piaogpeter berlin2009 del5 001

Vi er nu tilbage i Berlins centrum for, at lege færdig som turister i den store by. Kameraet er atter hængt om halsen i bedste turist stil og vi fortsætter selvfølgelig hvor vi slap, nemlig ved TV-tårnet.

Annonce:

 Positionen er den samme som sidst, men højden er ikke helt den samme. Vi starter nemlig dagens beretning godt 220m over Alexanderplatz.

Vi er kravlet op i sølvkuplen på TV-tårnet for, at nyde panorama udsigten over hele Berlin. Fra denne højde fornemmer man virkelig byens størrelse. Vi kunne nu se mange af de steder vi har besøgt, og vi kunne pludselig også placere vores campingplads i forhold til de forskellige steder i byen.

Men at komme op og nyde denne flotte udsigt er ikke noget man bare gør. Det skulle vise sig at være en ganske tidskrævende proces. Det var naturligvis ikke den store overraskelse, at vi skulle stå i kø for at få billetter. Vi vurderede køen til måske at tage 45 min., hvilket kom til at passe meget godt. Glæden steg i takt med vi nærmede os billetlugen, for det første fordi vi var trætte af at stå i kø og for det andet fordi vi var liiidt spændte på at komme op i den højde og betragte byen. Sammen med billetterne overrakte billetdamen lige en lille besked, nemlig at vi kunne regne med det blev vores tur til, at komme op i TV-tårnet om ca. 2½ times tid. Det kunne simpelthen ikke være rigtigt tænkte vi, så vi gik ud for at betragte TV-tårnet og undersøge alternative muligheder for at komme der op.


220m op til sølvkuplen.

Annonce:

Selvfølgelig var der et alternativ, der var åbenbart andre end os der ikke mente det kunne være rigtig at skulle vente så længe, så de havde i bogstaveligste forstand ikke taget skeen i egen hånd, men rebet i egen hånd.


Hvis man ikke gider vente 2½ time på elevatoren.

Op det kom vi selvfølgelig (efter 2½ time, vi havde ikke noget reb desværre), og måtte da også nyde en Latte i caféen der drejer rundt om sig selv. Efter en tur i højderne, hoppede vi på sporvognen for at komme med en af de mange turbåde der sejler frem og tilbage på Spree.


Sporvognen der skal bringe os til turbådene.

Der var rift om pladserne på alle turbådene. Vi var heldige at få nogle af de sidste pladser på denne afgang.


Ombord på turbåden, med Berliner Dom i baggrunden.

Berliner Dom er byens største kirke. Den tilhører den protestantiske religion. Berliner Dom har en royal historie som hofkirke for Brandenburgs kurfyrster. Senere blev den benyttet af det Preussiske kongehus, og ligger derfor ret tæt på det nu ødelagte Berlin Slot. I dag fungerer kirken som et museum.


Berliner Dom.

Vejret var simpelthen fantastisk så godt som alle dage. Det blev selvfølgelig udnyttet af de lokale Berlinere, der havde indfundet sig langs floden for at nyde solens varme. Det virkede som et sted for de trendy unge, smukke og rige. Altså et sted hvor man hang ud for at se og ikke mindst at blive set.


Lille strand på havnefronten.

Muren har krævet mange tusinde ofre. Ofre der blev skudt og dræbt fordi de forsøgte at flygte til friheden. Flere steder i Berlin ser man disse små og diskrete mindesmærker, for nogle af dem der forsøgte at flygte. I dette tilfælde er der tale om et mindesmærke for dem som forsøgte at flygte til vesten ved floden Spree. Noget der gjorde et særligt indtryk, var ved et tilsvarende mindesmærke tæt ved Brandenburger Tor. Her var sat et minde for en østtysker der blot 6 måneder før murens fald forsøgte at flygte, men blev skudt af vagterne. Hvis bare han ventede et halvt år, kunne han være i live i dag som et frit menneske. Det gjorde indtryk.


Mindesmærke for dem som forsøgte at flygte til Vestberlin over floden Spree.

Vi er nu gået i land igen, for at fortsætte vores tur rundt i byen. Mange steder i Berlin finder du rester af den gamle Berlin mur. Men Gedenkstätte Berliner Mauer er det rigtige og officielle mindesmærke for den lange Berlin mur. Stedet består af 220 meter af den oprindelige Berlinmur, et udsigtsplateau hvor du kan kigge henover muren og se hele muren inkl. ingenmandsland. Endelig så finder du også et pænt velassorteret medie udsalg, hvor du kan få alle former for bøger, lydbøger, cd'er og dvd-film om Berlin muren. Det er også muligt at købe små rester af Berlinmuren. Hvis det er Berlin muren de sælger rester af. Her 20 år efter murens fald, sås der rigtig meget tvivl om ægtheden af disse såkaldte murstykker. Der er færre og færre der tror på de er ægte. Flere uafhængige og umiddelbart troværdige kilder siger at, ved Berlinermur museet ved Checkpoint Charlie, skulle det - som det eneste sted i byen - stadig være muligt at købe beton stykker af den ægte Berlinmur. Glem alt om at medbringe hammer og mejsel hjemmefra. For det første er en stor del af muren der i dag er synlig, en hel eller delvis rekonstruktion, for det andet vil et hvert forsøg på, at "hakke i muren" i dag være, at betragte som hærværk mod statens ejendom og vil være forbundet med straf.


Det officielle mindesmærke for Berlin muren.

Berlinmuren var i hvert fald højere end 2m.


Peter på Vestberlin siden af muren.

