aoc logo 246

 

Trends og Camping i 2010, Del 2

Som nævnt i indledningen til denne serie artikler om Trends & Camping i 2010, har jeg delt de overordnede trends op i tre hovedgrupper, nemlig Komfort, Oplevelsen og Individualisme. I denne artikel vil jeg kigge mere detaljeret på trenden Komfort.

Som trend er Komfort en indadrettet størrelse, der går på at forbedre forhold for os selv. Dvs. at Komfort i denne sammenhæng er rettet mod os selv, og betegner de tiltag vi gør for at forbedre forholdene for os selv.

Som campister inspireres vi til komfort-forbedringer enten ved en en erkendelse af at noget kan være bedre, eller ikke fungerer optimalt eller vi bliver påvirket af andre campister, medier, forhandlere e.l.

Komfort i denne forbindelse er en meget individuel størrelse, der ikke kan værdisættes. Den afgøres af den enkelte campist, og skal tilfredsstille et afklaret behov. NIF- værdien (Neighbour Impression Factor = Blærerøvsværdi red.) har ingen indflydelse her.

Et eksempel kunne være, når en campist ønsker at udskifte sin campingvogn med en nyere brugt model. Her vil den nyere - men brugte - campingvogn opfylde de krav til komfortforbedringer, som campisten måtte have. Campisten mener i dette tilfælde ikke at en helt ny campingvogn vil forbedre komforten så meget, at det berettiger den øgede udgift til en sådan. Her søges man altså alene at opfylde sit krav til komfort til den billigst mulige pris.

Et andet eksempel er, at der i stigende grad sælges campingvogne med ALDE varme og anden vinteroptimering. Der er stadig flere og flere, der også camperer i ydersæsoner og om vinteren. Det stiller krav til komforten i campingvognen, og det er vi villige til at betale for. Det er en udbredt misforståelse, at man er nødt til at have en vinteroptimeret campingvogn med ALDE varme for at kunne tage på vintercamping. Folk tog også på vintercamping for 30 år siden, hvor ting som gulvvarme og centralvarme nærmest var utopi. Så at central- og gulvvarme er nødvendige for vintercampere er noget pjat. Men at central- og gulvvarme gør det uendeligt meget mere behageligt at opholde sig campingvognen når temperaturen er langt under frysepunktet udenfor, er bestemt ikke noget pjat. Det giver en fantastisk komfort, og den er flere og flere villige til at betale for.

Service, campingmøbler, fortelte o.l. kan også være genstande for komfortforbedringer.

Men det er ikke kun 'hardware', der ligger til grund for forbedringer af ens komfort. Komfort kan også være at der f.eks. er græs foran campingvognen eller autocamperen, og ikke et bart stykke jord med et tydeligt aftryk af ens forgængers fortelt. Vores krav til komfort er som sagt individuelle og meget forskellige.

På Ferie For Alle i Herning i 2009, stillede vi lang række personer der samme spørgsmål, nemlig: "Hvad forstår du ved luksus camping?". Vi blev meget overraskede over de svar, vi fik. Langt de fleste svar handlede om komfort i forhold til materielle ting. Folk svarede meget forskelligt som f.eks. "varmt vand i campingvognen", tv i campingvognen" (nogle andre ønskede bestemt ikke tv i campingvognen), "dobbeltseng", "enkeltseng", "stort køkken" osv. osv.. Meget få nævnte forhold på campingpladsen o.l. Mange campister forbinder altså luksus med komfort, og opfatter forholdene på campingpladsen som en del af Oplevelsen ved at være på camping.

Men for at runde Komfort som en trend af, så er det vores opfattelse af ønsket om øget komfort er meget stærkt for tiden, og vi ser ingen grund til at dette ønske vil svækkes i 2010.

D. 06. januar kommer den næste artikel i denne serie, og der vil jeg gå i dybden med trenden Oplevelsen.

Links:
Gå til del: 1 - 2 - 3 - 4

 

 

 

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information