aoc logo 246

 

I takt med at el- og hybridbiler vinder mere og mere frem, stiger bekymringen proportionalt hos rejsende campister. Mange frygter at man nogle år ikke længere kan få en bil, der kan trække en campingvogn. Men den frygt er nok ubegrundet.

 

Alle ved, at brændstofforbruget øges når man hægter en campingvogn på bilen og tager på tur. Det gælder også ved el-drift. Det kræver mere energi at trække en campingvogn, og da rækkevidden på mange el-biler i forvejen ikke voldsom stor, er det en af grundene til at mange el-biler ikke må trække noget.

Men… el-bilerne er på vej, og de bliver bedre og bedre. Allerede nu er der flere el-biler, der må trække pænt store trailere og campingvogne, men de er desværre alle i den dyre ende. Men flere vil komme til, så en fremtid hvor man kan bruge en el-bil som trækker, er nok ikke særlig fjern. I tabellen herunder kan du se en liste over de el-biler, der allerede nu kan bruges som trækker.

Plugin hybrider er klar

Hvor udvalget af el-biler, der må trække en campingvogn, er begrænset, så er udvalget at plugin-hybridbiler noget større.

En plugin-hybrid bil kan køre både på el og brændstof. Dvs. at du kan køre på el til daglig (f.eks. til og fra arbejde), og så bruge forbrændingsmotoren, når du har campingvognen på krogen.

Priserne er stadig i den høje ende, men hvis man vil gøre noget for miljøet nu, så kunne en plugin-hybrid være en mulighed nu.

I tabellen herunder kan du se en liste over de plugin-hybrider, der allerede nu kan bruges som trækker.

Forbrændingsmotoren vil være her mange år endnu

Der vil komme flere og flere el-biler. Og at dømme efter forårets motormesser kommer alle de store producenter snart med et endnu bredere program af el-biler. Men derfor skal man ikke sende forbrændingsmotoren til tælling endnu.

Der udvikles stadig på forbrændingsmotoren. F.eks. har Mercedes udviklet en dieselmotor, der er renere end en benzinmotor. Så du vil nok kunne købe en stor SUV med masser af trækkraft mange år fremover endnu.

Så meget må el-bilerne trække

0 kg

  • BMW i3
  • Citroën C-Zero
  • Hyundai Ioniq
  • Hyundai Kona Electric
  • Kia e-Niro og Kia Soul EV
  • Mercedes-Benz B-Electric
  • Mitsubishi iMiEV
  • Nissan Leaf
  • Peugeot iOn
  • Renault Zoe
  • Tesla Model S
  • VW e-Up
  • VW e-Golf
  • 750 kg
  • Jaguar I-Pace

910 kg

  • Tesla Model 3

1.800 kg

  • Audi e-tron
  • Mercedes-Benz EQC

2.250 kg

  • Tesla Model X

Så meget må plugin-hybrid biler trække

0 kg              

  • BMW 225xe
  • BMW 330e*
  • BMW 530e
  • Kia Optima Sedan PHEV
  • Mini Countryman S E
  • Porsche Panamera E-Hybrid
  • Toyota Prius Plug-in

750 kg

  • Hyundai Ioniq PHEV

1.300 kg

  • Kia Niro PHEV

1.400 kg

  • Audi A3 e-tron

1.500 kg

  • Kia Optima SW PHEV
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • VW Golf GTE

1.600 kg

  • Mercedes-Benz C 350e
  • VW Passat GTE

2.000 kg

  • Mercedes-Benz GLC 350e
  • Mercedes-Benz GLE 500e
  • Volvo V60 T6/T8

2.100 kg

  • Volvo XC60 T8
  • Volvo S/V90 T8

2.400 kg

  • Volvo XC90 T8

2.700 kg

  • BMW X5 xDrive40e

3.500 kg

  • Porsche Cayenne E-Hybrid

Kilde: FDM

 

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information