Spanien2015 2 rosef 140915 01

Efter nogle dejlige dage i Beaune skulle vi videre. Det ville blive en lang køredag og vi tog derfor tidlig af sted. Efter ca. 600 km og 8 timer var vi fremme i Trébes, som er en lille by ca. 10 km fra Carcassonne.

Annonce:

Turen gik i det store hele fint, selvom der som altid var rigtig tæt trafik ved Lyon. Vi tror aldrig, at vi har passeret Lyon uden at køre i tæt og langsom trafik.

Vi havde hjemmefra udset os campingpladsen Camping á l'Ombre des Micocouliers. Et virkeligt irriterende navn for sådan nogle som os, der ikke taler vildt meget fransk... Ombre betyder i øvrigt træ og Ombre des Micocouliers betyder nældetræ.

Stort set alle træerne på pladsen er nældetræer. Deres blade ligner brændenældeblade, men det er vist også den eneste lighed der er mellem dem og brændenælder. Men de gav en superskygge, så vi valgte ikke at sætte solsejlet op.

Spanien2015 2 rosef 140915 02

Annonce:

Pladsen er 4*, men det betyder ikke, at det er en luksusplads på nogen måde. Faktisk føltes det som om, vi gik en stjerne ned i forhold til Camping La Grappe d'Or, som vi kom fra og ikke en stjerne op...

Toiletbygningen er af ældre dato, men rengjort. I baderummene kan vand-temperaturen ikke reguleres, ligesom der i håndvaskene kun er varmt vand. Pladserne er dejligt plane - lidt nykken frem og tilbage og vognen stod i vatter sidelæns. Der er el i hjørnet af pladsen og vand ud for mange af pladserne. Jorden er ret hård, så tarzanpløkke er et godt valg.

Spanien2015 2 rosef 140915 03

Der er ingen butik på pladsen, men man kan bestille morgenbrød til dagen efter. Der er et par større supermarkeder et par kilometer væk. Der findes en restaurant på pladsen, men vi valgte at gå over i byen og finde en. 

Man kan bade gratis i en indendørs pool ved siden af pladsen om aftenen. Om dagen bruges den af den lokale skole. Internet er mod betaling - igen i den dyre ende: 1 dag 8 euro - 4 dage 16 euro. Man kan dog tilslutte to enheder - dog ikke samtidig.

Trébes og Canal du Midi

Som sagt ligger pladsen i Trébes lige uden for Carcassonne og selv om det var Carcassonne, vi var kommet for at se, så skulle vi da også lige se Trébes. Byen ligger i fin gåafstand fra pladsen, så vi slap for at skulle have bilen i gang. Vi skulle dog lige krydse floden l'Aude, som skiller pladsen fra den gamle del af byen.

Spanien2015 2 rosef 140915 04

Spanien2015 2 rosef 140915 05

På billedet her over har vi pladsen til højre og den gamle bydel til venstre.

Byens gamle del er præget af små og meget smalle gader uden fortove. Vi havde forventet nogle små butikker og restauranter, men dem var der nu ikke mange af. Dem vi fandt lå mest ned mod Canal du Midi og i udkanten af den gamle bydel.

Spanien2015 2 rosef 140915 06

Spanien2015 2 rosef 140915 07

Spanien2015 2 rosef 140915 08

Spanien2015 2 rosef 140915 09

Kirken ligger inde midt i den gamle del af byen og det virker lidt lige som om byen er vokset ud fra kirken. Den kan kun ses på guidede ture om eftermiddagen og vi kom så lige på et andet tidspunkt... Men den er fra det 1300-århundrede og kan ses overalt i byen - tror vi.

Spanien2015 2 rosef 140915 10

Broen retur til campingpladsen er nu smuk fra denne side.

Spanien2015 2 rosef 140915 11

Ud over at floden l'Aude løber gennem byen, så passerer Canal du Midi også igennem. Kanalen hed oprindeligt Canal de las Doas Mars, hvilket betyder de to haves kanal, men blev omdøbt til Canal du Midi af de franske revolutionære i 1789.

