piaogpeter trysil del4 001

Kulden er for alvor kommet til Trysil. Denne morgen vågnede vi til -17 grader. Det er ny kulderekord i vores campingvogn. Men heldigvis holder vi fortsat campingvognen varm, samt vand og sanitets installationer fri for frost.

Annonce:

Planen for i dag er, at komme ud og se noget hundeslæde kørslen. Vi vil dog ikke selv deltage, men blot overvære hvordan hundene arbejder. Vi havde læst os til, at der var et familiearrangement i dag kl. 14 ved noget der hedder Trysil Aktiv og Fritid. Det ville vi aflægge et besøg. Indtil da benyttede vi formiddagen til, at se på hvad Trysil By havde at byde på.

Hvis du har behov for en stille stund eller vil sende en nytårshilsen til de højere magter, står Trysil Kirke til rådighed. Den er åben for offentlig adgang dagligt.

I Trysil Centeret finder du bl.a. et Coop Mega marked, som svarer til vores Kvickly X-tra hjemme i Danmark. Det var noget der mindende om kaotiske tilstande på parkeringspladsen, hvor det var alle-mod-alle, om at få en parkeringsplads til bilen. Det må være fordi, det også her i Norge er første hverdag efter juledagene. Trysil Centeret består af ialt 22 butikker og spisesteder. Udover Coop Mega, finder du i sagens natur store ski og sports forretninger, tøj og sko butikker, frisører, banker, vinhandel og kiosker.

piaogpeter_trysil_del4_002

Ved siden af Trysil Centeret, finder du et Rema1000 discount-supermarked. Når man ser på prisniveauet her oppe, kan vi næsten ikke lade være med at grine, når vi hører ordet "Discount" He He. Troede slet ikke det ord fandtes i den Norske ordbog.

piaogpeter_trysil_del4_003

Annonce:

Midt på hovedgaden, ligger denne store elektronik forretning. Butikken ser ud til at have et stort udvalg, i alt indenfor lyd og billede, samt tilbehør, stik, kabler, etc. etc. Står du og mangler et antennekabel til fjernsynet i campingvognen, eller vil du have en helt ny antenne. Så vil denne butik kunne hjælpe dig.

piaogpeter_trysil_del4_004

Er du blevet inspireret af de mange faste tilbygninger til campingvognene på campingpladsen, så kan du hente de nødvendige materialer og værktøj i denne Coop ByggMix butik. Selvfølgelig overvejede vi at kigge ind, for at se om de havde en billig slagboremaskine, så vi kunne få sat vores Isabella Shadow op - men at finde noget der er billigt i denne by, er som at finde vand i Sahara. Så vi gjorde ikke engang forsøget.

piaogpeter_trysil_del4_006

Det var tid til at køre ud til hundeslæde arrangementet, men ved ankomsten så der lidt bekymrende forladt og roligt ud. Nå ja, ganske vist blev vi modtaget af en 15-20 gøende slædehunde, men mennesker eller noget der bare mindende om, at der snart skulle gøres klar til familiedag, som de havde annonceret i aktivitetskalenderen, var der ingen tegn på.

piaogpeter_trysil_del4_005

Selvom vi gik ude blandt deres hunde og tog billeder, var der intet personale eller andre menneskelige væsener, der ytrede interesse eller nysgerrighed for vores tilstedeværelse med et kamera. Vi kunne jo komme fra en dyreværns forening, der kom for at dokumentere slædehundenes leve vilkår til pressen. Jeg må da indrømme, at de hunde simpelthen var så søde, at man mest af alt havde lyst til at tage dem med hjem og lade dem leve som familiehunde.  De så heldigvis alle velernærede ud og så ud til at trives ganske fint. Nå, men hundeslæde kørsel fik vi altså ikke set, til gengæld fik vi hilst på et par af hundene under mere afslappede former.

piaogpeter_trysil_del4_018

Vi kørte tilbage til Trysil Turistcenter, hvor der for øvrigt for ganske få dage siden, netop er åbnet et helt nybygget SAS Radison Hotel Resort. Hotellet har bl.a. bowling og svømme aktiviteter for alle, også gæster som ikke bor på hotellet er velkommen, mod særskilt betaling. Nytårsaften skal der være en stor fest på hotellet, den skal Pia og jeg dog ikke deltage i.

piaogpeter_trysil_del4_007

Hotellet ligger direkte ud til det store skiområde omkring Trysil Turistcenter. Det er som nævnt i tidligere afsnit, her de fleste ski aktiviteter foregår, ligesom det også er her de fleste nedfarter ender.

piaogpeter_trysil_del4_008

Trysil Turistcenter er en hel lille mini-by, med massere af liv her tidligt på eftermiddagen. På det lille shopping strøg, finder man skibutik og skiværksted, kiosk, spisested og en Nordea Bank. Rigtig hyggelig vinter stemning.