Et uberørt stykke rest af muren, hvor man kan se ingenmandslands på den anden side.


Lidt uberørt "ægte" stykke Berlinmur.

Vi er nu kommet tilbage til Brandenburger Tor. Men denne gang befinder vi os på Vestberlin siden af monumentet. Faktisk står vi 50m fra det sted, hvor den amerikanske præsident Ronald Reagan, i 1987 gav den historiske besked til sin daværende russiske kollega Mikhail Gorbatjov "Mr. Gorbatjov - tear down this wall". To år senere blev ordene gjort til virkelighed.


Brandenburger Tor set fra Vestberlin og Strasse Des 7. juni.

Mindesmærke for Sovjetunionen og 2. verdenskrig er opført af granit materialer fra det daværende nazistiske hovedkvarter i Berlin Neue Reichkanzlei, som forøvrigt var placeret lige ved Hitlers førerbunker.Det der også er interessant ved dette mindesmærke er, at den er placeret i Tiergarten i det tidligere Vestberlin. Østberlin havde selvfølgelig også et mindesmærke for 2. verdenskrig, det er placeret i Treptower Park.


Vestberlin's mindesmærke for Sovjetunionen og 2. verdenskrig.

Nu hvor vi var i Berlin, tænkte vi på, at kigge forbi Angela Merkel og takke hende for sin hjælp til Anders Foghs valg til Nato posten. Vi var også ved at blive lidt sultne, så måske hun ved samme lejlighed ville byde os en lille frokost. Desværre for os, så var Angela ikke hjemme da vi kiggede forbi. Men derfor skal i selvfølgelig ikke snydes for et billede af hendes embedsbolig, som ligger ganske tæt på hendes arbejdsplads - nemlig rigsdagsbygningen.


Angela Merkels embedsbolig.

Molecule Men er en aluminiumsskulptur på floden Spree der løber tværs igennem Berlin fra øst mod vest. Skulpturen er designet af den amerikanske kunstner Jonathan Borofsky og symboliserer de tre bydistrikter Treptow, Friedrichshain og Kreuzberg. Skulpturen er en gave fra forsikringsselskabet Allianz. Jonathan Borofsky har lavet to eksemplarer af denne skulptur. Den anden står i kunstnerens egen hjemby Los Angeles.


Molecule Men.

Vi nærmer os afslutningen på endnu en dag med meget målrettet og koncentreret sightseeing. Vi har oplevet rigtig meget af Berlin, vi har oplevet rigtig meget historie og vi har oplevet rigtige mange flotte monumenter og turistattraktioner på vores ture rundt i byen. Men den måske største og måske mest berømte turistattraktion i Berlin, har vi bevidst valgt at gemme til sidst. Selvfølgelig bor vi ikke i Berlin en hel uge, uden at opleve den største og mest kendte grænseovergang mellem Øst- og Vestberlin, nemlig Checkpoint Charlie. Så hvis i har undret jer over, at vi ikke har skrevet om Checkpoint Charlie, så kommer den her, som den absolut sidste attraktion vi besøger i Berlin i denne omgang.


Checkpoint Charlie idag. Kontrolposten er en rekonstruktion til ære for turisterne.

I forhold til grænseovergangens oprindelige størrelse, er der så godt som ingenting tilbage i dag. Man har dog bevaret et lille skur, med lidt flag og nogle soldater fra hhv. Frankrig og USA man kan blive fotograferet foran - Og dog - Nu sagde jeg "bevaret", faktisk er der intet bevaret af den oprindelige grænsestation. Det skur der i dag står på stedet - som for øvrigt skal symbolisere en kontrolpost - er en rekonstruktion opført efter murens fald. Snyd? Ja, ærligt talt. Ægte nostalgi og historie kræver den ægte vare, hvis i spørger mig.

Udover at være den største af alle grænseovergange mellem Øst- og Vestberlin, var Checkpoint Charlie også den eneste grænseovergang hvor det var muligt at passere med bil og andre motoriserede køretøjer.


Sådan så den "ægte" Checkpoint Charlie ud før nedrivningen. (Udstillet plakat).

Det er også her ved Checkpoint Charlie man finder Berlinmur Museet - som i nok husker vi blev snydt for på sightseeing busturen i afsnit 2 -. Det var sidst på dagen og vores ben var atter ømme og trætte, så vi orkede ikke at stå i kø og besøge museet, det må vi have til gode næste gang vi besøger Berlin. Der er opsat store plakater omkring Checkpoint Charlie der viser billeder fra dengang grænseposten var i funktion og billeder fra dengang murnedbræknings festen begyndte.


Udstillet plakat med foto fra murens nedrivning.

Som rosinen i pølse enden, fik vi også oplevet Checkpoint Charlie. Selvom det fysisk ikke ser ud af så meget, så er det absolut et "must" at besøge når man er i byen. På trods af kontrolposten i dag er en rekonstruktion, så rummer stedet så meget historie og minder fra tiden hvor Europa var delt af jerntæppet, at det er et besøg værd.


Endelig hjemme. Campingpladsen er lige til venstre på modsatte side af vejen.

På vej hjem til campingpladsen, gjorde vi stop ved en rigtig god steak restaurant for at indtage et velfortjent aften måltid. Herefter var det blot at tage bussen det sidste stykke hjem til campingpladsen og hoppe direkte i seng.

På gensyn i morgen, til sidste afsnit af vores beretning fra turen til Berlin.

Pia og Peter.

 Gå til del: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6

Send til Facebook.

 

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information