I dag skal vi på heldagstur til to af Toscanas mest berømte byer. Den ene by er kendt for bevarelse af sine middelalder traditioner og værdier, den anden er kendt for at have et tårn, hvor noget piloteringsarbejde slog fejl tilbage i år 1100.

Annonce:

Turen i dag vil føre os væk fra kysten og ind i Toscanas bagland. Et bagland af bjerge, vin- og frugtplantager samt en masse små landsbyer.


Et af de mange panorama udsigter vi kørte forbi undervejs til Siena.

Udflugtens første destination - byen Siena - lå 130 km kørsel fra vores campingplads. Men de godt 90km sker igennem små snoede bjergveje med hårnålesving og stigninger på 8-11 %. Flere gange undervejs, gjorde vi nogle fotostops, for at nyde og forevige de mange panorama udsigter over baglandets vider.


Det blev en meget varm dag. Temperaturen toppede i Siena by med 37 grader.

Annonce:

Da vi kører ind i landet - var vi forberedt på, at det ville blive en varm dag. 33 grader da dette foto blev taget, men det skulle senere visere sig, at temperaturen i Siena var helt oppe på 37 graders varme iflg. bilens udetermometer.


Bilen skal parkeres et stykke fra centrum. Der er rigtig god skiltning til P-husene.

Det kræver en særlig tilladelse, at køre med bil indenfor bymurene i Siena. Derfor er der flere steder etableret større P-huse, hvor besøgende kan parkere deres køretøjer, for at gå resten af vejen til centrum af Siena. Det P-hus der ligger tættest på centrum hedder "Parkering Il Campo" og ligger lige bag den sydlige byport "Porta Tufi". Skilte fører til P-huset helt ude fra hovedvejen når man nærmer sig byen, så det er slet ikke noget problem at finde P-huset. Nu hvor bilen er parkeret, er det endelig blevet tid til at opleve denne spændende middelalderby.


Endnu en udsigt over Sienas middelalder huse.

Det du ser i byen i dag, er den ædle og ægte vare. Intet i Siena er rekonstrueret, opført eller iscenesat til ære for turismen, byen holder fast i at leve på dens egne gamle middelalder traditioner. Huse og bygninger har dog været underlagt en naturlig vedligeholdelse og renovering, da byen ellers ville forfalde til en ren ruin eller bunke murbrokker.


Et af Sienas17 kirker. Hver contràde har sin egen kirke.

Byens storheds tid var i årene 1260 til 1348, hvor byen havde op i mod 80.000 indbyggere og status som en af Europas største handelsbyer. Fra år 1348 gik det kun ned af bakke for Siena. Over en femtedel af befolkningen blev ofre for "Den Sorte Død" - Pest epidemien. Et par hundrede år efter blev Siena besat af Florentinerne (i dag Firenze) og den 18 måneder lange belejring, kostede igen mange ofre for Siena. Efter dette fald til Florentinerne, var indbygger tallet i den daværende storby Siena, faldet til blot 8000. Sienas nuværende befolkning - som i dag udgør ca. 54.000 - har stadig - godt 500 år efter besættelsen - et anstrengt forhold til Firenze, for det der skete i årene 1554-1555.


Man finder mange detaljer omkring sig, i Sienas gader og gyder.

En af "attraktionerne" ved at besøge Siena - frem for så mange andre byer - er at vandre igennem de stejle smalle gader, og lade sig opsluge af de mange detaljer og den intense middelalder atmosfære overalt.


En 3-Telebutik - midt i middelalder stemningen.

Nå ja, midt i man på vejen fra P-huset mod Piazza Del Campo har levet sig tilbage til middelalderen, forstyrres billedet pludselig af denne 3-Telebutik der dukkede op midt i det hele. Middelalder stemningen i de smalle gader er så intens, er 3-Telebutikken nærmest er blevet en attraktion i sig selv. Der var i hvert fald mange der skulle fotografere den, og syntes den placering var lidt komisk. En ting er sikkert, telebutikken er i hvert fald ikke en bevarelse fra Sienas storhedstid i år 1300.


Et af Sienas mange stejle gyder - og der er kun én vej.

