aoc logo 246

 

piaogpeter_trysil_del5_009

Frosten her i Trysil, er virkelig ved at sætte sine spor på bilen og campingvognen. Vi rundede ny kulderekord på hele minus 22 grader. Idag har vi været i kanen, gjort en Russisk familie glad igen og fået et gensyn med sidste års vintercamping destination i Tandådalen. 

Hjemmefra havde vi booket og betalt for en kanetur igennem Trysil Hestecenter. Hestecenteret ligger godt 25km væk, i østlig retning mod Sverige. (ad riksveg 25).

piaogpeter_trysil_del5_001

 I modsætning til hundeslæde arrangementet i går, så var der gjort klar til vores modtagelse hos Trysil Hestecenter. De to kaner med hest var netop ved at blive spændt for ved vores ankomst. Kort tid efter var der afgang, og en tur på små 1,5km ventede forude. En smuk tur igennem en skov, klædt i hvidt fra stamme til kvist.

piaogpeter_trysil_del5_002

Hestene til at trække vores kaner, er Norges nationalhest. De tilhører Nordlandshest racen. Racen er meget velegnet og derfor også anvendt til træk, kørsel og landbrugsarbejde. Denne anvendelse kommer af Nordlandshesten ikke alene er en meget fysisk stærk hest, men den er også meget samarbejdsvillig og har et utrolig stort gå-på-mod.  

piaogpeter_trysil_del5_003

Efter en små 1,5 km kørsel igennem skoven, ankom vi til en tipi, hvor vi blev budt på lidt Norsk Elggryde med saftevand. Mod betaling kunne man få serveret varm gløgg, øl og vin.

piaogpeter_trysil_del5_006

Tipien var indrettet med små borde og et dejligt varmt og hyggeligt bål i midten. Den Norske Elggryde bestod af Elgkød skåret i strimler, blandet med ris, champignon og sovs. Elgkødet stammede fra en elg, ejeren af Hestecenteret selv havde skudt. Ejeren var selv med som kanefører på en af kanerne.

piaogpeter_trysil_del5_004

De to trækdyr der var med på turen, fik også lidt at spise. Faktisk åd de fra vi kom til vi kørte igen

piaogpeter_trysil_del5_005

Efter en lille halvtimes pause i tipien, var der tid til at vende tilbage til gården, hvor turen startede.

piaogpeter_trysil_del5_007

 Her ses Pia og Peter sammen i kanen, umiddelbart efter ankomsten til gården.

piaogpeter_trysil_del5_008

Efter kaneturen besluttede vi, at køre de sidste 25km til Tandådalen,  hvor vi var på vinterferie sidste år. Vi skulle nemlig handle ind til nytårsaften, og med de priser der er på madvarer her i Trysil, ville det være en god investering af køre de sidste 25km til supermarkedet i Tandådalen. Men turen til Tandådalen kom til at byde os på en uventet oplevelse.

Vi blev pludselig vinket ind af nogle mennesker, der tilsyneladende var kørt i grøften med deres bil. Vi stoppede selvfølgelig, og spurgte om hvad der var galt. Vi konstaterede hurtigt på bilens nummerplade, at der var tale om Russere. Straks tændtes nogle advarselslamper i vores baghoveder. Kombinationen af østeuropæere der  anmoder om assistance, er tidligere set indeholde en helt anden dagsorden, end hvad situationen umiddelbart byder op til.

Deres BMW 325iX sad uden tvivl uhjælpeligt fast i grøften. Det var på trods af, det var en BMW med 4-hjulstræk. Vi besluttede os selvfølgelig for at hjælpe dem, men tog da vores forholdsregler. Pia blev ved bilen og passede på den, i mens Peter steg ud og fik et overblik over mulighederne for at hjælpe dem. Problemet var at hele kørebanen var ren is, og uanset hvor lidt eller meget gas BMW'en gav, så fedtede hjulene bare rundt.

Heldigvis havde vi et slæbetorv i bilen, til netop den slags situationer. Vi blev enige om, at forsøge trække dem op baglæns. Vi fik hægtet slæbetorvet fast på BMW'en og vores Rexton, og gjorde herefter første forsøg på at trække dem ud. Men BMW'en rokkede sig stadig ikke en millimeter. Til gengæld blev vores Rexton blot trukket nærmere og nærmere den grøft BMW'en sad fast i. Så den plan blev hurtigt stoppet, så vi ikke endte i samme situation.

Vi gjorde et forsøg til. Denne gang ville vi forsøge at trække BMW'en op forlæns. Samtidig placerede Peter vores Rexton helt over i modsatte side af vejbanen, så vi havde hele vognbanens brede at trække i, før grøften nærmede sig. I meget overlegent stil blev BMW'en ikke blot trukket fri af grøften, den blev nærmest flået op af grøften.

