aoc logo 246

 

koeleskab campingvogn

Mange kender til det. Når man lader køleskabet køre på 12V fra bilen under kørsel, er det som om at køleskabet ikke køler nok. I mange tilfælde skyldes det, at køleskabet ikke får strøm nok.

 

I ledningsnettet i ældre biler, løber der ledninger fra alle kontakter o.l. i bilen til bilens styreboks. F.eks. kan der i en bil med et gammeldags ledningsnet løbe op til 30 ledninger ud i hver dør.

Dette blev et stigende problem i takt med at nye biler blev født med mere og mere komfortudstyr som alt sammen krævede nye ledninger. Pladsen i bilens hulrum og gennemføringer blev derfor trang.

For at komme dette problem til livs, er nyere biler udstyret med et Can-Bus system. Det er et avanceret og kompliceret system, og kort fortalt (og meget forenklet) har man sat flere styrebokse i bilen, der så kommunikerer digitalt via få kabler. 

I eksemplet med døren ville man montere en styreboks i døren, der så sender signal om døråbning, nedrulning af vindue, indstilling af spejle m.m. til bilen styreboks. Der kræves kun 4 kabler til denne kommunikation og til strøm, hvilket klart er en fordel.

Ulempen er, at ledningsnettet bliver langt mere følsomt. Tidligere monterede man anhængertræk ved at trække strøm til anhængertrækkets stik vie clips på ledningerne til hhv. lys, blinklys, stoplys osv. Det kan man ikke gøre i dag. Nyere bilers batteriovervågning vil omgående melde fejl, hvis det måles spændingsforskel på ledningsnettet. Nyere biler har derfor en styringsboks koblet på bilens ledningsnet. Det er denne styringsboks, der leverer strøm til anhængertrækkets stik, og det er her at problemet med drift af køleskabet på 12V fra bilen opstår. Kablerne til og fra styreboksen til anhængertrækkets stik er nemlig sjældent kraftige nok til at kunne levere strøm nok til at køleskabet kan fungere.

Er det vigtigt for en at køleskabet skal kunne fungere på 12V fra bilens under kørsel, vil det i mange tilfælde være nødvendigt at trække et kraftigt kabel (ca. 6 kvadrat/mm2) fra bilens batteri til anhængertrækkets stik. Der ved omgår man bilens styring af el, og man får al batteriets kraft direkte til stikket ved anhængertrækket.

Det giver selvfølgelig lidt ekstra arbejde til bilens generator, men den kan ikke undgås når øger strømforbruget pga. drift af campingvognens køleskab.

Der skal selvfølgelig også monteres en passende sikring på kablet til strømstikket, og har du batteri i din campingvogn, det vil være en god ide at montere en ensretter eller en batteri-booster i forbindelse campingvognens batteri.

Ensretteren sikrer at bilens batteri ikke drænes, når der brugs strøm i campingvognen. En batteri-booster har som regel en ensretter indbygget, og sikre desuden korrekt strømmængde til køleskabet, hvorfor dette køler korrekt.

Din campingforhandler kan hjælpe dig med korrekt installering af batteri og tilbehør i campingvognen, og de fleste auto-elektro værksteder kan hjælpe din med at montere kablet fra batteriet til stikket ved anhængertrækket.

Tak til Vejle Bil Elektro for hjælp til denne artikel.

 

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information