Vi er nået til sommerturens sidste beretning, som bliver en serie billeder fra Tour De France 16. etape, som vi oplevede den - midt på Petit-St. Bernard bjerget i Italien. Et godt eksempel på, hvordan man kan kombinere en campingferie, med oplevelser fra nogle af årets større sportsbegivenheder. Tour De France handler nemlig også rigtig meget om camping, da der så godt på hele etapen er opstillet autocampere og telte af tilskuerne.   

Annonce:

Igår kørte vi etapen igennem, for at kigge på egnede placeringer til overværelse af dagens etape af Tour De France. Vi havde udset os et par gode muligheder, men kunne selvfølgelig ikke afgøre noget som helst, da pladsen kunne være besat til vi kom tilbage næste dag. Vi overnattede nemlig ikke på ruten, som så mange andre gjorde. Klokken 08:00 på dagen, bliver vejene til bjerget spærret af, så vi stod tidlig op, for at indfinde os på et af de steder vi havde fundet. Vi slog os ned lige efter byen La Thuile, midt i et hårnålesving med god udsigt over byen hvor rytterne ville komme fra.

I den bedste camping ånd, slog vi vores Isabella Shadow op mellem bilen (som på papiret er en Autocamper) og et træ, for at få skygge fra solen. Dannebrog blev selvfølgelig også sat op. Klokken 08:30 var alt klart og stillet op. Nu skulle vi blot have ca. 8 timer til at gå, inden rytterne ville nå til os, ca. kl. 16:30.

Overalt på ruten holdte der autocampere i alle størrelser og alle aldre parkeret. Denne autocamper af ældre dato, havde vi fornøjelsen af, da de havde slået sig ned ved samme hårnålesving som os. Det var ikke svært at se, der her var tale om en seriøs cykelsports entusiast. For det første var hele autocamperen dekoreret med logo fra cykelløbene "Giro Di Italia" og "Tour De France", for det andet var der opstillet parabol og 220v generator til at drive et lille tv, så de havde mulighed for at følge med i løbet, for det tredje var de ankommet et par dage i forvejen, for at sikre sig nøjagtig den plads de gerne ville have. En campist der holder fast i de gamle dyder, som billederørs tv, larmende generator og morgenbad i en balje vand. Ikke noget med moderne 220v invertere, fladskærm tv og ny stor autocamper med brus og varmt vand. Der var på en måde lidt retro stil over parret. Hvor "konen" nok var en 20 år yngre end ham selv. En rigtig livsnyder.  

Annonce:

Her er de ved at  male det Italienske flag på kørebanen. Ægte entusiast.

 Efterhånden som dagen skred frem, ankom flere og flere tilskuere.

Udsigten over byen La Thuile, fra vores placering på ruten.

I løbet af dagen, kørte rigtig mange amatørryttere op og ned af bjerget.Tror mange havde taget turen som en udfordring.

Som om det ikke var nok at få sig selv og sin cykel med op af bjerget, så har denne tilskuer lige pakket cyklen med lidt ekstra vægt. Man skal jo have lidt udfordringer og modstand på ruten :-). Han blev da også klappet i respekt, hele vejen rundt i svinget.

Andre forsøgte at vise den overlegne stil, ved at tale i mobiltelefon samtidig med de lige klatrer op af en 6-8% stigning. Det ser jo godt ud på et billede, som altså ikke fortæller noget om hastigheden :-).

Nogle havde overskud til et lille smil.

Andre har ikke helt forstået, at cykelhjelmen skal placeres på hovedet - og ikke på cykelstyret for at få den bedste udnyttelse af en cykelhjelm.

 Frisk pige. Tager bjerget op på rulleski.

Det var ikke kun tilskuere og amatørryttere der dagen lang kørte op og ned af bjerget. Det Italienske politi var også på plads, de patruljerede ruten igennem dagen lang, ved at køre op og ned hele tiden.

Skulle nogle uroligheder eskalere, var beredskabsafdelingen også klar. Her ses de i en af deres særlige beskyttede vogne, der kan tåle gadebål og stenkast. .

 Der var også sørget for lidt forfriskninger til de mange ventende tilskuere på ruten.

 Hvis det ikke er kaffe man er til, så var det ikke noget problem at være på vandvognen.

