på motorvej uden bompenge, og det var en oplevelse jeg nødig vil udsætte hverken bil eller campingvogn for igen. Magen til hullet og elendig motorvej mindes jeg ikke engang at have oplevet i Østeuropa, hvor Tjekkiets betonelementer nærmest bliver det rene luksus. Flere ting var væltet rundt inde i campingvognen, bl.a. vores rimelig tunge campingbord, der lå på den ene seng, var væltet ned på gulvet, det er aldrig sket før.


Sådan bor vi på Camping Park Albatros i Toscana. Bemærk træerne og trækkrogen.

Efter godt 470km kørsel, nåede vi frem til Camping Park Albatros i Toscana. Campingpladsen ligger i byen Skt. Vincento, ca. 30 km syd for Livorno. På vanlig vis satte vi vores Isabella Shadow solsejl og Isabella læsejl op. Det var lige med nød og næppe vi overhovedet kunne få plads til Cabby'en på den enhed vi fik anvist. Bemærk anhængertrækket, som faktisk ikke kan være indenfor enheden. Den var vi nød til at lave en tydelig markering af, for at undgå påkørsel, da vejen vores enhed ligger ud til at campingpladsens hovedvej.


Vi ligger lige ud til pladsens hovedvej, med gående og kørende trafik dagen lang. :-(

Vores førstehåndsindtryk af campingpladsen er ikke det bedste. Ved ankomst præges pladsen af støjende teenagere og i det hele taget synes vi campingstemningen mangler. Desuden så tyder alt på vi er landet midt i en Hollandsk feriekoloni. Vi har senere fundet ud af hvorfor, det fortæller vi om i et kommende afsnit. Vejret her i Toscana fejler ikke noget, det skulle da lige være at brokke sig over der er for varmt. Her er nemlig ikke bare varmt, her er ulidelig varmt, det bliver i hvert fald en uge med mange timer i pool'en, hvis varmen fortsætter. Vores vindmøllepark arbejder for fulde gardiner for at holde os nedkølede. Vi kunne virkelig godt bruge noget af den regn de har fået på Frigård. :-).

Pia og Peter. 

 

Links:
Øvrige afsnit: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
   
Send til Facebook

 

   

Tekst & Foto © Altomcamping.dk
Peter Müller. 2009

 

 

 

 

 

Annonce

Fakta om camping i Italien

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant og sikkerhedsvest til alle i bilen. Man skal bruge seler både for og bag, og børn skal være spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, lige som i Danmark. Dæk og snekæder er der visse regler og perioder for det, oplysninger om dette kan findes her. http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/regler-vinterdaek-udlandet

Færdselsregler

Regler i forhold til promillegrænser og snakke i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. For bilister med under 3 års køreerfaring er promillegrænsen 0,0. Radar og laserdetektorer er forbudt at bruge, men det er tilladt at bruge POI funktionen i GPS’en. Nærlyset skal være tændt om dagen uden for bebyggede områder. Der er højrevigepligt.

Parkering/standsning i bebyggede områder er kun tilladt i højre side af vejen hvor der er to-vejs trafik. I en ensrettet gade er parkering/standsning tilladt i højre eller venstre side, forudsat at der er mindst 3 m fri plads i bredden af vejen. I de større byer nær centrum er der P-zoner hvor betaling er nødvendig, disser er angivet med blå vejskilte. I Rom er det forbudt at parkere i en del af det historiske centrum på hverdage mellem kl. 07 og 20. Handicapparkering er gældende efter fælles EU-retningslinjer og med et godkendt EU-skilt, dog kan der være lokale regler.

Skal man f. eks. have cykler bag på bilen/autocamper/campingvognen skal man have et rødt og hvidstribet advarselsskilt bagpå. Skiltet skal måle 50 x 50 cm og skal være fremstillet af reflekterende materiale. Skiltet kan købes i Danmark. I Italien kan det købes på servicestationer og autoudstyrsbutikker. På Italiensk hedder skiltet ”pannello per carichi sporgenti”. HUSK at det du hægter bag på køretøjet ikke må overstige 30% af køretøjets længde

Camping

Er normalt ikke tilladt i nationalparker og statslige skove, der er dog visse steder det er. Her udover er det kun tilladt på officielle campingpladser.

Hastigheder

  • I byer må man kører max 50 km/t
  • På landeveje må personbiler og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 90/110 km/t
  • På landeveje må personbil med campingvogn kører 70 km/t
  • På motorvej må personbil og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 130 km/t
  • På motorvej må personbil med campingvogn kører 80 km/t
  • Personer som har haft kørerkort i mindre end 3 år, må på landeveje max kører 90 km/t og på motorveje 100 km/t

Man kan fra den Italienske bilklub ACI på tlf. 0039 06 491716 få trafikinformation for Italien på forskellige sprog.

Miljø og Vej/bro/tunnel afgift

I flere byer i Italien er der indført miljøzoner, som gør at det er forbudt at køre ind i byerne (Se nyttige links). Italien har også flere bjergpas, hvor det ikke er tilladt at kører med campingvognen bag på (Se nyttige links). Ligeledes er det forbudt at kører med campingvogn ved Amalfi kysten på strækningen SS163 lige syd for Napoli, da der er smalle veje. Autocampere forbydes om sommeren på strækningen mellem Vietri sul Mare og Positano. Vej, tunneller og bjergpas afgifter se Nyttige links herunder.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort.

Nationalsproget

Italiensk

Toldregler

EU's toldregler er gældende

Strøm

220V vekselstrøm

Brændstof

Benzin hedder Benzina Senza piombo/Benzina verde, og findes i Normal 95 og Special 98. Diesel hedder Gasolio/Diesel

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis -  Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112. Ud over 112 som vi kender hjemmefra kan man benytte 118 til ambulance, 113 til politi og 115 til brandvæsen.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter.  Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52. Har man ikke kasko eller vejhjælp med europadækning, kan man via den italienske bilklub ACI på tlf. 800 116 800 få hjælp mod betaling.

Links til at finde Campingpladser i Italien

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information