piaogpeter_trysil_del5_009

Frosten her i Trysil, er virkelig ved at sætte sine spor på bilen og campingvognen. Vi rundede ny kulderekord på hele minus 22 grader. Idag har vi været i kanen, gjort en Russisk familie glad igen og fået et gensyn med sidste års vintercamping destination i Tandådalen. 

Annonce:

Hjemmefra havde vi booket og betalt for en kanetur igennem Trysil Hestecenter. Hestecenteret ligger godt 25km væk, i østlig retning mod Sverige. (ad riksveg 25).

piaogpeter_trysil_del5_001

 I modsætning til hundeslæde arrangementet i går, så var der gjort klar til vores modtagelse hos Trysil Hestecenter. De to kaner med hest var netop ved at blive spændt for ved vores ankomst. Kort tid efter var der afgang, og en tur på små 1,5km ventede forude. En smuk tur igennem en skov, klædt i hvidt fra stamme til kvist.

piaogpeter_trysil_del5_002

Annonce:

Hestene til at trække vores kaner, er Norges nationalhest. De tilhører Nordlandshest racen. Racen er meget velegnet og derfor også anvendt til træk, kørsel og landbrugsarbejde. Denne anvendelse kommer af Nordlandshesten ikke alene er en meget fysisk stærk hest, men den er også meget samarbejdsvillig og har et utrolig stort gå-på-mod.  

piaogpeter_trysil_del5_003

Efter en små 1,5 km kørsel igennem skoven, ankom vi til en tipi, hvor vi blev budt på lidt Norsk Elggryde med saftevand. Mod betaling kunne man få serveret varm gløgg, øl og vin.

piaogpeter_trysil_del5_006

Tipien var indrettet med små borde og et dejligt varmt og hyggeligt bål i midten. Den Norske Elggryde bestod af Elgkød skåret i strimler, blandet med ris, champignon og sovs. Elgkødet stammede fra en elg, ejeren af Hestecenteret selv havde skudt. Ejeren var selv med som kanefører på en af kanerne.

piaogpeter_trysil_del5_004

De to trækdyr der var med på turen, fik også lidt at spise. Faktisk åd de fra vi kom til vi kørte igen

piaogpeter_trysil_del5_005

Efter en lille halvtimes pause i tipien, var der tid til at vende tilbage til gården, hvor turen startede.

piaogpeter_trysil_del5_007

 Her ses Pia og Peter sammen i kanen, umiddelbart efter ankomsten til gården.

piaogpeter_trysil_del5_008

Efter kaneturen besluttede vi, at køre de sidste 25km til Tandådalen,  hvor vi var på vinterferie sidste år. Vi skulle nemlig handle ind til nytårsaften, og med de priser der er på madvarer her i Trysil, ville det være en god investering af køre de sidste 25km til supermarkedet i Tandådalen. Men turen til Tandådalen kom til at byde os på en uventet oplevelse.

Vi blev pludselig vinket ind af nogle mennesker, der tilsyneladende var kørt i grøften med deres bil. Vi stoppede selvfølgelig, og spurgte om hvad der var galt. Vi konstaterede hurtigt på bilens nummerplade, at der var tale om Russere. Straks tændtes nogle advarselslamper i vores baghoveder. Kombinationen af østeuropæere der  anmoder om assistance, er tidligere set indeholde en helt anden dagsorden, end hvad situationen umiddelbart byder op til.

Deres BMW 325iX sad uden tvivl uhjælpeligt fast i grøften. Det var på trods af, det var en BMW med 4-hjulstræk. Vi besluttede os selvfølgelig for at hjælpe dem, men tog da vores forholdsregler. Pia blev ved bilen og passede på den, i mens Peter steg ud og fik et overblik over mulighederne for at hjælpe dem. Problemet var at hele kørebanen var ren is, og uanset hvor lidt eller meget gas BMW'en gav, så fedtede hjulene bare rundt.

Heldigvis havde vi et slæbetorv i bilen, til netop den slags situationer. Vi blev enige om, at forsøge trække dem op baglæns. Vi fik hægtet slæbetorvet fast på BMW'en og vores Rexton, og gjorde herefter første forsøg på at trække dem ud. Men BMW'en rokkede sig stadig ikke en millimeter. Til gengæld blev vores Rexton blot trukket nærmere og nærmere den grøft BMW'en sad fast i. Så den plan blev hurtigt stoppet, så vi ikke endte i samme situation.

Vi gjorde et forsøg til. Denne gang ville vi forsøge at trække BMW'en op forlæns. Samtidig placerede Peter vores Rexton helt over i modsatte side af vejbanen, så vi havde hele vognbanens brede at trække i, før grøften nærmede sig. I meget overlegent stil blev BMW'en ikke blot trukket fri af grøften, den blev nærmest flået op af grøften.

Vi fik nærmest helte status hos den forulykkede Russiske familie. De kom alle farende for at kramme og knuse, og den fik ikke for lidt med "Thank you very much, og Happy New Year osv. osv.". Vi takkede pænt af, og opfordrede dem til at køre forsigtigt fremover. Jeg opgav at forklare dem, hvor dumt det var at have lavprofil sommerdæk på BMW'en, under disse vejforhold. Måske har de lært en lektie denne gang.

