tema 1 gang i camplet 01

Eller som vi selv kalder vores historie - Glade amatører på camping. Først lidt om vores baggrund. Vi er på ingen måde rutinerede campister. Vores camping-erfaring begrænser sig til en tur rundt i Danmark, med bil og telt for tre år siden, og for endnu længere siden; camping rundt i Europa, primært på Interrail.

Annonce:
Tilbuddet om at låne en Camp-let var på den måde en opgradering i forhold til det vi havde prøvet hidtil, om ikke andet, så i kompleksitet. For første gang skulle vi af sted med både køkkenfaciliteter og rigtige senge.

Inden afgangen fik vi en gennemgang af Camp-let'en, herunder ikke mindst opsætningen, hvilket var en rigtigt god idé, for til vores overraskelse, er det noget mere kompliceret at sætte en Camp-let op, end at sætte et telt op, i hvert tilfælde hvis man sammenligner med de telte vi har erfaring med.

Turen til Jylland
Vi havde besluttet os til at første stop skulle være Løkken. Det passede bedst ind i vores planer, og betød samtidig at den længste strækning der skulle køres, skulle gennemføres allerede den første dag.

Camp-let'en blev pakket, og det samme blev Golf'en. Med to voksne og med en teenage-datter der blev samlet op i Roskilde var godt læs på, da vi vendte næsen mod Jylland via Fyn.

Trods læsset var der dog ingen problemer med at køre med Camp-let'en, og det var hele tiden nødvendigt at holde et øje på speedometeret, for at overholde hastighedsbegrænsningerne på motorvejen, der som bekendt er noget lavere med trailer end uden. Kun når der skulle accelereres op af de stejleste bakker var det nødvendigt at skifte fra 4. ned i 5. for at få motoren op i de omdrejninger hvor den trak bedst.

Annonce:

Faktisk var det lettere at køre med Camp-let'en, end med en trailer med læs på, for man kan godt mærke at Camp-let'en har et dejligt lavt tyngdepunkt, og den er heller ikke højere end man sagtens kan bruge bakspejlet næsten som normalt, og ikke er begrænset til sidespejlene.

Alt var stabilt, selv når der var lidt bump i vejen, og en zigzag-tur mellem et pænt antal biler på en tankstation gik som en leg, for Camp-let'en er ikke helt lige så bred som bilen, og den følger fint efter bilen, uden at det er nødvendigt at foretage de store 'hænger-sving' som man nogen gange skal med en lang bred trailer.

Opholdet på tankstationen var naturligvis for at få fyldt benzin på, og der kunne Chaufføren til sin store overraskelse konstatere, at benzinforbruget ikke mærkbart påvirket af at have Camp-let'en på slæb. Naturligvis bruges der mere benzin med Camp-let'en på slæb end uden, men til gengæld betyder den lavere fart på motorvejen også mindre benzinforbrug, så de to ting går mere eller mindre lige op, i hvert tilfælde på chaufførens Golf IV 1,8.

Ankomst til Løkken Klit Camping
Første stop var på Løkken Klit Camping, lidt uden for Løkken by. Her var vi da vi var ude og campere i telt for lidt over tre år siden, og vi ville gerne se hvad der var sket siden.

Indskrivning var hurtig og smertefri. Vi havde ikke bestilt plads på forhånd, men i løbet af 5 minutter havde vi fået anvist vores plads, og var forsynet med kort over pladsen, med vores plads markeret, og en fin beskrivelse af, hvordan vi kunne finde vores plads.

Vi havde valgt en luxusplads. Prisforskellen i forhold til en almindelig plads med el var kun 10 kroner om dagen. Til gengæld var der så vand og afløb (og det kom vi til at bruge rigtigt meget) samt TV-tilslutning med i prisen, og mulighed for trådløs internet-adgang, som dog koster ekstra.

