aoc logo 246

 

nordkap2008 del4 01

Fra Umeå kørte vi til Storforsen - Nordens største fos, der endnu ikke er omdannet til et kraftværk. Den ligger 290 km. fra Umeå og er hele køreturen værd.

Vi tilbagelagde de 290 km. på udmærkede veje, men det var en gabende kedelig tur. Vi er efterhånden blevet rigtig træt af at kun se skov, skov og atter skov på vores køretur gennem Sverige. Vi længes efter at se et andet landskab, og det fik vi endelig at se ved Storforsen.

Den er et imponerende syn. På en strækning på 600 meter falder fossen 50 meter. Og netop her ved midsommer er vandgennemstrømningen højest. Ord kan dårligt beskrive den vildskab, hvormed vandet bruser forbi på sin vej ned af fossen.

Se blot denne lille video fra vores besøg.

[flv:http://www.altomcamping.dk/images/stories/video/flv/storforsen.flv http://www.altomcamping.dk/images/stories/video/flv/storforsen.jpg 550 310]

Området omkring Storforsen er en naturpark, og der er gjort meget for at alle kan opleve stedet, skoven og fossen. Selve fossen dækker et stort område, hvor mange mindre vandløb, vandfald og fosser løber imellem klipper og stier. Der er gangbroer og –stier næsten overalt, så selv kørestolsbrugere, barnevogne o.l. kan komme ud i området og helt tæt på den store fos. Her lever begrebet ’Adgang for alle’ 100 % op til sit navn.

Image
Der er stier og udsigtspunkter langs hele fossen

Image
Ikke alle broer er lige gode - denne gav våde fødder

Flere steder er der offentlige grill’er og bålpladser. De er som regel tændte og klar til at tilberede ens medbragte mad. Man kan tilbringe en del timer i det smukke landskab omkring fossen. Der er skønhed og vildskab i et og samme sted. Der er små lunde og skræmmende jættegryder, der piblende vandfald og den brølende fos. Og det bedste ved det hele er, at man kan komme helt tæt på alt.

Da vi havde set os mætte ved Storforsen, satte vi atter kursen mod nord. Vi havde planlagt at køre yderligere 190 km. op mod Galliväre. Vi nåede rimelig tidligt frem, så vi besluttede at køre videre til Kautokeine i Norge. Det skulle vise sig at være en fejltagelse.

Ca. 100 km. efter Galliväre punkterede vi på venstre baghjul. Vi kunne ikke komme til vores reservehjul, så vi måtte have hjælp af Falck. Det tog ca. 2 timer, før vi havde fået skiftet hjul og kunne køre videre.

Image
Punkteret - en oplevelse vi godt have været foruden

Image
Så er det bare at vente

Vi krydsede Polarcirklen lige inden vi kom til Jokkmokk. Det skulle selvfølgelig foreviges. Og da der er en rasteplads netop der hvor Polarcirklen krydser E45, var det naturligt at gøre holdt. Der er tegnet en blå linie hen over asfalten, der markerer hvor Polarcirklen går.

Image
Så krydser vi Polarcirklen

Image
Den blå stribe markerer Polarcirklen
 

Polarcirklen er grænsen for det område omkring polerne, hvor Solen om sommeren skinner henover polarakslen om natten, mens Solen i vinterens mørketid tilsvarende ikke når op over polarcirklen. Så fra nu af, kører vi ind i Midnatsolens rige.

Efter byen Vittangi blev E45 rigtig dårlig. Store dele af vejen havde åbenbart haft store skader pga. vand, så der var et vejarbejde i gang. Over en strækning på 20 km. kørte vi periodevis på rene granitskærver. Det var hårdt for dækkene og vores Camp-let Royal hoppede og dansende bag bilen. Vi var bange for dels at måtte vende op, og dels at punktere. Heldigvis var der lyst om natten, så kunne se de værste steder i god tid. Da vejen endelig blev god igen, havde vi mistet yderligere en time. Vi ankom derfor først til Kautokeino kl. halv tre om natten.

I Kautokeino havde vi bestilt plads på Hetta’s Camping. Vi havde ringet til den og fortalt om vores uheld og at vi blev forsinkede. De lagde derfor nøglen til elskabet i postkassen, så vi kunne få strøm når vi ankom. Der var super service. Men det er nok også det eneste positive, vi kan sige om den campingplads.

Image
Reception (og frisør)

Hetta’s camping har fået nyet ejere for ca. 1 år siden. Faktisk har campingpladsen skiftet navn til Kautokeino Adventure Camp, men de nye ejere har ikke fået taget sig sammen til at ændre skilte m.m. endnu. Men det er ikke det eneste, de nye ejere ikke har fået gjort. F.eks. er der intet bad på herretoilettet. Boksen til møntindkast er der, men alle vandrør og bruser er fjernet. Kun det ene, af de to toiletter virkede, og campingpladsen virkede generelt utrolig nedslidt.

Image
Servicebygningen

Den er ikke særlig stor. Der er en snes hytter, og plads til ca. 20 campingvogne/autocampere – men der er kun strøm til 4 enheder.

Image
Dette er strømskabet - til alle enheder på campingpladsen
 

Alle enhederne er meget ujævne, og vi kunne ikke finde en plan enhed, hvor vi kunne slå Camp-let’en op. Resultatet var at vores Camp-let stod ad hel til – bestemt ikke noget kønt syn.

Image
Alle enheder er meget ujævne

De ringe forhold afspejler sig til gengæld ikke i prisen – 180 NKR per. nat inkl. strøm og eks. bad. Vi kan kun anbefale at man undgår Hetta’s Camping og i stedet bruger Kautokeino Camping, der ligger lige ved siden af Hetta’s Camping.

Image
Tag i stedet på Kautokeino Camping - den ses i bagggrunden

De dårlige veje havde sat sit spor på vores køkkengrej. Det lå pakket i Camp-let’ens køkken. Der plejer det at ligge sikkert og godt, men ikke denne gang. Den ekstremt ujævne vej have fået alt vores service til at flyve rundt mellem hinanden i køkkenets stuverum. Det havde bumlet så meget at en tallerken af melamin var knust. Det skal der voldsomme kræfter til at gøre.

Vi kom i seng kl. ca. 04 om natten, og sov til kl. 10. Vi pakkede hurtigt sammen (i silende regn), og kørte videre. Der er en udmærket supermarked (Rema 1000) i Kautokeino. Her købte vi ind, inden vores tur videre nordpå. Da vi forlod Kautokeino, hørte regnen op. Det var stadig overskyet, blæsende og koldt, men vi var glade for at slippe for den silende regn. Trætte med optimistiske kørte vi videre på vores sidste etape inden Nordkap.

Links:
Gå til del: Intro -  1 -  2 -  3 -  4 -  5 -  6 -  7 -  8 -  9 -  10

 

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information