Active Image
Ca. 2 gange om året, har vi en forlænget, børnefri weekend, som vi voksne kan bruge på os selv. I år havde vi fået afsat begge vores børn fra Kristi Himmelfarts dag og weekenden ud. Vi havde bestemt os for at tage til Amsterdam og nyde vores forlængede weekend der.
Vi ville køre derned, og tage vores campingvogn med. Det er nemlig en af de gode ting ved en stor familievogn - de er oceaner af plads, når man kun er to. Så hvorfor bruge penge på hotelværelse, når man kan tage sit eget 'hjem' med. Der er en udmærket campingplads kun 15 minutter fra Amsterdams centrum. Den hedder camping Zeeburg, og der går sporvogn lige fra campingpladsen til centrum. Turen tager kun 15 min. Når ret skal være ret, er det eneste gode ved campingpladsen nok dens beliggenhed og den lille men veludstyrede butik. Der er 220 V ved de fleste pladser, men pladserne er ret små (vores Adria 552 fylder to pladser). De sanitære forhold er elendige (vi brugte campingvognens bad og toilet), vand hentes i receptionen osv. Pladsen anvendes mest af backpackere med små telte, men dem er der til gengæld rigeligt af. Første gang vi var der, blev vi hurtigt enige om, at hippie-kulturen bestemt ikke er død. Aldrig har vi set så mange mennesker i indisk bomuld med dreadlocks i håret med guitarer og bongotrommer samlet et sted. Men på trods af, der er mange unge på pladsen, og der er et værtshus på pladsen (der også fungerer som morgenmadsrestaurant), er der roligt om natten.

Sidst vi besøgte campingpladsen var i efteråret 2004 og stedets standard afholdt i hvert fald ikke os for at besøge den igen. For os gælder det om at være tæt på centrum, og det behov opfylder campingpladsen.

Så d. 4. maj 2005 kørte vi fra København ca. kl. 22.00 med kurs mod Amsterdam. Kørte til Rødby og tog færgen til Puttgarden. Det var vores mening at køre hele natten, så vi kunne være i Amsterdam om morgenen den efterfølgende dag. Vi glædede os meget - dels til at gense Amsterdam og dels til at være sammen i 4 dage uden børn (de fleste forældre ved vist, hvad vi mener).

Annonce:

Image

Vores glæde brast dog brat ca. 20 km. uden for Hamborg. Pludselig lugtede kabinen i bilen stærkt af diesel, og motoren begyndte at sætte ud. Vi stoppede omgående og parkerede i et smalt nødspor med tændt katastrofeblink. Vores situation var langt fra ufarlig. Der var bælgmørkt og biler og lastbiler kørte tæt forbi med høj hastighed. Både bil og campingvogn vippede faretruende hver gang en lastbil passerede os. Vi stod begge ud for at finde ud af hvad der var galt. Desuden turde vi ikke blive i bilen, da risikoen for påkørsel bagfra var stor. Det tog os ca. 10 sekunder at indse, at vi ikke kunne køre videre. Vi havde trukket et langt og tydeligt dieselspor på motorvejen, og der lå en stor pøl af diesel under bilens motor. Heldigvis er der ikke langt i mellem nødtelefonerne på de tyske motorveje, så vi fik hurtigt tilkaldt hjælp. Efter ca. 10 minutter kom en politiet. De var søde, rare og meget behjælpsomme.  De parkerede deres bil bag vores campingvogn, tændte de blå blink, og hjalp således med at sænke risikoen for påkørsel meget. De fik også tilkaldt en kranbil fra ADAC. Den kom efter ca. 30 minutter, og så blev vi hurtigt bugseret væk fra motorvejen. Da vi så begge sidder i kranbilen og slapper lidt af, rejser der sig en masse spørgsmål. Kl. er 3 om natten, det er helligdag, og vi aner ikke præcist hvor vi er. Skal vores bil bugseres til Danmark? Hvad med vores campingvogn osv.

Vi bliver enige om at vores bil skal på et Fiat værksted. Det nærmeste ligger i Bad Oldensloe, og chaufføren vil køres vores bil derhen. Så kan vi selv kontakte værkstedet og aftale videre omkring reparationen af bilen.