At kanalen bliver omdøbt på det tidspunkt betyder også, at den er gammel. Den blev påbegyndt i 1666 og afsluttet i 1681 og er dermed en af de ældste kanaler i Europa, der stadig bruges.

Spanien2015 2 rosef 140915 12
Kanalen er 241 km lang og går fra Toulouse til Étang de Thau ved Middelhavet.

Kanalen er en del af et større kanal-projekt, der forbinder Middelhavet med Atlanterhavet og blev oprindeligt bygget til at transportere hvede. Bådene var 20 meter lange og blev i starten trukket frem af heste og mænd. En hest kan trække sin egen vægt 120 gange, når belastningen er på vandet.

Siden blev transport på vandet udkonkurreret af jernbanen og i dag bliver Canal du Midi brugt af turister, til rekreation og boliger, som f.eks. hotelskibe.

Spanien2015 2 rosef 140915 13

Der er i alt 91 sluser på de 241 km. Alle sluserne er - grundet et kollaps tidligt i byggefasen, hvor sluserne var firkantede - æggeformede og typisk 11 meter brede på midten, 6 m ved portene og 30,5 m lange. Hver sluseport kan hæve eller sænke et skib 2,9 meter.

Spanien2015 2 rosef 140915 14

Spanien2015 2 rosef 140915 15

Det ene slusesystem ligger her ved Trébes og består af flere slusekamre. Vi vandrede ud for at se det og var heldige, at der kom en båd igennem, lige da vi kom ud til slusen.

Spanien2015 2 rosef 140915 16

Spanien2015 2 rosef 140915 17

Den befæstede by Carcassonne

Men vi var trods alt kommet til Trébes, fordi vi ville se Carcassonne, så vi tog bilen ind til La Ville Basse, som den nyere del af byen også kaldes. Her findes flere p-pladser og et lille tog, der kører op til Cité de Carcassonne. Heroppe er der i øvrigt også p-pladser, men der er også rigtig mange ensrettede veje...

Vi valgte altså en p-kælder i Ville Basse-delen og krydsede ind gennem gaderne til stoppestedet for det lille tog. Denne del af byen syntes ikke så interessant og det var da også Cité de Carcassonne-delen, vi var kommet for at se.

Den ældste del af Carcassonne giver med sine dobbeltmure og middelalderbebyggelse et godt billede af, hvordan man byggede fæstninger fra 500-tallet og op til 1300-tallet.

Spanien2015 2 rosef 140915 18

De første tegn på bosættelser går dog helt tilbage til omkring år 3500 f.kr. Omkring 500 år f.kr. blev der etableret en befæstet by ca. 2 km syd for den nuværende Carcassonne. Denne by fik navnet Carsac.

Gennem årene var Carcassonne et meget vigtigt handelscenter og var samtidig ofte grænseby. Den har mange gange skiftet 'ejer' og har f.eks. været en del af romernes provins Gallia Transalpina, været en del af visigoternes rige, tilhørt de muslimske saracenere og Trencaveldynastiet.

Der knytter sig i øvrigt en sjov legende til byen: Enken efter saraceneren Balaak holdt stand på Carcasona (som byen hed den gang) mod Karl den Stores tropper. På et tidspunkt, hvor belejringen havde varet i 5 år og saracenerne var ved at være trætte og manglede mad, holdt Dame Carcas vagt alene - sammen med en stor stak halmdukker. Hun gik så frem og tilbage og skød pile for at vise, at der stadig var mange på vagt!

Til sidst havde byen kun en gris og et mål hvede tilbage. Grisen blev tvangsfodret og derefter slynget ud over muren. Da den ramte jorden, sprang den og hvede væltede ud på jorden. Da de besættende tropper så dette, opgav de straks belejringen og trak sig tilbage. Dette fejrede dame Carcas med at lade kirkeklokkerne ringe og det siges, at det er derfor byen hedder Carcassonne. Carcas efter Dame Carcas og sonne fordi det betyder ringede på fransk.

