aoc logo 246

nordkap2008 del6 21

Vores første stop på vej ned gennem Norge var Alta. Byen ligger kun 250 km. fra Nordkap, og vi kørte turen i strålende sol og næsten ingen vind. En dejlig afveksling fra det dårlige vejr, vi havde hele vejen op gennem Sverige.

På vejen fra Nordkap til Alta så vi igen mange rensdyr. Det er flotte dyr, men de sinkede os. Så nu fotograferede vi dem ikke længere – nu prøvede vi at skræmme dem væk ved at trykke hornet i bund. Men det var de fleste ganske ligeglade med.

På E6 mellem Oldefjord og Alta er der også mange samiske souvenirbutikker. I disse er souvenirs – især rensdyrskind og gevirer – ofte op til 30 % billigere end tilsvarende i butikkerne på Magerøya/Nordkap. Vi købte et flot rensdyrskind for 450,- NKR – det er super billigt. Vi købte også et stort og flot gevir. Det var også billigt – og så fik vi endda både en del af kraniet med rester af hjernemasse med oven i købet. Det skabte lidt problemer mht. hvor Line skulle sidde i bilen, da hun på ingen måde ville være i nærheden af det ’ulækre og klamme’ gevir.

Der er samiske souvenirboder på mange rastepladser i området

Men videre kom vi, og efter en dejlig køretur gennem en fantastisk natur, kom vi til Alta sidst på eftermiddagen. Vi havde booket plads på Alta River Camping, og fandt campingpladsen uden problemer. Den ligger lige ud til RV93 og E6, og skiltningen til den er rigtig god.

Receptionen på Alta River Camping

Disse små hytter bruges til madlavning. Her kan man både grille og spise. Ret hyggeligt. Der er nu også et almindeligt køkken på campingpladsen

Campingpladsen ligger direkte ned til Alta Elven – deraf navnet. Det er en hyggelig campingplads – her tager man afslappet på tingene, og man føler sig velkommen med det samme. Der er en del hytter på campingpladsen og plads til ca. 50 campingvogne/autocampere.

Alta River Camping er en pæn og hyggelig campingplads

Lejligheder, inderhaverens bolig og damernes bade

Desuden er der plads til små telte over hele campingpladsen. Der er brusebade, toiletter, udslagskumme, vaskeri, reception, kiosk og tv-stue. Både servicebygninger og pladsen var utrolig ren og velholdt. Vi skulle være der i to dage, og det betalte vi 500,- NKR for.

Camp-let'en med solsejl

Vejret var pragtfuldt, da vi slog Camp-let’en op. Vi satte solsejl med det samme og stolene fra Camp Forever blev stillet ud med det samme. For første gang siden vi tog hjemmefra, kunne vi sidde ude kun i shorts og T-shirts og nyde solen. Efter aftensmaden sad vi stadig og nød solen – og det gjorde vi stadig da det blev midnat. For første gang nogensinde så vi midnatssolen skinne – og det endda fra en næste skyfri himmel.

Midnatssolen skinner over elven ved campingpladsen

Camp-let'en i midnatssolen

Der sad vi så – i vores luksus foldestole under solsejlet og nød midnatssolens lys spille i den brusende elv. Helt igennem en stor oplevelse – og en meget underlig oplevelse. At se solen og mærke dens varme midt om natten for første gang, er noget helt specielt. Men vi havde lidt problemer med at overholde vores sovetider. Især Line og Sissel kunne ikke helt forstå, at de skulle i seng, når solen skinnede.

Her sover Line og Sissel i strålende solskin - klokken er 01.00 om natten

Og jeg sidder sidder i midnatssolen og checker emails

Ved siden af Alta River Camping har to samiske familie bygget en samisk boplads. Her kan man få en guidet rundvisning og lære om samernes kultur, deres boliger og tøj, værktøjer, slæder og skikke.

Den samiske boplads

Vores guide var en af indehaverne af bopladsen, og havde selv mange rensdyr gående på fjeldet. Han gav os en meget spændende tur rundt på pladsen og vi lærte meget om samernes måde at leve på. Vi lærte også at kaste med lasso som samerne.

Her lærer vi at kaste med samisk lasso

Den samiske klædedragt gennem tiderne

En samisk babyseng og bæresele til babyer

Et stort samisk telt til fest o.l.

Og et mindre telt som tidligere blev brugt i fjeldet - sommer og vinter

Man sov på rensdyrskind

Fadeburet - mad og forsyninger blev lagt uden for hundenes rækkevidde

Der er kun ca. 1.200 samer tilbage, der aktivt arbejder med rensdyr. Vores guide er en af dem, og kunne derfor fortælle meget om det at drive rensdyr.

Samerne har for længst erstattet de iglo-lignende telte med campingvogne. Og dermed giver de en helt ny mening til begrebet ’fastligger’. Mange samerne bygger isolerede skure både hjemme og på fjeldet. Skurene fungerer som fortelt, der hvor campingvognen stilles. Dvs. på nøjagtig samme måde som f.eks. Stand-by teltet eller Villa fra Isabella. På den måde kan samerne stadig flytte deres ’bolig’ rundt til de steder, hvor deres arbejde med rensdyrene kræver, de opholder sig.

Der boede en samer-familie på campingpladsen - bemærk det særprægede fortelt

Vi brugte også vores ophold i Alta til noget så spændende som at vaske tøj. Sissel producerer enorme mængder vasketøj, og tiden var kommet at til få rent tøj i skabene igen. Så vi nød et par sommerdage i Alta, og fik ordnet nogle praktiske ting samtidigt.

Vi havde nogle hyggelige dage i Alta

Vi havde alle mest lyst til at blive i Alta nogle dage mere, men vi havde en tidsplan at holde. Så vi pakkede sammen, og tog videre på vores tur ned gennem Norge. Næste stop var Narvik – ca. 500 km. længere sydpå.

Links:
Hjemmeside: Alta River Camping | Sámi Siida (samisk boplads)
Gå til del: Intro -  1 -  2 -  3 -  4 -  5 -  6 -  7 -  8 -  9 -  10

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side