Image 

Der er nok ikke mange, der ved det, men den to-etagers Kabe Campingvogn som blev vist på forårets campingudstillinger i Bella, Aalborg og Herning, var ikke den første af sin art. På en udstilling i Stockholm i 1971 viste Kabe den første campingvogn i to plan.

Annonce:

Vi har spurgt Steen Reinholdt Rasmussen fra importøren af Kabe i Danmark, hvorfor den ikke blev så kendt, som Kabe Tower er blevet nu?

"Pressen har meget stor indfyldelse på om noget bliver kendt eller ej. Nyheder kender i dag ingen landegrænser, som den gjorde før i tiden. Den to-etagers campingvong som blev fremvist i 1971, var til dels kun kendt i Sverige, men nyheden nåede ikke så langt ud over Sverige. I august måned sidste år, da Kabe havde 50 års jubilæum, var pressen mødt talstærkt op fra mange lande. Langt de fleste skrev om den opsigtsvækkende campingvogn i to-etager. Som sagt havde den en forgænger, der hele 36 år tidligere blev vist på en udstilling i Stockholm", oplyser Steen Reinholdt Rasmussen fra Intercamp A/S i Lunderskov.

Image
År 1971 blev verdens første udgave fremvist på en udstilling i Stockholm, dog uden at blive sat i produktion

Den svenske Kurt Blomqvist har i tidens løb haft mange inovative idéer, hvor campingbåde og dobbeltdækker campingvogne var nogle af dem.

Annonce:

Det hele startede med at den inovative unge svensker Kurt Blomqvist, byggede sin første campingvogn i sin sommerferie 1958. Entlig begyndte det hele et par år tidligere, hvor Kurt i sin fritid solgte den engelske Sprite fra en benzinstation.

I slutningen af 1950´erne levede familien Blomqvist et normalt middelklasseliv. De havde villa og tog på ferie. Ofte overnattede de på vandrehjem eller i telt. Både husstru og datteren havde et stort ønske om at få en campingvogn. Hvad gør man, når man ikke har råd til at købe en campingvogn? - Man bygger en selv i sin garage. 

Hele familien blev deltagtiggjort i projektet. I løbet af et halvt år var den hjemmebyggede campingvogn færdig. Der var kun ét problem. Den kunne ikke komme ud af garangporten. Chassi og karossen måtte derfor skildes ad og senere monteres sammen igen, efter den var kommet ud i det fri. Der var nu 3 uger til sommerferien, og der var kun nogle smådetaljer, som skulle justeres … En forbipasserende fik øje på den stort set færdige campingvogn, og blev så betaget af den, at han på stående fod spurgte, om han måtte købe den.

"Budet var lokkende", fortæller Kurt, "og lidt senere kunne jeg glædestrålende gå ind til familien og fortælle, at der nu var penge til et bekvemt hotelophold i stedet for at skulle køre rundt i en hjemmelavet campingvogn".

Glæden blev kort, for reaktionen blev ikke som forventet. I stedet for jublen blev der grædt og humøret blev trist. Resten af familien havde virkelig set frem til at holde ferie i den nye campingvog! Så det eneste alternative Kurt havde, var at love familien at bygge en ny campingvong. Der var kun tre uger til ferien begyndte og der fulgte en hård kamp med tiden. Efter en ernorm arbejdsindsats, dag og nat, stod den nye campingvong færdig inden ferien som lovet.

"Ja, helt færdig  var den faktikst ikke", afslører Kurt. "Derfor blev både materialer og værktøj pakket ned sammen med den øvrige feriebagage. Imens resten af familien nød ferien, arbejdede jeg videre og kom hjem med en færdigbygget campingvogn – som straks efter hjemkomsten blev solgt".

Image
År 1957: Kurt sælger Sprite camping-vogne i sin fritid fra en benzinstation
 Image
År 1958: Prototypen af Kabe Komet 250
Image
År 1959: Produktionen sættes i system.
Image
År 1959: Garagen udbygges og det var nødvendigt med hjælp udefra.

Grunden var lagt til det, som senere skulle blive Sveriges mest betydningsfulde campingindustri.

Nu havde Kurt fået blod på tanden og var opsat på, at han fortsat skulle bygge campingvogne. Efter sommerferien havde Kurt en noget større erfaring med, hvordan campinglivet fungerede og hvordan en campingvogn burde konstrukeres. I løbet af det næste ¾ år var der bygget otte campingvogne i Kurts garage.

I sensommeren 1958 begyndte projekteringsarbejdet med den campingvogn, der senere kom til at hedde Kabe Komet 250. Den første serie var færdig til sæsonstart i 1959.

Kabe Komet 250 var, præsic som den først campingvogn Kurt byggede, lille og let. Prisen var sat til 3.800 svenske kroner. Campingvognen blev meget posivit modtaget og efterspørgslen var betydelig større end forventet. Garagen blev udbygget og det var nødvendigt at få hjælp udefra. Det var ikke svært at få villige leverandører. i håndværkerkvarteret i Småland. Disse leverede dele til campingvogne, som alle blev samlet i Blomqvists garage.

Første prototype med på udstilling
Der findes flere episoder fra den første tid, som viser hvor hektisk det kunne være og Kurt fortæller dem gerne. Som f.eks. den gang da han var på vej til en messe i Malmö med en prototype af en vogn.