Byen er omringet af en dobbelt forsvarsmur med tomt område imellem. Den dobbelte forsvarsmur har hele 52 tårne og er ca. 3 kilometer lang. Den inderste væg er delvist fra det 3-4. århundrede og er karakteristisk med deres række af mursten øverst oppe.

Spanien2015 2 rosef 140915 19

Spanien2015 2 rosef 140915 20

Den yderste mur blev opført i det 13. århundrede efter at de franske konger havde beordret det. Mellem de to mure skulle der være en tør voldgrav. I det 18. århundrede byggede de fattigste indbyggere i byen i øvrigt deres huse her mellem de to mure. Disse huse blev dog revet ned i forbindelse med en renovering i det 19. århundrede.

Spanien2015 2 rosef 140915 21

Spanien2015 2 rosef 140915 22

Efter at have bevæget os gennem de smalle gader, endte vi ved Château Comtal - vicomternes bopæl. Herinde bag en ekstra forsvarsmur sad de trygt og godt og talte alle deres penge!

Spanien2015 2 rosef 140915 23

Egentlig boede vicomten i et andet slot Château Narbonnais ved Narbonne-porten. Men Trencaveldynastiet besluttede omkring 1100 at etablere en ny bolig på det højeste punkt i Cité. Borgen var ikke så stor dengang - den fik først sin nuværende størrelse efter den franske erobring i det 13. århundrede.

Borgen er blevet ombygget og udbygget så mange gange, at det er svært at vide, hvordan den oprindeligt har set ud. Men da de franske korstogsriddere kom retur til byen, var de ikke specielt velkomne. 

Derfor blev borgen yderligere forstærket med en befæstet voldgrav, hvor porten blev placeret mellem to tårne og overbygget i to etager, hver med et faldgitter og skydeskår. Broen over stykket mellem de to mure har et flytbart stykke, som blev fjernet i tilfælde af krig.

Spanien2015 2 rosef 140915 24

Tour Pinte er det højeste tårn i Carcassonne. Det er mere end 30 meter højt og skulle i følge Dame Carcas legenden have været bygget allerede den gang - men det var det ikke, så mon ikke legenden også bare er en historie...

Inde ved siden af den stor borggård findes en mindre gård. Dette var tidligere en stor bygning, men den blev revet ned i det 15. århundrede. Men der er stadig spor efter gulvene og en stor pejs oppe på væggene. I dag anvendes rummet til intime koncerter og skuespil.

Spanien2015 2 rosef 140915 25

Spanien2015 2 rosef 140915 26

Spanien2015 2 rosef 140915 27

Når der er købt entrebillet til borgen, så kommer man hele vejen rundt - og op på de flotte fæstningsmure. Turen gennem den træoverdækkede gang langs den ene side på gården er helt fantastisk og kan kun anbefales. Gangen havde det praktisk formål, at fra den kunne man skyde lodret nedad på en fjende.

Spanien2015 2 rosef 140915 28

Spanien2015 2 rosef 140915 29

Ned mod Ville Basse er borgen også imponerende. Den ligger på den stejleste skråning af bakken og her forsvares borgen af en række døre, falske passager og fælder. Der er virkelig en god udsigt ud over byen og her ned over den gotiske kirke St. Gimer. Den er bygget i 1849-59.

Spanien2015 2 rosef 140915 30

Spanien2015 2 rosef 140915 31

Det er også muligt at komme et stykke ud af forsvarsmuren, men lige gyldig hvor man går hen her på borgen, så oser det af gammel historie. Stedet trækker rigtig mange mennesker og gangene er ikke specielt bredde, så god tålmodighed er et must. Og at tage billeder uden en kæmpe flok fremmede er rent held :)

Spanien2015 2 rosef 140915 32

Spanien2015 2 rosef 140915 33

På en af etagerne inde i borgen findes en samling af forskellige alabast-udsmykninger - f.eks. stykker af vinduesudsmykning, stenkors og en fontæne.

Spanien2015 2 rosef 140915 34

Spanien2015 2 rosef 140915 36

Og så naturligvis den smilende Madonna. Den er udført af en ukendt italiensk kunstner i 1400-tallet. Hun er bare ca. en halv meter høj men utrolig yndig.

