piaogpeter berlin2009 del2 001

Vores første morgen i Berlin. Selvom vi har eget stort toilet med brusekabine, vælger vi at bruge campingpladsens meget flotte og rene toilet og badefaciliteter. Dog er bruserummene en kende for små. Det er svært at undgå håndklæder og tøj ikke bliver vådt.

Annonce:

Nå ja, så var det de kendte ”svømmehals brusehoveder” der sidder fast oppe på væggen. Dem er Peter bestemt ikke gode venner med. Han mener de er besværlige når sæben skal skylles ordentligt af i ”undervogns regionen” – om jeg må bruge det udtryk. Der er det lidt nemmere at føre et brusehoved ned og lave en spooler. Nå, men nok om det – det er nok et spørgsmål om teknik.

 

Det var ikke en morgen vi fik lov at sove længe på. Allerede kl. 10 skulle vi stå klar på Kurfürstendam, hvor en guidet sightseingbus ville bringe os rundt i Berlins gader. En tur der var planlagt til godt tre timer, med et enkelt besøg på Berlinmur museet ved Checkpoint Charlie. En lille sightseeing pakke, vi syntes lød som en godt tilbud. Det blev dog en tur vi senere fortrød vi tog på.

 


Vores sightseeing bus med Fernsehnturn i baggrunden.

Som altid var vi i sidste øjeblik. Oprindelig ville vi have taget bussen til Kurfürstendam, men blev i tvivl om vi kunne nå det. Ikke fordi det nødvendigvis ville gå hurtigere med bilen, da den også skulle parkeres. Det var svært at tage en beslutning, skulle vi tage den langsomme bus og til gengæld slippe for at bruge tid på at finde parkering, eller tage vores bil og satse på vi finder en parkeringsplads. Vi endte med at satse på bilen, der har vi i det mindst selv kontrol over farten. Vi kommer ind til Kurfürstendamm ganske få minutter før afgang og ved første sidevej fra sightseeingbussen, er vi så heldige at finde en ledig parkeringsplads. Faktisk var der en del ledige parkeringspladser. Jeg havde sat Pia af ved bussen, for at ”holde den tilbage”, mens jeg parkerede bilen. Pia fik købt billetter, og kiggede langt efter mig, hvor øjnene talte sit tydelige sprog. ”Kom nu for helvede, Peter”. (tror Helena og Peter nok har samme tempo). I samme øjeblik Peter steg på bussen, blev dørene lukket og bussen sat i gang. Vi kørte, kørte og kørte. Gade op og gade ned. Den ene seværdighed efter den anden. Så gjalt det ellers om at følge med på båndet hvor en tør engelsk herre den ene gang efter den anden gentog sig selv med ”ooon the leeft haaaand site we have aaaaaand oon the riiiight haaand site you see” etc. etc.

Annonce:

 


Rester af muren.

 

Noget af det vi kørte forbi og langs med, rigtig mange gange, var rester af den gamle Berlinmur. De rester der i dag er bevaret, er for det meste stykker af den vestlige del af muren, altså den del vi kender med alt grafittien på.

 


Et bevaret vagttårn i det tidligere ingenmandsland mellem Øst- og Vestberlin.

 

Flere steder i byen er nogle af de gamle vagttårne i ingenmandsland mellem østmuren og vestmuren stadig bevaret.

Siddende i bussen havde vi sådan ca. 5-10 sekunder at opleve hver seværdighed i, før bussen var trillet videre. Ingen fotostop, ingen mulighed for at se nærmere på bare de største seværdigheder. Det skuffede os rigtig meget. Det var oven i købet en alm. lukket turistbus vi kørte i. (se foto længere oppe). Men for nu at være lidt smart, så havde vi medbragt vores Garmin GPS. Så Peter lagde kameraet til side, og tog i stedet for GPS’en i hånden. Det gjorde han for at plotte de mange spændender steder ind, så vi kunne finde dem igen og opleve dem i vores eget tempo. Vi havde set frem til turens højdepunkt, et besøg på Berlin murens museum ved CheckPoint Charlie. Men det kunne vi se frem til rigtig længe, fordi buschaufføren havde åbenbart valgt at føre os til et helt andet museum, nemlig DDR museet.