Tiden var kanp, for campingvongen var ikke blevet færdig før end klokken fem den sammen morgen. Messen skulle åbnes nogen timer senere og vognen – en Kabe Komet 280 skulle være hovedattraktionen. Efter en kop kaffe satte Kurt Blomqvist sig bag rettet og kørte mod messen.

"Med hjælp af adskillige kopper kaffe kom vi - vognen og jeg – til Malmö uden problemer. Men i Malmö skete der noget.  Jeg kikkede i bagspejlet og så at campingvognen stod på tværs! Jeg sprang ud af bilen og til min store overraskelse opdagede jeg, at karossen stod løs på chassiet. Vi havde glemt at bolte karossen fast på chassiet, da det skulle gå så hurtig. Dette resulterede i at det kun var tætningsmassen, som holdt karossen fast til selve chassiet".

Kurt vred karossen på plads igen, og kørte forsigtigt ind i messehallen. Han nåede lige at få campingvognen på plads inden udstillingen åbnede. Kurt havde, fremsynet som altid, selv opfulden ”nutidens solsejl”. Udgaven blev vist på udstillingen og var en presenning, der sad fast på campingvognen for at give skygge.

Nogle år senere gik rejsen til Vejle i Danmark.
Kurt havde hørt, at der fandtes en virksomhed i Danmark, som lavede telte - kaldet Isabella. Kurt opsøgte, den et par år ældre Søren Odgaard, for at købe et fortelt til sin campingvogn. Men som så ofte blev det ikke kun til en engangshandel. Der var mange gensidige interesser og Kurt fortalte om sin lille produktionvirksomhed…Mødet slutter med at Kabe bliver svensk generallager for danske Isabella telte. Det er de stadig den dag i dag, til trods for at der dengang kun blev givet håndeslag for aftalen, som ikke blev skrevet ned på papir. År 1971 gjorde Kurt endnu en ny opfindelse - En campingvogn i to plan.
Dobbeldækker-campingvognen var baseret på Kabes største model, Diamant. Som så mange gange før var denne prototype først klar lige inden messen skulle åbne.. 

"Jeg satte den 370 cm høje campingvogn efter min gamle Mercedes", fortæller Kurt. "Med lav fart begav jeg mig på vej mod udstillingen. Vognen var både tung og vindmodstanden stor. Rejsen gik uden de store bekymringer lige Indtil jeg i udkanten af Norrköping, blev stoppet af politiet!"

"Vi har fået en rapport fra luftfartsvæsnet om, at du generer flytrafikken", skræmte politimanden.

Han kikkede på campingvognen, som ragede godt op i landskabet. Politimanden kunne ikke holde sin syngerrighed tilbage og kikkede på skabelsen bag Mercedesen. Kurt fik snart demonstreret campingvognens finurlige finesser for politiet, som undrende så til.

"Sådan en vogn er nu ikke så tosset at have", konstaterede politimanden inden han lod mig fortsætte. "Kør nu forsigtig var hans sidste ord", fortæller Kurt.

Mindste lige så positiv blev modtagelsen på Øhøj-udstillingen. Prisen var 48.000 Svenske kroner, 3 gange så høj som en almindelig camingvogn og interessen var også stor i Sverige, men den blev dog aldrig sat i produktion. Byggeriet af den to-etagers campingvogn gav Kurt en masse erfaring.

Campingvognsproducent på fuld tid.
Kurt opsiger sit faste job i 1963 for at leve af at producere campingvogne. Hans forhåbninger om at alt skulle bliver lettere, når han kun havde ét job slog helt fejl. Efterspørgslen steg voldsomt og Kurt havde svært ved både at sælge campingvogne i dagtimerne og bygge campingvogne om natten. Det blev derfor nødvendig at ansætte en medarbejder. Valget faldt på Søren Nielsson, som stadig efter 40 år arbejder i virksomheden.  Hustruen Berit kom ved samme lejlighed med ind i virksomheden og stod for kontor- og økonmiarbejdet.

Kabe i dag
Efter det første år som selvstændige lancerer Kurt Briljant-modellen, der blev den første Kabe-campingvogn med et ædelstennavn. Siden starten af 1963 har virksomheden været i stadig udvikling og er i dag er virksomheden en koncern med datterselskaber såvel i Sverige som i udlandet. KABE Husvagnar AB med hovedkontor i Tenhult, 10 km uden for Jönköping, Kabe fremstiller både campingvogne og autocampere. I alt omsætter koncernen for ca. 965 mill. kr. og antallet af ansatte er på godt 380 personer. Kabe er Skandinaviens førende campingvognsfabrikant med egen produktudvikling, design og produktion. Produkterne sælges gennem mere end 90 uafhængige forhandlere. Eksportandelen er kraftigt stigende og udgør i dag ca. 43% af det samlede salg. Koncernen KABE AB har siden 80'erne været noteret på Stockholmbørsens O-liste.

Hvor stammer navnet KABE fra?
Navnet Kabe stammer fra initialerne i Kurt Blomqvist´s navn (KB), som først blev til KÅBE. Navnet var midlertidigt optaget. Den snedige Kurt døbte så selvskabet til Karosseri AB Elit - som nu net blev forkortelsen KABE. I dag er selskabets navn KABE Husvagnar AB .

Image
År 1983: Første Autocamper
Image
År 1985: Campingbåd Seacamp præsenteres
Image
År 199:2 Kabe mobilehome introduceres
Links:
Hjemmeside: Kabe

Kilde: Kabe og Kurt Blomqvist / Foto: Kabe

 

Annonce

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information