Vores første tur i campingvogn

Kl.10.30 den første dag kom de fra Nibe Caravan med vores fortelt. Det var i så store kasser at vi selvfølgelig ikke kunne have overset dem. De blev læsset af og manden fra Nibe Caravan fik en kop kaffe.

Annonce:

Derefter gik han og vi gik I gang med at pakke teltet ud. Hold da op hvor er der mange dele. Vi gik rask i gang med at kigge på teltstænger. Vi håbede lidt de var forsynet med numre der kunne have fået det hele til at være lidt nemmere. Men nej, så heldige var vi ikke, så der var ingen vej udenom, i gang skulle vi. Hvem har også sagt at det skulle være let....?

Manualen studeres nøje

Faktisk viste det sig at vi slet ikke var så håbløse endda. Vi fandt hurtig ud af at forteltet skulle køres på skinnen, og uden de helt store skænderier, kun lidt mundhuggeri, fik vi samlet teltet, og vi gjorde det på kun halvanden time!

Endelig kunne vi flytte rigtig ind. Det blev fejret med lækker mad og en god flaske rødvin, en dejlig aftentur til stranden og et spil minigolf. Og før vi fik set os om var det igen blevet tid til at sige godnat.

Annonce:

Vores første tur i campingvogn
Så er forteltet kommet op, og vi har fået et ekstra rum

Forteltet gav et ekstra rum, hvor vi kunne spise, lege og spille spil. Her kunne vi voksne også sidde om aftenen i gasovnenes varme skær og hygge os med et glas vin, mens børnene sov trygt inde i campingvognen. Og det satte vi stor pris på. Nibe Caravan havde sørget for borde, stole, fodskamler og et mini fold ud skab til diverse ting. De havde sågar tænkt på os, når vi skulle vaske op og havde sørget for opvaskebørste og balje. Dejligt når det sådan er ens første ferie i campingvogn.

Onsdag morgen vågnede vi igen sent. Fantastisk at få lov til at sove længe. Det er godt nok mange år siden efterhånden.

Desværre, som dagen før var det ikke det bedst vejr der var med os, så vi besluttede os for at prøve et indendørs legeland. Legelandet, Legeland.dk, er på 3000 m2 fyldt med hoppepuder og borge, minigolf, spilleautomater, bordfodbold, bordtennis, airhockey og andre fede ting til børn og barnlige sjæle.

I Legelandet - det er billigt og alle pengene værd

Til de voksen er der opstillet fire dejlige massagestole, som vi frit kunne bruge efter at have brugt alle kræfterne i de forskellige hoppeslotte.

Det kostede kun 65 kr. per person for indgangen. Det var virkelig billigt og alle pengene værd. Desuden var det tilladt at medbringe egen mad.

Vi blev der i seks timer. Om aftenen blev ikke til det helt store derhjemme, da vi alle var temmelig trætte efter en hel dags aktivitet. Børnene blev puttet og vi voksne hyggede et par timer inden vi også køjede ind. Jeg kan love for at børnene sov godt den nat.

Torsdag sov vi igen længe. Og efter at have hygget med morgenmaden og efter at have smurt madpakker, tog vi bilen ud for at finde ferskvandscenteret Aqua i Silkeborg. Et Aqua land for danske dyr og fisk. Aqua har eksisteret siden 1993.

Her kunne vi se Oddere, bævere, vaskebjørne, storke og et væld af padder og tudser, samt alle nitten arter af fisk der lever i de danske farvande.

Derudover var der en sjov legeplads og en rigtig god forhindringsbane, som børnene kunne boltre sig på efter at have spist den medbragte mad. I Aqua kunne man også medbringe egen mad til grillen som altid står tændt.

Indendørs var der en stor naturudstilling, hvor vi kunne få svar på mange spændende spørgsmål som, vandets betydning for dyr og mennesker? Og hvorfor vi har brug for 2 l. vand om dagen.

En meget spændende tur, med en masse information om den dansk natur og vildt liv. Det mest spændende var nok at stå og kigge ind i et akvarium hvor der var en masse kæmpe store gedder, og kun være adskilt fra dem med en glasrude. Det gav ligesom en følelse af at være i deres element og nede hos dem.

Derudover var der fodring af centrets dyr, som også var ret underholdende. Især på grund af dyrepassernes entusiasme for deres arbejde og villighed til at besvare alle mulige og umulige spørgsmål.

Da vi kom hjem derfra, hyggede vi os i campingvognene og spillede et par spil.

Fredag blev vi på campingpladsen hele dagen. Vi stod igen sent op - det er efterhånden ved at blive en dårlig vane. Vi købte morgenmad i supermarkedet på campingpladsen.

Vejret var nogenlunde, så vi tog en tur til stranden, hvor vi fiskede efter krabber. Det var første gang at vi prøvede det, og det er ufatteligt så lidt der skal til for at få dem til at bide på. Alt vi brugte var en snor, en klemme, en hulsten og nogle skiver spegepølse, ja spegepølse!