Vores første tur i en Camp-let
Der var vand og afløb lige ved vores plads

I løbet af yderligere nogle minutter havde vi fundet vores plads, og fået Camp-let'en koblet af og valgt hvor på pladsen vi skulle placere Camp-let'en, og skubbet den på plads. Der stod den ikke helt i vater, hvilket vi havde lært den skulle, men et hurtigt skub frem og tilbage, så Camp-let'en blev flyttet ca. 20 cm til siden, og så var det problem løst.

Det tog os samlet små to timer at slå Camp-let'en op første gang. Vi havde fået at vide at det kan gøres på cirka en time, men dels havde vi jo ikke den samme rutine endnu, og dels skulle vi havde solsejl på, hvilket vi ikke havde set demonstreret. Til gengæld havde vi på forhånd fravalgt sidekabinen da vi jo kun var tre, og ikke havde mere udstyr med, end det kunne være i Golf'en og ovenpå Camp-let'en, så den var der ikke behov for.

Vores første tur i en Camp-let
Så er vi på plads, og nyder livet som campister

Vores arbejde med at slå Camp-let'en blev fulgt nøje af vores med-campister, og allerede inden Camp-let'en var slået helt op, var de første med-campister henne for at fortælle os hvor flot de syntes vores Camp-let var. Og da den var slået helt op, og solsejlet var sat på, kom et par ejere af en ældre Camp-let hen for at spørge nærmere til solsejlet som de hurtigt blev enige om, de måtte se om de også kunne få til deres Camp-let.

Den første nat
Klokken var et stykke over 21 da vi var færdige med at få alting på plads, og grillen på pladsen lukker kl. 21, så vi måtte ind til Løkken by og skaffe noget hurtig aftensmad, da vi ikke havde handlet ind til at lave mad.

Da vi skulle i seng, fik vi en god overraskelse: Tidligere campingture har som nævnt været i telt, og dermed også på liggeunderlag eller luftmadrasser. Sengene i Camp-let'en var som ventet mange klasser over både liggeunderlag og luftmadrasser: De er helt fantastiske.

Selv Chaufføren, med over 95 kilo fordelt på næsten 2 meter, havde god plads i både bredden og ikke mindst længden, hvilket ellers godt kan være et problem på både luftmadrasser og ikke mindst liggeunderlag (hvem har besluttet at 180 cm er rigeligt langt til et liggeunderlag?).

Så Chaufføren gik først omkuld, men han havde jo heller ikke kunne tage sig en "morfar" i bilen, som de to passagerer. Alle tre B-mennesker sov sødt til den rigtige side af klokken 9, trods lidt vejstøj fra den nærliggende landevej, men det var nu ikke værre end naboens snorken, som formåede at holde Konen vågen i længere tid, og det var varmen i teltet der fik første mand ud af fjerene næste morgen.

Links:
Hjemmeside: Løkken Klit Camping
Gå til del: 1 - 2 - 3 - 4

Annonce

Fakta om Camping i Danmark

Farten i Danmark

50 km i byer (hvis ikke andet er skiltet)

80 km uden for byer, dog kun 70 km med påhængskørertøj (hvis ikke andet er skiltet)

90 km på motortrafikvej, dog kun 70 km med påhængskørertøj

110 – 130 på motorvej, dog kun 80 km med påhængskørertøj

HUSK i Danmark skal man ALTID have lys på køretøjet og sikkerhedsseler på. Det er tillige obligatorisk at der forefindes en Advarsels-trekant i køretøjet, samt det anbefales at man har en brandslukker, forbindingskasse, samt sikkerhedsveste i bilen.

Valuta

DKK 1 krone = 100 øre.

Dokumenter

Dokumenter du skal have med: Almindeligt dansk kørekort og campingpas.

Forsikringer

Når man kører bil i Danmark, skal bilen som minimum have en almindelig ansvarsforsikring. Campingvognen behøves ingen forsikring, det er op til en selv.

Vigtige telefonnumre

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi ring 112

Vejhjælp: Falck 7010 2030 – Autohjælp(SOS) 7010 8090

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side