Selvom Pia bevogtede bilen under hele forløbet, så checkede vi lige for en sikkerheds skyld, om vi stadig havde vores punge, kameraer og andet inventar af værdi i bilen :-).

piaogpeter_trysil_del5_009

 Efter små 20km ankom vi til Tandådalen i Sverige. Vi kørte lige ned forbi campingpladsen, for at mindes vores besøg sidste år.

piaogpeter_trysil_del5_010

 Derefter var det tid til, at handle ind til vores nytårsaften, i det supermarked vi huskede så godt fra vores tur sidste år.

piaogpeter_trysil_del5_011

Efter vi havde gjort vores Nytårs indkøb, kørte vi de 50km hjem til campingvognen på Trysill Caravanplass, hvor resten af dagen og aftenen bød på hygge og afslapning.

Vi har igen slået vores kulderekord. Her et billede hvor der er målt minus 21 grader udenfor, senere på natten kom vi ned på minus 22 graders frost her i Trysil. Siden har temperaturen ligget på 16-18 grader om dagen og 20-22 graders frost om natten.

piaogpeter_trysil_del5_012

 På trods af vores Fendt er optimeret til vintercamping efter alle kunsten regler, så må vi (meget mod vores vilje) desværre nok komme til den erkendelse, at ved minus 20 frostgrader begynder de vinteroptimerende foranstaltninger ved campingvognen ikke at være tilstrækkelige.

Vores gasforbrug har også været ekstremt højt. Vi bruger over en ½ flaske gas i døgnet, det er på trods af, vi har Ultra-Heat el-varmen kørende på 2KW hele tiden.

piaogpeter_trysil_del5_013

Konsensvand på vinduerne der fryser til is langs ruderne, er også blevet et stort problem. Generelt har vi altid haft kondensproblemer om vinteren, men i denne kulde fryser det straks til is. Vi snakkede med en anden dansk familie der bor her i Trysil, de bor i en Kabe vintervogn, og har heller ikke sluppet for problemet med is på ruderne fra kondensvandet. Det er dog ikke så slemt som i vores tilfælde.

piaogpeter_trysil_del5_014

 Udenfor hænger istapper langs vinduerne.

piaogpeter_trysil_del5_015

For første gang nogensinde, er vi begyndt at have problemer med afledningen af spildevandet. Alle vandrørene under vognen er isolerede mod frost, derfor har vi aldrig skilt vores afløbsrør fra hinanden, som det ofte anbefales man gør om vinteren. Indtil nu har isoleringen kunne modstå ned til minus 16 graders frost, men efter temperaturen faldt til mellem minus 20 og 22 grader, har vi måtte konstatere isoleringen måtte give op. Det betyder vi pt. ikke kan aflede spildevandet fra vasken i toiletrummet bagerst i vognen. Peter har forsøgt at undersøge problemet, og er kommet frem til, at der hvor afløbet fra baderummet samles med det øvrige afløbssystem, er et tydeligt brud på isoleringen, hvor frosten direkte kan sætte ind. Det kunne være på det sted i afløbssystemet vi har frost problemer. .

Vi har forsøgt at afhjælpe problemet, ved at hælde kogende vand ned i afløbet gentagne gange, men det har ikke hjulpet overhovedet. Afløbet fra køkkenet fungerer fortsat som det skal.

piaogpeter_trysil_del5_016

 I morgen er det nytårsaften og samtidig vores næstsidste dag her i Trysil. 1. januar pakker vi sammen og kører hjem til hverdagen i Danmark. Det betyder også, at dette var næstsidste afsnit i vores vintercamping reportage fra Trysil. I skal selvfølgelig ikke snydes for sjette og sidste afsnit, der afslører hvordan vi fejrede og oplevede nytårsaften i vores campingvogn- i 20 graders frost - i Trysil - i Norge.

Hilsen

Pia og Peter.

Links: Intro - Del 1 - Del 2 - Del 3 - Del 4 - Del  5 - Del 6 

 

Annonce

Fakta om camping i Norge

Biludstyr og sikkerhed

Advarselstrekant er obligatorisk, og det anbefales at medbringe ildslukker, forbindskasse og sikkerhedsvest. Det er påbudt at bruge seler på for og bagsæde. Børn under 135 cm skal side i et barnesæde og børn mellem 135 cm og 150 cm skal bruge voksensele + en selepude. 

Man er ikke forpligtet til at bruge vinterdæk, men man skal have et tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Hvis man bruger vinterdæk, skal det være på alle fire hjul, og have en minimumsdybde på 3 mm. Bruger man sine sommerdæk, skal man bruge snekæder hvid der er sne eller is på vejen. Kører man i en bil med en totalvægt på 3500 kg eller over, skal man uanset vejrforhold medbringe snekæder. Der er tit kontrol ved grænsen for at tjekke folk har disse med. Det er ikke et krav at campingvognen/traileren har vinterdæk på, men nok en rigtig god ide, da hele køretøjet som hovedregel skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret. Pigdæk er tilladt fra 1. nov. til den første søndag i den kommende påske, dog er det i Nordland, Troms og Finnmark tilladt at køre med pigdæk fra den 15. oktober til 1. april. Disse skal monteres på alle fire hjul.