piaogpeter_trysil_del4_009

Vi tog denne gang plads i Torghuset, for at indtage en lille frokost. Igen er det rene spot priser, NKR 375,- for 3 ciabatta sandwich, 1 suppe og 2 x Cola. Er det ikke vanvittigt? Her gik vi og troede, at Norges rigdom kom igennem deres olie eksport, næh den kommer igennem deres madpriser i Trysil, det kan der ikke være nogen tvivl om.

piaogpeter_trysil_del4_010

Fjellekspressen er Trysils længste lift. Den er hele 2108 meter, og fører dig 350m op til rigtig mange grønne og røde nedfarter i flere forskellige retninger. Nu vi snakker om lifte, kan jeg oplyse om, at Trysil rummer ialt 32 skilifte, hvor af de 4 er store 6-stolslifte som den vi ser på billedet. Liftene kan tilsammen transportere 35.200 personer i timen. Åbningstiden ændrer sig løbende over sæsonen, efterhånden som dagene bliver længere. På nuværende tidspunkt åbner liftene kl. 09:00 og lukker igen kl. 15:30.

piaogpeter_trysil_del4_011

Der er størst aktivitet på skibakkerne om eftermiddagen, især hen mod lukketid. Alle skynder sig ned, for at nå liften op igen, inden de lukker kl. 15:30. Der er ialt 65 skibakker i Trysil. De er fordelt som 20 grønne, 17, blå, 17, røde, og 11 sorte. 6 af disse er med belysning om aftenen. (en af dem, er den der går lige ved siden af campingpladsen). De 65 nedfarter har en længde på 71 km tilsammen. Højeste tilgængelige punkt, er starten på løjpe 44 og 46, som befinder sig hele 1100m over havet. Liften "F12 - Familetrekket" skal benyttes til disse løjper. Toppen af Trysilfjeldet er 1132m over havet.

piaogpeter_trysil_del4_012

Børnene har rigtig gode forhold i Trysil. Hverdag kl. 9:00 åbner skiskolen, hvor børnene kan lære teknikken helt fra bunden, ligesom de også kan øve sig i at bruge liftene. Skiskolen har selvfølgelig danske guider til danske børn.

piaogpeter_trysil_del4_013

Når børnene er færdige på skiskolen, venter hele 3 små børnebakker og 9 børnelifte. Trysil har også en børneklub hvor de voksne kan "parkere" deres børn, så de selv har mulighed for at udfordre de lidt mere krævende bakker, uden at være bekymret for børnene. Guiderne i børneklubben sørger for underholdning og aktiviteter for børnene. Man kan kalde børneklubben for Trysils SFO.

piaogpeter_trysil_del4_015

Midt på dagen hvor solen har haft mulighed for at give lidt varme, har temperaturen sneget sig op på minus 14 grader. Det opleves stadig som hundekoldt, og slet ikke til at holde ud hvis ikke man har ordentlig påklædning på. Huer, handsker og varmt tøj er en nødvendighed i disse temperaturer. Nogle danskere vi har snakket med, havde hørt der er varslet helt ned til minus 20 grader de kommende dage.

piaogpeter_trysil_del4_016

Det kraftige fald i temperaturen, mærker vi tydeligt på gasforbruget. Dagens opfølgning på gasforbruget, viste vi meget overraskende har brugt omkring 6-7½ kg gas det seneste døgn. Fra afsnit 3, kunne i læse vi netop havde taget hul på en ny norsk gasflaske. Nu et døgn efter kan i se, at over halvdelen af flasken er brugt. I starten af vores ophold havde vi kun 6-8 graders frost, der kunne vi klare os med 3-4 kg gas i døgnet. En flaske gas (ombytning) på den lokale Statoil koster NKR. 299,-.Disse forbrugstal er stadig med vores Ultra-Heat kørende på 2KW.

piaogpeter_trysil_del4_017

Vi har valgt at tage chancen,og håber vi lige akkurat kan klare os med den resterende gas natten over. Vi har idag været nede på tanken, og få byttet den anden flaske til en frisk. Så vi har en ny flaske klar, hvis vi skulle løbe tør i nat, men vi håber vi kan få lov at vente med at skifte den til i morgen tidlig. Gas-ovnen kører pt. på styrke 2, og vi holder de 20 grader i campingvognen.

Den seneste udvikling i temperaturen, er et godt eksempel på, hvor vigtigt det er, at holde varmesystemet i campingvognen 100 pct. driftsikkert, hvis man benytter sin campingvogn til vintercamping. 5-6 minus grader sker der ikke det store ved. Det kunne klares med tøj og en god dyne. Men 17-20 minus grader kan være alvorligt for helbredet, hvis varmeanlægget svigter.

På gensyn i morgen, hvor vi måske vågner til en ny kulderekord.

Hilsen

Pia og Peter.