Vi fik nærmest helte status hos den forulykkede Russiske familie. De kom alle farende for at kramme og knuse, og den fik ikke for lidt med "Thank you very much, og Happy New Year osv. osv.". Vi takkede pænt af, og opfordrede dem til at køre forsigtigt fremover. Jeg opgav at forklare dem, hvor dumt det var at have lavprofil sommerdæk på BMW'en, under disse vejforhold. Måske har de lært en lektie denne gang.

Selvom Pia bevogtede bilen under hele forløbet, så checkede vi lige for en sikkerheds skyld, om vi stadig havde vores punge, kameraer og andet inventar af værdi i bilen :-).

piaogpeter_trysil_del5_009

 Efter små 20km ankom vi til Tandådalen i Sverige. Vi kørte lige ned forbi campingpladsen, for at mindes vores besøg sidste år.

piaogpeter_trysil_del5_010

 Derefter var det tid til, at handle ind til vores nytårsaften, i det supermarked vi huskede så godt fra vores tur sidste år.

piaogpeter_trysil_del5_011

Efter vi havde gjort vores Nytårs indkøb, kørte vi de 50km hjem til campingvognen på Trysill Caravanplass, hvor resten af dagen og aftenen bød på hygge og afslapning.

Vi har igen slået vores kulderekord. Her et billede hvor der er målt minus 21 grader udenfor, senere på natten kom vi ned på minus 22 graders frost her i Trysil. Siden har temperaturen ligget på 16-18 grader om dagen og 20-22 graders frost om natten.

piaogpeter_trysil_del5_012

 På trods af vores Fendt er optimeret til vintercamping efter alle kunsten regler, så må vi (meget mod vores vilje) desværre nok komme til den erkendelse, at ved minus 20 frostgrader begynder de vinteroptimerende foranstaltninger ved campingvognen ikke at være tilstrækkelige.

Vores gasforbrug har også været ekstremt højt. Vi bruger over en ½ flaske gas i døgnet, det er på trods af, vi har Ultra-Heat el-varmen kørende på 2KW hele tiden.

piaogpeter_trysil_del5_013

Konsensvand på vinduerne der fryser til is langs ruderne, er også blevet et stort problem. Generelt har vi altid haft kondensproblemer om vinteren, men i denne kulde fryser det straks til is. Vi snakkede med en anden dansk familie der bor her i Trysil, de bor i en Kabe vintervogn, og har heller ikke sluppet for problemet med is på ruderne fra kondensvandet. Det er dog ikke så slemt som i vores tilfælde.

piaogpeter_trysil_del5_014

 Udenfor hænger istapper langs vinduerne.

piaogpeter_trysil_del5_015

For første gang nogensinde, er vi begyndt at have problemer med afledningen af spildevandet. Alle vandrørene under vognen er isolerede mod frost, derfor har vi aldrig skilt vores afløbsrør fra hinanden, som det ofte anbefales man gør om vinteren. Indtil nu har isoleringen kunne modstå ned til minus 16 graders frost, men efter temperaturen faldt til mellem minus 20 og 22 grader, har vi måtte konstatere isoleringen måtte give op. Det betyder vi pt. ikke kan aflede spildevandet fra vasken i toiletrummet bagerst i vognen. Peter har forsøgt at undersøge problemet, og er kommet frem til, at der hvor afløbet fra baderummet samles med det øvrige afløbssystem, er et tydeligt brud på isoleringen, hvor frosten direkte kan sætte ind. Det kunne være på det sted i afløbssystemet vi har frost problemer. .

Vi har forsøgt at afhjælpe problemet, ved at hælde kogende vand ned i afløbet gentagne gange, men det har ikke hjulpet overhovedet. Afløbet fra køkkenet fungerer fortsat som det skal.

piaogpeter_trysil_del5_016

 I morgen er det nytårsaften og samtidig vores næstsidste dag her i Trysil. 1. januar pakker vi sammen og kører hjem til hverdagen i Danmark. Det betyder også, at dette var næstsidste afsnit i vores vintercamping reportage fra Trysil. I skal selvfølgelig ikke snydes for sjette og sidste afsnit, der afslører hvordan vi fejrede og oplevede nytårsaften i vores campingvogn- i 20 graders frost - i Trysil - i Norge.

Hilsen

Pia og Peter.

Links: Intro - Del 1 - Del 2 - Del 3 - Del 4 - Del  5 - Del 6 

 

Annonce

AltOmCamping.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen, huske dine indstillinger, målrette annoncer og lave besøgsstatistik. Ved at fortsætte med at bruge sitet accepterer du dette. Få flere oplysninger om hvordan vi bruger cookies her Privatlivspolitik.

Jeg accepterer cookies fra denne side

EU Cookie Directive Plugin Information