Man finder ikke mange gader i Siena der er plane, det ene øjeblik går det stejlt nedad, for det andet øjeblik at skulle kæmpe sig op af igen. Vi skal da også hilse sige, der blev svedt nogle liter og forbrændt nogle kalorier under vort besøg i byen. Kom til at tænke på stakkels Bjarne, hvis de havde besøgt byen. Så skulle Bjarne have skubbet Sissel med op og ned af disse stejle gyder. Det kræver en fysisk der er i orden. Peter havde mere end nok i, at få sig selv fragtet op af disse gyder i den 37 graders varme sol. He He. For gangbesværede og "dovne sjæle", kører der dog taxaer rundt i byen, man kan befordre sig rundt på. Disse har selvfølgelig tilladelse til at køre overalt, så man kan blive kørt fra dør til dør. Det var selvfølgelig IKKE en mulighed vi benyttede os af. Vi er jo friske unge mennesker, Ha Ha.


Piazza Del Campo - Rådhuspladsen i Siena.

Endelig fik vi kæmpet os ned til centrum af byen - nemlig Piazza Del Campo. Pladsen der er formet som en muslingeskal - eller som et teater om man vil, hvor rådhuset udgør scenen og muslingeskallen tilskuerpladserne. To gange om året forvandles pladsen - og hele byen - til en kæmpe festival og gadefest. Det er helt nøjagtigt d. 2. juli og 16. august, hvor byens to årlige Palio afholdes. Desværre kom vi godt 2 uger for sent, til at opleve den netop afholdte Palio d. 2. juli.

For at forstå hvad byens Palio går ud på, er det først vigtigt at forstå betydningen af byens contràde. En contràde kan bedst oversættes som en "bydel", ligesom vi har Østerbro, Valby, Sydhavnen i København og Skejby, Viby og Højbjerg i Århus. Siena består af i alt 17 contràde, hvor hver contràde har sit eget flag, kirke, forsamlingshus, skytshelgen og egne traditioner. Kort fortalt er det disse 17 contràde Palio'en handler om. Der er tradition for, at forsamlingshusene i de enkelte contràde, er stedet hvor borgerne mødes for at planlægge den næste Palio.

Palio er et voldsomt hestevæddeløb, som altså afholdes to gange årligt. I bund og grund handler det om stolthed og ære for den enkelte contràde. En Palio afvikles ved at byens indbyggere fra de 17 contràde en uges tid før selve hestevæddeløbet på Piazza Del Campo, kaster sig ud i festrus med en ekstrem entusiasme, hvor stemningen ugen i gennem bygges op - til det endelige ekstatiske klimaks, når rebene falder og 10 fuldblods væddeløbsheste slippes løs på Piazza Del Campo. Vinderen får ingen penge som præmie, men et flot silkebanner der symboliserer sejren, og vil pryde som evig beundring for den pågældende contràde.


Det er svært at forestille sig et vildt hestevæddeløb med tusindvis af tilskuere lige her.

Hestevæddeløbet er på ingen måde for sjov. For det første er det ikke lokale folk eller indbyggere fra Siena der ridder hestene. Betydningen af dette hestevæddeløb er så stort for den enkelte contràde, at de har hyret top professionelle væddeløbsryttere fra Sicilien og Sardinien hvor sporten dyrkes i stor stil. Rytterne har ingen særlige relationer til hverken Siena eller Palioen, de er kort og godt hyret mod betaling, til at give alt hvad remmer og tøjler kan bære, for at få den enkelte contràdes hest i mål først. Det er også sådan, at det er hesten der deltager i væddeløbet, ligesom det er hesten der kåres som vinder. Falder rytteren af hesten under løbet - hvilket ofte sker - og hesten løber i mål alene som den første - kåres hesten og den contràde hesten repræsenterer alligevel som vinder. Det har ingen betydning rytteren ikke kom med hjem til mål. Hestevæddeløb er vildt og voldsomt, både for hest og rytter. Som i så meget anden sport, har byens Palio også været genstand for ukristelige skandaler som bestikkelse, doping og aftalt spil.

Vi vil anbefale i går ind på Google og Youtube, og søger på "Siena Palio". Det kan bedst beskrives i billeder hvilken stemning der er på den ellers fredelige Piazza Del Campo under en Palio.


Sienas rådhus og bymuseum. Martin Nyrops inspirationskilde til Københavns Rådhus.

Rådhuset på Piazza Del Campo rummer to af byens attraktioner. Det ene er bymuseet, det andet er udsigten fra klokketårnet. Hvis du synes rådhuset virker bekendt, så er det ingen tilfældighed. Arkitekten Martin Nyrop, som tegnede Københavns Rådhus, hentede nemlig sin inspiration fra dette rådhus i Siena til opgaven. Med lidt god vilje kan der derfor ses en del arkitektoniske ligheder mellem Sienas og Købehavns Rådhuse.