Spørgsmålet om hvad der skulle ske med vores campingvogn, fik vi også løst. Det viser sig, at chaufføren kender bestyreren af det lokale Hertz kontor. Så han blev vækket med besked om at køre en udlejningsvogn med træk ud til det lokale ADAC kontor, hvor vi så ventede. Han kom rimeligt hurtigt med den største Mercedes Sprinter, vi nogensinde havde set. Den var både højere og længere end vores campingvogn (og den er 7,40 m. lang). Den trak vores campingvogn som en drøm, men hold da op, hvor den krævede plads at manøvrere med.

Annonce:

Image

Men hvad nu? Vi turde ikke fortsætte til Amsterdam, da vi ville være i nærheden af værkstedet hvor vores bil var. Vi var trætte og udmattede af nattens strabadser, og kunne ikke helt overskue situationen. Vi bestemte os for at køre til den nærmeste større rasteplads (Hamburg Stillhorn) og sove et par timer. Herefter ville vi så bestemme os for hvad vi ville gøre.

Da vi vågnede, blev vi hurtigt enige om at finde en campingplads ved Hamborg. Vi ville selvfølgelig helst have været i Amsterdam, men da vi var strandet i Hamborg, valgte vi at se lyst på det og holde vores miniferie der. Ingen af os havde udforsket Hamborg før, så det var egentlig ret spændende. Vi forhørte os om campingpladser på rastepladsen, og fik anbefalet en campingplads på Kielerstrasse i Hamborgs udkant. Vi fandt Kielerstrasse, men ikke campingpladsen. Til gengæld fandt vi en anden campingplads - nemlig Campingplatz Schnelsen-Nord.  De havde heldigvis plads til os, og lynhurtigt fik vi campingvognen parkeret, sat os ned og nød en velfortjent ferie øl.

Det var en rigtig dejlig campingplads. Servicebygningerne var klinisk rene, masser af varmt vand (gratis), og betjeningen god. Damen i receptionen fortalte os, at Hamborgs havn fejrede 850 års fødselsdag med en kæmpe 3 dages fest, så vi ville ikke komme til at kede os. Det viste sig, hun var en stor fan af Olsen-banden, og var lidt uforstående overfor, at man ikke havde indrettet Ove Sprogøes hus til museum ved hans død. Torsdag aften brugte vi inden i Hamborgs centrum, og havde en rigtig god aften der.

Image

Fredag kontaktede vi Fiat værkstedet, og fik at vide vi kunne komme og hente vores bil. Vi fik at vide at fejlen skyldtes at en returløbslange til dieselen, var hoppet af. Det kostede os 46 euro. Vi var naturligvis glade for, at der ikke var noget alvorligt galt med vores bil. Vi hentede bilen og kørte derefter hen for at aflevere udlejningsbilen i en nærliggende by. Men ak - glæden var kort. Da vi kom til stedet hvor udlejningsbilen skulde afleveres, var fejlen på vores egen bil tilbage igen. Det fossede ud med diesel fra returløbslangerne.  Vi fik ringet til Fiat værkstedet, og beklagede vores nød (og deres reparation). De lovede at sende en mekaniker ud for at udbedre fejlen - igen. Efter ca. 1½ time kom en meget sur mekaniker og skiftede en brændstofslange mere. Nu måtte vores bil da være i orden. Vi kørte tilbage til campingpladsen uden flere uheld med bilen, og var glade. Nu skulle vi bare nyde weekenden og ikke tænke mere på problemer med bil, hjemtransport o.l.

Image

Vi havde nogle rigtig gode dage i Hamborg. Vi (Ann Karina) udforskede tøj- og skobutikker om dagen og caféer og barer om aftenen. Der var udpræget feststemning i byen. Mange glade mennesker og højt humør overalt.