 


Indgangspartiet til DDR-museet.

 

DDR museet var uden tvivl også meget interessant. Men det var nu ikke det vi havde sat næsen op efter og det var heller ikke et museum vi ellers ville have besøgt. Men da det var en del af turen, skulle den oplevelse naturligvis tages med. På DDR-museet, kan du opleve dagligdagen fra det gamle Østtyskland på egen hånd.

 

 

Du kan prøve at sidde i en ægte DDR-Trabant – Peter opgav på forhånd. Der var jo ingen grund til at lave Gøg og Gokke Comedy midt i det hele. (Bemærk for øvrigt det er luksusudgaven, da den har elbagrude.).
 


Gamle DDR-aviser.

Du kan læse lidt nyheder fra datidens kommunistiske styrede aviser.

 

 

Eller se et tværsnit af, hvordan Berlinmuren var opbygget mellem østmuren og vestmuren.

 

 

Museet var nu hurtigt overstået, så interessant fandt vi det nu heller ikke – så i stedet for gik vi ud igen for at få en tiltrængt frokost sandwich, med et lækkert glas friskpresset appelsinjuice på en café tæt ved bussen. Vi havde en times tid tilbage af vores såkaldte guidede sightseeingtur. Men inden vi hopper op i bussen igen, skal i lige se noget pudsigt. Bemærk et af Berlins mange varetegn, Fernsehnturn på Alexander Platz i baggrunden. Når solen skinner på kuplen, former der sig et lysende kors.

 


Bemærk det lysende kors på sølvkuplen.
 

Historien fortæller ingen steder at dette fænomen skulle være planlagt i designet af kuplen. Man er derfor ganske overbevidst om, at fænomenet er opstået som en tilfældighed. Men i katolske kredse, hedder det sig, at korset er en hævn fra Paven, mod den ateistiske stat.

 

Den resterende del af turen interesserede os ikke så meget. I det hele taget var hele turen en stor skuffelse. Vi blev solgt på ”pakketilbudet” med 3 timers guided tur rundt i berlin, samt besøg på Berlinmurens museum. Det opfattede vi som turen var med personlig guide, og det selvfølgelig var det museum man besøgte som var opgivet. Ellers var der ingen grund til at give 33 euro for turen.

 

Til andre som måtte besøge Berlin, er vores klare anbefaling at benytte de åbne engelske dobbeltdækker busser. De kører under navnet ”City Sightseeing” og er baseret på ”hop on / hop off” princippet. For 15 euro kan du benytte disse busser som du vil i 1½ time. Det var blevet hen på eftermiddagen og vi havde sat snuden hjem til campingpladsen igen. Ganske få kilometer fra campingpladsen, lå en lokal Netto butik.

 


Pia køber ind til aftensmad.

 

Her fik vi handlet lidt ind til aftensmaden og det vi nu stod og manglede. Resten af dagen bød på afslapning og hygge hjemme på campingpladsen.

Det var en lidt fesen oplevelse vi fik i dag. Den sightseeing tur i en lukket turistbus, der bare kørte gade op og gade ned ødelagde for meget. Vejret var super flot med solskin fra skyfri himmel, så det var bare ikke sagen at tilbringe så mange timer i en bus.

 

I morgen skal vi ind til byen med bus og u-bahn. Så skal vi rundt og lege turister med kameraet om halsen, hvilket forhåbentlig også kommer til at ske i ligeså skønt vejr som vi havde i dag.

 

Vi ses.

Pia og Peter. 

Gå til del: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6

Send til facebook.

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information