Spanien2015 2 rosef 140915 35

Spanien2015 2 rosef 140915 37

Når byens gader er smalle, så kan husene naturligvis ikke blive større - med mindre man bygger ud på 1. salen :) Den gamle bydel er som udgangspunkt bilfri, men en gang imellem er der en bil - eller en gravemaskine - der skal ind. Så skal de handlende ud og fjerne udstillede varer og borde og stole...

Spanien2015 2 rosef 140915 38

Her findes naturligvis også en flot kirke: Basilique Saint-Nazaire-et-Saint-Celse de Carcassonne. På stedet har der ligget en kirke i mange år. Den første kan dateres til det 5. århundrede. Siden blev der rejst en romansk bygning i det 11. årh., men den blev dog ødelagt i det 13. årh. under krigen mellem de franske konger og katharerne.

Spanien2015 2 rosef 140915 39

Den nuværende kirke blev opført i gotisk stil og fik et flot højt kor. Men da der var pengemangel valgte man at benytte det tidligere romanske kirkeskib.

Spanien2015 2 rosef 140915 40

Kirken var oprindeligt en katedral og havde sin egen biskop, men nutidens biskop holder dog til i en anden katedral i Carcassonne og St. Nazaire er i dag en 'almindelig' kirke. Inde i kirken imponerer de flotte høje linjer i rummet. Og de utroligt smukke glasmosaik-vinduer...

Vinduerne i apsis har stadig delvist de oprindelige ruder fra det 14. og 16. årh. og viser scener fra Jesus liv. Helt naturligt har man her valgt ikke at have en altertavle - vinduerne i sig selv er så flotte.

Spanien2015 2 rosef 140915 41

Spanien2015 2 rosef 140915 42

Spanien2015 2 rosef 140915 43

Orglets midtersektion kan formentlig dateres til det 17. århundrede og er et af de ældste orgler i regionen. Der er ofte gratis orgelkoncerter om sommeren, men da vi var der, var det et lille kor, der sang rummet op.

Spanien2015 2 rosef 140915 44

Spanien2015 2 rosef 140915 45

På vores tur rundt gennem byen kom vi forbi mange smukke steder - med buster og brønde og gamle huse.

Spanien2015 2 rosef 140915 46
Spanien2015 2 rosef 140915 47

Spanien2015 2 rosef 140915 48

Efter en helt fantastisk dag i et stort menneskemylder sagde vi farvel til La Cité og forlod byen gennem Porte Narbonnaise, på den østlige side.

Spanien2015 2 rosef 140915 49

Spanien2015 2 rosef 140915 50

Den blev bygget omkring år 1280 og består af to fremspringende tårne. Den falske vindebro på stedet kom først til da Viollet-le-Duc genopbyggede brystværnet og skifertaget i den 19. årh.

Spanien2015 2 rosef 140915 51

Spanien2015 2 rosef 140915 52

På opdagelse i drypstenshulerne

Vi havde hjemmefra opdaget, at der lidt nord for Carcassonne lå en drypstenshule, men da vi fik studeret brochurerne på campingpladsen, opdagede vi, at der faktisk var 2 meget tæt på hinanden.

Vi spurgte alle de lokale, som vi mødte, om hvilken af de to huler, vi skulle besøge. De fleste sagde: dem begge... Turen ud til hulerne gik af mindre veje og det sidste stykke var ret stejlt...

Spanien2015 2 rosef 140915 53

Spanien2015 2 rosef 140915 54

Da vi opdagede, at der var en kombi-billet, der galt begge huler, så tænkte vi, at det egentlig var en helt god ide. Derfor kørte vi først ud til Gouffre Géant de Cabrespine.

Hulen har været kendt i 40 år og åben for publikum i 20. Man skal deltage i en rundvisning, som foregår på fransk, men der er heldigvis talende skilte ved de vigtigste steder. Det betød, at når den franske guide var færdig og fortsatte videre, så trykkede vi på den engelske oversættelse og fik en kort gennemgang af præcist det sted, hvor skiltet stod.