Image

Søndag pakkede vi sammen og gjorde klar til at køre hjem. Det gik hurtigt, da vi ikke havde forteltet at pakke sammen. Fordelen ved at være 'strandet' i Hamborg er, at der ikke er så langt hjem. Med campingvognen på krogen kørte vi hjemad med en dejlig weekend i bagagen. Men ak - efter ca. 10 km. stank bilen pludselig af diesel igen. Det tog os ca. 10 sekunder at konstatere, at det var præcis den samme fejl igen - utætte brændstofslanger. Denne gang var ikke i nogen umiddelbar fare. vi holdt parkeret sikkert, så vi havde ikke akut brug for hjælp. Vi kontaktede SOS, der sendte en vogn fra ADAC ud til os. Efter en halv times tid kom der et fejeblad fra ADAC, men chaufføren valgte at udskifte to brændstofslanger mere på vores bil. Det stoppede lækagen, hvorefter vi kørte hjemad igen.

Image 

Det var ikke en rar hjemtur. Vi havde mistet tilliden til vores bil, og frygtede konstant at fejlen med brændstofslangerne ville opstå igen. Men vi kom gennem Tyskland og Danmark uden problemer. Dvs. da vi kørte af motorvejen ved Glostrup, opstod fejlen igen. Nu var vi iskolde. Vi havde kun 3 km. hjem, så vi blæste på medtrafikkanter og vejbelægning og kørte videre velvidende at vi trak et fedt dieselspor efter os. Vi havde fået nok. Nu ville vi bare hjem, sætte campingvognen og så sende den ski.. bil på værksted.

Enden på denne historie er, at det tog Fiat i Glostrup 3 uger at lokalisere fejlen i vores brændstofsystem. Årsagen var slør i en aksel i højtrykspumpen. Det slør bevirkede at akslen høvlede metalflager af sig selv som så var blevet spredt ud i hele brændstofsystemet. Det medførte at der var dannet mange så propper af metalspåner i systemet, så trykket i returløbet var alt for højt - derfor de mange sprængte brændstofslanger. I alt tog det 4 uger at få vores bil køreklar igen.

Regningen på lød på 45.000 kr. Det mente vi var helt urimeligt. Bilen er 2½ år gammel og har kørt 55.000 km., så en sådan fejl burde ikke kunne opstå. Efter samtaler med FDM, Fiat Danmark og Fiat Manniche i Glostrup, erkendte Fiat at der måtte være tale om en produktionsfejl. Vi kom derfor ikke til at betale en krone for udbedring af skaden. Stor ros til Fiat for dette.

 

Annonce

Fakta om camping i Tyskland

Biludstyr og sikkerhed

Det er obligatorisk at medbringe advarselstrekant. Det er en rigtig god ide, at medbringe sikkerhedsveste til alle, nødhjælpstaske og ildslukker. Det er tillige også obligatorisk at bruge sikkerhedssele både for og bag. Børn skal bruge godkendte autostole/selepuder, børn under 12 år eller under 150 cm skal side i en autostol/selepude der passer til barnets alder.

Det er obligatorisk at køretøjer op til 3500 kg skal kører med vinterdæk/helårsdæk når der er sne/is på vejene. Dækkene skal være mærket med enten M+S eller snefnugsymbolet eller begge dele. Og der skal som minimum være 1,6 mm mønster. Det er ikke et krav at anhængeren skal have vinterdæk, men det anbefales.

Det er ikke tilladt at kører med pigdæk i Tyskland. Der kan dog benyttes snekæder, men så er fartgrænsen på 50 km/t. I bjergområderne vil der være skiltet med at snekæder er påkrævet.

Færdselsregler

Promillegrænsen er som i Danmark, dog er grænsen på 0 for bilister som har haft kørekort under 2 år eller er under 21 år. Tale i håndholdt mobiltelefon er også forbudt, også hvis kørslen foregår på cykel. Navigationsanlæg/GPS med informationer om politiets fartkontroller er ulovlige at bruge i Tyskland.

Nærlyses skal tændes ved mørkes frembrud, i tåge, sne eller stærk regn. I Tyskland er der højrevigepligt med mindre andet er skilte. Ligeledes er lygtebom og ekstra nummerplade påkrævet, hvis man hægter noget bagpå bilen.
Er man uheldig at være involveret i en ulykke i Tyskland og man har haft løstsiddende fodtøj på, og det kan være årsagen til ulykken, kan det have indflydelse på ansvarsfordelingen. Ved kødannelser tænd straks havariblinket for at advarer bagfrakommende køretøjer.