Links: Intro - Del 1 - Del 2 - Del 3 - Del 4 - Del  5 - Del 6

Annonce

Fakta om camping i Norge

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekant er obligatorisk, og det anbefales at medbringe ildslukker, forbindskasse og sikkerhedsvest. Det er påbudt at bruge seler på for og bagsæde. Børn under 135 cm skal side i et barnesæde og børn mellem 135 cm og 150 cm skal bruge voksensele + en selepude.

Man er ikke forpligtet til at bruge vinterdæk, men man skal have et tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Hvis man bruger vinterdæk, skal det være på alle fire hjul, og have en minimumsdybde på 3 mm. Bruger man sine sommerdæk, skal man bruge snekæder hvid der er sne eller is på vejen. Kører man i en bil med en totalvægt på 3500 kg eller over, skal man uanset vejrforhold medbringe snekæder. Der er tit kontrol ved grænsen for at tjekke folk har disse med. Det er ikke et krav at campingvognen/traileren har vinterdæk på, men nok en rigtig god ide, da hele køretøjet som hovedregel skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Pigdæk er tilladt fra 1. nov. til den første søndag i den kommende påske, dog er det i Nordland, Troms og Finnmark tilladt at køre med pigdæk fra den 15. oktober til 1. april. Disse skal monteres på alle fire hjul.

Færdselsregler

Promillegrænsen er 0,2 promille. Regler om lygteføring, højrevigepligt og tale i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. Det er forbudt at bruge eller medføre radar/laserdetektor. Afstanden til den forankørende skal være så stor at der kan trækken en bil ind imellem de to køretøjer ved en overhaling. Køres der for tæt, risikere man en bøde. Ved ulovlig parkering kan vogntoget blive trukket væk. Handicapparkering her hælder de europæiske regler.

Hastigheder

• I byen er der 50 km/t medmindre andet er skiltet.
  • For køretøjer under 3500 kg. Gælder følgende:
    • Alle veje uden for bebyggede områder med mindre andet er angivet = 80 km/t
    • Motorvej og enkelte motortrafikvej = 90/100 km/t
  • Køretøjer med en samlet vægt på over 3500 kg: = 80 km/t
  • Køretøjer med campingvogn/anhænger gælder følgende:
    • Udstyret med påløbsbremse = 80 km/t
    • Uden påløbsbremse der vejer mere en 300 kg = 60 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Kørsel med pigdæk i Oslo, Bergen og Trondheim er der en afgift fra 30 NOK pr. dag 400 NOK pr måned og 1200 NOK for et sæsonmærke. Bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg eller derover fordobles prisen. En afgift betalt i en zone er også gyldig i en af de andre afgiftzoner. Mærkerne kan købes på visse tankstationer ved indfaldsvejene eller pr sms.

Der betales bompenge i Oslo og andre større byer, og en afgift for benyttelse af en række veje, tunneler og broer. Betalingen er næsten alle steder automatiseret, man kører gennem ”bommen” bilens nummerplade bliver fotograferet og der bliver tilsendt en opkrævning, har man en dansk Brobizz, registreres betalingen på den. Enkelte veje og bjergpas kan være lukket om vinteren. Se Nyttige Links herunder.

Camping

Det er tilladt at campere uden for offentlige campingpladser i tyndt befolkede områder, men der kan være indskrænkninger, så spørg de lokale myndigheder eller lodsejer. Det er ikke tilladt at campere eller overnatte på restepladser eller i byer. Campingvogn der er bredere end 2.30 og hvor forskellen i bredden mellem bil og campingvogn er større end 50 cm, påkræves der at campingspejlenes forside er udstyret med en hvid refleks.

Rygning og Alkohol

Rygning på offentlige steder, barer og restauranter er ikke tilladt. Minimumsalder for køb af vin/øl er 18 år. Køb af spiritus skal man være 20 år. Spiritus, stærk øl og vin kan kun købes på ”Vinmonopolet”

Valuta

Norske kroner. Af betalingskort kan der bruges Access/mastercard, Visa, American Express og Diners kan bruges de fleste steder, dog ikke i alle supermarkeder og tankstationer

Nationalsproget

Norsk

Toldregler

Da Norge ikke er med i EU har de deres egne toldregler. Se Nyttige Links herunder

Strøm

230V vekselstrøm.

Brændstof

Blyfri 95/98 og Diesel.

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance ring 113 – Brandvæsen ring 112 – Politi ring 110

Lægehjælp

Som EU borger med et EU-sygesikringskort (det blå sygesikringskort) har man ret til at få den nødvendige lægehjælp i Norge, når man er på besøg i landet. Der kan være en egenbetaling. Det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS International, Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. har man ikke kasko eller europadækning kan man få hjælp via NAF Alarmcentral på tlf. 08505.

Trafikinformation

Norsk FM program 2 sender hver dag kl 16.17 trafikinfo. Yderligere oplysninger om vej og vejrforhold kan fås på tlf. 175 i Norge og fra Danmark på tlf. 00-47-22 65 40 40 eller Vegvesen.no

Links til at finde Campingpladser i Norge

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side