En kiosk der sælger postkort og souveniers.

Efter at have nydt en Café Latté på et af pladsens caféer, begyndte vi at kæmpe os den stejle vej op tilbage til P-huset. Undervejs finder vi denne lille kiosk med postkort og souvenirs, som det nærmeste vi kom, hvor der blev lavet profit på turismen. Peters T-shirt var lige til at vride da vi nåede tilbage til bilen. Heldigvis havde vi friske T-shirt med, så inden vi satte os ind i den kølige kabine, blev der lige skiftet tøj. Det var rigtig lækkert at få tørt på, efter de stejle møg bakker i byen. Vi satte herefter kursen mod udflugtens anden destination, nemlig byen Pisa - med det skæve tårn.


Verdens største glasproducent til biler. Saint-Gobain.

Det første vi møder i Pisa, er Saint Gobain. Et for de fleste ukendt firma, men ikke desto står firmaet bag produktionen af bilruderne til godt og vel 95% af verdens bilpark. Kigger man godt efter på sine bilruder, vil man i et af hjørne med stor sandsynlighed, se der står Saint Gobain. Vi var ikke klar over de havde en produktionsafdeling i Pisa. Men det har de altså.


Piazzel Del Miracoli i Pisa, med dåbskapelet i forgrunden.

Men kort tid efter havde vi parkeret bilen, og stod foran det vi og mange andre kommer til byen for at se, nemlig byens mægtige domkirke på Campo Del Miracoli, med det verdensberømte skæve klokketårn. Domkirken består af et dåbskapel, selve domkirken og det skæve klokketårn. I modsætning til mange andre domkirken, er domkirken i Pisa placeret frit tilgængeligt for høje bygninger, midt på en flot og åben græsbelagt plads.


Domkirken.

Domkirken blev bygget i årene 1064-1121 og er et af de fineste eksempler på den Romanske byggekunst. Den kirke vi ser i dag, er desværre ikke den originale der blev bygget i 1064. I år 1595 brændte det meste af domkirken ned, hvorefter den er blevet rekonstrueret på bedste vis.


Det verdensberømte skæve tårn i Pisa.

Her står vi så ved det skæve klokketårn. Allerede da tårnet blev bygget i årene 1174-1350 begyndte det at hælde, angivelige pga. en fejl i piloteringsarbejdet samt pga. anvendelse af et for tyndt lag fundament. Tårnet hviler nemlig kun på et 3 meter tyndt stenfundament. At man allerede ved bygningen af tårnet vidste det var skævt, ses bl.a. ved tårnets øverste element, hvor man har forsøgt at rette tårnet op igen.

Har man så blot ladet skævheden stå hen? Nej bestemt ikke. Der er igennem tiden brugt et astronomisk milliard beløb på at få rettet tårnet op. Nogle af verdens største og mest anerkendte ingeniører og bygningsfolk har arbejdet i årevis på at få rettet tårnet op. Foreløbig har indsatsen resulteret i at tårnet er blevet rettet 42cm op, så det nu "kun" hælder 4,5m fra lodret. Den seneste opretning af tårnet skete i december 2001, hvor tårnet samtidig blev vurderet sikker nok til at blive åbnet op for publikum. Det koster 15 Euro at få lov til at gå de 294 trin op til toppen. Vi undlod at vandre de mange trin op, da Peter er af den holdning, at han mener det er ham der skal have godt og vel 100 Euro for frivilligt at gå de 294 trin op.


Turister i komiske positioner, for at blive fotograferet i sammenhæng med tårnet.

Et af de påfund turisterne har fundet på igennem tiden, er at stille sig i forskellige sjove stillinger og positioner foran tårnet, for at blive fotograferet i en sjov sammenhæng med tårnet. Det er faktisk ret underholdende i sig selv, at se de mange turister på pladsen stille sig i de mest spektakulære og kreative positioner. På billedet ovenfor er tårnet til højre i billedet.


Pia bomstærk forsøger at rette lidt op på tårnet.

Det ville Pia selvfølgelig også prøve, så Pia stillede sig også ud på pladsen, for at se dum ud, mens hun blev fotograferet He He. Bedste resultat opnås ved brug af et kraftigt vidvinkel objektiv, hvilket vi desværre ikke har med på turen. Derfor må det blive til dette delvist manipulerede billede, for at vise hvad ideen går ud på.


Et af de mange boder på Piazza Del Miracoli. Her er alt fra læder til Rolex - næsten.

