aoc logo 246

nordkap2008 del9 01

Vi har nu krydset Sognefjellet og dermed Norges højeste bjergpas – 1140 m.o.h. – og er kommet til Sogndal ved Lusterfjorden. Vi er nu i det fantastisk smukke Sogn og Fjordane – kun 400 km. fra Oslo.

I Otta forlod vi E6 og fulgte hovedvej 15 mod Lom. Her ville vi gerne have set byens flotte stavkirke, men det var der ikke tid til. Det gjorde nu ikke så meget – vi skulle nemlig se Norges ældste stavkirke senere.

I Lom drejede vi ind på RV55 og begyndte vores færd over Sognefjellet. Det var en utrolig smuk tur.

Nu går det opad mod nogle af Norges højeste bjerge

Vi passerede uendeligt mange fosser

Bjarne og Line står og betragter en særlig flot fos

Det gik konstant opad. Heldigvis var der mange rastepladser hvorfra man kunne nyde synet af imponerende landskab. Sognefjellet ligger i den store nationalpark Jotunheimen, og snedækkede fjeldtoppe omgiver en på vejen opad.

På vej op mod Sognefjell

Og det går hele tiden opad

Der skal vi over

Der er sne og is mange steder - også selvom det er juli måned

Man skal også passe på får på vejen

Tæt på toppen af Sognefjell ligger Sommer Ski Senter, og det var lidt underligt at se folk træne langrend i juli måned.  Line legede lidt i sneen, men vi kørte hurtigt videre. Ingen af os var klædt på til at lege i sne på toppen af et bjerg.

Sommer Ski Senteret

Nedturen fra Sognefjell var lidt mere spændende end turen op. Vejen var meget smallere og stejlere. De mange hårnålesving og lange strækninger med en stigningsprocent på 10 %, var rimelig hårde ved vores bremser. Selvom vi kørte i 2. gear og brugte motorbremsen mest muligt, begyndte vores bremser at lugte fælt, da vi var halvvejs nede af fjeldet. Vi stoppede op på en vigeplads og lod bremserne køle i ca. 20 min. inden vi fortsatte ned af. Man kan sagtens tage turen med en stor campingvogn på krogen – man skal bare tage den med ro.

Efter at have passeret Sognefjell, gik turen langs den smukke Luster fjord hele vejen ud til byen Sogndal. Vej en er smal, men man sagtens passere modkørende biler.

Selve Sogndal er en typisk turistby. Der brugte vi ikke meget tid. Det var ikke pga. byen, vi var kommet – næ – vi skulle se Norges ældste stavkirke i Urnes og Feigefossen.

Vi ankom til Kjørnes Camping netop som solen var ved at gå ned

Og vi kunne sidde undersolsejlet og nyde den smukke udsigt

Vi havde valgt at bo på campingpladsen Kjørnes Camping, der ligger ca. 3 km. uden for Sogndal. At vi netop havde valgt denne campingplads, skyldes alene det faktum, at campingpladsen netop havde indviet deres 5-stjernede servicebygning. Vi håbede her, at finde et baderum, hvor vi kunne bade Sissel.

Kjørnes Camping er en super lækker campingplads, hvor alle faciliteter er i topklasse. Campingpladsen er – som så mange andre norske campingpladser – anlagt i terrasser direkte ned til en fjord. Alle enheder er rimeligt plane og der er strøm til næsten alle enheder. Alt på campingpladsen er flot, moderne og velholdt.

Receptionen og kiosken

Pæn legeplads

Udsigt over campingpladsen

Den nye servicebygning

En lille promenade langs fjorden

Mange sad også i klipperne ud nød udsigten

Flotte sanitære forhold

Baderum med vask og toilet

Køkken og spiserum med flot udsigt over fjorden

Og så har man den skønneste udsigt over fjorden. Nogle enheder ligger så tæt på vandet, at vi så gæster fiske fra deres fortelt.

VI skulle som nævnt se Norges ældste stavkirke. Den ligger i byen Urnes. For at kommer dertil, må man tage en færge over Luster fjorden.  Vi betalte 130,- NKR for bil, 2 voksne og to børn for en enkeltbillet. Det syntes var lige dyrt nok, men det er ikke nogen vej uden om (bogstaveligt talt). Færgeturen tager ca. 15 min., og færgen lægger til i Urnes. Fra færgen er der ca. 3 km. op til stavkirken af en meget smal og stejl vej.

Fra færgeturen over fjorden

Stavkirke i Urnes kan dateres til begyndelsen af 1120, og kirken er opført på UNESCOs verdensarvsliste. Den er smukt dekoreret med udskæringer og har et meget flot inventar. Da den i sin tid blev opført, blev der genbrugt materialer fra en tidligere kirke på stedet. Denne ældre kirke er dateret til sidste halvdel af 1000-tallet.

Stavkirkene i NOrgen er helt specielle

Flotte udskæringer

Stavkirke i Urnes er værd et besøg. Der er guidede rundvisning dagligt om sommeren.

Denne tunnel er smal og ikke oplyst. an føler man kører i en minegang

Vejen er også meget smal

Fra Urnes kørte vi videre ind mod bunden af Luster fjorden. Vi ville se Feigefossen, der med sit frie fald på 218 meter den næststørste fos i Norge, der ikke er udnyttet til vandkraft. Feigefossen starter højt oppe i fjeldet med det frie fald ud over fjeldsiden, og bruser derefter ned gennem skoven, hvor den til sidst munder ud i Luster fjorden.

Feigefossen

På vejen op så vi dette eksempel på norsk ingenørkunst

Udsigtspunkt foran Feigefossen

Feigefossen munder ud i Luster fjorden

Der er en tydeligt afmærket sti op til hvor fossen har sit imponerende frie fald. Det er en skovsti, og den kan kun forceres til fods. Kørestole, barnevogne o.l. kan ikke komme op. Stien er flere steder ret stejl, så det er hårdt at gå derop. Turen op til fossen tager ca. 40 minutter.

Turen fra Urnes til Feigefossen gik ad den smalleste vej, vi indtil nu har kørt på i Norge. Her er der end ikke plads til at en modkørende motorcykel kan passere. Der er mange små vigepladser langs vejen, og så længe man kigger langt forud efter modkørende trafik, er der ingen problemer med at tage turen. Vi kan dog ikke anbefale at man forsøger turen med en campingvogn på slæb.

Efter Feigefossen tog vi tilbage til Kjørnes Camping for at spise aftensmad.

Aftensmad - vi er sultne efter en lang og spændende dag

Efter maden hygger jeg med Sissel

Og Line filosoferer ned ved fjorden

Det var vores sidste aften i Camp-let’en. Dagen efter skal vi køre til Drøbak syd for Oslo.

På vej til Drøbak skulle vi med endnu en færge

Flot solnedgang ved min fars hytte

Her har min far sin hytte, og der skal vi overnatte inden vi kører tilbage til Danmark.

Links:
Hjemmeside: Sogndal | Kjørnes Camping
Gå til del: Intro -  1 -  2 -  3 -  4 -  5 -  6 -  7 -  8 -  9 -  10

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side