Så skal tilskuerne selvfølgelig lige plukkes for lidt Euro i ventetiden. Næsten i samme frekvens som politiet, "patruljerede" disse Tour De France souvenier vogne op og ned af bjerget i hele ventetiden.

Et øjebliks uopmærksomhed og straks af Pia løbet hen til en af vognene for at købe lidt merchandise.

I løbet af dagen mødte vi også flere Team køretøjer. Bl.a. dette kommunikations køretøj fra Rabobank. Er man bare nørd eller supernørd, hvis man havde en tilsvarende antennemontering på sin bil.  

Pia havde levet sig helt ind i Tour De France ånden. Her ses hun ifærd med at skrive et par af rytternes navne på asfalten. Kridtet blev selvfølgelig leveret  af de mange vogne der kører forbi og smider ting og sager ud til tilskuere - bl.a. kridt til at skrive på asfalten med.

En 1½ - 2 timer før rytterne sendes afsted, køres etapen igennem af den store Tour De France karavane. Karavanen er en kortege af små som store, mere eller mindre besynderligt udformede køretøjer, som reklamerer for et eller andet. Fra en del af køretøjerne blev der kastet vareprøver ud til de mange tilskuere.

 

Haribo slik havde ikke mindre end fem køretøjer med i karavanen. Her er det vingummibamsebilen vi ser.

Et af frankrigs teleselskaber - Bouygues Telecom - stillede op med to temmelig special byggede køretøjer.

 Så kom der fire store flasker fransk øl kørende, helt af sig selv.

 Pia var på pletten til at gribe de mange ting og vareprøver der blev kastet ud til tilskuerne.

 Her var Pia heldig og få en trøje.

 Nogle gange "krævede" de man vinkede til dem, for at få kastet en vareprøve ud.

 Der var skarpt konkurrence fra de mange børn, om at få fat i vareprøverne.

 Men pludselig kom en helikopter til syne....

 ..og den kom meget tæt på. Nu var det ved at være nu. Helikopteren var nemlig den helikopter der transmitterede TV-signalet videre til en flyvemaskine (der flyver i 8-taller omkring etapen), der igen sender tv-signalet videre til producerne og OB-vognene som er placeret i målområdet.

Pia gjorde hvad hun kunne, for at komme i fjernsynet. Det lykkedes desværre ikke. Det gjorde det tilgengæld for Peter, han kom i fjernsynet da rytterne kom forbi.

 "Hvor bliver de af" tænkte motorcykelbetjenten der eskoterede den første udbryder gruppe.

Endelig kom det vi alle havde ventet i over 8 timer på, nemlig Tour De France feltet. På dette tidspunkt i løbet, havde en gruppe med bl.a. Franco Pellizotti i den prikkede bjergtrøje, skabt et hul på godt 3 min. til hovedfeltet.

I modsætning til nogle af de mange amatørryttere der passerede os tidligere, så var der bestemt ikke plads til smil hos de professionelle ryttere. Man kan så sige, tempoet var så også en del højere.

 Der skal trædes igennem for at komme op af det stejle bjerg.

Team Saxo Bank og Team Astana gjorde et forsøg på at forfølge den førende udbrydergruppe. I denne gruppe ser vi bl.a. Alberto Contador i den gule førertrøje, Lance Armstrong og vores egne Nicki Sørensen og Chris Anker Sørensen.

 Nicki Sørensen træder igennem for Saxo Bank.

Andeas Klöden fra Team Astana på vej op af Petit-St.Bernard.

 En rytter fra Team Garmin-Slipstream holdet.

Til højre i billedet ser vi Saxo Banks Fabian Cancellara. De var desværre sat lidt af i løbet.

 Udover rytterne, var der også en kortege af tv og pressefotografer, følgebiler og selvfølgelig politi.

Efter blot et kvarters tid var det hele overstået, og rytterne er på vej videre mod toppen. Det var så dette kvarter, vi alle havde ventet i så mange timer.

Afslutningen på dagens etape i Tour De France, er samtidig også afslutningen på vores godt 2½ uge lang sommerferie i Italien. Det har for os været en super dejlig ferie med tid til både afslapning og oplevelser. Over de næste to dage, vil vi køre hjem til Ølstykke og hjem til hverdagen igen. Håber vores beretning fra denne tur, har kunne give lidt inspiration til en masse gode camping oplevelser i Italien.