Hastigheder

  • I byerne er hastigheden = 50 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på landevej = 100 km/t
  • Personbiler/andre køretøjer op til 3500 kg på motorvej = 130 km/t (På nogle tyske motorveje er der ingen hastighedsbegrænsning, det anbefales dog kun at kører 130 km/t. Er man uheldig at blive involveret i et uheld, skal man kunne bevise at det ikke er ens høje hastighed der er skyld i ulykken, hvis man har kørt stærkere end 130 km/t)
  • Personbiler med anhænger på landeveje = 80 km/t
  • Personbiler med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t og 100 km/t hvis man har Tempi 100 godkendt sit vogntog
  • Autocamper op til 3500 kg med anhænger gælder samme hastigheder som personbil med anhænger.
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på landevej = 60 km/t
  • Køretøjer over 3500 kg med anhænger på motorvej/motortrafikvej = 80 km/t (60 km/t i bebyggede områder)
  • Motorcykel med trailer = 60 km/t både på landevej og motorvej/motortrafikvej

Ved busstoppesteder må man først passere bussen i langsom fart (4-7 km/t) når den holder stille med advarselsblink tændt.

Parkering i Tyskland

Danske P-skiver er IKKE lovlige i Tyskland, en tysk p-skive bliver tidspunktet angivet med en pil og man bruger kun halve timer, ikke kvarter som i Danmark. Har man en elektronisk p-skive, skal den være godkendt af de tyske myndigheder og kunne stilles til halve timer. 

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Mange tyske byer har miljøzoner, nærmere betegnet 69 byer fordelt over hele Tyskland. I disse byer skal man have et miljømærke i forruden. Miljømærket findes i 3 farver, rød, gul og grøn alt afhængig af hvor stort forureningsniveauet er på den pågældende bil, og om den kører på benzin eller diesel. Når mærket er købt, holder det bilens levetid, eller hvis ruden skal udskiftes, så må man købe et nyt.Kan købes på alle TÜV-stationer og DEKRA-værksteder i Tyskland. HUSK bilens originale registreringsattest.

Skal man ikke til en af de nævnte byer, behøves man ikke mærket, men kører man ind i en miljøzone og bliver opdaget, får man en bøde.

Camping

Det er forbudt at campere i skove og naturreservater, der opfordres til at bruge de officielle campingpladser.

Valuta

Euro og der kan benyttes de mest almindelige kreditkort som Visa, Mastercard, Diners og American Express de fleste steder.

Nationalsproget

Tysk er hovedsproget, men der tales også lidt engelsk og fransk. Derudover er der en del regionale dialekter, der adskiller sig meget fra hinanden i udtale. Officielle mindretalssprog er der bl.a. dansk, sorbisk og frisisk.

Toldregler

Toldregler gældende for EU

Strøm

230V vekselstrøm

Brændstof

95 Blyfri = Bleifrei Super, 98 Blyfri = Bleifrei Super Plus

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen ringes 112 og politi: 110 eller 112.

Lægehjælp

EU-statsborgere får dækket alle udgifter til læge og sygehusvæsen ved korte ferierejser. Du vil dog selv skulle lægge ud for dine udgifter. Ved rejser på en måned eller mere skal du kontakte din kommune for at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis. Overvej om det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring som kan dække ting som tandlægeudgifter, forsinket eller stjålet bagage, osv.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS Internationals Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. eller man kan kontakte Falck på tlf. 00 45 70 10 20 30, hvis man har et Falck-abonnement.
Har man ikke kaskoforsikring eller europadækning kan man tilkalde vejhælp hos ADAC på tlf. 01802 22 22 22, fra mobil på 22 22 22 mod betaling. Benytter man nødtelefonerne langs Autobahn (2 km mellem hver) skal man insistere på at få hjælp fra ADAC.

Links til at finde Campingpladser i Tyskland

Nyttige links:

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information