På krabbefangst på stranden

Efter at have fanget en masse krabber, lavede drengene krabbe væddeløb på stranden. Vis krabbe kunne først nå tilbage til vandet? Dette brugte børnene mange timer på og var til stor underholdning både for dem og for os.

Fredag aften lavede vi igen dejlig mad i campingvognen og på vores grill og nød at være sammen som familie. Det er rigtigt dejligt som man kan komme tæt på hinanden på en ferie i campingvogn. Når der ikke er forstyrrende elementer som fjernsyn og Playstation taler man pludselig meget mere sammen.

Familiehygge omkring grillen

På Ajstrup Strand Camping havde de noget der hed Camping Kids. Camping Kids er et aktivitetstilbud med aktivitetsledere til børn. Der er forskellige temaer de forskellige uger. I "Space" ugen var der bl.a. et talentshow som vores ældste søn gerne ville være med i. Her fredag aften var det store show og han klarede sig rigtigt godt.

Talentshow med Camping Kids

Lørdag tog vi en lille shoppetur til Århus som kun lå 20 minutters kørsel fra campingpladsen. Her hyggede vi et par timer og så på diverse kulturelle bygningsværker og andre seværdigheder. Århus er virkelig en meget charmerende by. Det giver en helt speciel stemning med åen der løber igennem byen. Byen har mange smukke gamle bygninger og mange dejlige og hyggelige spisesteder og cafeer.

Lørdag eftermiddag ankom nogle af vores gode venner, der gerne ville se hvordan vi klarede campinglivet. De slog deres telt op ved siden af vores campingvogn og vi havde en rigtig hyggelig aften og søndag sammen.

Lørdag aften lavede vi igen mad derhjemme. Vi skulle jo vise vores venner at vi havde fuld kontrol over campinglivet.

Søndag havde vi en stille og rolig dag på campingpladsen. Det var den første dag med fuld solskin. Det blev nydt på stranden og i liggestolen foran campingvognen, med en god bog. Børnene var rundt på campingpladsen og lege. De havde jo godt nok hinanden, men de havde også mødt andre kammerater i ugens løb, de kunne lege med.

Søndag aften havde vi en stille aften, med hygge i forteltet om aftenen. Mens jeg, Anja lavede mad, sad drengene og lavede kunstværker på spisepladsen. Det er bare så dejligt at kunne være sammen i så mange forskellige situationer. Det at vi kan være sammen og samtidigt lave vidt forskellige ting, er en rigtig god ting.

Vores første tur i campingvogn
Drengene laver kunstværker på spisepladsen

Mandag lavede vi heller ikke det helt store. Det blev til en handletur og ellers afslapning i campingvognen. Rart at have tid til at blive i sengen en hel dag med en god bog.

Links:
Relevante Link(s) : Caravelair | Aistrup Strand
Se også: Caravelair 2010
Gå til del: 1 - 2 - 3

Annonce

Fakta om Camping i Danmark

Farten i Danmark

50 km i byer (hvis ikke andet er skiltet)

80 km uden for byer, dog kun 70 km med påhængskørertøj (hvis ikke andet er skiltet)

90 km på motortrafikvej, dog kun 70 km med påhængskørertøj

110 – 130 på motorvej, dog kun 80 km med påhængskørertøj

HUSK i Danmark skal man ALTID have lys på køretøjet og sikkerhedsseler på. Det er tillige obligatorisk at der forefindes en Advarsels-trekant i køretøjet, samt det anbefales at man har en brandslukker, forbindingskasse, samt sikkerhedsveste i bilen.

Valuta

DKK 1 krone = 100 øre.

Dokumenter

Dokumenter du skal have med: Almindeligt dansk kørekort og campingpas.

Forsikringer

Når man kører bil i Danmark, skal bilen som minimum have en almindelig ansvarsforsikring. Campingvognen behøves ingen forsikring, det er op til en selv.

Vigtige telefonnumre

Akut brug for hjælp: Ambulance – Brandvæsen – Politi ring 112

Vejhjælp: Falck 7010 2030 – Autohjælp(SOS) 7010 8090

Alt Om Camping handler om camping for hele familien. Her finder du rejsebeskrivelser fra campingpladser og rejsemål fra Danmark, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og mange andre lande i Europa. Alt Om Camping er en omfattende campingguide med fokus både på børnefamilier og seniorer. Det er her, du finder inspiration til den bedste campingferie for dig og din familie.

Ud over de mange artikler og rejsebeskrivelser, tilbyder Alt Om Camping også gratis Camping-TV på Youtube. De mange videoer og TV-reportager viser dig nyt om campingvogne, autocampere, fortelte, campingudstyr m.m. Du kan også se spændende rejsefilm fra campingpladser i Danmark og Europa, og hente inspiration og gode råd til din næste campingferie.

Alt Om Camping er også Danmarks største fælleskab for campister på Faceook.

Alle artikler, TV-reportager og rejsefilm på Alt Om Camping er lavet af aktive campister med bred erfaring om det at tage på camping. Alt Om Camping er lavet af campister til campister.

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side