aoc logo 246

Vejret var overvejende godt i de dage vi var på øen, men da det så ud til at blive bedst lørdag, så besluttede vi os for at udforske den vestlige ende af øen om fredagen.

Vi startede med at gå ud mod lufthavnen. Lige så snart vi havde fået byen i ryggen, så var vi ude i det område, der hedder Ørkenen. Men da dagens tur kun gik gennem et lille bitte hjørne af den, så venter vi lige med at fortælle mere om den.

På weekendtur til Anholt 29

Anholts lufthavn er ganske lille med en startbane på 650 meter og med bare en lille barak som eneste bygning. Alligevel er der ruteflyvninger til øen fra Roskilde og derudover kom der overraskende mange fly ind i løbet af de dage vi var der.

Efter en lille tur ud i Ørkenen vendte vi snart næserne mod Sønderbjerg - øens højeste punkt.

På weekendtur til Anholt 30

Turen gik gennem et større område med afblomstret lyng. Hold da op, hvor ville vi gerne have set det blomstre. Det må have været utrolig smukt. Derefter tog vi trappen op på toppen. Sådan ca. 193 trin. Men det var turen værd - for sikke en flot udsigt, der var fra toppen.

På weekendtur til Anholt 31

På weekendtur til Anholt 32

På weekendtur til Anholt 33

Vores tur fortsatte oppe på toppen af morænebakken langs med Vesterstrand. Undervejs jagtede vi Døberkilden - en gammel kilde, som det siges, at de en del af de første kristne på øen, blev døbt i. Desværre fandt vi bare et tørt hul. Så derfor fortsatte vi hurtigt videre mod Vesterklit.

På weekendtur til Anholt 34

Det er i dette område, at bønderne førhen dyrkede markerne - i dag er der ikke megen landbrug tilbage.

På weekendtur til Anholt 35

Nede på Vesterstrand fandt vi frem til Cementkorset. Korset er rejst af lægen August Thierry til minde om hans datter Gisela og hendes veninde Elfrida Grentzmann, der druknede under en badetur i 1891. Korset står ensomt oppe på toppen af en klit, men det er tydeligt at mange alligevel lægger vejen forbi.

På weekendtur til Anholt 36

Vores rundtur bragte os også ned i havnen. Denne første weekend i september var der ikke megen aktivitet i havnen... hverken hvad angår lystsejlere eller i de utallige beværtninger på havnen.

På weekendtur til Anholt 37

Fra havnen fortsatte vi af Nordstrandvejen tilbage. Her kunne vi kigge på det nye kystsikringsanlæg, der blev indviet i foråret 2019. Tilbage i 2011 forsvandt store dele af vejen (som altså er den asfalt, som vi går på herunder ;)) i en stor storm. Siden har man arbejdet på en løsning, som kunne holde i mange år. Anlægget er kommet til at bestå af 3 dele: en skråningsbeskyttelse, der skal beskytte vejen mod oversvømmelser, 3 bølgebrydere ude i vandet, som skal 'slå' bølgerne i stykker, så de rammer stranden med mindre energi og yderst en højde, der skal sikre, at sandet bliver i området og ikke bliver ført væk.

På weekendtur til Anholt 38

Lidt ude af vejen ligger Anholt Camping. En lille plads helt ud til vandet med den fedeste udsigt i sommervejr og måske en lidt skræmmende - men også fascinerende udsigt - når det stormer.

På weekendtur til Anholt 39

På weekendtur til Anholt 40

i gik lige en tur ind over pladsen. Herover ses indgangen og til højre nogle af deres hytter. Sådan en septemberdag var der ikke megen aktivitet på pladsen.

På weekendtur til Anholt 41

Der stod overraskende mange campingvogne på pladsen - alle med benene kørt op og uden nummerplader. Det med nummerpladen forstod vi til fulde med de færgepriser, men det med benene forstod vi ikke helt.

Og selvom det er muligt at leje en campingvogn på pladsen, så tror vi også en del af dem var privatejede.

På weekendtur til Anholt 42

En del af campingvognene lå nærmest ude på stranden og næsten begravet i sand, mens andre lå mere beskyttet inde mellem noget beplantning.

På weekendtur til Anholt 43

Her er servicebygningen, som så forholdsvis ny ud og til højre et kig ned på pladsen oppe fra Nordbjerg. Her kan man også se de 70 meter lange bølgebrydere ude i vandet og høfden lige over servicebygningen.

På weekendtur til Anholt 44

Heroppe på Nordbjerg står den høje radarmast, som da vi stod på færgen, troede var Anholt Fyr, men som i så fald slet ikke lå det rigtige sted. Men et kig på kortet og vi havde løst det problem...

På weekendtur til Anholt 45

Heroppe ligger også stadig et militærområde. Da vi nu var klatret op på toppen af dette høje punkt, besluttede vi os for at følge stien på toppen om mod sommerhuset. Stien hedder Kærlighedsstien, men i den er så smal at man ikke kan gå og holde i hånd....

På weekendtur til Anholt 46

Du kan læse de andre dele af denne rejseberetning fra Anholt her:

Du kan læse første del af denne rejseberetning her: På Camping på Gjerrild Nordstrand ved Grenå

Se flere gode artikler og rejser og camping her: Rose Frederiksen

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side