Spanien2015 2 rosef 140915 55

Spanien2015 2 rosef 140915 56

Géant betyder gigant og hulen er da også stor. Det første rum, som man kommer ind i, er en stor hal: 220 meter høj og 70 m bred. Langt nede løber floden, der har skabt hele grotten ved at skære sig vej ned gennem den blødeste del af klipperne.

I dag kan man ikke se vandet, men man kan se alle de fantastiske drypstensformationer: skiver, søjler, gardiner, vandfald osv. Altså ud over stalagmitter og stalaktitter. Det røde rum er opkaldt efter deres farve, som de har fået pga. indholdet af okker og jerndioxid.

Hulernes konstante temperatur på 14 grader gør det perfekt at lagre vin i hulerne. De her tønder er nu kun til pynt og helt tomme, men der skulle være ret meget vin et andet sted i komplekset. For man kan kun komme i en lille del af hulekomplekset...

Spanien2015 2 rosef 140915 57

Spanien2015 2 rosef 140915 58

I øvrigt var de 14 grader også perfekt på en varm dag!

Efter at have set den overdådige Gouffre Géant de Cabrespine fortsatte vi videre til Grotte de Limousis.

Spanien2015 2 rosef 140915 59

Denne grotte har været brugt som ly af forhistoriske mennesker og hulebjørne. Bjørnene har brugt hulen for ca. 12000 år siden. Hulebjørnene var nogle store krabater: 450 kg og 3,5 meter høje, når de stod på bagbenene.

Skriftlige dokumenter siger, at hulerne blev opdaget i 1811, men inskriptioner på nogle af væggene viser, at hulerne har været kendt tidligere.

Spanien2015 2 rosef 140915 60

Spanien2015 2 rosef 140915 61

At hulerne har været kendt viser også sporene efter italienske skulptører, der har savet stykker af kalkstensformationerne ud for at omskabe dem til figurer.

Spanien2015 2 rosef 140915 62

Spanien2015 2 rosef 140915 63

Det første rum - efter de obligatoriske vintønder (som faktisk indeholder rødvin) - er Salle des Colonnes. Det er et rum på ca. 100 meter i længden og er et rum med utallige søjler, stalagmitter og stalaktitter.

Søjler opstår i øvrigt, når stalagmitter og stalaktitter vokser sammen. Herefter fortsættes der ind i 'la salle du Lac Vert'. Den grønne sø's sal - og her er en lille klar, men grøn sø, der aldrig tørrer ud.

Når man har krydset 'salle du Bal' (som er en stor sal, der har været brugt til at afholde fester i) ender man i 'salle du Grand Lac', hvor de første klaser af aragonit viser sig. Her findes også en 50 meter lang sø, som man passerer via en jernbro fra 1913. Søens vandstand varierer og kan om sommeren tørre helt ud.

Spanien2015 2 rosef 140915 65

Turens absolutte højdepunkt når man dog i næste rum, for her findes 'le lustre d’aragonites', som er en helt fantastisk drypsten, der alt af mest ligner en koral. Den består af helt hvide nåleformede krystaller, der vokser i alle retninger.

Spanien2015 2 rosef 140915 64

Denne type formation findes flere steder i begge huler, men denne er rigtig stor - vel et par m3.

Efter nogle fantastiske dage i Trébes sluttede vi dette sted af med at kigge på gamle biler og at finde et par caches.

Spanien2015 2 rosef 140915 66

Cachen her under er noget for sig selv - for den var indrettet som et lille hotel med værelser.

Spanien2015 2 rosef 140915 67

Alle beboerne er geocaching-tb'er og coins, som er små sporbare ting, der skal flyttes fra cache til cache. Vi har selv nogle og sætter gerne en af, når vi er længst væk på vores ferier og så skal de selv finde hjem... Det kan godt tage en del tid, men det plejer at lykkedes...

Læs mere: Sommertur 2015 – Beaune Del 1 – Sommertur 2015 – Carcassonne Del 2 - Sommertur til Spanien 2015 – Andorra – Sommertur til Spanien 2015 – Barcelona – Sommertur til Spanien 2015 – Millau og Belfort

Læs også flere spændende beretninger på Familien Rose Frederiksens hjemmeside.