Mange hilsner.

Pia og Peter.

 

Links:
Øvrige afsnit: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
   
Send til Facebook

 

   

Tekst & Foto © Altomcamping.dk
Peter Müller. 2009

 

Annonce

Fakta om camping i Italien

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant og sikkerhedsvest til alle i bilen. Man skal bruge seler både for og bag, og børn skal være spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, lige som i Danmark. Dæk og snekæder er der visse regler og perioder for det, oplysninger om dette kan findes her. http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/regler-vinterdaek-udlandet

Færdselsregler

Regler i forhold til promillegrænser og snakke i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. For bilister med under 3 års køreerfaring er promillegrænsen 0,0. Radar og laserdetektorer er forbudt at bruge, men det er tilladt at bruge POI funktionen i GPS’en. Nærlyset skal være tændt om dagen uden for bebyggede områder. Der er højrevigepligt.

Parkering/standsning i bebyggede områder er kun tilladt i højre side af vejen hvor der er to-vejs trafik. I en ensrettet gade er parkering/standsning tilladt i højre eller venstre side, forudsat at der er mindst 3 m fri plads i bredden af vejen. I de større byer nær centrum er der P-zoner hvor betaling er nødvendig, disser er angivet med blå vejskilte. I Rom er det forbudt at parkere i en del af det historiske centrum på hverdage mellem kl. 07 og 20. Handicapparkering er gældende efter fælles EU-retningslinjer og med et godkendt EU-skilt, dog kan der være lokale regler.

Skal man f. eks. have cykler bag på bilen/autocamper/campingvognen skal man have et rødt og hvidstribet advarselsskilt bagpå. Skiltet skal måle 50 x 50 cm og skal være fremstillet af reflekterende materiale. Skiltet kan købes i Danmark. I Italien kan det købes på servicestationer og autoudstyrsbutikker. På Italiensk hedder skiltet ”pannello per carichi sporgenti”. HUSK at det du hægter bag på køretøjet ikke må overstige 30% af køretøjets længde

Camping

Er normalt ikke tilladt i nationalparker og statslige skove, der er dog visse steder det er. Her udover er det kun tilladt på officielle campingpladser.

Hastigheder

  • I byer må man kører max 50 km/t
  • På landeveje må personbiler og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 90/110 km/t
  • På landeveje må personbil med campingvogn kører 70 km/t
  • På motorvej må personbil og autocamper under 3500 kg, motorcykler over 150cc kører 130 km/t
  • På motorvej må personbil med campingvogn kører 80 km/t
  • Personer som har haft kørerkort i mindre end 3 år, må på landeveje max kører 90 km/t og på motorveje 100 km/t

Man kan fra den Italienske bilklub ACI på tlf. 0039 06 491716 få trafikinformation for Italien på forskellige sprog.

Miljø og Vej/bro/tunnel afgift

I flere byer i Italien er der indført miljøzoner, som gør at det er forbudt at køre ind i byerne (Se nyttige links). Italien har også flere bjergpas, hvor det ikke er tilladt at kører med campingvognen bag på (Se nyttige links). Ligeledes er det forbudt at kører med campingvogn ved Amalfi kysten på strækningen SS163 lige syd for Napoli, da der er smalle veje. Autocampere forbydes om sommeren på strækningen mellem Vietri sul Mare og Positano. Vej, tunneller og bjergpas afgifter se Nyttige links herunder.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort.

Nationalsproget

Italiensk

Toldregler

EU's toldregler er gældende

Strøm

220V vekselstrøm

Brændstof

Benzin hedder Benzina Senza piombo/Benzina verde, og findes i Normal 95 og Special 98. Diesel hedder Gasolio/Diesel

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis -  Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112. Ud over 112 som vi kender hjemmefra kan man benytte 118 til ambulance, 113 til politi og 115 til brandvæsen.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter.  Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52. Har man ikke kasko eller vejhjælp med europadækning, kan man via den italienske bilklub ACI på tlf. 800 116 800 få hjælp mod betaling.

Links til at finde Campingpladser i Italien

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information