Hele vejen rundt op pladsen finder man boder med souvenirs, hotdogs og gadesælgere fra Afrika med Rolex ure til spot priser.

Død trætte og en masse oplevelser rigere, var vi hjemme ved campingvognen på Park Albatros ved 21-tiden. Vi sov rigtig godt den efterfølgende nat. Vores uge i Toscana nærmer sig også sin afslutning. De kommende dage skal vi have pakke ned og sætte kursen mod vores sidste destination, hvor vi skal opleve noget helt specielt - før turen går hjemaf til Ølstykke igen.

Pia og Peter.

 

Links:
Øvrige afsnit: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
   
Send til Facebook

 

   

Tekst & Foto © Altomcamping.dk
Peter Müller. 2009

 

 

 

 

 

Annonce

Fakta om camping i Italien

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant og sikkerhedsvest til alle i bilen. Man skal bruge seler både for og bag, og børn skal være spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, lige som i Danmark. Dæk og snekæder er der visse regler og perioder for det, oplysninger om dette kan findes her. http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/regler-vinterdaek-udlandet

Færdselsregler

Regler i forhold til promillegrænser og snakke i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. For bilister med under 3 års køreerfaring er promillegrænsen 0,0. Radar og laserdetektorer er forbudt at bruge, men det er tilladt at bruge POI funktionen i GPS’en. Nærlyset skal være tændt om dagen uden for bebyggede områder. Der er højrevigepligt.

Parkering/standsning i bebyggede områder er kun tilladt i højre side af vejen hvor der er to-vejs trafik. I en ensrettet gade er parkering/standsning tilladt i højre eller venstre side, forudsat at der er mindst 3 m fri plads i bredden af vejen. I de større byer nær centrum er der P-zoner hvor betaling er nødvendig, disser er angivet med blå vejskilte. I Rom er det forbudt at parkere i en del af det historiske centrum på hverdage mellem kl. 07 og 20. Handicapparkering er gældende efter fælles EU-retningslinjer og med et godkendt EU-skilt, dog kan der være lokale regler.

Skal man f. eks. have cykler bag på bilen/autocamper/campingvognen skal man have et rødt og hvidstribet advarselsskilt bagpå. Skiltet skal måle 50 x 50 cm og skal være fremstillet af reflekterende materiale. Skiltet kan købes i Danmark. I Italien kan det købes på servicestationer og autoudstyrsbutikker. På Italiensk hedder skiltet ”pannello per carichi sporgenti”. HUSK at det du hægter bag på køretøjet ikke må overstige 30% af køretøjets længde

Camping

Er normalt ikke tilladt i nationalparker og statslige skove, der er dog visse steder det er. Her udover er det kun tilladt på officielle campingpladser.

Hastigheder

  • I byer må man kører max 50 km/t
  • På landeveje må personbiler og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 90/110 km/t
  • På landeveje må personbil med campingvogn kører 70 km/t
  • På motorvej må personbil og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 130 km/t
  • På motorvej må personbil med campingvogn kører 80 km/t
  • Personer som har haft kørerkort i mindre end 3 år, må på landeveje max kører 90 km/t og på motorveje 100 km/t

Man kan fra den Italienske bilklub ACI på tlf. 0039 06 491716 få trafikinformation for Italien på forskellige sprog.

Miljø og Vej/bro/tunnel afgift

I flere byer i Italien er der indført miljøzoner, som gør at det er forbudt at køre ind i byerne (Se nyttige links). Italien har også flere bjergpas, hvor det ikke er tilladt at kører med campingvognen bag på (Se nyttige links). Ligeledes er det forbudt at kører med campingvogn ved Amalfi kysten på strækningen SS163 lige syd for Napoli, da der er smalle veje. Autocampere forbydes om sommeren på strækningen mellem Vietri sul Mare og Positano. Vej, tunneller og bjergpas afgifter se Nyttige links herunder.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort.

Nationalsproget

Italiensk

Toldregler

EU's toldregler er gældende

Strøm

220V vekselstrøm

Brændstof

Benzin hedder Benzina Senza piombo/Benzina verde, og findes i Normal 95 og Special 98. Diesel hedder Gasolio/Diesel

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis -  Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112. Ud over 112 som vi kender hjemmefra kan man benytte 118 til ambulance, 113 til politi og 115 til brandvæsen.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter.  Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52. Har man ikke kasko eller vejhjælp med europadækning, kan man via den italienske bilklub ACI på tlf. 800 116 800 få hjælp mod betaling.

Links til at finde Campingpladser i Italien

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information