 

 

 

Annonce

Fakta om camping i Spanien

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at bære sikkerhedsvest hvis bilen forlades, og man skal medbringe advarselstrekant. Ligeså skal man bruge seler både på for og bagsæde. Børn op til 12 år og under 135 cm skal benytte en godkendt autostol eller selepude.

Har man gods spændt bag på køretøjet, skal man bruge et specielt skilt, det skal have diagonale røde/hvide striber og skal måle 50 x 50 cm. Skiltet kan købes i butikker med biltilbehør både i Spanien og i Danmark.

Vinterperioden er normalt fra november til marts og det er ikke lovpligtigt at bruge vinterdæk. Pigdæk er forbudt, men snekæder kan benyttes, dog må hastigheden så max være 50 km/t.

Reservehjul er obligatorisk + det nødvendige værktøj der kræves dertil.

Færdselsregler

Vigepligt, at tale i håndholdt mobiltelefon og promillegrænser er ligesom i Danmark. Har man kun haft kørerkørt under 2 år, er promillegrænsen 0,3.

Kørelys bruges ikke i Spanien, kun når der kører i tunnellerne skal nærlyset være tændt. Motorcykler skal altid have lys på. Der er parkeringszoner markeret med blå skilte, og som udgangspunkt må der kun parkeres i 2 timer. I Madrid skal man anvende P-billet hvis der parkeres i SER-zoner. Pladser der er markeret med blå streger er for besøgende, og pladser som er markeret med grønne streger er for dem som bor der. Også der må man højst parkere i 2 timer.

Er autocamperen eller bil + campingvogn over 12 m, skal der sættes 1 eller 2 gule reflekser (enten én lang på ca. 130x25 cm eller to små på 50x25cm) på bagsiden af enheden. Disse reflekser købes i butikker med biltilbehør.

Hastigheder

  • I byen = 50 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Landevej, Motorcykel/personbil = 90 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Landevej, Personbil med anhænger u/o 750 kg = 70 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Landevej, Autocamper u/o 3,5 T = 80 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Motortrafikvej, Motorcykel/personbil = 100 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Motortrafikvej, Personbil m/campingvogn u/o 750 kg og Autocamper over 3,5 T = 80 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Motortrafikvej, Autocamper under 3,5 T = 90 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Motorvej, Motorcykel/personbil = 120 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Motorvej, Autocamper under 3,5 T = 100 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Motorvej, Autocamper over 3,5 T/personbil m campingvogn under 750 kg = 90 km/t hvis andet ikke er skiltet.
  • Motorvej, køretøj med anhænger over 750 kg = 80 km/t hvis andet ikke er skiltet.

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

I Spanien betales der vejafgifter på motorveje og ved nogle tunneler. Det foregår via betalingsanlæg eller elektroniske enheder. Der kan bruges kontanter eller kreditkort. Man kan også på tankstationer og i banker købe en Telepeaje eller Via T som er en automatisk betalingsenhed, som placeres i bilens forrude. På Tolltickets (se nyttige links) kan man købe automatiske betalingsenheder til Spanien og andre lande i Europa.

Camping

Camping er tilladt på offentlige steder, men kræver tilladelse fra de lokale myndigheder, ligeså hvis man campere på privat grund, skal man have tilladelse af ejeren. Det er forbudt at campere tæt på en campingplads, strand eller offentlige bygninger.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort.

Nationalsproget

Spansk, men der bruges også castiliansk, catalansk, galicisk og baskisk.

Toldregler

EU toldregler er gældende

Strøm

230V vekselstrøm. 

Brændstof

  • Benzin (blyfri): Sin plomo (95/98)
  • Diesel: Gasóleo A

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS) . Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi: 112. Ambulance: 061 Politi: 092

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. Har man ikke kasko eller europadækning kan man tilkalde vejhjælp via den spanske RACE Asistencia på +34 91 594 93 47 mod et gebyr

Links til at finde Campingpladser i Spanien

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information