aoc logo 246

Man ser mange pudsige ting på vejen op gennem Sverige

På dag 4 startede vi dagen med at flyde ud af sengen, spise morgenmad og så slå taget ned så vi kunne komme videre. Vi syntes i starten at taget på vores Silver 380 virkede tungt, men efterhånden som vi lærer at håndtere det, går det meget lettere.

Jeg kunne dog godt savne at man kunne sætte forlænger på spindlerne til støttebenene da de sidder meget langt inde, men ellers er det utroligt nemt at få slået markisen ind, taget ned og op med støttebenene og så af sted.

Dagens etape stod lige på 650 km fra Stockholm til Umeå, en rigtig flot tur. Selv om det kan føles langt at køre keder man sig ikke, der er simpelthen hele tiden noget at se på undervejs.

En rasteplads lige uden for byen SundsvallEn rasteplads lige uden for byen Sundsvall

Pause på en rasteplads. Flot udsigtPause på en rasteplads. Flot udsigt

Jeg er stadig imponeret over campingvognens køreegenskaber, den følger bare efter uden dikkedarer, selv når vi møder en 24 m. modgående lastbil, er der end ikke et lille ryk i campingvognen, imponerende.

En nok så vigtig ting, når man er ude at køre med campingvogn, er brændstoføkonomien, og den er simpelthen suveræn med denne vogn. Jeg har med min forholdsvis gamle bil holdt et gennemsnit på noget der ligner 13,5 km. pr. liter diesel over en strækning på ca. 1400 km. Med blandet landevejs- og motorvejskørsel, samt nogle (synes jeg) temmelig gode bakker. Det er ligeså godt som hvis jeg har en teltvogn bag på bilen, det kan ikke gøres bedre. Glæder mig til at se hvor meget brændstof vi bruger, når først det rigtig begynder at gå opad.

Efter ca 10 timers kørsel inkl. diverse pauser og fotostop på vejen, kom vi frem til en dejlig stor campingplads lige uden for Umeå. Her bliver vi i to nætter og får handlet lidt til den videre færd op mod Nordkap.

Lidt mad, en lille en og så i seng, håber at vi kan sove for det er næsten helt lyst her klokken ca. 23.00.

Dag 5

I dag var det meningen at vi skulle have været med Linbanan, og en tur på elgfarm, men jeg tror ikke at svenskerne havde opdaget, at vi var kommet, for der var desværre lukket.
Det viser sig at de først starter sæsonen i næste uge. Sådan kan det gå. Vi synes eller at vi har planlagt turen så godt.

Vores Silver 380 placeret på campingpladsen ved UmeåVores Silver 380 placeret på campingpladsen ved Umeå

Vi har alligevel besluttet os for at blive en nat mere, så nyder vi bare det at være campist. Frem med stolene og benene op, og så kan vi samtidig få handlet lidt til de næste par dage.

oplevelsestur til nordkapp del2 30

Det blev da også til en gåtur uden for pladsen, hvor det viste sig at der lå en flot sø lige bagved. Lidt aftensmad et glas vin og så i seng, i morgen står den på små 600 km til Galliväre.

Søen lige bag ved campingpladsenSøen lige bag ved campingpladsen

Dag 6

Efter at have kørt små 600 km, er vi nu nået til Galliväre. Campingpladsen er lidt våd, men ligger virkelig smukt lige ned til en elv. Det betyder så ,ærgerligt nok, at her er en utrolig masse myg, men heldigvis er vores Silver 380 født med myggenet ved samtlige vinduer.

På vores vej herop kom vi forbi noget af det mest imponerende jeg har set, nemlig Storforsen. Der kan vi mennesker ikke måle os med naturen, når det handler om at lave noget så stort. Det er simpelthen så voldsomme kræfter der er i vand der kommer væltende ned på den måde. Storforsen skulle efter sigende være den største fos der ikke bruges til at producere strøm.

oplevelsestur til nordkapp del2 35

oplevelsestur til nordkapp del2 37

oplevelsestur til nordkapp del2 39

Vi passerede også lige Polarcirklen på vores vej, underligt at tænke på at vi ikke skal opleve rigtig mørke den næste uges tid.

oplevelsestur til nordkapp del2 42

oplevelsestur til nordkapp del2 44

Vel ankommet på campingpladsen fik vi noget mad og inden vi gik i seng gik vi lige en lille tur rundt omkring pladsen. Det viste sig at der bagved pladsen var en mindre kultursti hvor der var nogle gamle bygninger med græstag.

oplevelsestur til nordkapp del2 46

Nå men rimelig tidligt i seng, i morgen venter der en lang tur på ca. 750 km. En tur på ca 10 timer iflg. GPS en. Det kommer helt sikkert ikke til at holde stik, da det efter sigende skulle være en utrolig smuk tur.

Links:
Relevante Link(s) : Silver Campingvogne
Læs også: På oplevelsestur til Nordkapp – Del 1
På oplevelsestur til Nordkapp – Del 2
På oplevelsestur til Nordkapp – Del 3

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side