Færdselsregler

Promillegrænsen er 0,2 promille. Regler om lygteføring, højrevigepligt og tale i håndholdt mobiltelefon er ligesom i Danmark. Det er forbudt at bruge eller medføre radar/laserdetektor. Afstanden til den forankørende skal være så stor at der kan trækken en bil ind imellem de to køretøjer ved en overhaling. Køres der for tæt, risikere man en bøde. Ved ulovlig parkering kan vogntoget blive trukket væk. Handicapparkering her hælder de europæiske regler.

Hastigheder

  • I byen er der 50 km/t medmindre andet er skiltet.
  • For køretøjer under 3500 kg. Gælder følgende:
    • Alle veje uden for bebyggede områder med mindre andet er angivet = 80 km/t
    • Motorvej og enkelte motortrafikvej = 90/100 km/t
  • Køretøjer med en samlet vægt på over 3500 kg: = 80 km/t
  • Køretøjer med campingvogn/anhænger gælder følgende:
    • Udstyret med påløbsbremse = 80 km/t
    • Uden påløbsbremse der vejer mere en 300 kg = 60 km/t

Miljø, Vej, tunnel, Broafgifter

Kørsel med pigdæk i Oslo, Bergen og Trondheim er der en afgift fra 30 NOK pr. dag 400 NOK pr måned og 1200 NOK for et sæsonmærke. Bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg eller derover fordobles prisen. En afgift betalt i en zone er også gyldig i en af de andre afgiftzoner. Mærkerne kan købes på visse tankstationer ved indfaldsvejene eller pr sms.

Der betales bompenge i Oslo og andre større byer, og en afgift for benyttelse af en række veje, tunneler og broer. Betalingen er næsten alle steder automatiseret, man kører gennem ”bommen” bilens nummerplade bliver fotograferet og der bliver tilsendt en opkrævning, har man en dansk Brobizz, registreres betalingen på den. Enkelte veje og bjergpas kan være lukket om vinteren. Se Nyttige Links herunder.

Camping

Det er tilladt at campere uden for offentlige campingpladser i tyndt befolkede områder, men der kan være indskrænkninger, så spørg de lokale myndigheder eller lodsejer. Det er ikke tilladt at campere eller overnatte på restepladser eller i byer. Campingvogn der er bredere end 2.30 og hvor forskellen i bredden mellem bil og campingvogn er større end 50 cm, påkræves der at campingspejlenes forside er udstyret med en hvid refleks.

Rygning og Alkohol

Rygning på offentlige steder, barer og restauranter er ikke tilladt. Minimumsalder for køb af vin/øl er 18 år. Køb af spiritus skal man være 20 år. Spiritus, stærk øl og vin kan kun købes på ”Vinmonopolet”

Valuta

Norske kroner. Af betalingskort kan der bruges Access/mastercard, Visa, American Express og Diners kan bruges de fleste steder, dog ikke i alle supermarkeder og tankstationer

Nationalsproget

Norsk

Toldregler

Da Norge ikke er med i EU har de deres egne toldregler. Se Nyttige Links herunder

Strøm

230V vekselstrøm. 

Brændstof

Blyfri 95/98 og Diesel.

Vigtige dokumenter

Pas – Alm. dansk Kørekort – Gult og blåt sygesikringsbevis - Gyldigt campingpas. Original registreringsattest eller Del 1 til både bil-campingvogn-autocamper (Del 1 er ny model efter 5.12.2005). Det grønne forsikringskort (bruges til kørsel uden for EU/EØS). Det røde kort (god ide at medbringe hvis man har en kaskoforsikring). DK-skilt (hvis man IKKE har en EU nummerplade). Desuden Pillepas – Rejseforsikring – Kæledyrspas (Kontakt din dyrlæge for nærmere info ang. vaccinationer til det pågældende land)

Forsikringer

Der skal som minimum være almindelig ansvarsforsikring på bilen, campingvognen er op til en selv.

Brug for hjælp – vigtige telefonnr.

Akut brug for hjælp: Ambulance ring 113 – Brandvæsen ring 112 – Politi ring 110

Lægehjælp

Som EU borger med et EU-sygesikringskort (det blå sygesikringskort) har man ret til at få den nødvendige lægehjælp i Norge, når man er på besøg i landet. Der kan være en egenbetaling. Det er en god idé at tegne en ekstra rejseforsikring.

Autohjælp

Er man kaskoforsikret kontakter man SOS International, Alarmcentral på:+ 45 70 10 50 52 eller + 45 70 10 50 50. har man ikke kasko eller europadækning kan man få hjælp via NAF Alarmcentral på tlf. 08505.

Trafikinformation

Norsk FM program 2 sender hver dag kl 16.17 trafikinfo. Yderligere oplysninger om vej og vejrforhold kan fås på tlf. 175 i Norge og fra Danmark på tlf. 00-47-22 65 40 40 eller Vegvesen.no 

Links til at finde Campingpladser i Norge

Nyttige links

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information